Hey mede-Tweakers,
Ik zoek een?
CPU+MoBo+RAM set om mijn game PC weer een tijdje mee te laten komen.
Wat is je budget?
Ergens tussen € 400,- en € 700,-
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD CPU's spreken mij op het moment meer aan dan Intel, alleen al door de stagnatie van Intel de afgelopen jaren. Wat betreft MoBo's heb ik altijd MSI gehad en nooit problemen mee gehad, maar het gaat er uiteindelijk gewoon om dat het werkt.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn huidige PC:
MoBo en voeding zijn 10 jaar oud en mogen echt een keer met pensioen. CPU en RAM zijn 2 jaar geleden geupgrade (van i5 750 en 8GB).
Wat ik al heb ter vervanging:
Mijn huidige idee/plan is om nu een R5 3600 te halen omdat het op het moment genoeg prestatiewinst is en ik voorlopig niet veel meer nodig heb. Ik speel geen AAA-titels, vooral Overwatch, WoW, GTA-V en daarnaast nog een aantal Race Sims (AC, ACC en AMS2 in de toekomst). [edit] Voorlopig blijf ik op 1080p, ben wel aan het kijken naar een 144Hz scherm. [edit]
Als het nodig is zal ik in de toekomst een Zen3 CPU met meer cores kunnen halen, daarom wil ik nu ook een goed MoBo die nog een hele tijd vooruit kan en eventueel zwaardere CPU's aan kan.
Wat betreft geheugen had ik bedacht dat ik maar meteen voor 32GB ga, omdat ik over een aantal jaar waarschijnlijk geen tweede set van 16GB ga vinden voor de meerprijs van 32GB op het moment.
Een nieuwe GPU zal eventueel later dit jaar nog komen en een NVME-SSD ergens de komende jaren.
Waar ik tot nu toe op uit ben gekomen:
Dit geheugen leek mij de beste prijs/snelheid/hoeveelheid op het moment. Ik las echter dat Crucial beter overclockend geheugen heeft en daar dus eventueel meer mee valt te behalen voor minder geld.
Op dit Gigabyte bord ben ik gekomen door Buildzoid(YouTube) en het spreekt mij vooral aan door de hoeveelheid USB poorten. Hiervoor was ik vooral aan het kijken naar de onderstaande MoBo's.
Twijfel borden:
Wifi borden zijn vooral voor het gebruik van BT maar daar heb ik eventueel al een goedkoop stickje voor.
Ik hoor graag jullie meningen en suggesties
Ik zoek een?
CPU+MoBo+RAM set om mijn game PC weer een tijdje mee te laten komen.
Wat is je budget?
Ergens tussen € 400,- en € 700,-
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD CPU's spreken mij op het moment meer aan dan Intel, alleen al door de stagnatie van Intel de afgelopen jaren. Wat betreft MoBo's heb ik altijd MSI gehad en nooit problemen mee gehad, maar het gaat er uiteindelijk gewoon om dat het werkt.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn huidige PC:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Xeon X3470 Boxed | € 0,- | € 0,- |
1 | Moederborden | MSI P55-GD65 | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | Sapphire Radeon NITRO R9 FURY 4G HBM with Back Plate (1050Mhz) | € 0,- | € 0,- |
1 | Interne harde schijven | Samsung Spinpoint F1 HD753LJ, 750GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Interne harde schijven | Seagate Desktop HDD, 2TB | € 133,27 | € 133,27 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define R6 Tempered Glass Black | € 137,50 | € 137,50 |
1 | Processorkoeling | Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B | € 25,95 | € 25,95 |
1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix Elite BLE8G3D1869DE1TX0 | € 0,- | € 0,- |
1 | Voedingen | Corsair TX850W | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Crucial MX500 2,5" 500GB | € 63,95 | € 63,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 360,67 |
MoBo en voeding zijn 10 jaar oud en mogen echt een keer met pensioen. CPU en RAM zijn 2 jaar geleden geupgrade (van i5 750 en 8GB).
Wat ik al heb ter vervanging:
1 | Voedingen | Seasonic Focus Plus 650 Gold | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 0,- |
Mijn huidige idee/plan is om nu een R5 3600 te halen omdat het op het moment genoeg prestatiewinst is en ik voorlopig niet veel meer nodig heb. Ik speel geen AAA-titels, vooral Overwatch, WoW, GTA-V en daarnaast nog een aantal Race Sims (AC, ACC en AMS2 in de toekomst). [edit] Voorlopig blijf ik op 1080p, ben wel aan het kijken naar een 144Hz scherm. [edit]
Als het nodig is zal ik in de toekomst een Zen3 CPU met meer cores kunnen halen, daarom wil ik nu ook een goed MoBo die nog een hele tijd vooruit kan en eventueel zwaardere CPU's aan kan.
Wat betreft geheugen had ik bedacht dat ik maar meteen voor 32GB ga, omdat ik over een aantal jaar waarschijnlijk geen tweede set van 16GB ga vinden voor de meerprijs van 32GB op het moment.
Een nieuwe GPU zal eventueel later dit jaar nog komen en een NVME-SSD ergens de komende jaren.
Waar ik tot nu toe op uit ben gekomen:
1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 Boxed | € 165,- | € 165,- |
1 | Moederborden | Gigabyte Aorus B550 Pro | € 183,05 | € 183,05 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC | € 163,89 | € 163,89 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 511,94 |
Dit geheugen leek mij de beste prijs/snelheid/hoeveelheid op het moment. Ik las echter dat Crucial beter overclockend geheugen heeft en daar dus eventueel meer mee valt te behalen voor minder geld.
Op dit Gigabyte bord ben ik gekomen door Buildzoid(YouTube) en het spreekt mij vooral aan door de hoeveelheid USB poorten. Hiervoor was ik vooral aan het kijken naar de onderstaande MoBo's.
Twijfel borden:
1 | Moederborden | Asus TUF Gaming B550-PLUS | € 158,99 | € 158,99 |
1 | Moederborden | MSI B450 Gaming Pro Carbon MAX WiFi | € 154,05 | € 154,05 |
1 | Moederborden | MSI MAG B550 Tomahawk | € 184,- | € 184,- |
1 | Moederborden | MSI MAG X570 Tomahawk WiFi | € 250,47 | € 250,47 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 747,51 |
Wifi borden zijn vooral voor het gebruik van BT maar daar heb ik eventueel al een goedkoop stickje voor.
Ik hoor graag jullie meningen en suggesties