Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funky22
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:23

Funky22

Guild invite

Topicstarter
Hallo

Heb nu een Samsung S10+ maakt prima foto's van dichtbij, woon aan de kust en foto's maken van de kids is dus zinloos op een smartphone moet veel te veel uitzoomen.

Dingen die ik zoek in een camera

-Gebruiksvriendelijk (zo veel mogelijk automatisch ken niet veel van fotografie)
-Degelijke zoom
-Goed voor nacht foto's (Vissen)

Wat zijn goede niet al te dure Camera's formaat maakt me niet zo uit, evt 2dehands toestellen (merk/type) die de moeite zijn om naar uit te kijken.

https://discord.gg/x8uWt9

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:16

Wish

ingwell

Funky22 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 09:30:
Hallo

Heb nu een Samsung S10+ maakt prima foto's van dichtbij, woon aan de kust en foto's maken van de kids is dus zinloos op een smartphone moet veel te veel uitzoomen.

-Gebruiksvriendelijk (zo veel mogelijk automatisch ken niet veel van fotografie)
-Degelijke zoom

Wat zijn goede niet al te dure Camera's formaat maakt me niet zo uit, evt 2dehands toestellen (merk/type) die de moeite zijn om naar uit te kijken.
Heb je ook een budget? Zo niet zou ik zeker deze nemen ;) nieuws: Canon EOS R5 met nieuwe 45-megapixelsensor en 4k120-filmfunctie kost ...

Losse lenzen? Wil je een losse camera of een telefooncamera?

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funky22

Funky22

Guild invite

Topicstarter
Losse camera, budget rond de 500 max.

Het is niet voor proff gebruik maar wil wel betere foto's kunnen schieten dan mogelijk is met een smartphone vooral op grotere afstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:26
De meeste cameras zullen al snel een stuk betere fotos maken dan een smartphone. Zeker als het van wat verder af is.

Als ik kijk naar je eisen:
-Degelijke zoom

Dat eerste is voor vrijwel allemaal goed tegenwoordig. Zelfs een dslr heeft een volledig automatische functie.

Die tweede en derde zijn lastiger. Voor veel zoom zou je kunnen kijken naar wat ze superzoom cameras noemen. Gooi die them maar een sin google.

Wat betreft 's nachts fotos word het toch lastiger. Vrijwel geen enkele camera kan bij weinig licht goede fotos maken. Maar dan is het wel over het algemeen hoe groter de sensor hoe beter. Dus een FF > APS > MFT > 1" (goede compacts zoals sony RX100 serie) > 1/2.23" (meeste superzooms vallen hieronder)> smartphone. Helaas heeft een grotere sensor tot gevolg dat je minder zoom hebt (of digitale zoom moet toepassen).

Voor rond de 500 euro heb je een paar opties dus:
1) Een superzoom zoals de pricewatch: Panasonic Lumix DMC-FZ300 Zwart
2) goede compact zoals de pricewatch: Sony Cyber-shot RX100 III Zwart
3) Camere met wisselbare lenzen en grotere sensor zoals pricewatch: Olympus PEN E-PL8 + 14-42mm f/3.5-5.6 Zwart

Die laatste noem ik specifiek omdat deze via de olympus site nu een aabieding heeft dat je een 25mm f/1.8 lens er bij krijgt. Dit is een zeer lichtsterke lens waardoor 's nachts fotos maken beter gaat. (alternatieven kunnen ook andere systeem of dslr cameras zijn. https://shop.olympus.eu/nl_NL/cameras/olympus-pen/e-pl8
De andere 2 zijn gewoon voorbeelden van een type camera die ik kende. Zoek zelf even reviews voor wat nu de beste koop zou zijn in die klasse.

Groep 1 is dus vooral focus op zoom. Groep 2 op handzaam en makkelijk. Groep 3 op vooral focus op bij slecht licht fotos maar wel wat minder makkelijk (al is het nog steeds niet heel ingewikkeld)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:11
Zet eens in de volgorde van prioriteit:
- budget
- tele
- 's nachts kunnen fotograferen.

elke mogelijke combinatie van twee eigenschappen zorgt er voor dat de derde niet past:
- veel tele en lichtsterk, laag budget niet mogelijk
- laag budget + tele, lichtsterk niet mogelijk
- laag budget + lichtsterk, tele niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funky22

Funky22

Guild invite

Topicstarter
Gebruiksgemak, laag budget, + tele

Men S10+ vind ik eigenlijk best oke voor foto's tijdens het nachtvissen.

Spiegelreflex niet aan te raden adv mijn verwachtingen?

[ Voor 21% gewijzigd door Funky22 op 10-07-2020 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:23
Zelf ben ik sinds kort in het bezit van een S10 en ik ben best onder de indruk van de nachmodus. Die krijg je denk ik niet zomaar overtroffen als je alles op de automatische stand met een camera doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:25

Nibbz

Postmaster General

Philip Ross schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 10:59:

Voor rond de 500 euro heb je een paar opties dus:
1) Een superzoom zoals de pricewatch: Panasonic Lumix DMC-FZ300 Zwart
De voorloper hiervan was mijn eerste 'echte' camera, en nooit spijt van gehad. Zet met op automatisch, en ga schieten. En als je toch meer uit je fotos wilt halen, heb je zat opties daarvoor.
Daarnaast is de optische zoom echt geweldig!

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funky22

Funky22

Guild invite

Topicstarter
Welke zijn de opvolgers van de DMC-FZ300 en is de DMC-G70 serie een upgrade tov de FZ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-07 22:15
De FZ300 heeft nog geen opvolger. De G70 ken ik niet. Wel de G7 en G80 (en G9). Dit zijn camera's met wisselbare lenzen en grotere sensor en kunnen zeker een upgrade zijn.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Funky22 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 19:22:
Welke zijn de opvolgers van de DMC-FZ300 en is de DMC-G70 serie een upgrade tov de FZ?
Twee volledig verschillende camera's. De G70 valt in categorie 3 die ik noemde.

Het enige dat ik je kan aanraden is om eerst eens te bedenken waar je prioriteiten liggen. Pas daarna kan je camera's vergelijken.

Als je bijvoorbeeld een foto van je telefoon pakt, hoe ver moet je croppen voordat je voldoende zoom hebt? Dan weet je hoe veel x zoom je nodig hebt.

En bij hoe weinig licht wil je foto's maken? Een paar lampjes? Maanlicht? Wel of geen flits?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funky22

Funky22

Guild invite

Topicstarter
Nacht foto's gaan van maanlicht tot zo goed als pikdonker

Als ik met men men S10+ tot 10x zoon (max) dan zit ik aan 70% qua afstand ongeveer dat ik graag degelijke foto's wil kunnen maken van de kinderen, nu als ik op die x10 een foto met de S10+ neem die is voor in de vuilbak schiet van kwaliteit niks meer van over

[ Voor 33% gewijzigd door Funky22 op 11-07-2020 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Funky22 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 18:23:
Nacht foto's gaan van maanlicht tot zo goed als pikdonker

Als ik met men men S10+ tot 10x zoon (max) dan zit ik aan 70% qua afstand ongeveer dat ik graag degelijke foto's wil kunnen maken van de kinderen, nu als ik op die x10 een foto met de S10+ neem die is voor in de vuilbak schiet van kwaliteit niks meer van over
Als ik het goed heb heeft de S10+ 77° beeldhoek dus rond de 28mm brandpuntsafstand omgerekend naar FF. Dat is ook redelijk standaard waar de meeste camera's beginnen. Dan moet je dus genoeg hebben aan de meeste camera's die rond de 10x zoom hebben.

Wat betreft de nacht foto's ga je het met geen enkele camera redden zonder extra licht/flits.

Kijk eens naar deze twee artikelen voor tips:
https://www.frankwandelt....omcamera-s-van-dit-moment
https://m.dpreview.com/re...uide-best-camera-bargains

[ Voor 3% gewijzigd door Philip Ross op 11-07-2020 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funky22

Funky22

Guild invite

Topicstarter
kijkend naar dpreview.com neig ik precies toch naar een spiegel reflex, wat foto's van een systeem camera gezien en heb daar zo iets van dit kan men S10+ ook.

Bij de Nikon D3500 vond ik oa de foto met die schildpad knap, ook mooie landschap foto's

Zijn er buiten het formaat eigenlijk nog punten waarom wel voor een systeemcamera te kiezen,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:24
Funky22 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 19:17:
kijkend naar dpreview.com neig ik precies toch naar een spiegel reflex, wat foto's van een systeem camera gezien en heb daar zo iets van dit kan men S10+ ook.
:X Sorry, maar dit slaat echt nergens op. Foto's van een spiegelreflex en een systeemcamera kan je, mits je gelijkwaardige modellen en lenzen vergelijkt, echt niet zomaar van elkaar onderscheiden, omdat het qua sensoren ook bar weinig van elkaar verschilt.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funky22

Funky22

Guild invite

Topicstarter
Als ik op dpreview.com de Panasonic Lumix DMC-GX85 (GX80) vergelijk met de Nikon D3500 vind ik dat de D3500 toch mooiere plaatjes laat zien, is ook nog een stuk goedkoper, of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Funky22 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 19:32:
Als ik op dpreview.com de Panasonic Lumix DMC-GX85 (GX80) vergelijk met de Nikon D3500 vind ik dat de D3500 toch mooiere plaatjes laat zien, is ook nog een stuk goedkoper, of zie ik iets over het hoofd?
Ik weet niet welke foto's je bedoelt, maar: zijn het dezelfde foto's (zelfde onderwerp, zelfde omstandigheden), met dezelfde instellingen en dezelfde lenzen? Zo niet, dan valt het totaal niet met elkaar te vergelijken.

Natuurlijk is het prima als je toch voor een spiegelreflex wilt gaan, maar 'de foto's zijn mooier' is geen valide argument, omdat er eigenlijk bijna geen verschil zit tussen foto's uit spiegelreflexcamera's en systeemcamera's, mits het dezelfde soort sensor, settings en lenzen gebruikt.

[ Voor 21% gewijzigd door Hahn op 11-07-2020 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funky22

Funky22

Guild invite

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Ik zie in die link geen foto's staan, behalve dan van de camera's zelf? En als ik doorklik naar de reviews van de losse camera's, zie ik geen vergelijkbare foto's.

En overigens heeft de Panasonic GX85 een micro four thirds sensor en de Nikon D3500 een APS-C sensor, dus dat is sowieso al een appels-en-peren vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Bedenkt ook dat de d5300 geen 10x zoom haalt met die ene lens. De gx85 heeft geen extra zoomlens voor die prijs. In beide gevallen ga je echter van lens moeten wisselen. Weet niet of je dat ziet zitten.

Verder zal er niet veel kwaliteitsverschil zitten tussen die 2.

Persoonlijk denk ik dat je veel meer plezier gaat hebben van zoiets als de FZ300 dan van welke spiegel reflex of systeem camera dan ook.

Meer zoom, geen gedoe met lenzen wisselen en makkelijk alles op automatisch

[ Voor 28% gewijzigd door Philip Ross op 11-07-2020 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funky22

Funky22

Guild invite

Topicstarter
DMC-FZ300 voor €249 een no brainer?

Van men s10+ camera toch niet heel tevreden nu ik al wat meer foto's ermee getrokken heb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Funky22 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 09:30:

Je kan beter investeren in een (online) basis cursus fotografie.

Als je alleen maar van plan bent om op AUTO mode te gaan schieten dan is alles echt zonde van het geld.

Zijn er voor de S10 geen apps waarbij je meer uit de camera kan halen?

Nieuwe apparatuur is zelden het juist antwoord als je nog steeds niet weet hoe je het moet gebruiken.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
Yep, als je in een Panda niet kunt autorijden, gaat het in een Ferrari ook niet beter worden. ;)

Ik zou voor het "nachtwerk" proberen om het maximale uit de S10+ te halen.
En voor meer zoom er iets bij met een telezoomlens. Of dat met vaste of losse lens, dslr of spiegelloos is, maakt eigenlijk niet veel uit. Een niet te oude 2e hands kan een prima keuze zijn.

[ Voor 59% gewijzigd door Vanoverdegrens op 26-07-2020 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:20
Funky22 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 19:17:

Bij de Nikon D3500 vond ik oa de foto met die schildpad knap, ook mooie landschap foto's

Zijn er buiten het formaat eigenlijk nog punten waarom wel voor een systeemcamera te kiezen,
Je kan een systeem camera zie als een spiegel reflex camera zonder spiegel.
De spiegel komt nog uit de tijd dat je met een zoeker niet direct op het negatief kon kijken. Hierom is er een opklapbare spiegel geplaatst tussen de lens en het negatief.

Omdat we nu via de sensor direct het beeld van de lens op de display of de zoeker zien is de spiegel eigenlijk overbodig geworden.

Elk mechanisch onderdeel minder maakt de camera robuuster.
Pagina: 1