Upgrade-set voor 10 jaar oud beestje

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allarick2392
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-06 12:29
Hey mede-Tweakers,

Ik zoek een?
CPU+MoBo+RAM set om mijn game PC weer een tijdje mee te laten komen.

Wat is je budget?
Ergens tussen € 400,- en € 700,-

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD CPU's spreken mij op het moment meer aan dan Intel, alleen al door de stagnatie van Intel de afgelopen jaren. Wat betreft MoBo's heb ik altijd MSI gehad en nooit problemen mee gehad, maar het gaat er uiteindelijk gewoon om dat het werkt.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Mijn huidige PC:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Xeon X3470 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenMSI P55-GD65€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenSapphire Radeon NITRO R9 FURY 4G HBM with Back Plate (1050Mhz)€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSamsung Spinpoint F1 HD753LJ, 750GB€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD, 2TB€ 133,27€ 133,27
1BehuizingenFractal Design Define R6 Tempered Glass Black€ 137,50€ 137,50
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B€ 25,95€ 25,95
1Geheugen internCrucial Ballistix Elite BLE8G3D1869DE1TX0€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair TX850W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB€ 63,95€ 63,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 360,67

MoBo en voeding zijn 10 jaar oud en mogen echt een keer met pensioen. CPU en RAM zijn 2 jaar geleden geupgrade (van i5 750 en 8GB).

Wat ik al heb ter vervanging:
1VoedingenSeasonic Focus Plus 650 Gold€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Mijn huidige idee/plan is om nu een R5 3600 te halen omdat het op het moment genoeg prestatiewinst is en ik voorlopig niet veel meer nodig heb. Ik speel geen AAA-titels, vooral Overwatch, WoW, GTA-V en daarnaast nog een aantal Race Sims (AC, ACC en AMS2 in de toekomst). [edit] Voorlopig blijf ik op 1080p, ben wel aan het kijken naar een 144Hz scherm. [edit]
Als het nodig is zal ik in de toekomst een Zen3 CPU met meer cores kunnen halen, daarom wil ik nu ook een goed MoBo die nog een hele tijd vooruit kan en eventueel zwaardere CPU's aan kan.
Wat betreft geheugen had ik bedacht dat ik maar meteen voor 32GB ga, omdat ik over een aantal jaar waarschijnlijk geen tweede set van 16GB ga vinden voor de meerprijs van 32GB op het moment.
Een nieuwe GPU zal eventueel later dit jaar nog komen en een NVME-SSD ergens de komende jaren.

Waar ik tot nu toe op uit ben gekomen:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 165,-€ 165,-
1MoederbordenGigabyte Aorus B550 Pro€ 183,05€ 183,05
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 163,89€ 163,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 511,94

Dit geheugen leek mij de beste prijs/snelheid/hoeveelheid op het moment. Ik las echter dat Crucial beter overclockend geheugen heeft en daar dus eventueel meer mee valt te behalen voor minder geld.
Op dit Gigabyte bord ben ik gekomen door Buildzoid(YouTube) en het spreekt mij vooral aan door de hoeveelheid USB poorten. Hiervoor was ik vooral aan het kijken naar de onderstaande MoBo's.

Twijfel borden:
1MoederbordenAsus TUF Gaming B550-PLUS€ 158,99€ 158,99
1MoederbordenMSI B450 Gaming Pro Carbon MAX WiFi€ 154,05€ 154,05
1MoederbordenMSI MAG B550 Tomahawk€ 184,-€ 184,-
1MoederbordenMSI MAG X570 Tomahawk WiFi€ 250,47€ 250,47
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 747,51

Wifi borden zijn vooral voor het gebruik van BT maar daar heb ik eventueel al een goedkoop stickje voor.

Ik hoor graag jullie meningen en suggesties :)

Beste antwoord (via allarick2392 op 25-07-2020 21:48)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-07 10:05
@allarick2392 Wil je RGB aansturen met je moeserbord kun je geen Gigabyte nemen. De aura software ban Asus werkt goed. De software van MSI ook.

Als je hart MSI zegt, waarom dan niet deze?

pricewatch: MSI MPG B550 Gaming Carbon WiFi

Ik zie weinig reden voor de X570 Tomahawk over de B550 Tomahawk behalve wifi / Bluetooth. Kun je beter voor de Gaming Carbon gaan. Die heeft nog betere VRM ook.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:21
Voor een r3600 is een bord van 150 euro absoluut niet nodig, weet ook dat de ryzen 4xxx series er over 2 maanden is, en dat de ryzen 5xxx series niet meer op dit bord kunnen. Daarvoor hoef je dus geen duur bord te kopen.
ik denk echter dat je even goed moet kijken wat je WEL wilt meenemen, want die voeding is ehm... tsja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allarick2392
99ruud99 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 20:44:
Voor een r3600 is een bord van 150 euro absoluut niet nodig, weet ook dat de ryzen 4xxx series er over 2 maanden is, en dat de ryzen 5xxx series niet meer op dit bord kunnen. Daarvoor hoef je dus geen duur bord te kopen.
Ik kan alleen vinden dat Zen3 voor desktop eind 2020 komt, kan nog 5 maanden duren dus... heb niet echt zin om nog langer te wachte. Enig bewijs dat Ryzen 5k niet op AM4 komt? Niet dat het wat uitmaakt, R7 4900/4800 zal genoeg upgrade zijn over een paar jaar denk ik.
99ruud99 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 20:44:
ik denk echter dat je even goed moet kijken wat je WEL wilt meenemen, want die voeding is ehm... tsja...
Wat bedoel je hiermee? De oude voeding of de nieuwe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Beide.
Ik bedoelde meer als je nu een r7 3700x hebt ga je niet over paar jaar een 4700 kopen dan ga je meteen 6xxx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allarick2392
Nieuwe voeding heb ik van iemand overgenomen afgelopen jaar, zit nog in folie dus lijkt mij niks mis mee.
99ruud99 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 06:09:
Ik bedoelde meer als je nu een r7 3700x hebt ga je niet over paar jaar een 4700 kopen dan ga je meteen 6xxx
Dat was ook niet mijn idee. Eerder nu R5 3600 en later R7 4800 of R9 4900 ofzo. Zeker niet als ze net uit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
De reden dat tweakers de huidige generatie seasonic niet vertrouwd is omdat hij lijkt op de oude generatie. De oude generatie was erg slecht gebleken. Jij hebt er eentje van de oude generatie.
Dat hij in folie zit wilt niet zeggen dat hij goed is / blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allarick2392
Lijkt inderdaad dat hij niet zo goed overweg kan met hongerige videokaarten. R9 Fury zal wellicht niet gaan, maar ik was toch niet van plan om high end vervanging te halen later in het jaar.

Oude voeding is, naast dat hij 10 jaar is, echt niet slecht. Heb hem ooit gekocht om GTX275 in SLI te draaien en hij draait nu al 8 jaar 4ghz OC op dezelfde voltages. De laagste die ik destijds al kon behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allarick2392
Nog wat research naar de voeding gedaan. Zie vooral dat het gaat over 970 STRIX en Vega56/64 kaarten die blijkbaar wat te veel over één kabel vragen. Daarnaast is de versie die ik heb de revisie dus ik maak mij niet zo'n zorgen. Los van dit specifieke probleem lees ik alleen maar goede verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allarick2392
Ik zou graag nog wat meer mensen hun advies/suggesties zien.

Heb ondertussen nog wat meer onderzoek naar geheugen gedaan maar dat is toch een diep gat.. Zit nu te aasen op Crucial Ballistix vanwege de rev. E. Twijfel nog tussen 4x8 of 2x16 en welke snelheden. G.Skill is goedkoper voor lagere latency maar wat ik lees is dat dat dus geen rev.E of B-die is en er dus maar weinig rek in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:59
Vraag is, ga je daadwerkelijk fanatiek overclocken? Ik heb het ook jaren gedaan, strakke timings uitzoeken en pielen en prutsen maar ik ben inmiddels op een punt dat ik een XMP profiel aanzet en er niet meer naar omkijk. Verschil ga je denk ik niet echt merken met wat eenvoudig gamen en dergelijke.

16GB of 32GB, ik ben teruggegaan van 32 naar 16, merk er niks van (speel ook oudere titels als ik een keer tijd heb). Behalve in de portemonnee dan :)

Ik zou zelf gaan voor 2x16 als je toch naar 32 wilt, is ooit handig met mega koelers of als je ooit nog eens naar ITX/SFF zou willen.

Voeding heb ik zelf gehad, van voor de revisie en geen problemen mee gehad. Je kunt hem altijd proberen lijkt me, mocht je hem nou nog niet aangeschaft hebben dan zou ik inderdaad een andere adviseren.

Moederbord zou ik gewoon kijken wat je echt nodig hebt, ik staar me vaak blind op zaken die ik niet gebruik. B450 of B550 maakt an sich weinig uit denk ik, als je zo lang met je huidige platform hebt gedaan zal dat met deze ook wel lukken. Misschien kijken voor PCIe 4.0?

TLDR mijn advies: 2x8GB Crucial (wegens compatibiliteit) en geld in je zak houden, B550 met juiste specs en gaan met die banaan. Even kijken of je voeding problemen geeft wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allarick2392
Dank voor je input.
Dagion schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 23:19:
Vraag is, ga je daadwerkelijk fanatiek overclocken? Ik heb het ook jaren gedaan, strakke timings uitzoeken en pielen en prutsen maar ik ben inmiddels op een punt dat ik een XMP profiel aanzet en er niet meer naar omkijk. Verschil ga je denk ik niet echt merken met wat eenvoudig gamen en dergelijke.
Was eigenlijk wel mijn idee :D. Heb in mijn huidige computer ook aardig wat uurtjes finetuning zitten, vooral in de cpu. Draait al jaren op 4ghz ipv 2,66ghz ofzo. Is ook de reden waarom ik het nog zo lang heb kunnen uithouden. Was wel van plan om het geheugen op 3600 te krijgen met zo laag mogelijke timings en dan evt. met zen3, als clocks hoger kunnen, dan nog wat meer er uit te persen.
Voeding heb ik zelf gehad, van voor de revisie en geen problemen mee gehad. Je kunt hem altijd proberen lijkt me, mocht je hem nou nog niet aangeschaft hebben dan zou ik inderdaad een andere adviseren.
Heb hem vorig jaar van medetweaker overgenomen voor 60, krijg ik nu nog steeds geen betere voor lijkt me.

Voor geheugen ga ik toch voor 32GB, draai vaak veel tegelijk (drie schermen.. Moet wel multitasken) merk dat ik nu soms al redelijk wat ram gebruik.

Moederbord vind ik wel echt moeilijk, neig erg naar de gigabyte maar las gister dan weer dat overclock potentie minder was ivm software (?). Is er iemand die daar meer van weet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-07 23:34
Op dit Gigabyte bord ben ik gekomen door Buildzoid(YouTube) en het spreekt mij vooral aan door de hoeveelheid USB poorten. Hiervoor was ik vooral aan het kijken naar de onderstaande MoBo's.
Dat zijn dure moederborden, heb je echt meer dan 8 usb poorten nodig?
een goedkoper moederbord met een usb hub kan natuurlijk ook https://tweakers.net/moed...bxCI7uzwlQFWtnro8DNotb6Bw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
allarick2392 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 18:41:
Moederbord vind ik wel echt moeilijk, neig erg naar de gigabyte maar las gister dan weer dat overclock potentie minder was ivm software (?). Is er iemand die daar meer van weet?
Waar heb je dat gelezen? Het Gigabyte bord wat je noemt heeft betere stroomvoorziening (VRM) dan alle borden uit je lijstje met z’n 12 fases CPU. Daarom is ie relatief duur. Dus niet vanwege het aantal USB poorten. Software van Gigabyte is het minst van de grote 4, maar ik denk niet dat dat de overclock potentie beïnvloedt. Ik denk dat het bord juist de beste overclock potentie heeft van alle borden uit je lijstje. Je moet alleen oppassen met de RGB fusion software etc.

Een alternatief kan zijn
pricewatch: Asus ROG Strix B550-F Gaming (WI-FI)

Deze heeft ook 12 fases op de CPU, maar dan deels gedeeld dus ietsjes minder. Het heeft echter wel bluetooth, wifi 6 en een Intel NIC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allarick2392
Rrob schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 10:26:
[...]

Dat zijn dure moederborden, heb je echt meer dan 8 usb poorten nodig?
een goedkoper moederbord met een usb hub kan natuurlijk ook https://tweakers.net/moed...bxCI7uzwlQFWtnro8DNotb6Bw
Klopt maar ik wil minimaal 5 jaar met dit bord doen en zwaardere CPU er in kunnen gooien als dat nodig is, vandaar de wat premium borden.
USB zitten nu ook al redelijk vol en wil wat directe verbinding behouden voor DIY simrace spullen e.d.
Djarune schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 11:08:
[...]

Waar heb je dat gelezen? Het Gigabyte bord wat je noemt heeft betere stroomvoorziening (VRM) dan alle borden uit je lijstje met z’n 12 fases CPU. Daarom is ie relatief duur. Dus niet vanwege het aantal USB poorten. Software van Gigabyte is het minst van de grote 4, maar ik denk niet dat dat de overclock potentie beïnvloedt. Ik denk dat het bord juist de beste overclock potentie heeft van alle borden uit je lijstje. Je moet alleen oppassen met de RGB fusion software etc.
Weet niet meer precies waar ik dat las, ben op zoveel plekken geweest afgelopen week... Vond t al beetje gek hoe software OC kan beïnvloeden, ik heb altijd geleerd dat SW OC überhaupt uit den boze is(was?). Maar dat is dus vooral RGB Software? Is dat nog op een andere manier aan te sturen?
Een alternatief kan zijn
pricewatch: Asus ROG Strix B550-F Gaming (WI-FI)

Deze heeft ook 12 fases op de CPU, maar dan deels gedeeld dus ietsjes minder. Het heeft echter wel bluetooth, wifi 6 en een Intel NIC.
Was ik ook al beetje op uit gekomen. Zat nu nog tussen deze:
1MoederbordenAsus ROG Strix B550-F Gaming (WI-FI)€ 185,05€ 185,05
1MoederbordenGigabyte Aorus B550 Pro AC€ 194,-€ 194,-
1MoederbordenMSI MAG X570 Tomahawk WiFi€ 249,26€ 249,26
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 628,31

Maakt die intel NIC nog verschil?

Mijn hart zegt MSI, mn brein Asus en mn gevoel Gigabyte...
Keuzes... Niet mijn sterkste kant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:36

Cyphax

Moderator LNX
99ruud99 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:02:
De reden dat tweakers de huidige generatie seasonic niet vertrouwd is omdat hij lijkt op de oude generatie. De oude generatie was erg slecht gebleken. Jij hebt er eentje van de oude generatie.
Dat hij in folie zit wilt niet zeggen dat hij goed is / blijft.
Ik heb deze 650W ook, toentertijd leek het meer te gaan over de 550W-variant ervan, die had ergens zwakke punten ofzo, en de 650W niet of minder. Anyhoo, het is maar anekdotisch maar de voeding doet prima z'n werk in mijn PC, en jij hebt er ook geen problemen mee gehad, dus voeding gewoon gebruiken lijkt me. :P

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
@allarick2392 Wil je RGB aansturen met je moeserbord kun je geen Gigabyte nemen. De aura software ban Asus werkt goed. De software van MSI ook.

Als je hart MSI zegt, waarom dan niet deze?

pricewatch: MSI MPG B550 Gaming Carbon WiFi

Ik zie weinig reden voor de X570 Tomahawk over de B550 Tomahawk behalve wifi / Bluetooth. Kun je beter voor de Gaming Carbon gaan. Die heeft nog betere VRM ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allarick2392
Zat alleen te denken aan RGB op het bord zelf, voor de rest heb/hoef ik niks.

Ik ga even kijken naar Gaming Carbon, had m er al eens tussen staan.

Thanks voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
allarick2392 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 14:24:
Zat alleen te denken aan RGB op het bord zelf, voor de rest heb/hoef ik niks.
Het feit dat zowel de Kingston A2000 als Adata XPG 8200 Pro problemen hebben als Gigabyte’s RGB fusion software geïnstalleerd staat is voor mij een reden om dat niet te gebruiken. Ook al heb je beide ssd’s niet geselecteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• allarick2392
Na de hele middag wikken en wegen tussen de Asus en MSI toch de knoop doorgehakt. Meteen even USB-C voor front panel en een Phantom Black er bij gedaan, Tranquillo is goed maar erg lelijk.

Dit dus geworden:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenMSI MPG B550 Gaming Carbon WiFi€ 214,-€ 214,-
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G32C16U4B€ 162,31€ 162,31
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 545,31

Dank voor de hulp!
Hoop dat het zonder al te veel heisa aan de praat komt en ik er weer wat jaartjes van kan genieten.
Pagina: 1