netwerk kabels trekken in bestaande woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16:38
Goedemorgen,

Sinds kort ben ik op zoek naar een woning en nu heb ik een mooie gevonden.

Er is glasvezel aanwezig maar geen directe netwerk kabel naar boven.
Ik zou graag mijn kantoor boven willen maken maar ben niet zo fan van Wifi ivm VPN's die open moeten staan op de pc.

Hoe trek je in een bestaande woning mooi UTP door de muur.
Over de muur vindt ik not done beneden, op de 1e verdieping kan ik er nog over na denken maar liever ook niet.

Ik heb geen idee of je zomaar UTP bij je lichtnet in kan trekken ik verwacht het niet namelijk.

Hopelijk hebben jullie tips

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:43
Loopt er geen schacht naar boven waar bijvoorbeeld de waterleiding, gasleiding en/of riool inzitten?

[ Voor 5% gewijzigd door Nielson op 10-07-2020 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:49
maubaan schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:41:
Hoe trek je in een bestaande woning mooi UTP door de muur.
Over de muur vindt ik not done beneden, op de 1e verdieping kan ik er nog over na denken maar liever ook niet.

Ik heb geen idee of je zomaar UTP bij je lichtnet in kan trekken ik verwacht het niet namelijk.

Hopelijk hebben jullie tips
Bij het lichtnet mag niet van de NEN1010. Wil je ook niet. Stel eens voor wat er kan gebeuren met 230v om je netwerkkabel!

Dit soort dingen is echt heel echt afhankelijk van de situatie. Liggen er loze leidingen? Kun je ergens onder (bijvoorbeeld de vloer of plint) of boven (bijvoorbeeld het plafond) of doorheen (zoals een schacht voor leidingen). Zonder veel informatie over de precieze situatie ga je niet veel meer krijgen dan dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
Nielson schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:45:
Loopt er geen koof naar boven waar bijvoorbeeld de waterleiding, gasleiding en/of riool inzitten?
zover ik kan zien zit die koof er jammer genoeg niet, hier heb ik wel naar gekeken inderdaad.
Als dit er in had gezeten dan had ik daar wel alles in kunnen trekken :)

Er is wel een Wasmachine op zolder aanwezig, ik weet niet of ik langs die leidingen een UTP of glas kabel kan trekken, dat zou heel mooi zijn natuurlijk

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb mijn coax vervangen door UTP. TV kijk ik wel digitaal via een internetpuntje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
Xavier schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:47:
Ik heb mijn coax vervangen door UTP. TV kijk ik wel digitaal via een internetpuntje.
Er was een telefoon aansluiting op de 1e aanwezig, hier is al een UTP in getrokken (woning uit 2003)
Hopelijk kan ik er ook een de 2e vinden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
Groentjuh schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:47:
[...]

Bij het lichtnet mag niet van de NEN1010. Wil je ook niet. Stel eens voor wat er kan gebeuren met 230v om je netwerkkabel!

Dit soort dingen is echt heel echt afhankelijk van de situatie. Liggen er loze leidingen? Kun je ergens onder (bijvoorbeeld de vloer of plint) of boven (bijvoorbeeld het plafond) of doorheen (zoals een schacht voor leidingen). Zonder veel informatie over de precieze situatie ga je niet veel meer krijgen dan dit.
Door de 230 is inderdaad niet slim. thnx voor de tip!
Ik denk dat dit een mooie zoek tocht gaat worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:34
Standaard is er op de eerste verdieping enkel in de hoofdslaapkamer een aansluiting voor telefoon aanwezig en verder nergens.
Hier is dus blijkbaar al UTP in getrokken.

Als die al is afgemonteerd op een UTP doos kunt je kijken of je van daaruit misschien via een nette plintgoot naar de andere kamer kunt komen.
Heb je hem daar wel nodig kun je kijken of je de kabel kunt vervangen door twee kabels.
Of je kunt daar een switch plaatsen en vanuit die switch naar de andere kamer.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:16
In mijn huis heb ik via de leiding waar coax/telefoon doorging een UTP getrokken naar de grootste slaapkamer. Naast het laminaat een goede halve centimeter ruimte opengelaten overal en daar loopt nu via een switch twee UTP's naar beide andere slaapkamers, keurig onder de plint weggewerkt. Het enige zichtbare is een platte kabelgoot met een UTP draad van de entree in de slaapkamer naar de plint, een afstand van circa 30cm.

Precies zoals bij @Ben(V) dus. Als eerste bewoner had ik de keuze ooit om loze leidingen te laten plaatsen naar alle kamers, maar dat kostte toen iets van 2000 euro extra (5 slaapkamers). Nog steeds een bezopen bedrag voor 5 euro aan materiaal. De twee andere slaapkamers op de 2e zijn via de leidingsschacht voorzien vanuit de meterkast naar de kruipruimte en vandaar de schacht in naar de 2e. Mocht dat een optie zijn dan is de tip om daar een brede buis (afvoerpijp van PVC) doorheen te leggen zodat je later makkelijk kabels erbij kan trekken indien gewenst.

[ Voor 19% gewijzigd door Houtenklaas op 10-07-2020 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:52

angerfist-yentl

vake bei te bange!

Wat is de indeling van het huis?
Nu is het toch een beetje gissen.

Waar komt bijvoorbeeld het internet in het huis binnen? (waar is je begin punt)

Jaren 80/90/00 huizen hebben vaak wel lege leidingen in de meterkast zitten naar boven, Dit was zo bij mijn ouders dan kom je vaak uit op een oude telefoon punt op de hoofdslaapkamer of op zolder uit.

Ik zelf woon in een jaren 60 huis en ik heb vanaf de meterkast via kruipruimte naar de kelder kabels die dan vanaf daar naar zolder gaan voor de CV ketel. (daar lopen netwerk kabels langs)

Bij een familie lid heb ik de ventilatie schacht gebruikt (je hebt immers genoeg ruimte langs de ventilatie buis naar boven en daarom heen zit vaak een aftimmering waar je makkelijk een kabel door kan trekken) maar let er wel op dat er geen asbest inzit!!!

Bij die familie lid waren ze juist bezig met het verwijderen dus kon je vanaf de gang naar zolder kijken via het overgebleven gat en daar gewoon kabels ingelegd en toen ze het afbouwde is dit gewoon meegenomen in de afwerking)

Je zou ook een powerline adapter kunnen proberen, Dit werkt het beste bij nieuwere huizen want betere aarding!

[ Voor 10% gewijzigd door angerfist-yentl op 10-07-2020 13:37 ]

Vake bei te bange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
het huis komt uit 2003, hier is geen plattegrond van te vinden jammer genoeg (hier baal ik ook erg van)
Naast de ingang zit de wc naast de wc zit de meterkast, boven de meterkast zit de douche (kan niet recht omhoog)

De douche moet er ooit nog eens uit omdat deze goed verouderd is.
Ik denk dat we dan een koof gaan laten maken en hier een dikke buis in laten zetten om een rechte pijp naar de zolder te maken, hier een kleine patchkast met alle benodigde netwerk apparatuur en via de zolder naar beneden naar de 1e verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:34
ZIt er geen centrale afzuiging in het huis.
Als dat zo is dan zit waarschijnlijk ook een buis daarvan in de wc.
In die kanalen kun je prima een netwerkkabel leggen naar zolder.
Dus vanuit de meterkast via de wc naar zolder.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
maak is een plaatje van de meterkast , vaak loopt er wel IETS naar boven ... tv doos, telefoonlijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
maubaan schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 14:22:
… een dikke buis …
Een 19mm buis is groot zat voor 4 CAT6 kabels, zeker wanneer het een recht stuk is. Daarmee kom je een heel eind.
Pagina: 1