• jeroen7s
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 14-09 18:19
Heb een tablet gekocht via *knip* (web)winkel (lenovo M10 plus)
maar, aangezien ik deze iets te groot vind, wou ik deze terugsturen.
Binnen 3 dagen stuur ik hiervoor een aanvraag.
Krijg ik eerst de vraag of de tablet gestart is, want dan zouden ze het kunne weigeren (klopt dit zelfs?)
Hierop stuur ik dat de tablet niet gestart is, krijg ik een antwoord die vraagt of de doos geopend is.
Natuurlijk is de doos wel geopend. Dus antwoord ik dit, en stuur ik erbij dat dit wettelijk gezien mag.

Het antwoord dat ik hierop krijg is dat "hardware" zoals tablets een uitzondering zou zijn op het herroepingsrecht.

Specifiek:
Verwijzend naar onze algemene verkoopsvoorwaarden kunnen we deze retourzending helaas niet aanvaarden wegens volgende redenen:
- Audio- en video- opnamen en computerprogrammatuur (CD’s, DVD’s, Blu-rays, Software, hardware, CD-roms, videogames, USB sticks, harde schijven…), met inbegrip van herlaadbare telefoonkaarten, waarvan de verzegeling is verbroken;

Is dit legaal?

[Voor 5% gewijzigd door Yorinn op 10-07-2020 11:09. Reden: Naam (web)winkel mag achterwege blijven zolang deze niet van belang is in de discussie]

• rdfeij
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 18-09 11:47
Ze schieten zichzelf ier in hun voet. Ja je tablet heeft een SSD intern, maar nee je hebt hem niet aangezet?
Dus is die niet geactiveerd. geweest. Er is geen verzegeling verbroken want het apparaat is neem ik aan ook niet open geweest.
Deze reglementen zijn er inderdaad voor losse mediadragers, maar niet voor complete apparatuur.

• OMD
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 21-09 13:19
Uitsluiting herroepingsrecht producten:

- Producten vervaardigd conform instructies van de consument (maatwerk);
- Producten kunnen bederven binnen de bedenktermijn;
- Makkelijk kopieerbare producten die niet retourneerbaar zijn wanneer de verzegeling is verbroken, zoals games, dvd's en cd's;
- Losse kranten en tijdschriften (geen abonnementen);
- Alcoholische dranken waarvan de prijs is overeengekomen bij het sluiten van een consumentenkoop, maar waarvan de levering slechts kan plaatsvinden na dertig dagen, en waarvan de werkelijke waarde afhankelijk is van schommelingen van de markt waarop de handelaar geen invloed heeft;
- Producten die niet geschikt zijn om te worden teruggezonden om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne en waarvan de verzegeling na de levering is verbroken.

Ze moeten het terugnemen. Hardware valt niet onder uitsluitingen, zou wat zijn. Er is namelijk nogal wat te vinden onder het kopje "hardware"
Algemen voorwaarden zijn ondergeschikt aan de wet. Ze kunnen wel neerzetten dat je een roze unicorn moet meesturen, heeft natuurlijk geen waarde als de wet anders beschrijft.

[Voor 8% gewijzigd door OMD op 10-07-2020 10:30]

R7 3700X // Corsair H115 RGB // MSI B450 Mortar Max // 16Gb G.Skill Flare C14 // Corsair Air 540 // MSI RTX2080 Gaming X Trio // Adata XPG 1TB

• Jeroenneman
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 20:48

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

jeroen7s schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 10:24:
Heb een tablet gekocht via *knip* (web)winkel (lenovo M10 plus)
Krijg ik eerst de vraag of de tablet gestart is, want dan zouden ze het kunne weigeren (klopt dit zelfs?)
Hierop stuur ik dat de tablet niet gestart is, krijg ik een antwoord die vraagt of de doos geopend is.
Natuurlijk is de doos wel geopend. Dus antwoord ik dit, en stuur ik erbij dat dit wettelijk gezien mag.

Het antwoord dat ik hierop krijg is dat "hardware" zoals tablets een uitzondering zou zijn op het herroepingsrecht.

Specifiek:
Verwijzend naar onze algemene verkoopsvoorwaarden kunnen we deze retourzending helaas niet aanvaarden wegens volgende redenen:
- Audio- en video- opnamen en computerprogrammatuur (CD’s, DVD’s, Blu-rays, Software, hardware, CD-roms, videogames, USB sticks, harde schijven…), met inbegrip van herlaadbare telefoonkaarten, waarvan de verzegeling is verbroken;

Is dit legaal?
Totale bullshit van *knip* (web)winkel. Zo'n beetje alles kun je onder hardware scharen. Dat zou betekenen dat het retourrecht bij *knip* (web)winkel de consument de mogelijkheid geeft om de doos te bekijken... 8)7

[Voor 4% gewijzigd door Yorinn op 10-07-2020 11:10. Reden: Naam (web)winkel verwijderd]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• jeroen7s
rdfeij schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 10:27:
Dus is die niet geactiveerd. geweest. Er is geen verzegeling verbroken want het apparaat is neem ik aan ook niet open geweest.
Er zat wel een plastiekje rond de doos,
dus als ze belachelijk doen kunnen ze zeggen dat "de verzegeling gebroken is"

Op fgov.be staat wel:

De consument kan zijn herroepingsrecht niet uitoefenen als:
  • de beveiliging van de materiële drager van geleverde audio-en video-opnamen of computerapparatuur (bijvoorbeeld: DVD, CD, usb-stick, CD-ROM, videocassette,...) is verbroken na de levering. Als het goed niet verzegeld is, kan de consument de overeenkomst herroepen en het goed ongeschonden terugbezorgen;
maar een plastiekje kan moeilijk gezien worden als "Beveiliging", toch?

[Voor 5% gewijzigd door jeroen7s op 10-07-2020 11:05]

• Yorinn
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat
Modbreak:Zolang de naam van de (web)winkel niet van belang is in de discussie, mag deze achterwege blijven. Deze heb ik dan ook uit een aantal reacties verwijderd. Ook het hinten en vragen naar de naam mag achterwege blijven.

[Voor 13% gewijzigd door Yorinn op 10-07-2020 11:13]

| Don't shoot the messenger. | Tweakers Discord |

Acties:
  • +1Henk 'm!

• edeboeck
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 23:14

edeboeck

mie noow noooothing ...

jeroen7s schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:04:
[...]

Op fgov.be staat wel:
[...]
Het lijkt me inderdaad dat dat niet bedoeld wordt, wel bv het zegel op een desktop. Naar de geest van de wet lijkt het me een bescherming tegen kopiëren (zoals al eerder gezegd) en beschadiging (daarom dat je het niet mag openen). Ik ben geen jurist, maar ik maak me wel sterk dat je in je recht staat.

[Voor 23% gewijzigd door edeboeck op 10-07-2020 11:18. Reden: verduidelijking citaat]

• Jeroenneman
  • Laatst online: 20:48

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

edeboeck schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:18:
[...]
Het lijkt me inderdaad dat dat niet bedoeld wordt, wel bv het zegel op een desktop. Naar de geest van de wet lijkt het me een bescherming tegen kopiëren (zoals al eerder gezegd) en beschadiging (daarom dat je het niet mag openen). Ik ben geen jurist, maar ik maak me wel sterk dat je in je recht staat.
Ik vraag me wel af hoe een consument een laptop kan beoordelen zonder in te loggen of een account aan te maken. Dan kun je dus kijken hoe de laptop het bootscherm doorloopt, en mag je dan kijken of de laptop het aankan om de setup van Windows te draaien. :|

Doet voor TS ook niet ter sprake, want alleen de doos is geopend, en de tablet eruit gehaald. Toen is geconstateerd dat deze te groot was. Wat wil de winkel? Dat je naar de doos kijkt, en dan besluit dat het wel een fijn apparaat is?

[Voor 14% gewijzigd door Jeroenneman op 10-07-2020 11:47]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 21-09 11:07

ITsEZ

parttime all-rounder

Die uitzondering is bedoeld voor bijvoorbeeld games of software. Deze webshop heeft gewoon geen zin om het retour te nemen, want dan kunnen ze het niet meer als nieuw verkopen. Maar dat is natuurlijk hun probleem (ondernemersrisico) en niet dat van jou. Zijn ze aangesloten bij een keurmerk/geschillencommissie? Die zullen 100% in je voordeel oordelen.

What you see is always what you get.

• loki504
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 23:02
edeboeck schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:18:
[...]
De geest van de wet is zover ik weet om te bekijken en oordelen of het aan je verwachting voldoet.(bij normaal gebruik). En eventuele beschadigingen(indien hij veder is gegaan als noodzakkelijk). Mag je in mindering brengen. Maar bv de koelpasta mag je gewoon gebruiken bij een cpu/cpu koeler. Dit is immer om te bekijken of het aan je verwachting voldoet. En die "schade" is ondernemings risico. Kan je als ondernemer niets aan doen

Loki Gaming Mmo pvp channel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 18-09 09:05
Zo te horen een louche webwinkel. Indien deze in de Pricewatch staat moet je deze ook even rapporteren. Een winkel die willens en wetens het retourrecht aan z'n laars lapt wil geen enkele consument neem ik aan.

Per e-mail het wettelijk retourrecht aangeven, termijn van reactie / oplossing aangeven, en zo niet dan melden dat je gebruik gaat maken van de geschillencommissie van het keurmerk. Als ze dat niet hebben je rechtsbijstand gebruiken.

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

• Arthion-nl
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 18-09 20:24
Misschien een handig detail om bij te vertellen of jij een woonachtig in Belgie of Nederland bent. Mocht je in Nederland wonen richt de Belgische webshop zich op de Nederlandse markt ?

• jeroen7s
Arthion-nl schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 04:30:
Misschien een handig detail om bij te vertellen of jij een woonachtig in Belgie of Nederland bent.
Ik ben van België, de Belgische webshop levert niet buiten België voor zover ik weet.

• edeboeck
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 23:14

edeboeck

mie noow noooothing ...

loki504 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 16:21:
[...]

De geest van de wet is zover ik weet om te bekijken en oordelen of het aan je verwachting voldoet.(bij normaal gebruik). En eventuele beschadigingen(indien hij veder is gegaan als noodzakkelijk). Mag je in mindering brengen. Maar bv de koelpasta mag je gewoon gebruiken bij een cpu/cpu koeler. Dit is immer om te bekijken of het aan je verwachting voldoet. En die "schade" is ondernemings risico. Kan je als ondernemer niets aan doen
Ik had inderdaad niet duidelijk gemaakt dat ik met dat "openen" het openen van de desktop uit mijn voorbeeld bedoelde.
Wel iets bijgeleerd uit jouw reactie: wist helemaal niet dat je koelpasta mag gebruiken... en alsnog terugzenden (ik zie dat als het werkelijk "gebruiken" van het gekochte goed).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• loki504
edeboeck schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 12:02:
[...]
Ik had inderdaad niet duidelijk gemaakt dat ik met dat "openen" het openen van de desktop uit mijn voorbeeld bedoelde.
Wel iets bijgeleerd uit jouw reactie: wist helemaal niet dat je koelpasta mag gebruiken... en alsnog terugzenden (ik zie dat als het werkelijk "gebruiken" van het gekochte goed).
Nee dat zal onder uit proberen vallen(even snel een benchmark draaien dan wel game opstarten om te kijken of het de upgrade waard is). Dit is namelijk in een wat ouder topic al eens uitvoerig besproken. Door @Floppus Floppus in "CPU retour na openen verzegelde doos"

Het gaat er voor namelijk om dat je niet langer door mag gaan met gebruiken als noodzakelijk. Dus niet 60 uur gamen voor je nieuwe gpu terug stuurt. Of het hele WK kijken en dan terug sturen die mooie 8k tv die je 4 duizend euro kost🙀

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Heb een tablet gekocht via [mbr]*knip* (web)winkel[/] (lenovo M10 plus)

Specifiek:

Is dit legaal?
Wat heb je zelf al gevonden mbt rechten consumenten(aan)koop in België ?

https://www.vlaanderen.be/consumentenbescherming
https://economie.fgov.be/...rantie/wet-op-de-garantie

[Voor 5% gewijzigd door Hackus op 11-07-2020 12:42]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Dimens
  • Laatst online: 22:11

Specifiek:
Stuur een bericht terug dat deze voorwaarden natuurlijk op geen manier van toepassing zijn op de aankoop van de tablet en dat je graag alle benodigdheden voor het herroepen van de tablet ontvang.
jeroen7s schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:04:
[...]

Op fgov.be staat wel:

De consument kan zijn herroepingsrecht niet uitoefenen als:
  • de beveiliging van de materiële drager van geleverde audio-en video-opnamen of computerapparatuur (bijvoorbeeld: DVD, CD, usb-stick, CD-ROM, videocassette,...) is verbroken na de levering. Als het goed niet verzegeld is, kan de consument de overeenkomst herroepen en het goed ongeschonden terugbezorgen;
Je hebt een tablet gekocht. Geen muziek, films of software die toevallig op een tablet is geleverd. Deze wet heeft dus werkelijk niets met jouw situatie te maken. ;)

• Blokker_1999
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 20:38

Blokker_1999

Full steam ahead

Der beperking op het herroepingsrecht bestaat voor producten die mogelijks niet herverkoopbaar zijn. Bij software met een activatiecode is bijvoorbeeld de code niet langer geldig terwijl van CDs/DVDs/BDs mogelijks een kopie kan zijn gemaakt. Omdat je daar dus met een praktisch probleem zit mag men deze uitsluiten van het herroepingsrecht.

De tablet daarentegen, zelfs als deze geïnitialiseerd zou zijn geweest, is perfect te resetten en door te verkopen aan een volgende persoon zonder verdere nadelige gevolgen zolang deze maar ontkoppeld is van het Google account van de vorige gebruiker. De verkopende partij heeft gewoon heel snel alles onder 1 noemer geplaatst om zich er eenvoudig van af te maken, maar daar hoef jij niet mee akkoord te gaan.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jeroen7s
Deze 2 links had ik inderdaad al gevonden, alsook deze:
https://economie.fgov.be/...ht-verkoop-op-afstand.pdf

Welke specifiek over het herroepingsrecht gaat (hier staan ook de uitzonderingen bij, waar een tablet niet onder lijkt te vallen).
Dimens schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 12:45:
Stuur een bericht terug dat deze voorwaarden natuurlijk op geen manier van toepassing zijn op de aankoop van de tablet en dat je graag alle benodigdheden voor het herroepen van de tablet ontvang.

Je hebt een tablet gekocht. Geen muziek, films of software die toevallig op een tablet is geleverd. Deze wet heeft dus werkelijk niets met jouw situatie te maken. ;)
Dit heb ik al gestuurd, maar deze berichten lijken genegeerd te worden.
Zou denken dat ze bij een grote winkelketen als dit ze de wetgeving wel kennen, maar lijkt me gewoon dat ze dit bewust negeren.

Heb gisteren een klacht neergelegd op test-aankoop.be, als dit niet helpt kan ik misschien bij PayPal kijken of die kunnen helpen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• loki504
Ik zou al direct bij PayPal aankloppen. Die hebben uitmuntende consumemten bescherming. En zorgt er voor dat jij je geld iniedergeval terug krijgt. En mocht de winkel alsnog denken dat ze recht op hun geld hebben kunnen ze je zelf voor de rechter slepen. Maar dat zou wel HEEL stom zijn. In Nederland is het oordeel van PP bindend en mogen ze ook doen volgens de wet. Maar Duitsland bv niet. Hoe dat in Belgie zit weet ik niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 20:15

Croga

The Unreasonable Man

loki504 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 11:17:
Ik zou al direct bij PayPal aankloppen. Die hebben uitmuntende consumemten bescherming. En zorgt er voor dat jij je geld iniedergeval terug krijgt.
Paypal heeft nou ook weer niet dat niveau van bescherming. Paypal zal hier stellen: Jij hebt je spullen gekregen dus krijgt de winkel zijn geld. Paypal is geen partij als het gaat over retouren. En maar goed ook! Ze horen zich bezig te houden met de originele overeenkomst en die is voldaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• loki504
Croga schreef op zondag 12 juli 2020 @ 11:22:
[...]

Paypal heeft nou ook weer niet dat niveau van bescherming. Paypal zal hier stellen: Jij hebt je spullen gekregen dus krijgt de winkel zijn geld. Paypal is geen partij als het gaat over retouren. En maar goed ook! Ze horen zich bezig te houden met de originele overeenkomst en die is voldaan.
Ik kan je vertellen dat PayPal er zeker wel wat mee doet. Bij mij deden ze totaal niet moeilijk. En kreeg gewoon mijn geld terug. En het daadwerkelijk "bewijs" leveren dat ik het verstuurt had was voldoende voor PayPal.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee