Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Zonnepanelen leggen, nog vóór 2021? + Foutje verkoper?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Chryses
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 11-06 20:55
We hebben eindelijk een huis weten te kopen, jay! Nu blijkt de opleverdatum echter steeds verder uitgesteld te worden, met nieuwe datum 01-01-2021. De huidige bewoner wil zijn eigen zonnepanelen meenemen naar zijn volgende huis. Voor ons geen probleem, aangezien we toch graag panelen willen met hoger WP.

Nu probeer ik me grondig in te lezen in alles omtrent de subsidies en regelingen, en is iets me onduidelijk: De huidige, voordelige saldering regeling wordt pas afgebouwd vanaf 2023. Maar is dit nu enkel voor de huidige gebruikers? En gaat voor elke nieuwe installatie (alles ná 2020) de nieuwe subsidieregeling al in? (Kale energieprijs à 7 ct + subsidie à 14 ct)

Ik probeer duidelijkheid te vinden, maar vind tegenstrijdige artikelen. Kan iemand me vertellen wat de werkelijke situatie is? Moet ik zorgen dat we dit jaar nog de nieuwe installatie op het dak krijgen?

Nog één kleine vraag: volgens de inventaris lijst van de verkoop haalt de bewoner de zonnepanelen er zelf af en neemt ze mee.. maar laat de omvormer achter. Dat lijkt me toch erg nadelig voor hem? Een foutje van zijn kant?

Beste antwoord (via Chryses op 11-07-2020 19:02)

• Krisp
  • Registratie: oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Volgens mij verandert er per 1-1-2021 helemaal niets, dus kun je gerust in 2021 de panelen neerleggen. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWp zonnepanelen (west)

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 11:32
kan zijn dat hij meer panelen gaat pakken, en daarom een grotere omvormer nodig heeft. Als deze al de nodige jaren erop heeft zitten, wat is dat ding nog waard.
Wil jij hem graag gebruiken? Ik zou zeggen, vraag het gewoon ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Allicht al over nagedacht maar wie "beoordeelt" dat het verwijderen goed gegaan is zonder schade aan het huis?

Want je bouwkundige keuring is al geweest? En op 01-01-2021 ga je bij overdracht toch niet het dak op?

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Chryses
Had dezelfde gedachte. Volgens hun makelaar zou enige schade daarbij voor de verkoper zijn, wat dan wel gemerkt zou worden door de nieuwe installateurs. Maar ja, dat staat niet zwart op wit. Verkoop zelf zou 07-09-2020 al zijn, maar nog niet de overlevering dus.

Bouwkundige keuring.. Er staat zowaar in het (concept) koopcontract dat er geen bouwkundige keuring gaat/mag gebeuren. In ieder geval mag uitkomst daarvan geen reden zijn om verkoop terug te draaien (of vergoeding te vragen). Ondertekening verkoopcontract staat zelfs al gepland op aanstaande maandag.

Toegegeven, er zijn meer punten die me niet aanstaan of zelfs shady lijken, maar dat is weer een ander punt

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 02-06 11:10
Die vorige eigenaar is niet helemaal lekker hoor ! (tenzij het over een plat dak gaat)

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Chryses schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 14:08:
...Verkoop zelf zou 07-09-2020 al zijn, maar nog niet de overlevering dus.
Sorry?

Geld gaat dus 7 september over de balk en je laat huidige bewoner tot 1 januari erin zitten?
dat er geen bouwkundige keuring gaat/mag gebeuren
Dus 3 maanden lang heb je 0 bewijs of & hoe "gutted" het huis op 1 januari opgeleverd wordt?

Incl eventueel asbest, loden leidingen, constructie-fouten, etc?

[Voor 28% gewijzigd door MAX3400 op 11-07-2020 14:11]

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

MAX3400 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 14:09:
[...]

Sorry?

Geld gaat dus 7 september over de balk en je laat huidige bewoner tot 1 januari erin zitten?
Qua belastingen eventueel niet zo heel raar gedacht. Als TS tenminste een aanzienlijke zak geld kwijt moet voor het belastingjaar sluit.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 13-02 01:33
MAX3400 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 14:09:
[...]

Sorry?

[...]

Dus 3 maanden lang heb je 0 bewijs of & hoe "gutted" het huis op 1 januari opgeleverd wordt?

Incl eventueel asbest, loden leidingen, constructie-fouten, etc?
Dat zou echt te absurd voor woorden zijn.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Het is misschien nog lastiger dan je denkt.
https://www.krcvanelderen...n-staat-uw-woning-te-koop

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• Chryses
Yep, het is verre van ideaal en in een andere situatie had ik de stekker er al uit getrokken. Zoals het nu is echter, staan we als starters nadelig in alle onderhandelingen.

/Voor de geïnteresseerden:
de verkoper was van plan een nieuw huis te kopen en daarna het 3 maanden lang grondig te verbouwen. Tijdens die drie maanden wilde hij dus in zijn eigen, reeds verkochte huis blijven zitten. Omdat wij toch huren en het een begrijpelijke situatie was, gingen we daarmee akkoord. We boden zelfs aan dat als de verbouwing nou uitliep we coulant konden zijn met een extra maand. Eenmaal in de onderhandelingen bleek de verkoper (door slechte inlichtingen/planning) zijn verbouwing pas vanaf januari 2021 te kunnen laten starten.. En wilden ze tot april '21 blijven zitten. Daar hebben we uiteraard nee, bedankt op gezegd. Toen besloten ze tóch zelf maar te gaan huren voor die tijd. Maar nu willen ze, blijkens de concept koopovereenkomst, wel alsnog de (uit coulance) aangeboden extra maand blijven zitten. Dat is dus de maand december. Nu zijn er nog wel wat dingen die vreemd zijn aan het hele proces, zoals dat van de bouwtechnische keuring, maar dat is zo ongeveer de situatie. /

Nu vraag ik me dus wel nog steeds af in hoeverre is het belangrijk dat de nieuwe zonnepanelen installatie er dit jaar nog op komt? Is het zo dat alle installaties ná 2020 al niet meer meedoen aan de salderingsregeling, maar in plaats daarvan met de nieuwe subsidieregeling?

Overigens is dit de genoemde omvormer die de verkoper (behoudens een foutje) achter zou laten: HOSOLA Smart 2200 TL met maximaal vermogen van 2000. (https://www.zonnepanelen.net/nl/omvormer/hosola-smart-2200tl) Onze nieuwe installatie zou wel tussen de 4000/5000 WP komen

EDIT: Helaas geen berg geld waar we op zitten @CurlyMo

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Volgens mij verandert er per 1-1-2021 helemaal niets, dus kun je gerust in 2021 de panelen neerleggen. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWp zonnepanelen (west)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Nu online
beetje oftopic, maar niet over je heen laten lopen. Gewoon de passages welke in het conceptcontract staan die je niet aanstaan eruit laten halen, over welke regio, type woning en bouwjaar hebben we het hier?

[Voor 19% gewijzigd door twain4me op 11-07-2020 16:01]

• Chryses
@Krisp Thanks! Dan nemen we de tijd met het aanvragen van offertes en dergelijke. Wie weet zijn er in in maart 2021 ook al wel betere modellen op de markt :)

@twain4me Yes! We proberen niet over ons heen te laten lopen, maar zoals ik zei kunnen we niet te hardvochtig zijn. Niet in deze huizenschaarste in ieder geval :/ Het gaat om een huis van (uit mn hoofd) rond 2004 in de Noordoostpolder.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 11:53
Ik zou vooral opletten dat je niet opeens een huis met huurder hebt gekocht.

• Chryses
MeTooPV schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 18:18:
Ik zou vooral opletten dat je niet opeens een huis met huurder hebt gekocht.
Ik geef toe, de gedachte is bij me opgekomen, maar wat kan je eraan doen? Uiteraard staat in het koopcontract een zin met wanneer ze er uiterlijk uit moeten, maar wat kan je legaal gezien van te voren doen om een dergelijke situatie te voorkomen? Lijkt mij dat, bijv., een boeteclausule toevoegen niet rechtsgeldig is en verder kom ik ook niet qua maatregelen,

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 13-02 01:33
Chryses schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 16:47:
@Krisp Thanks! Dan nemen we de tijd met het aanvragen van offertes en dergelijke. Wie weet zijn er in in maart 2021 ook al wel betere modellen op de markt :)

@twain4me Yes! We proberen niet over ons heen te laten lopen, maar zoals ik zei kunnen we niet te hardvochtig zijn. Niet in deze huizenschaarste in ieder geval :/ Het gaat om een huis van (uit mn hoofd) rond 2004 in de Noordoostpolder.
Kun je wel een bouwkundige keuring laten doen binnen de bedenktijd? Want het is echt absurd als dat ook niet zou kunnen op basis van dat contract. Dan moet er iets te verbergen zijn...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 02-06 11:10
Het lijkt mij heel redelijk om vanaf de datum_overdracht een 'vrije sector huur' te bedingen.
Immers, jij hebt ook woonlasten.

Er zijn meer huizen die te koop staan hè !

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • +1Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: januari 2011
  • Nu online
Chryses schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 14:08:

Bouwkundige keuring.. Er staat zowaar in het (concept) koopcontract dat er geen bouwkundige keuring gaat/mag gebeuren. In ieder geval mag uitkomst daarvan geen reden zijn om verkoop terug te draaien (of vergoeding te vragen). Ondertekening verkoopcontract staat zelfs al gepland op aanstaande maandag.

Toegegeven, er zijn meer punten die me niet aanstaan of zelfs shady lijken, maar dat is weer een ander punt
Alleen hierom zou ik al niet met verkoper in ze gaan. Je mag dus geen technische keuring doen. Je koopt het huis dus "As-is" zonder enig referentiepunt.

Ik zie ook geen enkele andere reden dan dat de verkoper weet dat er zaken aan het licht komen tijden zo'n keuring waarvan hij niet wilt dat jij ze weet.

Ook dat de verkoper het huis wilt verkopen maar elke keer de leverdatum opschuift is niet iets wat je zou willen.
Wilt hij verkopen ja of nee? zo ja, dan voldoet hij aan jouw wensen/eisen. Zo niet, zoekt hij een andere koper die wel meegaat in deze belachelijke verkoop.

Toon Thermostaat Expert | ToonWiki.nl

Acties:
  • +2Henk 'm!

• rjd22
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 11:38
@Chryses Redelijk offtopic maar ik lees hier echt heel veel dingen die red-flags zijn bij een koop. Een technische keuring van de koop is echt bijna een vereiste omdat je als koper onderzoeks plicht hebt op gebreken. Als je dit niet doet en het huis blijkt verzakt te zijn of een ander ernstig mankement te hebben dan kan je je niet beroepen op verborgen gebreken. Het feit dat de verkoper niet wilt dat je onderzoek doet, moet je eigenlijk al vertellen dat er waarschijnlijk een gebrek is die hij verborgen wilt houden.

Ook als de verkoper langer wilt blijven zitten huren ze het eigenlijk van je en hoeft je volgens mij echt niet gratis te doen.

Ik zou zeggen, teken niet en loop alle voorwaarden na met een persoon die kennis van huizen kopen heeft. Want er is echt niets ellendiger dan een huis kopen waar je door ernstige gebreken enorme rekeningen krijgt. Neem dit even aan van een persoon die een huis gekocht heeft en in 5 jaar 4 lekkages echter de rug heeft en 1 kompleet verrot dak heeft moeten vervangen inclusief de draag balken.

[Voor 9% gewijzigd door rjd22 op 11-07-2020 22:54]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 12:48
Heb je geen aankoop makelaar die hier tegenin gaat? En wat vind de hypotheek verstrekker ervan? Je zonnepanelen zijn nog wel je kleinste probleem nu.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 20-06 21:21
Ik denk dat die zonnepanelen en die omvormer wel je allerminste zorg zijn en dat je je om heel andere dingen moet druk maken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0Henk 'm!

• emot
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 20-06 17:46
Ik neem aan dat alles (hypotheek, etc.) pas in gaat bij overdracht op 1-1-21?

En wat betreft de zonnepanelen; mocht er toch iets veranderen, dan kun je ze toch altijd voor het einde van het jaar aanschaffen? Wanneer ze geplaatst worden heeft daar niets mee te maken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

@Chryses
Paar zaken;

Overdracht bij notaris pas doen per 2/1/2021, niet meer onderhandelbaar.

Alvorens tekenen zou ik duidelijk maken dat er 900x3=2700 euro van de koopprijs afgaat i.v.m. latere oplevering dan initieel was besproken. (3 maanden later)

Je laat in de te ondertekenen koopacte de passage "onder voorbehoud van technische keuring", naast de al aanwezige onder voorbehoud van financiering, opnemen. Daarna plan je gelijk een technische keuring in. (als ze akkoord zijn, het verhaal klinkt alsof de huidige bewoner(s) namelijk van zelf klussen hielden.... de hobbybobs, dus er kunnen zowaar hele elektrische vertakkingen zijn aangelegd, een halve afvoer naar de tuin, met een tuinslang naar het achterkraantje... of een zelf opgehangen convector etc... bij wijze van...)

Lijst met zaken staat dus dat hij de zonnepanelen verwijderd, als addendum laat je opnemen dat, wanneer de panelen verwijderd zijn, deze het huis terugbrengen naar originele staat, zoals gaten dicht naar het dak, omvormer weg etc.... en dat jij voor de oplevering, dus in december, hier een controle op laat doen. Mocht blijken dat er schade is of niet in originele staat zijn, jij de kosten zal verhalen op de verkoper.

Maar eigenlijk, als starter zonder aankoopmakelaar, zou ik weglopen van deze constructie en gedoe, een aankoopmakelaar zoeken en het zo gaan regelen (er zijn veel woningen al voor de Funda bekendmaking in de boeken bij de makelaars :) ).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• traders
  • Laatst online: 19-06 16:44
Bij verwijderen van panelen ontstaat er risico op breuk van dakpannen. Een verkoper heeft niet echt belang om dat te fixen. Verder kunnen er ook pannen geslepen zijn, dakgoot of lak beschadigd raken.

Gaan verder ook die haken verwijderd worden en gaten gedicht worden voor kabel doorvoer?

Het probleem is dat de verkoper geen belang heeft dit allemaal te doen of als het wel gebeurd dat het dan goed gebeurd.

Als jij a-technisch bent of dit niet checkt (omslachtig/hoogtevrees) dan gaat het al snel fout.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rjd22
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 11:38
@Chryses ik ben eigenlijk heel benieuwd hoe het allemaal afgelopen is. Wil je een kleine update geven?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Chryses
Zeker, ik ben erg dankbaar voor alle antwoorden, dus een status update geven is het minste wat ik kan doen.

Helaas durf ik niet te zeggen dat ik in het proces "gewonnen" heb. Wel veel gesprekken met de makelaar gehad, waarbij voor elk van onze punten (aanzienlijke lijst) een verklaring werd gegeven. Hierbij kwam de makelaar oprecht en geruststellend over, maar is er op papier uiteindelijk weinig veranderd. Wat wel zwart op wit staat nu is dat de verkoper garant staat voor alle eventuele schade die resultaat is van het verwijderen van de zonnepanelen.

Ook heeft de verkoper nog een streek geleverd, waardoor ze een maand langer kunnen blijven zitten nu (al betalen ze er wel huur voor).

Maar ja, omdat mijn vrouw er simpelweg erg graag wilde wonen, was het uiteindelijk slikken of stikken. Dus.. we hebben getekend, en begin van het nieuwe jaar ons eigen huis :)
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True