Siemens iq500 op fase 2 aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• postbank2
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 26-07-2020
Hallo,

Ik heb de vraag/hulp nodig bij hoe ik mijn inductie fornuis kan aansluiten.

Ik heb namelijk een fase 2 stopcontact/aansluiting, de stopcontact heb ik gemeten waardoor ik in principe geen problemen verder zou moeten hebben.
Toch is het niet makkelijk om het schema te begrijpen (foto onder).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9REMW9X7amT-jPUasEb7NIdLS_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AEfjI0PeUxJ3LbmjhoplsJk0.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga er vanuit dat ik de N2 schema nodig heb want ik heb een fase 2 aansluiting, het probleem dat ik heb zijn de bruggetjes.
Op de volgende foto zie je op n5 een koppere bruggetje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9akD2J8Qkr4T8e4Iipu1d3St8rU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kUgBN0cBnoRI4IrlrnZ6jjG9.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb op de stekker zelf (Foto) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q5Fs1YlBQBGX8LZVYuk-PCNQd9k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a6EVDA1sbhkJQT89p9pckMCk.jpg?f=fotoalbum_large

4 draden zwart = L1, bruin L2, blauw en grijs Beide op N

Dus als ik het schema moet volgen weet ik niet precies waar ik L2 moet doen ik denk met zon koppere bruggetje maar bij beide N’s moet dat ook wat ik vreemd vind.
Kan je niet gewoon L1 op 1 en L2 met het bruggetje op 2 en 3 doen terwijl de 2 N draden op 4 en 5 moeten?

Als iemand hier verstand van heeft hoor ik het graag alvast bedankt.

[ Voor 3% gewijzigd door postbank2 op 10-07-2020 18:46 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ligt eraan.

Hoe is je perilex aangesloten? Wat zit er in je meterkast?
Beste gewoon krachtgroep en alle 3 de fasen aansluiten.

2 fase kan niet, kookgroep hoort op 1 fase en is alleen van toepassing bij een enkelfase 1x35/1x40A aansluiting.
Enkelfase is volgens de plaat alleen voor de blonde landen, dus is 3 fase met krachtgroep je enige optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Je zinnen en woordgebruik zijn een beetje warrig.
3n is 3 fase aansluiting.
2n is 2 groepen met 1 fase aansluiting.
1n is 1 groep met 1 fase aansluiting (ikke is Deens voor niet)
De onderste is voor Noorwegen en is klaarblijkelijk zonder neutraal.

Wat heb jij? Bedoel je 2n met n2? Dan moet je twee groepen gebruiken.

De koperen brug is om door te verbinden conform het schema. Bij 2N verbind je 2&3 en 4&5 met twee van die koperen bruggen. Die brug zit dus niet vast aan 5.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• postbank2
Hoi bbbr,

Over de meterkast ik heb 100% zeker een fase 2 aansluiting dus geen krachtstroom.
Het model fornuis dat ik heb kan zowel op fase 2 of 3 aangesloten worden vervolgens is het alleen een kwestie van hoe.

Heb ik me vergist in dat de N2 schema hiervoor bedoeld is?
In de winkel word dit ook verkocht als een fase 2/3 model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 16:30
Overigens mag je de stekker zo niet aansluiten. Om de kernen van de aders dienen adereindhulzen geknepen te worden alvorens deze onder de schroefklemmen van de stekker vast te draaien. Dit is bij deze vermogens vragen om problemen / brand.

Ook is de trekontlasting niet goed. De mantel van de kabel dient eronder te zitten, niet de aders individueel.
Het is krap in zo'n stekker maar het is zeker te doen.

[ Voor 26% gewijzigd door rdfeij op 10-07-2020 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• postbank2
Je zinnen en woordgebruik zijn een beetje warrig.
-> Ja, sorry probeer zo duidelijk mogelijk te zijn.

3n is 3 fase aansluiting.
--> yup snap ik.

2n is 2 groepen met 1 fase aansluiting.
--> dit is de aansluiting soort die ik nodig heb.

Wat heb jij? Bedoel je 2n met n2? Dan moet je twee groepen gebruiken.
--> hiermee bedoel ik dat er 2 N draden zijn.

De koperen brug is om door te verbinden conform het schema. Bij 2N verbind je 2&3 en 4&5 met twee van die koperen bruggen. Die brug zit dus niet vast aan 5.
--> Dus ik denk dat ik een 2de brug nodig heb om het schema te kunnen volgen?

Bedankt voor je reactie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Bruin op L1 =1
Zwart op L2 en = 2 en 3 met brug,
Grijs op N =4
Blauw op N = 5
Groen geel op aarde

En haal de kap van het perilex stopcontact af om te kijken of je aansluitingen in je stekker overeenkomen

[ Voor 35% gewijzigd door keur0000 op 10-07-2020 19:02 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• postbank2
rdfeij schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 18:54:
Overigens mag je de stekker zo niet aansluiten. Om de kernen van de aders dienen adereindhulzen geknepen te worden alvorens deze onder de schroefklemmen van de stekker vast te draaien. Dit is bij deze vermogens vragen om problemen / brand.
Ik zal het strakker maken zodat dit niet voor kan komen bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• postbank2
keur0000 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 19:00:
Bruin op L1 =1
Zwart op L2 en = 2 en 3 met brug,
Grijs op N =4
Blauw op N = 5
Groen geel op aarde

En haal de kap van het perilex stopcontact af om te kijken of je aansluitingen in je stekker overeenkomen
De kap zit vast gelijmd maar ik heb hem gemeten met een multi tool wat aangeeft dat als je de 4 gaten en aarde in het midden hebt krijg je dit

O= nul O= nul

Aarde

O=230 O=230

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000

keur0000

postbank2 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 19:05:
[...]

De kap zit vast gelijmd maar ik heb hem gemeten met een multi tool wat aangeeft dat als je de 4 gaten en aarde in het midden hebt krijg je dit

O= nul O= nul

Aarde

O=230 O=230
Dat komt overeen met de stekker 😉

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
postbank2 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 18:56:

--> Dus ik denk dat ik een 2de brug nodig heb om het schema te kunnen volgen?
Zijn het niet twee bruggen? Op de foto lijken er twee over elkaar te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• postbank2
keur0000 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 19:07:
[...]

Dat komt overeen met de stekker 😉
Yea thx,

Maar om het zeker uit te sluiten heb ik de volgende afbeeldingen gemaakt (amazing art skills -.-).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h9GvoxWGkKpNsIFUPbUgRQMU2zY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QXJs0flIeUlfBXGWpjwZ601E.png?f=fotoalbum_large

De reden waarom je wel op 4 en 5 individuele draden mag plaatsen en niet op 2-3 is dit kleine stukje zeker?

(aangegeven door rode lijnen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NdPMLNSVffMKPmSOFpOltDNpSJo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eeEwYVBDSCQ7QEq2u9PlPqNO.png?f=fotoalbum_large

Als ik het goed heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000

keur0000

postbank2 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 19:14:
[...]

Yea thx,

Maar om het zeker uit te sluiten heb ik de volgende afbeeldingen gemaakt (amazing art skills -.-).

[Afbeelding]

De reden waarom je wel op 4 en 5 individuele draden mag plaatsen en niet op 2-3 is dit kleine stukje zeker?

(aangegeven door rode lijnen)
[Afbeelding]

Als ik het goed heb?
toon volledige bericht
👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• postbank2
KabouterSuper schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 19:11:
[...]

Zijn het niet twee bruggen? Op de foto lijken er twee over elkaar te zitten.
Damm genius !

Het zijn er zelfs freaking drie haha.
Zag ik niet eens thx.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uu-Ja3Xbwh2GnXb_w6JuxxSUoUA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rkFkln7cgB30NkffisRHQ8KH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 18:47:

Enkelfase is volgens de plaat alleen voor de blonde landen, dus is 3 fase met krachtgroep je enige optie.
Volgens mij niet. 1N is gewoon 1 fase aansluiting op 1 groep. Ikke is Deens voor niet. 2N is 1 fase op twee groepen. En aan de perilex stekker te zien is dat wat TS heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
postbank2 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 19:17:
[...]

Damm genius !

Het zijn er zelfs freaking drie haha.
Dat had ik gezien, maar ik wilde je niet teveel in verlegenheid brengen (ahum).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:17

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

postbank2 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 19:01:
[...]

Ik zal het strakker maken zodat dit niet voor kan komen bedankt.
Strakker draai je ze alleen maar meer aan gort met meer risico. Adereindhuls erop zetten kost nog geen 5 ct en is geen rocket science. Tegenwoordig geeft de bouwmarkt ze ook gewoon dus dat hoeft ook de reden niet te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• postbank2
deWit schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 19:23:
[...]

Strakker draai je ze alleen maar meer aan gort met meer risico. Adereindhuls erop zetten kost nog geen 5 ct en is geen rocket science. Tegenwoordig geeft de bouwmarkt ze ook gewoon dus dat hoeft ook de reden niet te zijn.
Ja hey :) ik zal er morgen een paar oppakken bij de karwei haha.

Ik zag dat adereindhulsen gebruikt werden alleen apart van dat het prettiger/netter is zag ik het nut er niet zo veel van in.
Maar bij de hoeveelheid volt/watt dat over die draden gaat is het inderdaad slimmer om voorzorgsmaatregelen te treffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• postbank2
Als laatst nog bedankt iedereen het is altijd een beetje in het donker knullen met dit soort dingen maar je leert er wel van.

Ook voor de mensen die in de toekomst naar hulp zoeken bij dit onderwerp zij zullen zeker geholpen worden.

Groeten ieder en een fijne avond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keur0000

keur0000

postbank2 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 19:26:
[...]

Ja hey :) ik zal er morgen een paar oppakken bij de karwei haha.

Ik zag dat adereindhulsen gebruikt werden alleen apart van dat het prettiger/netter is zag ik het nut er niet zo veel van in.
Maar bij de hoeveelheid volt/watt dat over die draden gaat is het inderdaad slimmer om voorzorgsmaatregelen te treffen.
Als je een soldeerbout hebt, vertinnen van de draden is ook conform de norm 😉, scheelt weer een ritje naar de bouwmarkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• postbank2
keur0000 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 19:31:
[...]

Als je een soldeerbout hebt, vertinnen van de draden is ook conform de norm 😉, scheelt weer een ritje naar de bouwmarkt
Die heb ik toevallig zelfs nog met best wat soldeerdraad _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Hulzen aanknijpen met daarvoor geschikte tang, niet domweg platknijpen. Aders niet twisten voor je ze er in doet. Gebruik de goede maat hulzen.

Is dit trouwens zo'n Belgische plaat? Gezien de voorgeschreven 20A? Welke plaat is het precies?

Stopcontacten horen niet gelijmd. Snij maar los.
keur0000 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 19:31:
[...]

Haha, sinds wanneer? Soldeer gaat kruipen. Slecht idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000

keur0000

kabeltjekabel schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 20:08:
Hulzen aanknijpen met daarvoor geschikte tang, niet domweg platknijpen. Aders niet twisten voor je ze er in doet. Gebruik de goede maat hulzen.

Is dit trouwens zo'n Belgische plaat? Gezien de voorgeschreven 20A? Welke plaat is het precies?

Stopcontacten horen niet gelijmd. Snij maar los.

[...]

Haha, sinds wanneer? Soldeer gaat kruipen. Slecht idee.
Sinds de NEN1010 4e druk al, er staat nergens adereindhulzen, er staat aders met massieve kern en hoe je dat doet is aan de monteur.
Beetje jammer dit soort opmerkingen, iets van klok en klepel.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
keur0000 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 20:17:
[...]

Sinds de NEN1010 4e druk al, er staat nergens adereindhulzen, er staat aders met massieve kern en hoe je dat doet is aan de monteur.
Beetje jammer dit soort opmerkingen, iets van klok en klepel.......
Ergens soldeer overheen gooien maakt nog geen massieve kern.

Ik heb ook direct erbij gezegd waarom je dat niet moet doen, maar dat is schijnbaar niet geland..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000

keur0000

kabeltjekabel schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 20:32:
[...]

Ergens soldeer overheen gooien maakt nog geen massieve kern.

Ik heb ook direct erbij gezegd waarom je dat niet moet doen, maar dat is schijnbaar niet geland..
En ik vertel je als gecertificeerd inspecteur dat het anders mag, niets MOET, en dat is schijnbaar niet geland.............

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:53

Illusion

(the art of)

keur0000 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 21:53:
[...]

En ik vertel je als gecertificeerd inspecteur dat het anders mag, niets MOET, en dat is schijnbaar niet geland.............
Tijd voor bijscholing dus.
Neem bijvoorbeeld regel 526.1 uit de NEN1010:
526.1 Verbindingen tussen geleiders onderling en tussen geleiders en ander materieel moeten elektrisch
en mechanisch blijvend betrouwbaar zijn.
of anders bij 526.2:
OPMERKING 1 Het gebruik van gesoldeerde verbindingen behoort zo veel mogelijk te worden vermeden, met uitzondering van hulpstroomketens en stroomketens voor communicatiedoeleinden. Indien deze verbindingen toch worden gebruikt, behoort rekening te worden gehouden met kruip en mechanische belastingen en met temperatuurverhoging tijdens foutcondities (zie 522.6, 522.7 en 522.8).
En tenslote:
526.8 Verbindingen van meerdraads-, soepele en zeer soepele geleiders
526.8.1 Om te beveiligen tegen het opsplitsen of uiteengaan van de individuele draden van meerdraads-,
soepele of zeer soepele geleiders moeten daarvoor geschikte aansluitklemmen worden gebruikt of moeten
de uiteinden van de geleider op geschikte wijze worden behandeld.
n OPMERKING Het toepassen van adereindhulzen is een voorbeeld van een geschikte behandeling van de
uiteinden ven de geleider.
526.8.2 Het solderen van het geleideruiteinde van meerdraads-, soepele of zeer soepele geleiders is
toegelaten mits daarvoor geschikte aansluitklemmen worden gebruikt.
526.8.3 Gesoldeerde (vertinde) geleideruiteinden van soepele en zeer soepele geleiders zijn niet
toegelaten bij verbindingen en aansluitpunten waar tijdens bedrijf beweging mogelijk is tussen het
gesoldeerde en het niet-gesoldeerde deel van de geleider.
Er is dus slechts een zeer beperkt aantal mogelijkheden waarin het wel mag, maar in de meeste gevallen mag het dus niet.

[ Voor 75% gewijzigd door Illusion op 10-07-2020 22:53 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511810

bbbrumbrum schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 18:47:
Ligt eraan.

Hoe is je perilex aangesloten? Wat zit er in je meterkast?
Beste gewoon krachtgroep en alle 3 de fasen aansluiten.

2 fase kan niet, kookgroep hoort op 1 fase en is alleen van toepassing bij een enkelfase 1x35/1x40A aansluiting.
Volgens mij kan deze kookplaat perfect op 1 twee of 3 fasen aangesloten worden.
Verder maakt het voor de groep niet uit of 2 fasen in de meterkast op dezelfde binnekomende fase aangesloten is. dit is relevant omdat je in dit apparaat altijd stroom hebt lopen van fase naar 0, en niet van fase naar fase, dus je kunt (wettelijk gezien) ook niet 3 fasen aansluiten en maar 1 nul.
Maar dat maakt allemaal niet uit in dit geval want je kunt de boel netjes met de bruggetjes volgens het tweede schema aansluiten, zeker als je een 3 fasige aardlek in je meterkast voor de kookgroep hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

*knip*
Van op de man reageren ontspoort de discussie alleen maar laat dat toch eens

Adereindhuls hoeft niet inderdaad. Zo'n nietje mag ook, maar dat is veel rotter om handmatig aan te brengen. Seriematig met een machine gaat dat juist weer een stuk sneller dan adereindhulzen.

[ Voor 15% gewijzigd door tweakduke op 11-07-2020 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000

keur0000

kabeltjekabel schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 12:34:
[...]

Vind het altijd wel grappig als mensen met diploma's of certificaten gaan wapperen als ze ongelijk hebben.

Adereindhuls hoeft niet inderdaad. Zo'n nietje mag ook, maar dat is veel rotter om handmatig aan te brengen. Seriematig met een machine gaat dat juist weer een stuk sneller dan adereindhulzen.
Met op de man reageren bereiken we niets. Dat laten we dus achterwege

[ Voor 26% gewijzigd door tweakduke op 11-07-2020 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
keur0000 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 13:22:
[...]

Erg triest zoals je reageert, een echte vent geeft een advies omdat hij niet EXACT weet wat er in de normen staat beschreven. Maar dit schijnt normaal te zijn hier op tweakers.
@Illusion heeft allang laten zien dat wat jij suggereert juist onder 'niet toegelaten' valt. ;)

Maar als ik het goed begrijp adviseer jij dus om de boel te solderen omdat je niet exact wist dat het niet was toegestaan en omdat je een nietszeggend certificaat hebt :?
keur0000 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 13:22:
Je zou jezelf er eer aan doen eens wat vaker in de normen te duiken en lezen wat er nou echt staat, neem de NPR5310 en NEN4010, die lijkt mij voor jou een goed uitgangspunt om mee te beginnen. ;)
Grappig, jouw argument was dat "adereindhulzen" nergens in de norm staat. Maar dat woord staat er juist wel in. In tegenstelling tot "kookgroep"; dat staat er juist niet in :P

De NEN4010 is gewoon een gestripte versie van de NEN1010. Noem je juist dat nummer omdat men daar vergeten is artikel 526 uit de NEN1010 met de restricties op solderen in op te nemen? Waarom heb je het opeens niet meer over de 1010?

[ Voor 7% gewijzigd door kabeltjekabel op 11-07-2020 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000

keur0000

De NEN 1010 is een juridisch wetboek gekoppeld aan het bouwbesluit. Voor de gemiddelde te ingewikkeld waarvan akte.
De NEN 4010 is gelukkig wat eenvoudiger beschreven en beter leesbaar voor de gemiddelde.

NEN 1010 spreekt over verdichten van soepele aders, dit kan middels:
- adereindhulzen,
- vertinnen,
- samenpersen,
- samensmelten,
- enz. enz.

Jouw ervaring is NIET de hele waarheid, maar slechts een klein deel ervan.
Bovendien beschikt een gemiddelde klusser NIET over een juiste adereindhulstang en gebuikt men een combinatie of waterpomp tang, en WEG is de betrouwbare aansluiting.

Maar goed, je hebt schijnbaar wat ervaring in de elektrotechniek, maar daar blijft het bij.
Gelukkig weet ik beter en met jouw instelling heb je aan mij een verkeerde.

Schoenmaker houw je bij je leest is het spreekwoord.

*knip
Sneer uitdelen voegt evengoed niks toe

[ Voor 7% gewijzigd door tweakduke op 11-07-2020 15:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
keur0000 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 14:49:
De NEN 1010 is een juridisch wetboek gekoppeld aan het bouwbesluit. Voor de gemiddelde te ingewikkeld waarvan akte.
Inderdaad, gezien jij aanraad iets te doen wat duidelijk 'niet toegelaten' is.
De NEN 4010 is gelukkig wat eenvoudiger beschreven en beter leesbaar voor de gemiddelde.
Van alles wat in de NEN1010 verboden is, is er niks toegelaten in de NEN4010. Bij tegenstrijdigheden gaat de 1010 tenslotte toch voor..
- adereindhulzen,
- vertinnen,
- samenpersen,
- samensmelten,
- enz. enz.
En bij solderen staat overduidelijk dat er dan een 'geschikte' klem gebruikt moet worden. Die schroefklem in de stekker is dat overduidelijk niet.
Jouw ervaring is NIET de hele waarheid, maar slechts een klein deel ervan.
:?
Bovendien beschikt een gemiddelde klusser NIET over een juiste adereindhulstang en gebuikt men een combinatie of waterpomp tang, en WEG is de betrouwbare aansluiting.
Daarom heb ik ook direct erbij gezegd "Hulzen aanknijpen met daarvoor geschikte tang, niet domweg platknijpen."
Maar goed, je hebt schijnbaar wat ervaring in de elektrotechniek, maar daar blijft het bij.
Jaja.
Modbreak:Dit gekibbel is nu klaar

[ Voor 10% gewijzigd door tweakduke op 11-07-2020 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:53

Illusion

(the art of)

- adereindhulzen,
- vertinnen,
- samenpersen,
- samensmelten,
- enz. enz.
In zowel de NEN1010:2015 als de NEN1010/C2 als de NEN4010:2019 komt het woord verdichten exact 0 keer voor. (net als het woord samenpersen).

[ Voor 10% gewijzigd door Illusion op 11-07-2020 15:21 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 16:30
[...]

Ok ik ken de NEN niet tot op de letter, maar het verbaast mij dat soldeer mag.
1 - is veel zachter
2 - kan als je overgangsweerstand krijgt (relatief snel) zacht worden waardoor nog meer overgangsweerstand.

Waarom knijpt iedereen (zeker in de industrie) dan adereindhulzen terwijl solderen sneller gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
rdfeij schreef op zondag 12 juli 2020 @ 11:17:
[...]

Ok ik ken de NEN niet tot op de letter, maar het verbaast mij dat soldeer mag.
Zoals hierboven door @Illusion al is aangegeven mag dat slechts in een paar gevallen.
rdfeij schreef op zondag 12 juli 2020 @ 11:17:
1 - is veel zachter
2 - kan als je overgangsweerstand krijgt (relatief snel) zacht worden waardoor nog meer overgangsweerstand.

Waarom knijpt iedereen (zeker in de industrie) dan adereindhulzen terwijl solderen sneller gaat?
Omdat solderen niet sneller is en het meestal ook niet mag :+

En als je het beroepsmatig doet zal er nog wel een hele santakraam aan regeltjes bijkomen qua afzuiging enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faim1953
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 22-07-2021
mijn vraag is of het brugje op 4 en 5 eraf moet bij enkel fase 2P2N en 2 gekoppelde groepen.

(N1 en N2 zijn dit gescheide nullen)

Keur0000 zegt dat op 1 L1 brugje op 2 en 3 L2 moet en 4 N1 en 5 N2 en praat niet over een tweede brugje

[ Voor 52% gewijzigd door faim1953 op 11-07-2021 11:03 . Reden: meer duidelijkheid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faim1953
mijn vraag is of het brugje op 4 en 5 moet blijven zitten bij 2 groepen enkel fase 2P2N

N1 en N2 zijn deze niet gescheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faim1953
moet bij 2P2N op een fase en twee groepen op 4 en 5 een brug geplaatst zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door faim1953 op 11-07-2021 11:08 . Reden: meer duidelijkheid ]

Pagina: 1