Rioolvliegjes oorzaak niet te vinden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 483913

Topicstarter
Dag Tweakers

Sinds enkele weken hebben wij last van rioolvliegjes.

We hebben geen idee waar ze vandaan komen. We hebben dit in het verleden nog al eens gehad. Toen hebben we ze allemaal verwijdert met de stofzuiger en hadden we er geen last meer van tot ze recent weer opdoken.

Op Google heb ik gelezen dat ze afkomen op rotten voedsel, stilstaand water, ..

Wat hebben we zelf al geprobeerd?
- Ze allemaal opgezogen met een stofzuiger. Dit is geen oplossing meer aangezien er na enkele dagen weer heel wat vliegjes aanwezig zijn.
- Gezocht naar lekken in de keuken.
- Frigo onderzocht.
- Planten verwijdert.
- Afvoer van afwasbak gereinigd

Maar allemaal dit zonder resultaat. Ze vliegen rond in het volledige huis maar de meeste komen voor in de keuken dus ik vermoed dat de oorzaak daar te vinden moet zijn. Hoe verder men zich begeeft van de keuken hoe minder vliegjes je zal tegenkomen.

We hebben wel een kelder waar soms mini beetje water in staat maar dan zouden we daar meer vliegjes moeten vinden. In de kelder vinden we amper vliegjes terug.

Iemand die ons kan helpen zoeken naar de mogelijke oorzaak?

Alvast bedankt

Met vriendelijke groeten
Vincent

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:26
Rioolvliegjes binnenshuis leggen meestal broedplaatsen aan in verstopte afvoeren. Soms is zo’n verstopping niet direct zichtbaar. Je kunt dan wat plakband over de opening plakken. Check de volgende dag of er insectjes aan het plakband kleven. Controleer ook je kruipruimte op broedplaatsen, als die tenminste toegankelijk genoeg is. Het kan er namelijk vergeven zijn van de rioolvliegjes.

https://beestjeskwijt.nl/...-doen-tegen-rioolvliegjes

[ Voor 7% gewijzigd door NotSoSteady op 10-07-2020 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:46

SuBBaSS

-has Ryzen

Zo nu en dan komen ze hier ook tevoorschijn. Geen grote plaag maar hooguit 1-2 per keer.
Maar wel al sinds lange tijd. Het stoort me niet echt (en heb katten die er lol mee hebben) maar ik begrijp dat de kans groot is dat er hier een bron in de buurt is.

Waar precies is moeilijk te zeggen.
Heb hier wel een tijdje problemen met de afvoer gehad, maar dat is opgelost door een medewerker van de rioolreinigingsservice.

Hoewel het dus verre van een plaag is hier wil ik wil adhv. de tips hier achterhalen waar die enkelen nou nog vandaan komen. Ben niet zo'n fan van vliegbeestjes in mijn woning...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siete
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-06 00:32
Ook onwijs last gehad van riool vliegjes. Niets helpt behalve Paraffine Olie. De olie zorgt voor een afdeklaag zodat larven zich niet kunnen ontwikkelen.

https://ongediertemiddele...n-ontwikkeling-van-larven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:49
Wij hebben ze ook gehad (en echt best een goede plaag). Uiteindelijk is gebleken dat er een lek in onze afvoer van de keuken zat. Dit heeft in de kruipruimte toen een grote vochtige plek opgeleverd. In deze plek vonden we twee nesten terug.

Als eerste die nesten laten verwijderen en daarna het lek opgelost.

Ik zou even je afvoeren nakijken of er niet toch ergens een lek zit. Wellicht onder de vloer van je keuken of in een kruipruimte ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babel10
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-02 21:12
Zelfde hier gehad, in de kruipruimte was de afvoerbuis verschoven, laten maken en direct weg waren ze.
Ik zou het toch zoeken inderdaad in de kruipruimte of in de leidingen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb geen kruipruimte. Het is een kelder met een hoogte van +- 2m.
Maar ik zal even onderzoeken of ik er niks terugvind.
Zal best moeilijk zijn met alle rommel die er staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave1989
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:43
Toevallig geen espressomachine met stilstaand water en koffieresten?
Anders die goed bijhouden: niet te veel water laten staan en de gemalen koffie tijdig weggooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 882605

Zwanenhals die droogstaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 07-06 14:35
Afzuigkap en leidingen daarvan gecontroleerd?

En ruim die kelder gelijk op en sop hem grondig uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dave1989 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 14:25:
Toevallig geen espressomachine met stilstaand water en koffieresten?
Anders die goed bijhouden: niet te veel water laten staan en de gemalen koffie tijdig weggooien.
Nope geen koffie drinkers :D
Even opzoeken wat het is en controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Bijna altijd door een breuk ergens in de afvoer. Je kan zo'n rookmachine huren of iemand laten komen met zo'n apparaat en dan je leidingen echt goed laten checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:49
Anoniem: 483913 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 14:31:
[...]

Even opzoeken wat het is en controleren.
Het witte gedeelte is een zwanenhals:

Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix/72099_IMG00301201009271030_1.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Heb je een inlaatcombinatie voor een boiler? Dit is soms een open verbindin naar het riool aangezien een zwanenhalsconstructie soms vergeten wordt :X

Voorbeeld FOUT:
Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/109851_IMG_20160104_145037_2.jpg

Voorbeeld GOED:
Afbeeldingslocatie: https://i.vimeocdn.com/video/668292895.jpg?mw=1920&mh=1080&q=70

[ Voor 43% gewijzigd door SniperGuy op 10-07-2020 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:10

Honesty

kattenneus!

Wij hebben ze ook af en toe volgens mij is bij ons de oorzaak een douche putje wat dan verstopt is en waar de waterstop van omhoog komt. Dan is er direct contact met het riool en zie we er ook af en toe een. Ik wordt dan altijd panisch. Dus omdat ik de enige ben maak ik nu maar preventief het putje schoon.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19:36

Hemingr

Gekke henkie

Even terzijde van je probleem. Nu weet ik ook hoe die etters heten. IK zie ze heel af en toe in de badkamer (1-2 per maand).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09:22
Hemingr schreef op maandag 13 juli 2020 @ 10:26:
Even terzijde van je probleem. Nu weet ik ook hoe die etters heten. IK zie ze heel af en toe in de badkamer (1-2 per maand).
[Nitpick]
Motmug
[/Nitpick]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nog steeds de oorzaak niet gevonden.

We hebben kokend water door de leidingen gegoten en de vaatwasser eens op 70 graden gezet.
Het lijkt voorlopig opgelost te zijn? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Anoniem: 483913 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:09:
Nog steeds de oorzaak niet gevonden.

We hebben kokend water door de leidingen gegoten en de vaatwasser eens op 70 graden gezet.
Het lijkt voorlopig opgelost te zijn? :D
Komt even hard weer terug. Ik zou een rookmachine huren bij de Gamma om het lek op te sporen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Er was dus vermoedelijk geen lek.

We hebben onze hoofd leiding eens opengemaakt en daar bleek een laag van 10 cm aan aangekoekte zeep resten te zitten. Hierdoor stopte het water in de leiding wat op. Vermoedelijk was dit de oorzaak.

Ik laat nog weten of het nu opgelost is.
Pagina: 1