Terrasoverkapping met minimale hoek

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:33
Beste Tweakers. Wij hebben in onze nieuwbouwwoning een terras. Op dit terras willen we een zonwering plaatsen over een breedte van 3.46m breed en we willen een uitval van 4.5m diep.

De uitdaging is dat de hoek waaronder de zonwering mag zakken enorm beperkt is. Aan één zeide van de zonwering is namelijk nóg een enorm kozijn, en we willen niet dat de zonwering voor dat raam valt.

Uitgaande van een maximale 'daling' van 10cm hebben we het over een maximale hoek van 1,3 graden.

Die hoek is veel te laag voor een knikarmscherm, maar ik zie wel dat pergola zonweringen dit wel aan kunnen.

Heeft iemand ervaring met dit soort zonweringen? Ik ben bereid om sensoren te plaatsen voor neerslag, zodat de zonwering automatisch invouwt wanneer het gaat regenen.

Of hebben jullie nog meer mooie ideeën voor zo'n zonwering?

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:50
Moet hij perse 4.5 meter diep worden?
10 cm is echt extreem weinig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solomon
99ruud99 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 01:18:
Moet hij perse 4.5 meter diep worden?
10 cm is echt extreem weinig...
Ik wil graag dat m'n terras compleet in de schaduw kan vallen. De lengte van dat terras staat helaas vast door een andere zijde van het huis (waar dat kozijn in zat wat ik vermelde).

Eventueel is er met 20cm verval ook te werken, maar ook dat schijnt voor alle vouwarm system veel te weinig te zijn.

Voor een 'pergola' zou het verval toch niet uit hoeven maken? Of begrijp ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Dat klopt, maar dan zou telkens het dek in en uitgeschoven moeten worden. Je geeft aan dat dit automatisch moet gebeuren. Hoe wil je zorgen dat vuil (geloof me, mos en zand en drek worden je vijand) dit niet tegenwerkt. Hoe minder de hoek hoe meer blijft liggen.

Aan andere kant als je iets pakt dat meer licht doorlaat,dan zou je er minder last van hebben als het toch voor een raam staat lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solomon
99ruud99 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 01:24:
Dat klopt, maar dan zou telkens het dek in en uitgeschoven moeten worden. Je geeft aan dat dit automatisch moet gebeuren. Hoe wil je zorgen dat vuil (geloof me, mos en zand en drek worden je vijand) dit niet tegenwerkt. Hoe minder de hoek hoe meer blijft liggen.

Aan andere kant als je iets pakt dat meer licht doorlaat,dan zou je er minder last van hebben als het toch voor een raam staat lijkt me?
Hmm. Heel goede vraag ;)

Zijn er toevallig systemen die hier een oplossing voor hebben? Je zou zeggen dat wel meer klanten graag een. Horizontale overkapping zouden willen. Deze industrie is vrij nieuw voor mij ;)

Ik kwam ook system tegen die in een soort van ruit of driehoek werkte waardoor de afloop aan een of twee zijdes plaatsvindt. Ben je daar mee bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Sorry ik zit verder niet in bouw weet alleen van ervaringen ouders en vrienden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:28
Lamellendak een idee?

Gaat vast wel knaken kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:10
En je kan niet hoger beginnen? Zodat je een grotere hoek krijgt? Scheelt idd wel vuil.

Of zoiets:

https://www.alicesgarden....ssx-4vmBVYaYaAsmAEALw_wcB

Geen ervaring mee helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Pergola met harmonica zonnedoek iets voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:02

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Ik zat even heel revolutionair te denken... Normaal loopt zonwering altijd af naar voor toe... Kan het niet naar achter toe (en dan permanent). Op het moment dat die 20 cm hoger er echt toe doet is de zon al onder aan het gaan.
Dan zou je wel goede regenpijp oid bij je woning neer moeten zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannick1
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08-05 13:56
Er zijn pergola zonweringen waarbij je de hoogte (automatisch) kan stellen. Als je hem “uit” hebt doe je hem wat lager en als je hem “in” in hebt omhoog zodat hij niet voor het raam zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:46
Volgens mij is schaduwdoek water doorlatend en kan je het gewoon in de regen laten hangen. Als ik bijvoorbeeld bij deze kijk staat er geen enkele waarschuwing over regen en mag je het gewoon horizontaal zonder afloop monteren.
https://www.ikea.com/nl/n...schaduwdoek-wit-60125785/

Mijn buren hebben een zwart driehoekig model hangen en daar lijken zo op het oog minuscule gaatjes in te zitten.
Kortom: zoek waterdoorlatend doek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannick1
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08-05 13:56
croxz schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 10:47:
Volgens mij is schaduwdoek water doorlatend en kan je het gewoon in de regen laten hangen. Als ik bijvoorbeeld bij deze kijk staat er geen enkele waarschuwing over regen en mag je het gewoon horizontaal zonder afloop monteren.
https://www.ikea.com/nl/n...schaduwdoek-wit-60125785/

Mijn buren hebben een zwart driehoekig model hangen en daar lijken zo op het oog minuscule gaatjes in te zitten.
Kortom: zoek waterdoorlatend doek.
De meeste schaduwdoeken zijn “spatwaterdicht”, kleine buitjes geen probleem dus.
Wel gaan ze relatief snel groen uitslaan als je ze het hele seizoen buiten laat hangen. Met name de doeken van stof.

Wij hebben er nu tijdelijk een hangen en die voelt meer plastic aan. Meer als tentzeil om het maar even zo te zeggen. Daar kun je zelf met flinke buien droog onder blijven zitten, maar ook die begint op de plekken waar iets water blijft staan groen te worden.

Maar deze is dus echt waterdicht en ook met de hevige buien van afgelopen week komt er 0 water doorheen.

[ Voor 5% gewijzigd door Jannick1 op 11-07-2020 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:17
De meeste "veranda" zonweringen kun je gewoon horizontaal plaatsen.
Wel is een diepte van 4.5m erg fors, kun je hem 90 graden draaien?

Wat is je budget?
Ik kijk nu naar een varisol t200 of t350 waarbij die laatste ook aan de zijkanten op spanning wordt gezet tegen het doorhangen.
Niet goedkoop maar alsnog 25% minder dan een markilux..
Zo'n harmonicadoek is natuurlijk veel goedkoper.

[ Voor 21% gewijzigd door mitsumark op 12-07-2020 11:54 ]

Pagina: 1