Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

iPhone storage defect, hoe herstel ik de foto's vanaf de pc

Pagina: 1
Acties:

• LoCuTuS2000
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 16:28

LoCuTuS2000

Resistance is futile

Topicstarter
De iPhone 8 van mijn vrouw is defect, hij zat in bootloop en in DFU mode stopt de firmware upgrade op 39% bij het schrijven naar het bestandssysteem. Nu heb ik geen iCloud of iTunes backup maar wel een map op de harde schijf met een iTunes synchronisatie van de foto's. In:
code:
1
C:\Users\[user]\AppData\Roaming\Apple Computer\MobileSync\Backup\5a6566f56f9de95021d8584679bb93d5f6e39c6c\Snapshot

Staan immens veel folders en files met lange titels zonder extensie. Sommige kan ik als foto of video openen. Het liefste zou ik al deze bestanden laten scannen en automatisch de juiste extensie laten geven. Of op een andere manier proberen te redden. Heeft iemand een suggestie?

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• WhatsappHack
  • Registratie: mei 2011
  • Niet online
Mja, dus ik had hier even snel wat dingen voor geschreven en opgezocht, zie ik nu pas dat je op Windows zit. :+ Voor de geïnteresseerden deel ik alsnog maar 't commando dat zou moeten werken (uitvoeren in de map "Snapshot" als het gaat om de situatie en de map die de OP hierboven beschrijft):
code:
1
mkdir copy && find . -name '*' -exec file {} \; | grep -o -E '^.+: \w+ image' | cut -d':' -f1 | xargs -I{} cp -v {} ./copy/

Volledige commando op één lijn!

Waarna als het goed is alle afbeeldingen die ie vindt in de map "copy" terechtkomen als kopietje. Het origineel blijft staan waar het staat. Deze chain aan commando's is voor MacOS. Dezelfde chain kan op Linux werken (en dus in principe ook met een Linux subsystem shell in Windows :)), maar dan moet je geloof ik even van -E een -P maken in het grep commando. :) -E is enkel voor de BSD-variant van grep als ik 't me goed herinner.

Let op dat dit enkel de bestanden uitpluist op afbeeldingen en alle afbeeldingen naar copy gooit, alleen hebben ze dan nog steeds geen extensie. Als je ook de extensie goed wilt hebben, dan zou je dit kunnen doen:
- In de map copy een bestand aanmaken "rename.sh" en dit er in zetten (gebaseerd op, aangepast voor Mac):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
#! /usr/bin/env bash
for f in ./*; do
    type=$(file -bI "$f")
    type=${type%%;*}
    base=${f%}
    final=
    case "$type" in
        image/jpeg)      final="$base".jpeg ;;
        image/png)       final="$base".png ;;
        image/bmp)       final="$base".bmp ;;
        image/tiff)      final="$base".tiff ;;
    esac
    if [ "$final" ]; then
        printf '%s --> %s\n' "$f" "$final"
        #mv -f "$f" "$final"
    fi
done

- Dan in de map "copy" dit scriptje uitvoeren via de Terminal. (sh rename.sh).
Hij laat het resultaat zien wat er zou gebeuren. Tevreden? Haal het # weg voor het mv commando.
(mv -f "$f" "$final") en draai het opnieuw, dan renamed ie ze daadwerkelijk.

Op Windows: geen idee. Dus sorry, jouw vraag is er eigenlijk niet mee beantwoord tenzij je toevallig ergens Linux (subsystem) draait; hopelijk is er iemand bekend met Windows/PowerShell of kent iemand een tooltje dat het kan doen voor je. :)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 16:56

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Wat wil je met de geredde bestanden doen? Op een andere iPhone zetten?

Zo ja: bij het initialiseren van een nieuwe iPhone krijg je de keuze om een oude backup terug te zetten (eventueel vanaf een computer); alle foto's en video's krijgen dan weer een plek op de nieuwe iPhone.

Zo nee: dan zul je ze inderdaad moeten "redden" door de methode die WhatsappHack uitlegt. Er zijn ook tooltjes voor (eventueel betaalde) die data uit iPhone-backups kunnen halen.

Wellicht is het ook mogelijk om een datarecoverytool erop los te laten; in theorie herkent die ook foto's en video's op basis van de bestandsstructuur (maar dat heb ik zelf nog nooit geprobeerd).

Such Heroic Nonsense - Proud admin of www.bartonsontheweb.nl

• Vinzz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 19:57
Maak een Virtual box met Mint of Ubuntu en mount die C: folder daaronder, en voer de commando's dan in de VM uit, terwijl je in de mount folder staat.

Zo te lezen heb je je bestanden tenminste lokaal, en staan ze niet op de iPhone.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LoCuTuS2000

LoCuTuS2000

Resistance is futile

Topicstarter
WhatsappHack schreef op maandag 13 juli 2020 @ 01:11:
Mja, dus ik had hier even snel wat dingen voor geschreven en opgezocht, zie ik nu pas dat je op Windows zit. :+ Voor de geïnteresseerden deel ik alsnog maar 't commando dat zou moeten werken (uitvoeren in de map "Snapshot" als het gaat om de situatie en de map die de OP hierboven beschrijft):
code:
1
mkdir copy && find . -name '*' -exec file {} \; | grep -o -E '^.+: \w+ image' | cut -d':' -f1 | xargs -I{} cp -v {} ./copy/

Volledige commando op één lijn!

Waarna als het goed is alle afbeeldingen die ie vindt in de map "copy" terechtkomen als kopietje. Het origineel blijft staan waar het staat. Deze chain aan commando's is voor MacOS. Dezelfde chain kan op Linux werken (en dus in principe ook met een Linux subsystem shell in Windows :)), maar dan moet je geloof ik even van -E een -P maken in het grep commando. :) -E is enkel voor de BSD-variant van grep als ik 't me goed herinner.

Let op dat dit enkel de bestanden uitpluist op afbeeldingen en alle afbeeldingen naar copy gooit, alleen hebben ze dan nog steeds geen extensie. Als je ook de extensie goed wilt hebben, dan zou je dit kunnen doen:
- In de map copy een bestand aanmaken "rename.sh" en dit er in zetten (gebaseerd op, aangepast voor Mac):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
#! /usr/bin/env bash
for f in ./*; do
    type=$(file -bI "$f")
    type=${type%%;*}
    base=${f%}
    final=
    case "$type" in
        image/jpeg)      final="$base".jpeg ;;
        image/png)       final="$base".png ;;
        image/bmp)       final="$base".bmp ;;
        image/tiff)      final="$base".tiff ;;
    esac
    if [ "$final" ]; then
        printf '%s --> %s\n' "$f" "$final"
        #mv -f "$f" "$final"
    fi
done

- Dan in de map "copy" dit scriptje uitvoeren via de Terminal. (sh rename.sh).
Hij laat het resultaat zien wat er zou gebeuren. Tevreden? Haal het # weg voor het mv commando.
(mv -f "$f" "$final") en draai het opnieuw, dan renamed ie ze daadwerkelijk.

Op Windows: geen idee. Dus sorry, jouw vraag is er eigenlijk niet mee beantwoord tenzij je toevallig ergens Linux (subsystem) draait; hopelijk is er iemand bekend met Windows/PowerShell of kent iemand een tooltje dat het kan doen voor je. :)
Dit is een mooie tip, ik heb gelukkig ook een Mac, maar een WSL of VM had ook vast gewerkt. Daar gaan we deze week eens even lekker voor zitten!

• WhatsappHack
  • Registratie: mei 2011
  • Niet online
LoCuTuS2000 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 13:50:
[...]

Dit is een mooie tip, ik heb gelukkig ook een Mac, maar een WSL of VM had ook vast gewerkt. Daar gaan we deze week eens even lekker voor zitten!
Hoe is dit je uiteindelijk vergaan?

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• LoCuTuS2000

LoCuTuS2000

Resistance is futile

Topicstarter
WhatsappHack schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 14:08:
[...]

Hoe is dit je uiteindelijk vergaan?
Ja super goed! We hebben flink wat bestanden kunnen terugvinden en met andere tools bestandsnamen kunnen genereren uit EXIF data.

Nogmaals dank, zonder jouw tip had ik er niet makkelijk uitgekomen!
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True