Vraag

• Tun9
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13-04-2021
Goedemorgen,

Ik ga voor het eerst een geluidinstallatie samenstellen. Ik ben in een hifi zaak geweest en wat combinaties gehoord.
Niks staat vast en ik sta open voor elk advies.

Ik zoek een?
Platenspeler + Versterker + speakers

Wat is je budget?
Ongeveer 1900 +/-

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Belangrijkste is muziek luisteren van de platenspeler en muziek streamen (hoeft niet ingebouwd te zijn, kan ook via chromecast audio, die is al in bezit )
Graag zou ik ook mijn LG tv aansluiten via optical voor wat er beter geluid.

Wat heb je zelf al gevonden?

Platenspeler

Pro-Ject Debut Carbon Esprit SB - 549,-
Voordeel is dat je losse onderdelen makkelijk kan upgraden.

Versterker
NAD C328 - 599,-
Deze versterker heeft alles wat ik nodig heb.
Na het luisteren vind ik deze het beste klinken

Marantz pm6006 - 399,-
Deze klinkt minder vol dan de NAD.

Speakers
Diverse Dali speakers
Geluid beviel me niet echt.

B&W 606 - 699,-
Deze beviel het meest. Erg vol.

Welke vragen heb je hier nog over?
Is de combinatie pro ject - NAD - B&W 606 voor deze prijs de moeite waard? Ik was erg blij hoe het in de winkel klonk.
Zijn er betere/andere opties.
De ruimte waar dit in komt te staan is 4x7m. Zijn deze speakers hier sterk genoeg voor?

Alvast bedankt voor de hulp

Beste antwoord (via Tun9 op 15-07-2020 13:18)

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Tun9 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 09:55:
[...]

Jammer. Ik kan het niet echt ongedaan maken.
Verschillen tussen versterkers zijn zo subtiel, als ze uberhaupt hoorbaar zijn, dat suggestie een belangrijke rol kan spelen.

Dat gezegd hebbende: Met de spullen die jij hebt uitgezocht kun je je haast geen buil vallen. NAD en Marantz zijn allebei prima merken. Met B&W is ook niets mis. En over smaak valt sowieso niet te twisten. Het belangrijkste is dat jij de spullen met je eigen muziek hebt beluisterd en met een goed gevoel de winkel uitgelopen bent.

Wel een tip: Speakers kunnen thuis soms anders klinken dan in de winkel, want grootte van de luisterruimte, materialen en opstelling hebben allemaal invloed op de acoustiek. Idealiter wil je de speakers daarom ook thuis beluisteren voordat je wat koopt. Veel winkels bieden die mogelijkheid. Vraag daar eens naar bij die winkel. Zo kun je teleurstellingen voorkomen.

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Anoniem: 159816
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Heb je de versterkers blind vergeleken?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:54
Het is een prima combinatie die het goed zal doen in je kamer. Het lastig is versterkers te vergelijken, als de ene iets luider staat dan de andere hoor je vooral dat.....

• Niet online
martyw schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 15:15:
Het is een prima combinatie die het goed zal doen in je kamer. Het lastig is versterkers te vergelijken, als de ene iets luider staat dan de andere hoor je vooral dat.....
Jep, plus dat het ook de balans in het hoog en laag verandert. Je gehoor is niet linear and varieert ook enorm op basis van SPL niveau's.

• Tun9
Anoniem: 159816 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 14:48:
Heb je de versterkers blind vergeleken?
Ze konden de versterkers wisselen en de speakers. Zodat je met 1 nummer de verschillen kon horen. Ik wist wel welke versterker het was

• Tun9
martyw schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 15:15:
Mooi om te horen dat geen gek idee is en dat het gaat werken in de ruimte. Ik heb het idee dat ik de nad goed heb kunnen vergelijken met de marantz. Maar dat zijn dan ook de enige die ik heb gehoord. Ik weet niet wat er verder nog is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Niet online
Tun9 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 16:13:
[...]

Ze konden de versterkers wisselen en de speakers. Zodat je met 1 nummer de verschillen kon horen. Ik wist wel welke versterker het was
Dan had je net zo goed niet kunnen luisteren. De kleur van de lampjes op een versterker hebben al invloed op wat je hoort.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tun9
Anoniem: 159816 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 16:46:
[...]

Dan had je net zo goed niet kunnen luisteren. De kleur van de lampjes op een versterker hebben al invloed op wat je hoort.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:56
[...]

Koop je versterker of receiver op basis van de functies en aansluitingen. Niet op hoe hij klinkt (want dat doet ie niet), het vermogen, of de prijs.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Verschillen tussen versterkers zijn zo subtiel, als ze uberhaupt hoorbaar zijn, dat suggestie een belangrijke rol kan spelen.

Dat gezegd hebbende: Met de spullen die jij hebt uitgezocht kun je je haast geen buil vallen. NAD en Marantz zijn allebei prima merken. Met B&W is ook niets mis. En over smaak valt sowieso niet te twisten. Het belangrijkste is dat jij de spullen met je eigen muziek hebt beluisterd en met een goed gevoel de winkel uitgelopen bent.

Wel een tip: Speakers kunnen thuis soms anders klinken dan in de winkel, want grootte van de luisterruimte, materialen en opstelling hebben allemaal invloed op de acoustiek. Idealiter wil je de speakers daarom ook thuis beluisteren voordat je wat koopt. Veel winkels bieden die mogelijkheid. Vraag daar eens naar bij die winkel. Zo kun je teleurstellingen voorkomen.

• Tun9
downtime schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 05:08:
[...]

Bedankt voor de tip, dat ga ik zeker vragen
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee