Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Waarmee vervang ik deze combi-schakelaar?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• KoelDoet
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 21-05 14:20
Na wat plugin-stopcontacten vervangen te hebben door slimme varianten, begin ik de meerwaarde in te zien van het scene-based koppelen van apparaten. Om ergens te starten met het vervangen van conventionele-schakelaars door 'slimme'-schakelaars, begin ik maar met de uitdagendste.

Het ding zit op 1 wandcontactdoos en er eentje naast maken is geen pretje in die muur, dus dat probeer ik te voorkomen. Stopcontact-functionaliteit moet blijven, evenals de twee schakelaars, omdat ik de enige ben in huis die ze niet zal gebruiken. Het moet dus hybride.

Vooralsnog lijkt het erop dat ik er een wandcontactdoos naast zal moeten plaatsen, maar misschien dat jullie nog een idee hebben?

Alle tips / suggesties worden op prijs gesteld.

Alle reacties

• freakstar
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 22:02
Veel "slimme" schakelaars zijn draadloos, bijvoorbeeld de Friends of Hue varianten. Dan kun je in de inbouwdoos een stopcontact plaatsen en de schakelaar erboven of eronder met behulp van een 2-voudig afdekraam. Er zijn ook Z-wave, KaKu etc varianten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 00:14

Illusion

(the art of)

Dis schakelaar vervangen is lastig, want die inbouwdoos erachter zit gewoon vol.

Je kan 2 dingen doen:
1) Vervangen door een stopcontact, en een losse draadloze schakelaar op batterijen ernaast plakken.
Of
2) dit laten zitten, maar bij de lamp/centraaldoos (als daar ruimte is) een smart device inbouwen dat de functie van de schakelaars overneemt, en de schakelaars als input accepteert. Eerste ingeving zou dan een fibaro fgs-223 zijn bijvoorbeeld.

Het is handig als je meldt welk protocol je nu gebruikt (kaku, zigbee, zwave, wifi?)

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KoelDoet
Ik heb een wifi-systeem. Nest/TP-Link/NvidiaShield
Allemaal te 'besturen' via de Home app of leverancier specifieke app.

Er is helaas weinig ruimte in de wandcontactdoos, ding zit propvol, dus die Fibaro oplossing zou ik dan op een andere plek moeten integreren, wat in dit geval niet onmogelijk is..... het geeft in ieder geval stof tot nadenken, dankjewel!
Optie 1 klinkt ook wel interessant, al ben ik niet zo van de batterijen.

Het is in ieder geval duidelijk dat er geen kant en klare oplossing is om deze schakelaar/contactdoos te vervangen.

Hartelijk dank voor jullie reactie!!.
Ik ga de voorgestelde suggesties op mijn gemak bekijken. Als n00b in smart-land is er nog veel te leren. ;-)

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 13-02 01:33
Ding sowieso ruimen en aarding aanleggen.

Wat voor muur zit hij in? Als het holle wand is, is een doos erbij maken heel makkelijk te doen. Het boorgat is dan zelfs kleiner dan het afdekraam.

• KoelDoet
Je bent nogal stellig in je mening, dat het ding geruimd moet worden.
Ivm onveilige situatie, of omdat het simpelweg een afzichtelijk ding is?

Enkelsteens gipsblok muurtje, niet heel spannend qua materiaal, maar wel qua diepte ;-)
Aarding, ja daar zeg je iets. behalve natte ruimtes en aanbouw is de rest van het huis ongeaard.
Gat ernaast is misschien wel het beste, dan kan ik er ook een aarde draad bij trekken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 13-02 01:33
KoelDoet schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 21:02:
Je bent nogal stellig in je mening, dat het ding geruimd moet worden.
Ivm onveilige situatie, of omdat het simpelweg een afzichtelijk ding is?
Je hoort hier geen klasse I apparatuur op aan te sluiten. Dus geen heater, geen koelkast, geen PC, geen...

En persoonlijk haat ik de combi's, die mini schakelaartjes gaan snel kaduuk etc. Serieschakelaars heb ik ook een hekel aan. Qua keuze voor dimmers is het ook veel rotter dan 1 ding per doos.
KoelDoet schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 21:02:
Enkelsteens gipsblok muurtje, niet heel spannend qua materiaal, maar wel qua diepte ;-)
Aarding, ja daar zeg je iets. behalve natte ruimtes en aanbouw is de rest van het huis ongeaard.
Gat ernaast is misschien wel het beste, dan kan ik er ook een aarde draad bij trekken.
Aarding erbij staat los van doos erbij. Als je nu een witte muur hebt kun je het netjes maken zonder opnieuw af te werken. Boorgat is 82mm, raampjes zijn ~80mm

Als je een heel dun muurtje hebt moet je wel oppassen dat je er niet doorheen tikt bij het uithakken van de prop.

• KoelDoet
Ik bedoelde te zeggen dat aarding in het huidige armatuur niet mogelijk is, zonder zo'n lelijke opdekdoos te plaatsen.

Het is me in deze muur al eerder gebeurd dat ik vanuit de keuken de gang in kon kijken, dus ik ben huiverig om er nog een gat bij te zetten. Maarja, wat er nu ziet vind ik er niet uit zien en zo kan ik mijn lampen er niet mee aansturen.

Ik ga er nog een nachtje over slapen, maar ook jouw bijdrage heeft geholpen.
Zo zit de pc in eenzelfde stopcontact en dat moet dus rap aangepast worden.
thx
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True