Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Pc monitor privacy concerns

Pagina: 1
Acties:

• Arqeph
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 17-07-2020
Ik was me even langs een zaak, en was even oor aan het discussiëren met de eigenaar, uiteindelijk kwam het onderwerp terecht op pc monitoren.
Ik ben op zoek naar een monitor, en vertelde hem dit, toen gaf hij aan dat ik absoluut niet bepaalde merken monitoren zou moeten aanschaffen omdat ze schijnbaar alles registreren wat ik doe, en deze data doorsturen.

Nu weet ik dat verschillende producten dit schijnbaar doen, zoals telefoons, en smart tv's worden ook steeds vaker beschuldigd van privacy schending.
Er zijn wat handelingen uit te voeren om dit dan te voorkomen.

Nu dat ik op internet zoek naar een antwoord of dit dan dus ook pc monitoren betreft, kom ik nergens op uit.
Verschillende artikelen die totaal niet gericht zijn op datacollection, wel screenguards en software, maar niets over data collectie.

Is hier iemand bekent met dit onderwerp, ikzelf wil graag weten wat het nu werkelijk is, of sommige hier beschuldigd van worden, (waarheid even links gelegd, technologie is "guilty until proven innocent") en zo ja, zijn er dan ook interne settings (zoals op sommige smart-tv's) waarmee je dit dan zou kunnen uitzetten.

Bedankt alvast, en hoop dat ik deze vraag op de juiste forum heb geplaatst.

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 02:52

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ja oke? En welke merken worden dan afgeraden? En als jij het niet kan vinden, neem ik aan dat de eigenaar van die zaak wel weet waar je dat kan teruglezen?

Andersom: breng je HDD's ook maar weg als je https://www.pcworld.com/a...-to-steal-a-pcs-data.html leest. Of gewoon geen internet meer thuis als je nieuws: Onderzoek: vrijwel alle routers voor thuisgebruik hebben verouderde s... leest. Of sowieso emigreren naar een onbewoond eiland met alleen een scheermesje want nieuws: 'Nederlandse overheden maken AVG-verwerkingsregisters amper openbaar' geeft bijvoorbeeld aan dat je data "overal" maar wordt opgeslagen.

Ja, ik trek het (wederom) eens in de gekke maar aangezien sommige mensen dat ook worden van (fake) invloeden door 5G, UFO's en lactose, denk ik dat je topic iets te wazig / wollig is, zeker als je enige vorm van "veiligheid" wil hebben?

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 13-06 01:59

De Nelis

en anders maar niet...

Ik zou niet weten hoe een scherm data zou moeten verzamelen, er komt enkel beeldinformatie binnen via de kabel die deze krijgt vanuit de videokaart van de computer. Misschien als het scherm over een usb hub beschikt maar kan het me niet voorstellen.

Een smart-tv is natuurlijk altijd 'connected' met wifi of ethernet en heeft veel meer functionaliteit aan boord, dus ja daar zou het bij kunnen. Maar een monitor, nee.

Sommige mensen zoeken overal iets bij of maken zichzelf gek en geloven alles maar.

[Voor 4% gewijzigd door De Nelis op 11-07-2020 11:32]

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 10:18

Outerspace

Moderator General Chat

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Je hebt het over het feit dat mogelijk monitoren diagnostische gegevens doorsturen over het internet? Dat heb ik nog nooit over gehoord. Volgens mij is het een broodje aap verhaal.

Jack of all trades | Screener | Tweakers Gallery | Spotify!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ItsWillem
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 10:32
Precies dat wat hierboven staat: een monitor kan die data via geen enkele manier ergens heen sturen :)

iPhone 12 Pro 128GB Goud // R5 3600 - X63 - MSI RTX2070S - 16GB-3200 - 2TB SSD - H510 Elite

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Er is overigens wel een proof of concept waarbij onderzoekers, ik dacht, tot op 75m de verschillen in brightness konden detecteren op je scherm (dus je moet er niet voor zitten) en met veel herhalende / deducerende handelingen, konden ze ongeveer 8 bytes aan "scherminfo" teruglezen per minuut.

[Voor 22% gewijzigd door MAX3400 op 11-07-2020 11:37]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 10-06 21:11
Gaat het misschien over een scherm met ingebouwde webcam / tv mogelijkheid, of bedoel je misschien een
all in one scherm (= scherm met de PC er in gebouwen) ?

• Arqeph
MAX3400 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 11:31:
Ja oke? En welke merken worden dan afgeraden? En als jij het niet kan vinden, neem ik aan dat de eigenaar van die zaak wel weet waar je dat kan teruglezen?

Andersom: breng je HDD's ook maar weg als je https://www.pcworld.com/a...-to-steal-a-pcs-data.html leest. Of gewoon geen internet meer thuis als je nieuws: Onderzoek: vrijwel alle routers voor thuisgebruik hebben verouderde s... leest. Of sowieso emigreren naar een onbewoond eiland met alleen een scheermesje want nieuws: 'Nederlandse overheden maken AVG-verwerkingsregisters amper openbaar' geeft bijvoorbeeld aan dat je data "overal" maar wordt opgeslagen.

Ja, ik trek het (wederom) eens in de gekke maar aangezien sommige mensen dat ook worden van (fake) invloeden door 5G, UFO's en lactose, denk ik dat je topic iets te wazig / wollig is, zeker als je enige vorm van "veiligheid" wil hebben?
Alles wat doorgestreept is in de quote, is niet van toepassing op mijn vraag.

Bedankt voor je reactie, maar ik snap niet hoe ik het duidelijker moet maken.
Ik heb niet gesproken over of ik het er wel of niet mee eens ben, en tot in hoever ik bekend ben met dit soort praktijken.

Ik heb gewoon een simpele vraag, en zou graag een simpel antwoord willen hebben zonder meteen in een conspiracy hoek gedrukt te worden.

Ik zal even duidelijk maken dat dit puur een interesse vraag is.
Mag ik dan ook een puur antwoord hiervoor bemachtigen? Ik ben ongeveer 5 jaar uit de pc componenten industrie geweest, en ben net weer een beetje mijzelf aan het verdiepen erin. Er is, zoals te verwachten, veel bijgekomen.

Ik snap heel goed dat er van alles beweegt in deze wereld waar mensen het wel en niet mee eens zijn, en er wel of niet in geloven.
Dat interreseert me echt niet.

Ik vond het persoonlijk wat ver gegrepen, dat bijna alle merken schermen op een of andere manier kunnen registreren (zoals keyloggers) wat je allemaal doet, maar voor vandaag de dag, niet eens onlogisch, misschien wel te verwachten.

De eigenaar claimde dat ik dan dus naar Samsung moest kijken, maar ik heb een antipathie tegen dat merk.

Ik zou het fijn vinden, dat er niet "gekeyboard warriored" word hier in deze thread, en dak een gewoon antwoord mag verwachten, anders mogen ze deze thread dichtgooien en ga ik wel naar ander forum.
Die polarisatie vind ik echt super vervelend worden.

Fijn weekend alvast, en volgende keer misschien een simpeler, zonder prejudice, antwoord graag.

Bijvoorbeeld;
"Ja, dit klopt, er zijn verschillende merken A, B en C, welk hier zich mee bezig houden, en merk D absoluut niet."
Of
"Nee, ik ben niet bekent met dit fenomeen, maar heb wel gelezen dat merk A zich hier zeker niet mee bezig houd."

Of gewoon je vingers bij jezelf houden en geen antwoord geven, is ook goed.
Kan toch makkelijk?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arqeph
De Nelis schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 11:31:
Ik zou niet weten hoe een scherm data zou moeten verzamelen, er komt enkel beeldinformatie binnen via de kabel die deze krijgt vanuit de videokaart van de computer. Misschien als het scherm over een usb hub beschikt maar kan het me niet voorstellen.

Een smart-tv is natuurlijk altijd 'connected' met wifi of ethernet en heeft veel meer functionaliteit aan boord, dus ja daar zou het bij kunnen. Maar een monitor, nee.

Sommige mensen zoeken overal iets bij of maken zichzelf gek en geloven alles maar.
Super, bedankt, een fijn en simpel antwoord waar ik wat mee kan.
Ik denk dat die meneer een beetje in de war is met telefoons.
Hij noemde namelijk ook Huawei op, maar voor zover ik bekend ben met Huawei, die maakt toch geen pc monitoren, moet ik even controleren.

Fijn weekend en nogmaals, bedankt.

• Arqeph
MAX3400 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 11:33:
Er is overigens wel een proof of concept waarbij onderzoekers, ik dacht, tot op 75m de verschillen in brightness konden detecteren op je scherm (dus je moet er niet voor zitten) en met veel herhalende / deducerende handelingen, konden ze ongeveer 8 bytes aan "scherminfo" teruglezen per minuut.

[YouTube: BRIGHTNESS: Leaking Sensitive Data from Air-Gapped Workstations via Screen Brightness]
Ik ga het filmpje eens bekijken, dit is fijn, erg bedankt, ik snap alleen met jou uitleg, nu dan, dat het niet gaat om iets wat het scherm doet, maar iets wat een apparaat los van het scherm, doet.

Nogmaals bedankt, kort en krachtig, en interessant!

• Arqeph
floorcleaner schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 11:38:
Gaat het misschien over een scherm met ingebouwde webcam / tv mogelijkheid, of bedoel je misschien een
all in one scherm (= scherm met de PC er in gebouwen) ?
Daar zeg je wat, dat zal wel makkelijker kunnen als het een "al in one is", maar nee, er werd puur gerefereerd naar elk scherm, zonder webcam etc.

Bedankt voor je vragend antwoord, ik heb voor nu genoeg data om even verder te kouwen op deze vraag en het dan met rust te laten.

Fijn weekend.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 23:47
Ja kan maar niet erg waarschijnlijk:

https://boingboing.net/20...onitors-vulnerable-t.html

https://www.csoonline.com...ou-see-on-the-screen.html

[Voor 17% gewijzigd door CyberMania op 11-07-2020 12:11]

• Arqeph
MAX3400 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 11:33:

[YouTube: BRIGHTNESS: Leaking Sensitive Data from Air-Gapped Workstations via Screen Brightness]
Bekeken, ik snap het concept, zoals in de comments ook werd ge-quote;
"From an article:

"The fundamental idea behind encoding and decoding of data is similar to the previous cases, i.e., malware encodes the collected information as a stream of bytes and then modulate it as '1' and '0' signal.

In this case, the attacker uses small changes in the LCD screen brightness, which remains invisible to the naked eye, to covertly modulate binary information in morse-code like patterns."

So basically, if you have a camera, and this thing running on the computer, the camera will be able to pick up on the tiny changes in brightness and decode the message."

Interessant, weer wat geleerd!

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 10:05
Antwoord is dus nee. Want wat daar beschreven is, kan met elk scherm. En de camera die het moet opvangen is degene die informatie doorstuurt. Als je een camera hebt die het scherm kan zien kan je wel meer data ervan af halen.

• CyberMania
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 23:47
Sissors schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 12:11:
[...]

Antwoord is dus nee. Want wat daar beschreven is, kan met elk scherm. En de camera die het moet opvangen is degene die informatie doorstuurt. Als je een camera hebt die het scherm kan zien kan je wel meer data ervan af halen.
Je verwart mijn url met die van een ander. Mijn artikel gaat over een ander soort attack:

https://www.csoonline.com...ou-see-on-the-screen.html

[Voor 24% gewijzigd door CyberMania op 11-07-2020 12:14]

• Arqeph
Bedankt, artikel gelezen.
Ja, niet makkelijk, moeten ze eerst fysiek contact hebben, er werd aangegeven dat het via HDMI of USB moest, vraag ik me nu af, kan dus niet via displayport?
Dat zou een "mogelijke oplossing" zijn, maar merk dat veel mensen die USB poorten erg fijn vinden op hun monitor, voor mij, na aanleiding van de artikelen, vind ik het een pluspunt als er 2-3 extra USB poorten op een scherm zitten.

Prettig weekend!

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 09:58
Ik zou eerder bang zijn voor hetgeen je hier neerzet dan dat je monitor afgelezen zou worden.
Waarmee stuur je de monitor aan? Waarom zou dat niet afgelezen kunnen worden?
En waarmee maak je verbinding?
etcetc

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Arqeph schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 11:50:
[...]

Alles wat doorgestreept is in de quote, is niet van toepassing op mijn vraag.
Oke, maar het kan wel bijdragen aan jouw wereldbeeld dat er op meer dan 1 plek data kan lekken, gestolen kan worden, in verkeerde handen terecht kan komen.
Ik heb gewoon een simpele vraag, en zou graag een simpel antwoord willen hebben zonder meteen in een conspiracy hoek gedrukt te worden.
Hoezo conspiracy? De bronnen die ik post dat jouw data of jouw "informatie" elders terecht komt, is toch gewoon helder? En ik eindig met " zeker als je enige vorm van "veiligheid" wil hebben?" maar had ik daar dan een uitroepteken moeten zetten?
Ik zal even duidelijk maken dat dit puur een interesse vraag is.
Mag ik dan ook een puur antwoord hiervoor bemachtigen?
Dus als iemand meteen had gepost "Nee", dan was dat een antwoord waar je tevreden mee was? Want 1 persoon zegt "JA" (namelijk die eigenaar van die zaak). Dus dan had je 1-1 gestaan met antwoorden.

Je eigen startpost bevat meerdere (impliciete) vragen en invalshoeken. Dan kan het voorkomen dat je meer dan 1 antwoord krijgt. Dat zie je ook; anderen geven andere / aanvullende / half-tegenstrijdige antwoorden.
Ik vond het persoonlijk wat ver gegrepen, dat bijna alle merken schermen op een of andere manier kunnen registreren (zoals keyloggers) wat je allemaal doet, maar voor vandaag de dag, niet eens onlogisch, misschien wel te verwachten.
Euh, ik had het nog niet eens bedacht in je eerste vraag maar "keyloggers op schermen". Tada, die zijn er! Namelijk touch-screens waar een virtueel keyboard onder zit. En met heatmapping op bijvoorbeeld een website, is het tot op zekere hoogte bijna 100% terug te herleiden wat je aangeklikt (en niet getikt) hebt.

Ander voorbeeld: die touchscreens bij McDonalds. Geen idee of je er wel eens komt. Opgevallen dat de snelste manier om iets te bestellen zo ver mogelijk uit elkaar zit op bepaalde schermen? Tuurlijk, want dat hebben ze geleerd door duizenden klanten "anoniem" te analyseren. En om meer te verkopen / weergeven, zetten ze op de volgende schermen de frietjes nog eens extra in beeld tussen je actuele bestellijst en de knop <verder>.
De eigenaar claimde dat ik dan dus naar Samsung moest kijken, maar ik heb een antipathie tegen dat merk.
Dus omdat een merk niet aanstaat, ben je maar niet erop gaan Googlen of verder zoeken, want? Laat Tweakers het maar uitzoeken voor me?
Die polarisatie vind ik echt super vervelend worden.
Volgens Wiki: Polarisatie is het veroorzaken van een conflict of het versterken van tegenstellingen tussen partijen of bevolkingsgroepen. Dus, het feit dat ik een ander antwoord geeft dan je hoopte / verwachtte, is meteen polariserend? Je staat nu lijnrecht tegenover me met het spreekwoordelijke schuim op de mond, klaar om de strijd aan te gaan?
Fijn weekend alvast, en volgende keer misschien een simpeler, zonder prejudice, antwoord graag.
Nog zoiets. Prejudice? Dat is op de Engelse Wiki onder andere: feeling, favorable or unfavorable, toward a person or thing, prior to, or not based on, actual experience.

Nou kan ik best lastig klinken maar jij komt hier toch met een vraag die niet gebaseerd is op reden of daadwerkelijke ervaring. En gebaseerd op "van horen zeggen" en "geen zin om naar Samsung te kijken"? En ik post toch juist feitelijke bronnen die wel gebaseerd zijn op reden en ervaring (van anderen).

De eigenaar van de zaak zegt A, ik zeg B en jij vindt eigenlijk geen van beiden echt wat je wil horen? Dan is het wel een lastig iets; ik weet niet of jij liever D had gehoord en met welke achtergrond of argumenten. Misschien is D ook een goed antwoord. Maar je motiveert / bakent jouw vraag ook niet echt af, zeg maar.

En dan gaat het vooralsnog alleen over "monitoren"; de rest van jouw vraag zoals
en zo ja, zijn er dan ook interne settings (zoals op sommige smart-tv's) waarmee je dit dan zou kunnen uitzetten
dat is ook een gebed zonder end. Het antwoord is kort "nee, het zit in de firmware dus je kan het niet uitzetten".

Maar een TV van LG (met WebOS als operating system) werkt anders dan een TV van OnePlus (met Android als operating system); beide fabrikanten hebben andere belangen bij bepaalde data van jou. En ze hebben ook bepaalde andere belangen om die data weer te delen met anderen.

Echter, je hebt het ook over
smart tv's worden ook steeds vaker beschuldigd van privacy schending.
Die bronnen kan ik niet vinden? Oftewel, ik wil wel eens bronnen zien dat een fabrikant van een smart TV of de fabrikant van het bijbehorende OS voor de rechter is gedaagd. Er is namelijk een vrij substantieel en breed verschil tussen de juridische term "privacy schending" en de spreekterm "privacy schending".

Dat LG bijhoudt hoe vaak je zapt, of dat je liever alle speakers in stereo zet of dat je slechts de TV 3 uur per week aan hebt; dat is geen "direct herleidbare data" en zal op geen enkel moment onder AVG / GDPR vallen en is "dus" geen juridische privacy schending.

Echter, als LG zou bijhouden in de linkerbovenhoek welke zender jij kijkt en hoe lang je dat elke dag doet en op welke tijdstippen, dan zou LG inderdaad een profiel kunnen opbouwen van jou of je bijvoorbeeld een voorkeur hebt voor Nederlandse taal en NPO2 en dat het vaakst tussen 14:00 en 16:00 doet en "daardoor" ben je voor LG eerder betrokken bij een bepaalde politieke voorkeur of een bepaalde leeftijdsgroep.

En dat is "wel" juridische privacy schending / AVG / GDPR etc. En met dat bewijs dat LG dat doet, kan je gewoon een rechtszaak beginnen.

Allicht heb je er wat aan; misschien brengt het een (extra) inzicht over op wat voor manieren data "in een scherm" kan worden verzameld & hopelijk toch een goed weekend :)
99ruud99 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 12:47:
Ik zou eerder bang zijn voor hetgeen je hier neerzet dan dat je monitor afgelezen zou worden.
Waarmee stuur je de monitor aan? Waarom zou dat niet afgelezen kunnen worden?
En waarmee maak je verbinding?
etcetc
Sowieso, het kan allemaal nog veel vreemder als je https://www.zdnet.com/art...-using-pc-fan-vibrations/ leest bijvoorbeeld. Andersom, als je IMDB: Zero Days (2016) bekijkt, dan "zou" je pas echt bang moeten worden en continu op je achterhoofd krabben wat er sindsdien allemaal mogelijk is.

[Voor 5% gewijzigd door MAX3400 op 11-07-2020 13:20]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True