Aankoop advies laptop GTX 1060 o.i.d.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn dochter moet voor haar opleiding (HBO Interior & design) een laptop kopen.
Van de school hebben we onderstaande systeemvereisten ontvangen:

Windows 10 met 64 bits

Quad-core Intel i7 of AMD, 2,7 GHZ of beter

16GB RAM of meer

DirectX12 grafische kaart (AMD, Intel of NVidia) Voorkeur NVIDIA GeForce GTX 1060 - 6.0GB of een RTX grafische kaart

Voorkeur 256GB SSD (OS Drive) met 500GB data drive of beter/groter

De grafische kaart vragen ze waarschijnlijk omdat er ook met VR brillen gewerkt gaat worden. Schermgrote lijkt mij tenminste 15", maar misschien is 17" een betere keus.
Beter dan bestaande systeemvereisten is natuurlijk altijd goed.
Ik heb er echt te weinig kennis van om een goede keuze te kunnen maken.
Daarom mijn vraag om een advies van mogelijke laptops die aan de vereisten voldoen..
We hebben geen budget bepaald maar hopen een laptop te vinden welke voldoet aan de vereisten maar uiteraard niet te duur is.

Alvast hartelijk dank voor uw reactie!!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:54
Ik zou geen 17" pakken voor die studie. Ze gaat haar laptop elke dag mee moeten nemen, en er veel mee rond lopen. een 17 inch is dan echt een baksteen.
Beter loop je gewoon een mediamarkt / bcc / coolblue binnen, en bekijk je de modellen die voldoen aan de omschrijving.
https://tweakers.net/lapt..._k5B4ZIQ6iaCuk2rWVWiPn_AM

hier de laptops die voldoen :)

[ Voor 28% gewijzigd door 99ruud99 op 10-07-2020 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Houd er rekening mee dat laptop specs door hoge scholen vaak vrij hoog zijn ingeschoten. Ik zou bijv. echt geen honderden euro's meer uitgeven aan een laptop met 6GB i.p.v. 4GB GPU geheugen. Voor een VR setup is een laptop bij voorbaat niet heel erg geschikt. Lijkt mij (hoop in elk geval) dat een hogeschool daar wel wat capabelers voor heeft staan intern.

Voor de rest sluit ik mij aan bij het advies over 15". 17" is qua gewicht maar ook qua grootte voor een tas/rugzak net niet handig.

[ Voor 15% gewijzigd door n9iels op 10-07-2020 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upeletix
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 04-09 23:04
de Lenovo Legion 5 ( pricewatch: Lenovo Legion 5 15IMH05H (81Y60093MH) ) is een hele goede laptop:

i7 10th gen
Nvidia RTX 2060 (6GB) is 42% sneller dan GTX 1060 (minimale videokaart nodig voor VR)
16 GB DDR4 RAM
standaard 1TB SSD opslag

qua prijs/kwaliteit verhouding volgensmij een van de beste laptops van dit moment!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethereal81
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-08 08:39
Upeletix schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 12:53:
de Lenovo Legion 5 ( pricewatch: Lenovo Legion 5 15IMH05H (81Y60093MH) ) is een hele goede laptop:

i7 10th gen
Nvidia RTX 2060 (6GB) is 42% sneller dan GTX 1060 (minimale videokaart nodig voor VR)
16 GB DDR4 RAM
standaard 1TB SSD opslag

qua prijs/kwaliteit verhouding volgensmij een van de beste laptops van dit moment!
Helemaal mee eens, maar geheugen is max 16gb en in de toekomst dus niet uitbreidbaar. Enige dat me tegenhoudt deze machine te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upeletix
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 04-09 23:04
ja, dat staat idd wel overal zo aangegeven maar er zijn mensen die al 24 GB er in gedaan hebben en dat werkt bijvoorbeeld ook nog gewoon, 32 GB word ook aan gewerkt door iemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethereal81
Upeletix schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 13:27:
ja, dat staat idd wel overal zo aangegeven maar er zijn mensen die al 24 GB er in gedaan hebben en dat werkt bijvoorbeeld ook nog gewoon, 32 GB word ook aan gewerkt door iemand.
Ik durf dat helaas niet aan, wil wel graag dat de fabrikant ook aangeeft dat dat mogelijk is en dat ik niet over een tijdje voor verrassingen kom te staan.

Wordt hier dan de HP Omen of de ASUS ROG Strix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-08 00:34
ethereal81 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 08:00:
[...]

Ik durf dat helaas niet aan, wil wel graag dat de fabrikant ook aangeeft dat dat mogelijk is en dat ik niet over een tijdje voor verrassingen kom te staan.

Wordt hier dan de HP Omen of de ASUS ROG Strix.
Af fabriek wordt ie alleen met max 16GB geleverd maar er zitten gewoon 2 sloten in en je kan deze dan ook zonder problemen vervangen voor 2x 16GB en dan heb je 32GB.

De Asus ROG Strix en de HP Omen kan je ook niet krijgen met standaard 32GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethereal81
Cinemaskoop schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 00:53:
[...]

Af fabriek wordt ie alleen met max 16GB geleverd maar er zitten gewoon 2 sloten in en je kan deze dan ook zonder problemen vervangen voor 2x 16GB en dan heb je 32GB.

De Asus ROG Strix en de HP Omen kan je ook niet krijgen met standaard 32GB
Toch lees je daar tegenstrijdige berichten over. Ook Lenovo zelf zegt dat dat niet kan. Ik heb er te weinig verstand van om die gok te wagen en ben voor de ROG Strix gegaan! En eerlijk is eerlijk, met alle RGB-meuk uit is dat nog best een mooi ding om te zien ook.

Edit: momenteel ook even duur: https://tweakers.net/lapt...BdlpgD1KxkaG5mZKIUW1tbCwA

[ Voor 13% gewijzigd door ethereal81 op 15-07-2020 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik vond de bijdrage van @n9iels zeer nuttig.

Ik zou eerst aan de school vragen of zij geen hardware op school beschikbaar hebben. Voor thuis zou je dan een desktop weg kunnen zetten als dat überhaupt al nodig is.

Ook zou ik aan studenten vragen (open dag, als die er is) hoe zij het ervaren. Wij hebben bijvoorbeeld "verplichte" boeken die we nooit gebruiken. Staan wel op de boekenlijst, maar gebruik je dus veel te weinig om aan te schaffen. Dit kon mij prima verteld worden door mijn intro papa's, maar een student op een open dag zou daar natuurlijk ook wat over kunnen zeggen.

Verder zou ik een Dell XPS kopen. Die hebben volgens mij ook een gtx1060. Dan heb je tenminste een beetje een degelijk model. Ik heb het niet zo op die platic umg gaming umg laptops. Een beetje degelijke laptop blijft veel langer heel tijdens de opleiding. Zijn laptops met Quadro kaarten ook toegestaan trouwens? Dan kun je echte zakelijke laptops kopen. Die zijn gebouwd als een tank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
ethereal81 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 07:37:
[...]

Toch lees je daar tegenstrijdige berichten over. Ook Lenovo zelf zegt dat dat niet kan. Ik heb er te weinig verstand van om die gok te wagen en ben voor de ROG Strix gegaan! En eerlijk is eerlijk, met alle RGB-meuk uit is dat nog best een mooi ding om te zien ook.

Edit: momenteel ook even duur: https://tweakers.net/lapt...BdlpgD1KxkaG5mZKIUW1tbCwA
Lenovo zegt niet dat het niet kan. Lenovo spreekt alleen maar over wat ze af fabriek verkopen. Bij de Y540 kon je wel af fabriek 32GB kopen maar zoiets wordt gewoon bijna niet verkocht in dit segment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethereal81
Cinemaskoop schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 08:20:
[...]

Lenovo zegt niet dat het niet kan. Lenovo spreekt alleen maar over wat ze af fabriek verkopen. Bij de Y540 kon je wel af fabriek 32GB kopen maar zoiets wordt gewoon bijna niet verkocht in dit segment.
Daar ligt het probleem juist, Lenovo zegt letterlijk dat het niet kan. Zowel in de specificaties als in mijn contact met de klantenservice. Zie ook bijvoorbeeld hier: https://www.bestbuy.com/s...32-35b6-baff-351fda1d1114

Edit: ook volgens Crucial kan het niet: https://www.crucial.com/c...o/lenovo-legion-5-17imh05

[ Voor 27% gewijzigd door ethereal81 op 15-07-2020 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
ethereal81 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:55:
[...]

Daar ligt het probleem juist, Lenovo zegt letterlijk dat het niet kan. Zowel in de specificaties als in mijn contact met de klantenservice. Zie ook bijvoorbeeld hier: https://www.bestbuy.com/s...32-35b6-baff-351fda1d1114

Edit: ook volgens Crucial kan het niet: https://www.crucial.com/c...o/lenovo-legion-5-17imh05
Ja als er al 8GB in zit kan je het niet uitbreiden naar 32GB nee.. dat is logisch. Maar nogmaals.. als je gewoon die 2x8 eruit haalt en er 2x16 inzet zal het gewoon werken. Ze ondersteunen het alleen niet want ze verkopen het niet zo.. maar dit blijft een eeuwige discussie dus laten we die stoppen
Pagina: 1