Auto sync/upload iPhone photos naar TrueNAS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-06 08:51
Ik ben aan het denken om stilaan te migreren van mijn Synology naar een TrueNAS Core. Een van de features van DSM waar ik nog geen goed alternatief voor heb gevonden is de Photos App voor iOS. Meer specifiek gebruik ik de Backup/Upload functie.

Dus kortom ben ik op zoek naar een App die toegang heeft tot mijn foto-album, dat die automatisch gaat kijken naar een network share (NFS/SMB/AFP/...) en een upload doet van foto's die nog niet op de share staan. Wat nog mooier zou zijn is als die ook een "cleanup" doet van foto's op de iPhone.

Ik heb PhotoSync al gevonden. Die voldoet aan alle eisen behalve 1: alle apps met een subscription vallen af. 1x betalen wil ik wel doen maar geen maandelijkse/jaarlijkse kost of zo.

Iemand nog ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saren
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 15-05 14:50
Heb jij toevallig nog iets gevonden in de tussentijd? Ik ben opzich ook geinteresseerd in TrueNAS, maar als ik aan de abonnementen moet, of alsnog met kabels eerst de foto's op de PC moet doen en dan pas op de NAS, dan passeer ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Neen, ik heb jammer genoeg nog niets gevonden.

Ik wil nog altijd een Truenas in mijn home setup zetten maar dit houdt me voorlopig nog tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joostingh
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 10:59
Je zou dit kunnen gaan doen door NextCloud te installeren in een VM of Jail. Deze kan je munten aan je shares die hebt gemaakt voor bijvoorbeeld je foto's. Vervolgens kan je inloggen op de APP op je telefoon en de gegevens gaan backuppen.

Werkt vlot en behoorlijk makkelijk in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sathumax
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-04-2024
Truenas met nextcloud werkt perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
@saren : Ik heb net iets gevonden!!! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

In ProxMox heb ik een file server geconfigureerd. Voorlopig doet 'ie alleen NFS en sinds vandaag dus ook SFTP. Ik heb nu 1 grote directory waar al mijn foto's in zitten. De foto's van de digitale camere, kopieer ik manueel over NFS en van de iPhone (ondertussen overgestapt) backup ik nu met FTPmanager.app uit de Apple App store.

Tutorials vind je genoeg om voor jouw distro SFTP servers op te zetten maar in het kort:
1. De SFTP server kan je gewoon via openssh-server draaien, zit er mee in gebakken, dus geen extra installatie nodig. /etc/ssh/sshd_config enkel relevante lijnen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Subsystem   sftp    internal-sftp

Match group sftp_users
        X11Forwarding no
        AllowTcpForwarding no
        ChrootDirectory /srv/nfs/sftp
        ForceCommand internal-sftp

code:
1
systemctl restart sshd

2. Groep sftp_users aanmaken
3. user(s) aanmaken die in de groep sftp_users zit(ten)
4. Optioneel SSH-keys aanmaken zodat je passwordless kan inloggen
5. upload directory maken in het bestandssysteem van de NFS/SFTP file server
6. app configuereren, server toevoegen, authenticatie juist zetten, mogelijk je id_rsa private key naar de iPhone krijgen, basis vertrekpad instellen, dan per album een backup path instellen en dan kan je gewoon "Backup Album" klikken.

Enige nadeel is dat je zelf op "Backup album" moet tikken om een backup te starten. Voor zover ik gezien heb, gaat het niet met een schedule of zo.

Ik vermoed sterk dat er voor Android ook wel SFTP apps zullen zijn met vergelijkbare functies.

Wel leuk, ik had de hoop ergens opgegeven, zeker voor de iPhone omdat IOS helemaal dichtgetimmerd is. Nu ben ik ook niet meer afhankelijk van Synology, loopt de backup via een simpel en goed gedocumenteerd (veilig) protocol en kan ik dat naar eender waar elders verplaatsen zou ik zo willen (bijna) helemaal zoals ik wil _/-\o_

Basis ansible playbook zo u wil :). Is trouwens nog maar een draft, zo restart ik SSHD niet correct, maar goed, 't is een eerste basis :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
- name: Install openssh-server
  ansible.builtin.apt:
    update_cache: yes
    pkg:
    - openssh-server
  tags: sftpserver

- name: Ensure group "sftp_users" exists
  ansible.builtin.group:
    name: sftp_users
    state: present

- name: Add the user 'sftpwanusernes' and add it to the group sftp_users
  ansible.builtin.user:
    name: sftpuser
    shell: /bin/bash
    group: sftp_users
    create_home: true
    home: /srv/nfs/sftp/sftpuser
    generate_ssh_key: true

- name: Create directory /srv/nfs/sftp/sftpuser
  ansible.builtin.file:
    path: /srv/nfs/sftp/sftpuser
    state: directory
    mode: '0755'
    group: sftp_users
    owner: sftpuser

- name: Copy /etc/ssh/sshd_config
  ansible.builtin.copy:
    src: sshd_config
    dest: /etc/ssh/sshd_config
    owner: root
    group: root
    mode: '0644'

- name: Start service sshd, if not started
  ansible.builtin.service:
    name: sshd
    state: started

- name: Enable service sshd, and not touch the state
  ansible.builtin.service:
    name: sshd
    enabled: yes

EDIT:

Nog een toevoeging, toen ik dit origineel postte was ik effectief aan het kijken naar TrueNAS, maar het is uiteindelijk ProxMox geworden. De NFS server draait in een VM. Backup doe ik met PBS (ProxMox Backup Server) en gaat zelfs naar Tape (natively ondersteund door PBS _/-\o_ )

[ Voor 4% gewijzigd door bucovaina89 op 01-07-2023 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Sathumax schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 19:09:
Truenas met nextcloud werkt perfect
Ik heb een meer back to basic approach gedaan zoals dus hierboven besproken. Ik heb NextCloud een kans gegeven maar er kwam toch wat bij kijken en het was me niet meteen duidelijk hoe meerdere users dan gingen werken, waar files terecht kwamen, hoe je die dan kon zien. Ook werd alles 2-way gesynced, wat wel moeielijk is met een paar TB aan foto's (Ik heb 2 kleine koters in huis dus ook niet alle tijd van de wereld om alles te gaan tweaken.

Dus back to basic: SSH ken ik, NFS ken ik, Linux ken ik, SFTP kende ik niet maar nu dus wel. Weinig bewegende onderdelen. Hoe ik de foto's nu ga managen, dat moet ik nog uitzoeken, maar da's voor later.
Pagina: 1