Toon posts:

Watergekoelde 5700XT crashed

Pagina: 1
Acties:

• mantyc
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 10-09 11:30
Disclaimer: Dit is mijn eerste watergekoelde PC, althans niet via een AIO kit ;), wie kan deze nub helpen?

Setup (meest belangrijke componenten)

- Ryzen 7 3700X, Bykski CPU block
- X570 Aorus Elite
- 16gb G.Skill ram
- Asus TUF3 RX5700XT, Bykski GPU block
- 360mm radiator ook van Bykski

Beste Tweakers,

Ik heb Asus TUF3 RX5700XT (met slechte reviews vanwege slechte koeler) aangeschaft omdat deze een stuk goedkoper was vanwege deze slechte reviews. Het idee was dat ik dan relatief goedkoop een watergekoeld kaart kon hebben die de originele problemen weg zou nemen.

Ik heb het geheel eerst luchtgekoeld een paar maanden gedraaid, af en toe een crash bij een een zwaarder te draaien spel, verder weinig bijzonderheden.

Enfin een waterkoelsetje (van Bykski) gevonden op de welbekende Chinese Marktplaats met cpu/gpu block, radiator, pomp en slangen.

Het setje geinstalleerd en gelijk waren de temps (Hot spot in GPU-Z) voor de GPU te hoog (tijdens een spel 90graden). Iets verkeerd gedaan, dus systeem afgetapt, waterblok eraf en controleren. Ik zag geen rare dingen, gereinigd en opnieuw gepaste, thermal pads gecontroleerd.

Helaas bij benchen gelijk weer over de zeik, zwart scherm voor een aantal seconden en daarna reboot de pc. Temps waren nog steeds niet goed (te hoog).

Weer afgetapt, GPU block eraf, weer controleren, zag ik dat op de achterste thermal pad het plastic nog aan de bovenkant zat 8)7 . Dat natuurlijk even gecorrigeerd. Weer opnieuw gepaste, netjes uitgespreid en zo egaal mogelijk verdeeld.
Tevens de handleiding nog eens goed bekeken (het is wat vissen, de kaart(en) in de handleiding is een vergelijkbare kaart) en kwam erachter dat ik eigenlijk andere schroeven op sommige plekken voor de backplate bevestiging moest gebruiken. Dit ook weer aangepast.

Met goede moed het systeem weer aangeslingerd en een benchmark aangezet, inclusief GPU-Z, zodat ik de temperaturen in de gaten kan houden.

Temperaturen zijn ditmaal een stuk beter, idle rond de 30 als ik de benchmark aanzet schiet 'ie naar 50 en loopt door naar 60 en dan houdt het op. Weer zwart scherm en reboot.

Ik heb nog een aantal dingen geprobeerd zoals de kloksnelheid terugdraaien naar wat een stock 5700XT gebruikt (rond de 1750 uit mijn hoofd) maar dat mocht ook niet baten. Power limit omhoog (+10% / +20% / +50%) of undervolten geeft ook geen afwijkend resultaat.

Ik weet nu niet zo goed wat ik nog anders kan proberen, wie kan mij helpen?

Bijgevoegd een uitdraai van de laatste paar sessies GPU-Z.
https://docs.google.com/s...dLb7ZrqA/edit?usp=sharing

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 17:14

DataGhost

iPL dev

mantyc schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 20:34:
[..]

Ik heb het geheel eerst luchtgekoeld een paar maanden gedraaid, af en toe een crash bij een een zwaarder te draaien spel, verder weinig bijzonderheden.
Met alles wat je gaat tunen of veranderen wil je zeker weten dat het foutloos werkt voordat je begint. Af en toe een crash is nooit acceptabel. Dan was er dus al iets mis met de kaart, je voeding, drivers of een ander component in je computer. Als je dan iets gaat aanpassen wat niet probleemoplossend is, heb je alleen maar kans dat je de problemen erger maakt.
Enfin een waterkoelsetje (van Bykski) gevonden op de welbekende Chinese Marktplaats met cpu/gpu block, radiator, pomp en slangen.
Ik weet niet wat de kwaliteit daar van is en of het origineel spul is of illegale imitatie, maar ja. Je moet het zelf weten. Het lijkt me ook niet bijdragen in de goede richting.
weer controleren, zag ik dat op de achterste thermal pad het plastic nog aan de bovenkant zat 8)7 . [..]
de handleiding nog eens goed bekeken
[..]
eigenlijk andere schroeven op sommige plekken voor de backplate bevestiging moest gebruiken
Tsja.
Ik weet nu niet zo goed wat ik nog anders kan proberen, wie kan mij helpen?
How about... alles terugbrengen in de staat waarin het was voordat je begon? Dus waterset eruit, luchtkoeler terug. Is het dan niet beter, heb je waarschijnlijk iets gesloopt of door de hogere belasting iets "sneller laten slijten". Als bijv. je kaart al kapot was voordat je begon en je dat nu erger hebt gemaakt is dat zonde, voordat je was begonnen had je het onder garantie kunnen regelen. Dat je temps nu goed zijn wil niet zeggen dat je in eerdere runs je GPU niet al gesloopt hebt.
Als alles weer in originele staat terug is kan je je problemen gaan oplossen net zolang tot je een stabiel systeem hebt, zowel idle als lange tijd onder hoge load. Pas als het stabiel is kan je weer aan je waterset gaan denken.

[Voor 7% gewijzigd door DataGhost op 10-07-2020 21:19]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mantyc
Dank voor je reactie!

Jammer dat je je bericht met een pessimistische ondertoon schrijft, ik doe dingen fout en probeer gaandeweg dus nieuwe dingen te leren.
DataGhost schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 21:16:
Met alles wat je gaat tunen of veranderen wil je zeker weten dat het foutloos werkt voordat je begint. Af en toe een crash is nooit acceptabel. Dan was er dus al iets mis met de kaart, je voeding, drivers of een ander component in je computer. Als je dan iets gaat aanpassen wat niet probleemoplossend is, heb je alleen maar kans dat je de problemen erger maakt.
Eens, alleen de crashes die voorkwamen komen door de slechte originele koeler die het VRAM (Geloof ik, uit het hoofd) niet goed koelt, wat ook terug te zien was in GPU-Z. Daar ik naar waterkoeling toe wou, heb ik hier niks aan gedaan.
Ik weet niet wat de kwaliteit daar van is en of het origineel spul is of illegale imitatie, maar ja. Je moet het zelf weten. Het lijkt me ook niet bijdragen in de goede richting.
Waterkoeling is überhaupt niet origineel toch, afgezien van de AIO setjes of zoals de PowerColor Liquid Devil? Ik heb via internet wat reviews bekeken en dat was goed, geen slechte dingen gevonden.
How about... alles terugbrengen in de staat waarin het was voordat je begon? Dus waterset eruit, luchtkoeler terug. Is het dan niet beter, heb je waarschijnlijk iets gesloopt of door de hogere belasting iets "sneller laten slijten". Als bijv. je kaart al kapot was voordat je begon en je dat nu erger hebt gemaakt is dat zonde, voordat je was begonnen had je het onder garantie kunnen regelen.
Klinkt als een goede vervolgstap, bedankt! GPU koelprobleem heb ik in mijn reactie hierboven vermeld.
Dat je temps nu goed zijn wil niet zeggen dat je in eerdere runs je GPU niet al gesloopt hebt.
Als alles weer in originele staat terug is kan je je problemen gaan oplossen net zolang tot je een stabiel systeem hebt, zowel idle als lange tijd onder hoge load. Pas als het stabiel is kan je weer aan je waterset gaan denken.
Laten we hopen dat de kaart nog niet gesloopt is, het begint er wel op te lijken. :X
Ik zal komende week de luchtkoeler eens terugplaatsen, nogmaals dank!

• DataGhost
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 17:14

DataGhost

iPL dev

mantyc schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:09:
Dank voor je reactie!

Jammer dat je je bericht met een pessimistische ondertoon schrijft, ik doe dingen fout en probeer gaandeweg dus nieuwe dingen te leren.
Fouten maken is wel de beste manier om dingen te leren :)
[...]

Eens, alleen de crashes die voorkwamen komen door de slechte originele koeler die het VRAM (Geloof ik, uit het hoofd) niet goed koelt, wat ook terug te zien was in GPU-Z. Daar ik naar waterkoeling toe wou, heb ik hier niks aan gedaan.
De vraag is, hoe zeker weet je dat? Wat nou als je VRAM gewoon slecht was ook met goede koeling? Ik snap dat je die kaart hebt gekocht omdat 'ie goedkoper is vanwege kwaliteitsproblemen maar dat blijft nog iets wat de fabrikant op hoort te lossen. Als je daar toch mee verder gaat heb je een groter risico dat het niet werkt omdat de oorzaak iets anders kan zijn dan jouw aanname.
[...]

Waterkoeling is überhaupt niet origineel toch, afgezien van de AIO setjes of zoals de PowerColor Liquid Devil? Ik heb via internet wat reviews bekeken en dat was goed, geen slechte dingen gevonden.
Wat ik daarmee bedoel te zeggen is dat merk X enorm goed kan zijn, maar dat merk X van Ali eigenlijk een imitatie van X is wat niet goed is gekopieerd of waar kwalitatief mindere materialen voor zijn gebruikt. Zeker bij een waterkoelingset wil je niet dat 'ie opeens door kan roesten en allemaal water over je componenten heen stroomt. Dus X is wel origineel, maar aftermarket, en X van Ali is waarschijnlijk namaak aftermarket. Het kan ook best zijn dat het daadwerkelijk merk X met alle goede kwaliteit is maar dat kan ik niet beoordelen. If it looks too good to be true, it usually is.

• maks11223344
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 17-09 14:19
kwam je waterblock al met geplaatste koelpads voor je vrms en geheugen of heb je deze zelf geplaats, maak anders is wat foto's als je hem er weer af peutert? :)
ik denk ook dat je waterblock gewoon nogsteeds niet goed zit deze springt met waterkoeling niet gelijk 20/30 graden omhoog zodra je een test start dat moet heel geleidelijk gaan en 55 graden is eigenlijk al vrij warm voor een waterblock dan moet je al behoorlijk warm/heet water hebben..

• Fordox
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 22:30

Fordox

00101010

55 graden voor een waterblock is niet heel raar.

Wat ik me afvraag is of andere componenten niet te warm worden. Het waterblock dat je hebt gekocht maakt misschien niet contact met alle componenten die gekoeld moeten worden, of je GPU vergt een beetje airflow die normaal wordt geleverd door een luchtkoeler. Ik neem aan dat 1 component op je GPU in oververhitting-beveiliging springt wanneer je wat langer aan het gamen bent.

*Geschreven door een hardware engineer die soms iets teveel nadenkt. Speccies: 3700x, ASUS TUF 3080, Silverstone RL-08

• mantyc
maks11223344 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 13:36:
kwam je waterblock al met geplaatste koelpads voor je vrms en geheugen of heb je deze zelf geplaats, maak anders is wat foto's als je hem er weer af peutert? :)
Zelf plaatsen!
DataGhost schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 23:24:

De vraag is, hoe zeker weet je dat? Wat nou als je VRAM gewoon slecht was ook met goede koeling? Ik snap dat je die kaart hebt gekocht omdat 'ie goedkoper is vanwege kwaliteitsproblemen maar dat blijft nog iets wat de fabrikant op hoort te lossen. Als je daar toch mee verder gaat heb je een groter risico dat het niet werkt omdat de oorzaak iets anders kan zijn dan jouw aanname.
In GPU-Z kan je zien dat het VRAM erg warm kan worden, als het dan naar de 100graden ging hield 'ie er soms mee op.
Wat ik daarmee bedoel te zeggen is dat merk X enorm goed kan zijn, maar dat merk X van Ali eigenlijk een imitatie van X is wat niet goed is gekopieerd of waar kwalitatief mindere materialen voor zijn gebruikt. Zeker bij een waterkoelingset wil je niet dat 'ie opeens door kan roesten en allemaal water over je componenten heen stroomt. Dus X is wel origineel, maar aftermarket, en X van Ali is waarschijnlijk namaak aftermarket. Het kan ook best zijn dat het daadwerkelijk merk X met alle goede kwaliteit is maar dat kan ik niet beoordelen. If it looks too good to be true, it usually is.
Volgens mij is het een waterblock van eigen ontwerp.

Ik heb inmiddels de luchtkoeler teruggeplaatst en helaas exact dezelfde problemen (Ik start een benchmark op, stopt er na een aantal seconden mee, scherm op zwart, reboot). Kaart is blijkbaar ergens stuk gegaan, ik zal kijken of ik hem kan laten repareren, draai nu op de vega 56.

Foto na het loshalen van GPU (thermal pads op GPU teruggeplakt welke aan waterblock hingen)

• Fordox
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 22:30

Fordox

00101010

Ik zie op het pcb links onder de GPU iets dat lijkt op druppels, lekte je block misschien ergens?
En wat voor pasta heb je gebruikt? De die is aardig goed ondergesmeerd wat geen probleem hoort te zijn voor niet-geleidende pasta's maar wel voor geleidende.

Het ziet er verder wel prima uit eigenlijk, weinig op aan te merken. Alleen om je wat werk te besparen voor de volgende keer; je mag ook hele strips aan thermal pads gebruiken ipv voor elke chip het individueel uit te knippen. Maar dat hoort ook geen probleem te zijn.

MOSFETs zijn wel aardig gevoelig voor ESD, ik hoop dat je hierin wat voorzichtig bent geweest.

[Voor 8% gewijzigd door Fordox op 17-07-2020 14:16]

*Geschreven door een hardware engineer die soms iets teveel nadenkt. Speccies: 3700x, ASUS TUF 3080, Silverstone RL-08

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee