Zoemend geluid,klinkt als het gas op fornuis hoog open staat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EllenU
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 03-08-2020
Al ruim anderhalf jaar hoor ik vooral in de huiskamer een constante hoog zoemend geluid , lijkt op of het gas op het gasfornuis openstaat. Hoe hoger ik in huis kom hoe minder ik het hoor.Het wordt ook door andere gehoord. Het gaat steeds meer op mijn zenuwen werken. Kom er niet achter wat het is. Kan het van leidingen afkomen ? Heb alle stoppen uitgezet maar hoor het nog. De buren zeggen het niet te horen. Omdat cv en ventilatiesysteem is nagekeken zegt woningbouw niets voor me te kunnen doen. Kan ik van ze verlangen toch meer onderzoek te doen?
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Electra uit. Verwarmingsketel en ventilatiesysteem na laten kijken en stekker eruit. Gas en waterkraan dichtgedraaid.Koelkast met vriesvak paar dagen uit. Gehoortest gedaan. Experiabox vervangen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.D78
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:11
Stap 1 is toch het localiseren van het geluid, waar komt het precies vandaan.

Het enige wat ik me kan bedenken, uit eigen ervaring: mechanische ventilatie, unit stond op zolder, maar geluid was in woonkamer beste te horen.
Als deze echt uit is, door bijvoorbeeld stekker eruit te trekken, hoor je het dan nog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-06 17:00
Wat ik steeds vaker om me heen zie en ook op TV, is dat het waarschijnlijk komt door een unit op zolder. Omvormer, CV ketel, warmtepomp, mechanische ventilatie. Als er muren of schoorstenen gedeeld worden, dan kan deze als een soort klankkast gaan fungeren en hoor je het in de woonkamer daarom beter.

Er zijn volgens mij één of meerdere afleveringen geweest van Meester Frank Visser rijdt visite of De Rijdende Rechter hierover.

Ga dus met je buren in gesprek en vraag of ze bereid zijn om al het stroom even uit te zetten zodat je kan luisteren wanneer het niet meer optreedt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stonehawk
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-06 13:19
Is het zoemend of meer een piepend geluid? Ik heb ook wel eens een geluid gehad waarvan ik de bron niet kon vinden. Achteraf bleek het aan een radiator te zijn die precies zo open stond dat er een piepend/fluitend geluid van af kwam. Ik weet niet of je al geprobeerd hebt om alle radiatoren dicht te draaien.

Misschien is het een waterleiding dat in de kruipruimte loopt die iets lekt waardoor er toch net iets van water stroomt, wat voor trilling (geluid) zorgt. Wat ik dus nog zou proberen is alle inkomende hoofdkranen (gas en water) dicht te draaien. Hoop dat je er hier wat aan hebt.

Alle stroom heb je al uitgezet zeg je dus een adapter kan het ook niet zijn. Daar heb ik namelijk zelf wel last van dat als een (slecht) adapter nog in het stopcontact zit en niet aan het lader is, er een zoem geluid afkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EllenU
Bedankt voor jullie antwoorden daar kan ik zeker wat mee. Het geluid is piepend vind ik en niet te traceren. .Volgende week komt iemand van PWN kijken ivm waterleidingen. Vergeten bij acties te zetten maar had ik al dichtgedraaid ook de gaskraan . Rond de tijd dat ik het geluid begon te horen wel een nieuwe hoofdkraan gekregen. Ook heb ik een tijdje de stekker uit het ventilatiesysteem gehaald. De muren en schoorsteen worden gedeeld met de buren en zou ook kunnen . Ze hebben ook zonnepanelen dus een omvormer. Ze zijn niet echt makkelijk om mee in gesprek te gaan maar hoop dan dat de woningbouw daarmee gaat helpen. Rijdende rechter hoor ik mensen al meer over als ik over het geluid begin maar heb het zelf niet gezien. Wordt vervolgd 😀 zou zo blij zijn als het opgelost wordt.

[ Voor 12% gewijzigd door EllenU op 12-07-2020 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:56
Wat ik laatst zelf had (minder irritant geluid maar wou objecttief meten dat ik niet gek werd): een audi spectrum tooltje op mijn telefoon gezet. (zodat je de hele bandbreedte van het gehoor kan horen. En zien on je een lijn zit onstaan.

Vervolgens aan de kleur (afhankelijk van de app) kan je zien waar hij meer of minder duidelijk te horen is.
Het is een kriem om het op eigen gehoor te doen.

Ik zocht toen op audio spectrum analyzer en kwam terrecht bij Spectroid (ja android) wat het voor mij deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EllenU
Bedankt! Ik heb wel apps met geluidsmeter. Maar deze beter denk ik. Ik ga er mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:56

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Kleine titelfix gedaan.

Probeer het geluid te lokaliseren. Als de vaatwasser bij mijn buren loopt hoor ik hem water vullen en licht zoemen. Dit is nadat ze een nieuwe keuken hebben geplaatst, dus daar is iets veranderd met leidingen zodat ik het nu wel hoor.
Maak ik geen punt van, maar ik kan me voorstellen als je niet weet waar het vandaan komt je er aan ergert :)

Tweakers Discord

Pagina: 1