Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Welke kabel naar zolder?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• zunrob
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 21-06 07:47
Ik wil graag een netwerkkabel vanuit de woonkamer waar zich mijn aansluiting en dus ook router bevindt naar zolder zodat ik daar ook een switch of AP neer kan zetten.
Achter het modem van Ziggo zit een Fritz!box 7590 die we gebruiken als router en voor de Wi-Fi.
Ik heb weinig mogelijkheden om een kabel naar boven te trekken, dus waarschijnlijk ga ik gaten in het plafond boren naast de verwarmingsbuizen. Bij voorkeur houd ik die gaten zo klein mogelijk. Dit zou betekenen dat ik zelf nog RJ45 connectoren eraan moet zetten, maar hier lees ik verschillende verhalen over hier op Tweakers. Graag zou ik iig een CAT6 kabel gebruiken. Als ik het goed heb is shielding (dus gewoon UTP) voldoende.

Concreet is mijn vraag: welke type kabel en shielding gebruik ik, en ga ik zelf knijpen (en zo ja welke pluggen, want er zijn heel veel verschillende types...) of boor ik gewoon iets grotere gaten?

Beste antwoord (via zunrob op 10-07-2020 21:56)

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 23:16
Normaal werk je dit af in een wandcontactdoos. Een cat 6 kabel van fritzbox naar muur, wandcontactdoos, stugge kabel (mag gewoon utp, GEEN CCA) naar boven, tot muur zolder, wandcontactdoos, flexibele kabel naar pc.

Dus GEEN en connectoren zelf knijpen: koop gewoon de 2 flexibele kabels los op (ongeveer) juiste maat. En dan 1 "lange" kabel met stugge kern.

Shielding is vooral als je veel storing verwacht.
AWG zegt iets over de weerstand.

Voorbeeld wandcontactdoos:
https://www.allekabels.nl...CeJkRumLMojAaAr76EALw_wcB

[Voor 30% gewijzigd door 99ruud99 op 10-07-2020 21:35]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• 99ruud99
Normaal werk je dit af in een wandcontactdoos. Een cat 6 kabel van fritzbox naar muur, wandcontactdoos, stugge kabel (mag gewoon utp, GEEN CCA) naar boven, tot muur zolder, wandcontactdoos, flexibele kabel naar pc.

Dus GEEN en connectoren zelf knijpen: koop gewoon de 2 flexibele kabels los op (ongeveer) juiste maat. En dan 1 "lange" kabel met stugge kern.

[Voor 30% gewijzigd door 99ruud99 op 10-07-2020 21:35]

• zunrob
99ruud99 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 21:34:

Bedankt voor je snelle antwoord. Zou dan inderdaad een opbouw doos moeten worden. Hoe krijg ik de stugge kabel goed gemonteerd in de wcd? Heb ik daar ook nog tools voor nodig? De stugge kabel loopt langs de verwarmingsbuis, dus shielding lijkt me niet nodig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 99ruud99
Klopt dan is t niet echt nodig. (Ik geef toe: heb het bij mij thuis gedaan omdat het op de 15 meter kabel die ik nodig had maar 2 euro duurder was en hij een betere AWG score had).
De kabel wordt met een punchdowntool in een wcd afgemonteerd. (Google maar eens op wandcontactdoos stugge kabel monteren oid)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 99ruud99

• zunrob
99ruud99 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 21:51:
Klopt dan is t niet echt nodig. (Ik geef toe: heb het bij mij thuis gedaan omdat het op de 15 meter kabel die ik nodig had maar 2 euro duurder was en hij een betere AWG score had).
De kabel wordt met een punchdowntool in een wcd afgemonteerd. (Google maar eens op wandcontactdoos stugge kabel monteren oid)
Yes, ik had ondertussen de filmpjes al gevonden en bekeken. Ziet een stuk eenvoudiger (en vooral ook grotere kans dat het meteen goed gaat) dan rj45 knijpen als ik dat zo zie. Bovendien is zo'n punchdowntool ook niet heel duur.
Stel ik doe het toch verkeerd, neem aan dat ik de kabeltjes nog gewoon eruit kan krijgen en het nog eens kan proberen, niet? Of heb ik meteen nieuwe wcd nodig?

Idd, shielding is niet veel duurder. Wat ik me dan afvraag, en niet meteen duidelijk is uit de filmpjes: waar laat ik die shielding op aansluiten in de wcd? Of heb ik dan een ander type nodig?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 99ruud99
Shielding last je maar aan 1 kant op de aarde aansluiten, nooit aan 2 kanten ! (Antenne werking).
Inderdaad kan je hem er gewoon weer uithalen, hooguit is de kabel slecht gebogen en moet je er halve cm extra vanaf knippen en strippen.

• zunrob
Ik ben weer een stuk wijzer.

Laatste vraag voor nu: we blijven hier waarschijnlijk niet heel lang wonen. Dus ondanks dat zo'n opbouwdoos veel netter uitziet, kan ik niet ook gewoon een LSA keystone aan beide zijden zetten? Bijvoorbeeld https://www.kabelshop.nl/...E-20080-i7390-t26435.html. Die leg ik dan wel in een hoekje zodat je het niet ziet...

• 99ruud99
Dat kan ook, het scheelt 10 euro (2x5 euro) met een wcd... Ik weet niet wat jij met 'ik blijf hier niet lang' bedoelt, en of je het waard vind.

Dan zou ik wel zeker voor utp gaan.

[Voor 12% gewijzigd door 99ruud99 op 10-07-2020 22:08]

• zunrob
99ruud99 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:06:
Dat kan ook, het scheelt 10 euro (2x5 euro) met een wcd... Ik weet niet wat jij met 'ik blijf hier niet lang' bedoelt, en of je het waard vind.

Dan zou ik wel zeker voor utp gaan.
Sorry, nier duidelijk genoeg. Ik bedoelde daarmee dat de kans heel groot is dat we binnen twee jaar verhuizen.
Je bedoelt dus maximaal UTP, en geen shielding toch? Heb je toevallig ook tips voor welke keystone en kabels? Specifieke merken of is alles wel goed?

Je hebt me heel erg geholpen, hartstikke bedankt!

• Ben(V)
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 20:37
Een keystone laat je toch ook niet aan een kabel bungelen.
Die is voor een plaatsing in een doos gemaakt en dan is een kant en klare doos veel goedkoper.
Lijkt me ook nauwelijks de kosten, een doos met 2 UTP aansluitingen kost een tientje.

En shielding is onzin voor UTP kabel (die U staat voor unshielded), volkomen overbodig, duurder en lastiger te verwerken en als je ze verkeerd aard krijg je kans op aardlussen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• zunrob
Ben(V) schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:15:
Een keystone laat je toch ook niet aan een kabel bungelen.
Die is voor een plaatsing in een doos gemaakt en dan is een kant en klare doos veel goedkoper.
Lijkt me ook nauwelijks de kosten, een doos met 2 UTP aansluitingen kost een tientje.

En shielding is onzin voor UTP kabel (die U staat voor unshielded), volkomen overbodig, duurder en lastiger te verwerken en als je ze verkeerd aard krijg je kans op aardlussen.
Hihi, dat was wel een beetje het idee om hem te laten bungelen ja!

[Voor 11% gewijzigd door zunrob op 10-07-2020 22:23]

• 99ruud99
Haha he eigen keuze als jij 10 euro wilt besparen en dan gat in je muur wilt mag het natuurlijk( oppassen dat hij niet knakt OFC).

Qua merk is er niet direct een merk dat ik zeg wauw. Ik koop zelf graag bij hardware webwinkel, maar dat is omdat ik er om de hoek woon.

Pak een puur Cu.
Hoe lagere AWG hoe beter

GEEN CCA
Die no smoke zero halogen kabels klinken leuk maar zijn niet speciaal beter oid.

• zunrob
99ruud99 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:47:
Haha he eigen keuze als jij 10 euro wilt besparen en dan gat in je muur wilt mag het natuurlijk( oppassen dat hij niet knakt OFC).

Qua merk is er niet direct een merk dat ik zeg wauw. Ik koop zelf graag bij hardware webwinkel, maar dat is omdat ik er om de hoek woon.

Pak een puur Cu.
Hoe lagere AWG hoe beter

GEEN CCA
Die no smoke zero halogen kabels klinken leuk maar zijn niet speciaal beter oid.
Haha, heel netjes wordt het sowieso al niet (kabel zal door gat in plafond gaan). Vanzelfsprekend werk ik het wel zo mooi mogelijk weg, maar het gaat niet zo elegant zijn als door de muur.

Een goede kabel heb ik ondertussen gevonden die voldoet aan de eisen die je aangeeft, nu nog even een nette wcd zoeken. Dat is idd een mooiere en betere oplossing. Zo'n keystone zal de kabel niet echt vasthouden, waardoor je die mogelijk snel eraf trekt.

Vast een stomme vraag, maar ik ga ervanuit dat een wcd die geschikt is voor CAT6A ook gewoon te gebruiken is voor een CAT6 kabel? Ik snap dat je dan natuurlijk niet opeens CAT6A hebt, maar deze wcd vind ik net wat mooier.

• 99ruud99
Normaal gesproken zou dat moeten passen ja, zijn gewoon zelfde kabels.
Welke kabel hen je gevonden (nieuwsgierig)

• Ben(V)
Als je toch minimale kosten belangrijk vind zou ik gewoon Cat 5e nemen.
Zolang je niet meer dan 55m nodig hebt voldoet dat prima.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 21:46
99ruud99 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 21:34:

ow ik dacht dat het stond voor American Wire Gauge , en dus de dikte van je aders aangaf , wat bij cat6 quasi altijd AWG23 is

• 99ruud99
@ijske je hebt gelijk. Al moet ik er ook bij zeggen dat mijne AWG 26 is :(
@zunrob enige waar je rekening mee moet houden: GEEN scherpe bochten maken met deze kabel. (Was ik vergeten te zeggen, leek me logisch).
Maar ziet er goed uit. Succes met aansluiten!

[Voor 55% gewijzigd door 99ruud99 op 11-07-2020 09:03]

• Ben(V)
Die AWG is eigenlijk alleen echt van belang als je hele lange kabels gaat trekken, dus meer dan 50m of zo.
De standaarden schrijven echter wel de minimale AWG voor en dat gaat als volgt:
Cat5e - 24 awg
Cat6 - 24 awg of 23 awg
Cat6A - 23 awg

Dus kabel met anders awg's is dus formeel helemaal geen cat kabel.

• zunrob
99ruud99 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 09:01:
@ijske je hebt gelijk. Al moet ik er ook bij zeggen dat mijne AWG 26 is :(
@zunrob enige waar je rekening mee moet houden: GEEN scherpe bochten maken met deze kabel. (Was ik vergeten te zeggen, leek me logisch).
Maar ziet er goed uit. Succes met aansluiten!
Ik had ergens gelezen dat een stugge kabel qua flexibiliteit niet veel onder doet voor een stranded. Hij moet tenslotte ook door je elektra leidingen in huis kunnen lopen.
Nu ben ik sowieso wel voorzichtig met kabels, maar voor de zekerheid: wanneer is het te scherp?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 99ruud99
Zodra je kracht moet zetten :p
Zolang je het zonder een vuist te maken gewoon geleid gaat alles prima hoor, het is meer, ga het niet forceren :)

• Ben(V)
De stugge kabels zijn nu ook weer niet zo stug, dus een haakse bocht in een buis moet makkelijk kunnen.
De bochten in een buis hebben een minimale radius anders knikt de buis.

Maar zoals altijd, lange afstanden met meerdere bochten maakt het kabeltrekken lastig en dat heeft meer met de dikte van de kabel te maken dan met stug of soepele aders.

• 99ruud99
Ik dacht dat je hem gewoon los liet hangen, als je al over 10 euro afwerking twijfelt zou ik hem niet in buis wegwerken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• daanb14
  • Laatst online: 21:58
Medetweakers heb ik vaak de kabels van Belden aan zien raden op sandervunderink.nl. Schijnen kwalitatief ontzettend goede kabels te zijn voor een hele redelijke prijs. Mocht je het ooit nodig hebben, zitten ook grondkabels tussen. De kabel die jij gepost hebt is dus van Hirschmann. Dat is een ontzettend gerenommeerd merk coaxkabel. Ik vermoed dat hun UTP-kabels ook goed zullen zijn. Mocht je verwachten nog meer internetkabels vanuit de plek bij de router naar de rest van het huis te trekken, kun je altijd nog een patchpaneeltje aan de muur hangen.

[Voor 11% gewijzigd door daanb14 op 11-07-2020 11:40]

A cloud is just someone else's computer.

• zunrob
Klopt, de kabel maak ik vast tegen de verwarmingsbuis en hangt in die zin los. Scherpe bochten hoeven er ook niet gemaakt te worden. Ik denk dat ik de wcd bij de router netjes tegen de muur plaats.

Bedankt voor alle waardevolle en goede informatie!

• zacht
  • Registratie: januari 2006
  • Niet online
zunrob schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 13:13:
Klopt, de kabel maak ik vast tegen de verwarmingsbuis en hangt in die zin los. Scherpe bochten hoeven er ook niet gemaakt te worden. Ik denk dat ik de wcd bij de router netjes tegen de muur plaats.

Bedankt voor alle waardevolle en goede informatie!
Afhankelijk van het huis is er vaak al genoeg ruimte naast de verwarmingsbuis, en hoef je niet te boren. Even het afdekplaatje naar beneden trekken en je kunt het zien. Dat was tenminste in mijn oude huis het geval, daar kon ik de kabel met stekker en al naar boven trekken.

Heeft Maurice de Hond daar verstand van?

• zunrob
Zojuist de situatie eens goed bekeken, en ik lijk inderdaad een beetje ruimte te hebben om de UTP kabel langs de warme verwarmingsbuis omhoog te steken. Bij de koude is helaas niet genoeg ruimte. Hoe erg is het als zo'n kabel langs de warme buis loopt? En waarschijnlijk gaat ie niet zomaar er langs passen, maar als ik de buis wat opzij doe moet ie ertussen passen. Wordt ie daarna wel wat afgeklemd. Kan dat kwaad?

Edit: van de andere kant, als de verwarming aanstaat wordt ook die koude natuurlijk warm... Dus zoveel zal dat niet uitmaken.

[Voor 37% gewijzigd door zunrob op 12-07-2020 07:54]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True