Chrome en Google helaas niet meer te vertrouwen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzeno
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 26-06-2023
Ik heb al sinds een lange tijd last van excessief CPU gebruik door Chrome maar pas recent had ik er genoeg van. Toen heb ik besloten om daar een post van te maken op de Google/chrome community en te zoeken naar oplossing. Deze problemen ervaar ik zelf al iets meer dan een jaar maar heb online gezien dat ze er al 2 jaar zijn (misschien zelfs langer). Alle "oplossingen" die ik gezien en geprobeerd heb zijn geen oplossingen en er zit gewoon een probleem in Chrome zelf. In eerste instantie dacht ik dat het ofwel per ongeluk was (een bug, memory leak/dump of buffer problemen) maar naarmate ik dieper ben gaan graven en harder ben gaan duwen heb ik minder en minder vertrouwen er ingekregen.

Dit zal helaas een lange post zijn omdat ik mijn bevindingen zo veel als mogelijk waarheidsgetrouw wil documenteren. Dit had ik in eerste instantie al op het forum van chrome gedaan (community) maar warempel zelfs als je de waarheid verteld worden berichten verwijderd die ze niet aanstaan. Het meest opvallende is dat ikzelf het bericht wel zie op Chrome, ze proberen me dus te laten denken dat het niet verwijderd is. Dat gaat dus nog verder dan normale censuur en is complete manipulatie. Vandaar dat ik het hier plaats, in de hoop dat hun bereik niet tweakers inhoud. Deze post mag ook overal gedeeld worden en vertaald worden zolang de berichten waarheidsgetrouw blijven.

Het probleem
Excessief hoog CPU gebruik door Chrome na een paar uur gebruik.
Google reageert hier niet op en heeft er al 2 jaar niks aangedaan (of in ieder geval niks dat werkte).
Alle "oplossingen" is niks anders dan een reset en verhelpt alleen de symptomen, na een paar uur (soms een aantal dagen) is het probleem weer terug.
Het hiervan fatsoenlijk aankaarten word gecensureerd (zodra je echt serieus word)

De situatie na het plaatsen van een post op de Chrome community
Volgens google zou je meestal binnen een dag een reactie moeten ontvangen. Na 12 dagen heb ik toen het bericht omhoog geduwd, dit werkte niet. Dus toen heb ik reacties geplaatst in vergelijkbare posts (hoog CPU gebruik) met een link naar mijn post, toen heb ik wel een reactie gekregen echter nooit een oplossing voorbij zien komen, aangezien ik alle BS oplossingen al vantevoren had geprobeerd.
Daarna ben ik een lijst gaan opstellen van een groot aantal van deze posts mbt hoog CPU gebruik en chrome die langzaam is (hangt vaak samen).
Echter zag ik daarna geen reacties meer, dus toen heb ik hun forum (Chrome community) eens in een privévenster in Firefox geopend. En warempel mijn hele post was gewoon op geen enkele manier te vinden. Dat is op zichzelf al vrij vreemd en wat verdacht. (zie 2e WBM link)
Het eerste wat ik toen heb gedaan is de pagina opslaan in de waybackmachine en hem opslaan als PDF (iets wat ik standaard doe als ik mijn vertrouwen in een bedrijf/site verlies).
Toen ben ik wat dieper gaan graven en wat meer dingen gaan nakijken.
Wat bleek de meeste van mijn reacties die linkte naar mijn post waren ook verwijderd en niet langer te zien, juist die posts die verder bovenaan stonden.
Echter is er in mijn account zelf niks te zien dat ze een waarschuwing hebben, ongepast zijn, onder review zijn, laat staan dat ze verwijderd zijn.

Toen heb ik mijn Topic (post) mbt hoog CPU ook nog wat daarop aangepast, echter is dat Topic nu helemaal verwijderd voor iedereen behalve mij. Waar het eerst niet te vinden was maar de link nog wel werkte krijgt men nu het volgende bericht te zien: "Sorry, this page can't be found." (net toen er meer upvotes kwamen en het topic meer aandacht begon te krijgen). Dat is voor mij zo extreem verdacht dat ik niet denk dat eenieder die maar ook enige waarde aan privacy hecht Chrome nog zou moeten gebruiken.

Hier het topic op de waybackmachine mbt hoog CPU gebruik (niet alle reacties zijn opgeslagen helaas):
https://web.archive.org/w...ome/thread/55326376?hl=en
Hier het topic mbt dat mijn berichten niet te vinden waren en dat er mogelijk censuur was:
https://web.archive.org/w...ome/thread/58138467?hl=en

En als laatste gaan we eindigen met de afbeeldingen die laten zien dat de post voor iedereen behalve mij is verwijderd, net zoals reacties die erna verwezen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lBoUh-3b-o0F7zjkRfclApgpGl4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KroiQtN2JrHkEQRZM2Qxq5Io.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VX6MEtuIGlCHSqMbELQupyeqzow=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LnQDm5OpVNm0qoXMbym1vyiD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RKJcccR_GRobZmbM83Qg1yG2cW0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3EZiiOT70SIsIKeLiKuZLMgt.png?f=fotoalbum_large

Als er vragen zijn of men verduidelijk wil dan zal ik daar zo goed mogelijk antwoord op proberen te geven.

De laatste reacties die ik geplaatst had nadat ik erachter kwam dat mijn bericht niet te vinden was, is als volgt:
So I've been having the same problem where Chrome often starts using up all my CPU or at least all of a sudden drastically usage a shit ton of CPU. When it uses a lot of CPU but the total CPU is still below ~85% then Chrome works fine and isn't slow. However when it goes above that chrome gets painstakingly slow, which is why I expect why many people also have issues with Chrome being slow. Nonetheless Chrome should never need to use such ridicolous amounts of CPU as I'm working with more than strong enough processors.
The more I look into it the more weird and fishy it looks. One thing is at least clear to me, the chances of google fixing this any time soon are very low. this problem has been present for 1-2 years for sure and maybe even longer.
The problem occurs whenever I have chrome open for a longer period of time, several hours. This has nothing to do with setting and all 3 PC's I tried this on (my own laptop, enterprise/work machine and a friend's PC).
Even weirder is that I made a post about the high CPU usage and that it still isn't solved with all the "solutions" (all those things address the bsymptoms but don't fix the problem permanently). The post in question is the following:
https://support.google.com/chrome/thread/55326376?hl=en
I also made another post addressing that my post can not be found by other, which is very fishy/weird, which can be seen here:
https://support.google.com/chrome/thread/58138467?hl=en

I'm going to post this reply underneath multiple posts about high CPU usage so that people can actually find my posts and will hopefully become more aware of theses issues.
I'm not lying here or anything, I'm merely pointing out my experiences and the facts I've found, as well as a bit of the ideas I get from this.
Telling the truth is not slander nor an insult, the truth is truth and always falls under "freedom of speech".

If this reply gets deleted it only proves even more that weird shit is going on and I will try to save as many post on the waybackmachine and as a PDF print of the page.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Tjah, het is gratis... En wij Hollanders kunnen ook een gegeven paard aardig in de bek zeiken.

Er zijn (voldoend) alternatieven voor Chrome en Google, niemand die je verplicht om ze te (blijven) gebruiken. Het klinkt misschien een beetje hard maar zo is het denk ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzeno
sypie schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 16:47:
Tjah, het is gratis... En wij Hollanders kunnen ook een gegeven paard aardig in de bek zeiken.

Er zijn (voldoend) alternatieven voor Chrome en Google, niemand die je verplicht om ze te (blijven) gebruiken. Het klinkt misschien een beetje hard maar zo is het denk ik wel.
Owww nee dat snap ik ook, maar dit gaat erom dat ik mensen hierover wil inlichten zodat ze zelf een goede keuzen kunnen maken
Dat het niet naar behoren werkt, tja oke dan.

Echter de manipulatie en censuur zijn een ander verhaal. Zeker als er mogelijk andere dingen schuilgaan.
Zie het meer als een waarschuwing dan een oproep aan Google zelf ;) (een gratis koekje is fijn maar niet als er vergif in zit)

Zit zelf nu Brave en Vilvaldi uit te proberen.

[ Voor 3% gewijzigd door Dzeno op 10-07-2020 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Gratis: da's geen reden om niet de voor- en nadelen te willen kennen. Chrome zou ik ook niet gratis noemen, je betaalt alleen anders. Sowieso roeleert Firefox :P

@Dzeno welkom :) Wat is het doel van je topic?

Als 'waarschuwen', dat zie ik er weinig waarde in. Discussie over of op een ander discussieplatform shadow banning gewenst zijn of dat het in andere draadjes 'spammen' van je eigen vraag dat is, lijkt me hier ook niet zo zinvol.
Wikipedia: Shadow banning wordt voldoende vaak gebruikt op andere sites om een eigen wikipedia-lemma te hebben. (Wordt overigens AFAIK hier op Tweakers niet gebruikt. Toch? Hallo hoort iemand me?)

Of heb je een tech vraag over dat CPU-gebruik?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

[quote]Dit zal helaas een lange post zijn omdat ik mijn bevindingen zo veel als mogelijk waarheidsgetrouw wil documenteren/quote]
Ondanks je enorme lap tekst: ik zie nergens, ook in je screenshots niet, enige vorm van informatie over "wat" je allemaal geprobeerd hebt om Chrome rustiger te krijgen. Het enige wat ik vooral lees: Chrome is te druk en daar heb ik geen zin in.

Zoals met alles, software en hardware werken samen en (recente) Chrome-versies lijken (nadruk) wat lastiger te installeren & gebruiken voor de gemiddelde gebruiker. Vanzelfsprekend is het niet de bedoeling dat iedereen zijn halve PC moet herconfiguren maar Google Chrome en Microsoft Office zijn de laatste tijd wel een beetje vervelend omdat ze onder water veel taken aanmaken / meedraaien zonder dat je er erg in hebt.

Tegelijkertijd, als voorbeeld; het aantal topics waarin mensen riepen dat hun browser te traag of juist te zwaar was? In heeeeel veeeel gevallen was / is de oplossing de goede / laatste drivers van de GPU op orde krijgen en Hardware Acceleration wel / niet in de browser aanzetten.

Verder heeft Chrome, Firefox, EDGE, IE (en nog een berg anderen) altijd een flinke documentatie waar je in kan duiken en per feature dingen testen, zelf aanpassen en noem maar op. En daar moet ik Google dan weer redelijk mee complimenteren; hun documentatie van alle //flags is best op orde en ook nog redelijk leesbaar. Nogmaals; de gemiddelde gebruiker zou dit niet moeten doen, maar handig is het soms wel zeker als je "al langere tijd" issues hebt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzeno
F_J_K schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 17:10:
offtopic:
Gratis: da's geen reden om niet de voor- en nadelen te willen kennen. Chrome zou ik ook niet gratis noemen, je betaalt alleen anders. Sowieso roeleert Firefox :P

@Dzeno welkom :) Wat is het doel van je topic?

Als 'waarschuwen', dat zie ik er weinig waarde in. Discussie over of op een ander discussieplatform shadow banning gewenst zijn of dat het in andere draadjes 'spammen' van je eigen vraag dat is, lijkt me hier ook niet zo zinvol.
Wikipedia: Shadow banning wordt voldoende vaak gebruikt op andere sites om een eigen wikipedia-lemma te hebben. (Wordt overigens AFAIK hier op Tweakers niet gebruikt. Toch? Hallo hoort iemand me?)

Of heb je een tech vraag over dat CPU-gebruik?
En als het een discussie is over de betrouwbaarheid en privacy bij het gebruik van Chrome/google?

Het is ook niet zo dat al mijn post/berichten verwijderd zijn, er zijn wel nog posts die ik in andere browsers zou kunnen zien. Bij shadowbanning zijn normaliter al je berichten niet meer zichtbaar vanaf die account.
Deze post is momenteel (nog) niet verwijderd, is alleen niet terug te vinden met de zoek functie:
https://support.google.com/chrome/thread/58138467?hl=en
Ook heb ik nog een andere reactie kunnen vinden die (nog) niet verwijderd is en te zien is
https://support.google.co...7254?hl=en&msgid=58142004
Dus shadowbanning lijkt me hier zeer onwaarschijnlijk, daarnaast is het wel erg makkelijk om het als excuus te gebruiken voor als men iets wilt censureren.
(dit is niet over 1 dag gegaan, het überhaupt al niet kunnen vinden van mijn post op geen enkele manier met hun eigen zoekfunctie is al vreemd zat voor dat ik nog maar extra berichten had gepost)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Dzeno schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 17:48:
[...]

En als het een discussie is over de betrouwbaarheid en privacy bij het gebruik van Chrome/google?
Sorry voor de smiley maar _O- _O- _O- _O-

Tenzij je de laatste jaren niet regelmatig tech-sites zoals Tweakers maar soms ook gewoon nu.nl leest; het is algemeen bekend dat, onder anderen, Google maar ook Microsoft en nog handenvol andere bedrijven het allemaal niet zo nauw nemen met "privacy" op hun "gratis" diensten.

Heb je Gmail? Gratis? Moet je daar eens de kleine letters van gaan lezen; dan is dat woordje privacy ineens heeeeel klein en ver te zoeken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzeno
MAX3400 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 17:44:
[quote]Dit zal helaas een lange post zijn omdat ik mijn bevindingen zo veel als mogelijk waarheidsgetrouw wil documenteren/quote]
Ondanks je enorme lap tekst: ik zie nergens, ook in je screenshots niet, enige vorm van informatie over "wat" je allemaal geprobeerd hebt om Chrome rustiger te krijgen. Het enige wat ik vooral lees: Chrome is te druk en daar heb ik geen zin in.
Staat niet in dit bericht maar wel in de link naar de originele post maar zal het nog even kort opsommen:

Chrome herstarten
Cache verwijderen
User data gereset
Chrome herinstalleren (met verwijdering van alle folders en data)
Gecheckt dat ik genoeg ruimte op mijn harde schijven vrij heb (27 GB op mijn SSD 100+ GB op mijn HDD)
Hardware acceleratie uitgeschakeld
Dit uitgeschakelt, "Continue running background apps when Google Chrome is closed"
Extensies/apps geschakeld, incognito modus nogmaals geprobeerd
Netwerk gereset volgens deze instructies https://support.google.co...6038?hl=en&msgid=47120777
de page file settings nagekeken zoals hier werd voorgesteld, https://support.google.co...6038?hl=en&msgid=47120777
Drivers had ik ook recent gecheckt en heb ik dacht ik 2 maanden geleden nog geupdate op mijn eigen PC (op werk zou dat automatisch moeten gebeuren). Ik heb een Nvidia GTX 960m (laptop model) en meestal check ik zo'n 2 keer per jaar voor updates en aangezien ik al langer dan een jaar er last van heb lijkt me die driver zeer onwaarschijnlijk (kan als ik thuis ben het nog eens nakijken)

link naar de post in the WBM nogmaals:
https://web.archive.org/w...ome/thread/55326376?hl=en

Veel andere opties zie ik niet, de meeste werken even maar niet op de lange termijn (symptoom ipv probleem bestrijding).
Of ik nu 1 tabblad, 5 of er 100 open heb. Of ik op een pagina met alleen html/css zit of eentje met interactieve elementen. Als de browser opgegeven moment lang genoeg open is komt het probleem keer op keer terug. Soms is dat na 2 uurtjes en soms is dat de volgende dag (sluit vaak de browser niet af, zeker met het testen niet).

Denk ook dat ik niet heel duidelijk was maar heb eerst het gros van die oplossingen geprobeerd voordat ik er een bericht over geplaatst had.

[ Voor 18% gewijzigd door Dzeno op 10-07-2020 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:24
Wat ervaar jij als excessief gebruik?
Waar merk je dat aan en hoe hindert het jou?

Geen flauw idee hoe Windows met C-states omgaat en rapporteert maar heb je het hier nu niet over een groot percentage van heel weinig?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzeno
Raymond P schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 18:23:
Wat ervaar jij als excessief gebruik?
Waar merk je dat aan en hoe hindert het jou?

Geen flauw idee hoe Windows met C-states omgaat en rapporteert maar heb je het hier nu niet over een groot percentage van heel weinig?
Excessief bedoel ik dat opeens ipv 2 a 10% CPU dat chrome dan 50 a 100% van mijn CPU gaat gebruiken, ik heb er een 3 jaar oude Intel i7 inzitten (als het goed is de 6700 weet niet uit mijn hoofd welke letter).
Meestal komen er dan opeens 1 a 3 chrome.exe processen bij die meer dan 20% CPU ieder gebruiken.

Op werk zit er een i5-8350U in.
Om problemen te voorkomen met het traag worden van de computers heb ik de affiniteit aangepast zodat chrome.exe nog maar 5 threads kan gebruiken bij mij thuis en 4 op werk.

Beide computers hebben 16 GB ram, geen idee welke generatie het op werk is maar op mijn eigen is het DDR4.

[ Voor 20% gewijzigd door Dzeno op 10-07-2020 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het is wel interressant wat die processen dan aan het doen zijn.
En of als je een tab sluit, er dan ook een proces stopt.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 25-05 22:31
Google Chrome is nu 100% niet meer te vertrouwen, want ze geven nu eindelijk min of meer toe dat hun eigen browser onveilig is. Ik kan namelijk niet meer inloggen op YouTube in Chrome omdat de browser naar hun zeggen "verouderd of onveilig" is. Schone installatie, nieuwste versie, geen extensies of experimentele flags, geen anti-virus of firewall o.i.d. die in de weg kan zitten, systeemtijd staat goed, etc..

In andere browsers overigens geen probleem, dus het is echt een Chrome-probleem.

Sorry, is een beetje offtopic en ik ben niet op zoek naar hulp, maar ik vind het nogal markant dat ze hun eigen browser als "onveilig" bestempelen, dus ik het kader van "niet weer te vertrouwen", zoals de topictitel aangeeft, vond ik het wel enigszins passend.

[ Voor 30% gewijzigd door TheVivaldi op 17-10-2020 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8mile13
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-08-2023
Juup schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 18:38:
Het is wel interressant wat die processen dan aan het doen zijn.
En of als je een tab sluit, er dan ook een proces stopt.
Dat is mij vaker opgevallen bij Edge. Heb ik net een Egde pagina opengezet en zijn er 9 processen in taakbeheer als ik Microsoft Edge openklap. Dat lijkt het aantal keer te zijn dat dat ik recent Edge geopend heb. Het pikt alleen een beetje geheugen weg dus eigenlijk weinig last van.
Pagina: 1