Selectiviteit meterkast icm optimale plaatsing zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjacon
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 31-07-2023
Goedenavond,

met veel interesse een heel aantal topics gelezen en kom er steeds meer achter dat hoe meer je leest, hoe minder je weet :)

Onze wens is om zonnepanelen op onze stal te leggen.

Situatie:

Woonhuis heeft EAN-aansluiting van 3x 35A (ruim 900 euro vastrecht, jaarverbruik 5.000 kwh)
Stal heeft (eigen) EAN aansluiting van 3 x 25A (ruim 250 euro vastrecht, jaarverbruik 8.000 kwh)

Stal staat circa 100 meter van woonhuis. Er ligt nog geen electriciteitsleiding tussen woning en stal (ivm eigen aansluiting), wel loze leiding.

Het woonhuis heeft een 6mm2 leiding naar de garage liggen, garage heeft eigen meterkast met 4 groepen van 16A. Deze is in meterkast woonhuis afgezekerd met 3x25A.

Mijn eerste wens was om het woonhuis af te schalen naar 3x 25A in verband met het hoge vastrecht. Nu ik echter meer lees over selectiviteit, begrijp ik dat dit niet zomaar kan, ivm meterkast in garage, waardoor die leidend is voor de 3x 35 A (immers 3x 16 A garage zorgt voor 3x 25A in meterkast -> hoofdaansluiting 3x 35A).

De vraag is nu of mijn aanname klopt dat met de huidige opstelling ik de hoofdaansluiting van 3x 35A niet kan reduceren imv meterkast in garage?

Mijn gedachte zijn, als dit niet kan, om de volgende configuratie te (laten) installeren:

Hoofdaansluiting woonhuis 3x 35A
3x 25 A naar meterkast garage, dus geen wijziging.

Kabel 6mm2 (of 10mm2 ivm lengte en weerstand?) trekken door loze leiding naar stal, gezekerd op 3x25A
EAN-aansluiting stal op te zeggen en kabel aan te sluiten op meterkast in stal.
Hiermee verandert er in stal niets, huidige EAN-aansluiting is 3x25A en dan komt uit meterkast woonhuis ook 3x25A.

Dit bespaart in ieder geval 1x vastrecht van 250 euro.

Ook hierbij de vraag of een en ander logisch is op grond van jullie kennis?

Als bovenstaande geen gekke gedachte is, dan kom ik bij de zonnepanelen.
We moeten voor circa 13.000 Kwh aan zonnepanelen plaatsen, dus dit zal ongeveer 15.000 WP zijn.

Hoe ik dit het beste kan organiseren?

Nog even wat informatie:
De stal heeft 4 schuine zijden en is een paar graden gedraaid tov het zuiden (oostwaarts).
Op het zuiden is maximaal ruimte voor 27 panelen, de oost en westzijde hebben meer dan voldoende ruimte.

Hoeveel omvormers?
Als eerste de meterkast in de stal. Er is dus gezekerd in woonhuis met 3x25A.
Het is mij niet duidelijk of met zonnepanelen ook selectiviteit moet worden toegepast (lees verschillende berichten). Ofwel, kan de groep van de omvormer gezekerd worden met 3x20A of maximaal 3x 16A.
Dit in verband met de omvormer. Als we gaan voor 15.000 WP, kan dat nog op een omvormer, of zit ik met bovenstaande wensen zo-ie-zo op 2 omvormers?

Ook nog eens meewegende dat we op 3 kanten (oost, zuid en west) panelen neer kunnen leggen. Las ergens ook dat saldering eraf ging en dan beter oost-west opstelling was. Ook dit is mogelijk, maar dan hoeft de omvormer weer van een lager vermogen voorzien te zijn.

Kortom, het is een complete puzzel met veel losse stukjes in mijn hoofd en ik kom er niet uit!
Zou graag jullie visie horen! Alle input of andere ideeën zijn welkom.

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-06 20:13
Per elektriciteitsaansluiting heb je vermindering energiebelasting, dus 500 euro terug. Kijk dit even na op je jaaropgave of dit echt zo is, want in dat geval is 3x25A opzeggen dus slecht voor de portemonnee.
13kWp kan op 3x25A hoofdaansluiting, dan wordt de omvormer 3x20A afgezekerd.

Wat betreft selectiviteit, daar heb ik weinig kaas van gegeten maar het lijkt me donders raar dat je op 3x35 zou moeten blijven zitten omdat je nog een extra groepenkast in de garage hebt. Ik ben dan ook geen elec dus pin me hier niet op vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-06 14:22
Ik zou inderdaad beide aansluitingen behouden, dan krijg je 2x vermindering energiebelasting terug.
Je kunt voor een tussenstap naar de garage eventueel nog naar 20A ertussen.
Heb ik ook: hoofdzekering D25 (D is meestal niet standaard=C overigens), dan een C20 in de meterkast en in de schuur een B16. Laat dit wel even narekenen door een installateur, want je hebt dan geen absolute selectiviteit meer (factor 1.6, meende ik zo uit m'n hoofd), maar nog wel relatieve selectiviteit, maar hiervoor moet de installateur de afschakelkrommes van de verschillende zekeringen in een grafiek over elkaar heen leggen en kijken of die waardes voldoen aan de normen.

Diameter van de kabel durf ik zo niet te zeggen, een verliesberekening (laten) maken is het handigst.
Sowieso een drie-fase kabel, dan ben je altijd flexibel qua verdeling tussen stal/woonhuis en de verschillende fases.

Zonnepanelen: meer is beter, dus ik zou in elk geval genoeg om je eigen verbruik af te dekken.
Maar ook hier de afbouw saldering in het achterhoofd houden, voor wat betreft direct gebruik, dus alle richtingen benutten en wellicht wat extra panelen installeren om de afbouw op te vangen.

Bijvoorbeeld zuid op je stal aansluiten en het woonhuis op de oost/west richtingen, even afhankelijk van wanneer je waar verbruikt. Dus 2 omvormers om de opbrengst te spreiden over beide aansluitingen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-06 15:51
Is vervangen van de 4x16A installatie-automaten in de garage door 4x 10A een optie? (daar heb ik voor gekozen)
Of heb je grote verbruikers (lasapparatuur?)

Ondeugend alternatief is dat je de selectiviteit laat schieten en accepteren dat je niet weet of de installatie-automaat in de garage, of in de hoofdmeterkast, of beide, eruit ligt/liggen als je geen stroom in de garage hebt.
Onveilig lijkt het me niet, alleen lastig. Maar daar heb je alleen jezelf mee (zolang je niet verhuist)
De optie van Blackraven is dan beter want dan heb je selectiviteit, alleen niet volgens de officiele regels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:05
Ja gewoon terug gaan naar 3x25A thuis. In de stal de aansluiting behouden en als je die 500 euro niet krijgt in de stal proberen dat alsnog te regelen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-06 12:27
@tjacon
er is altijd een verschil tussen theorie en praktijk.
zo zijn er genoeg mensen die de 3x35A hebben laten verwijderen.
wat dan het volgende betekend: je betaald voor 3x25A en behoud de 3x35A.
het kost ze te veel om dat ook echt aan te passen, dus doen ze het soms administratief.

eigenlijk kun je de "heffings-korting" of modern genoemd "Belastingvermindering per elektriciteitsaansluiting"
eigenlijk alleen maar op je verblijffunctie krijgen.
dus eigenlijk maar 1x per huishouden, dus het huis en niet de schuur.
dit is een flink bedrag van € 435,68 ex BTW (die BTW krijg je dus ook nog er op.).
nu zou je de vrouw het huis uit kunnen schuppen (op papier) en die in de schuur kunnen laten wonen.
zo kun je het wel voor elkaar krijgen om 2x de belastingvermindering te scheppen.
soms lukt dit soms niet. (ik heb de vreemdste situaties al gezien. sorrie @Blackraven maar officieel kan dat dus niet, hellaas. 2x vermindering energiebelasting mag eigenlijk niet.)

dat je van de 3x35A af zou willen is zeer begrijpelijk.
je betaald alleen al aan vast recht meer geld als ik per jaar voor heel de energie rekening (zonder mijn zonnepanelen).

voor de zonnepanelen is geen selectiviteit nodig.
op een 3x25A hang je gewoon een 3x25A omvormer.
(met wel een aantal maartjes en mischientjes, het is niet zomaar dat het kan, wel de regels volgen dan kan het wel in veel gevallen.)

dan heb je veel meer oplossingen die je kunt overwegen.
je zou b.v.:
het huis omzetten naar 3x25A voor goedkoper vastrecht.
dan de schuur ombouwen dat hij aan het huis zit.
en de schuur aansluiting omzetten naar een zuiver leverende aansluiting voor zonnepanelen. (nog goedkoper vast recht)
dan hang je daar een set zonnepanelen aan, puur voor over productie.
op de 3x25A van het huis aansluiting hang je dan een set voor je 13000kWh eigen productie (salderen).
(als je daar genoeg dak ruimte voor hebt of gewoon op de grond kan ook.
dan is dit een erg leuke weg om te gaan.
er zijn al meer mensen die een extra aansluiting hebben laten aanleggen voor meer als 3x25A aan omvormer vermogen. )

selectiviteit is waarschijnlijk helemaal je probleem niet.
dit is meestal oplosbaar zonder problemen. ;)
(alleen ga ik hier niet te diep op in, gewoon omdat ik te weinig weet van je situatie en dan maak je te snel foutjes iemand moet dat ter plekken bekijken. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

3×16A achter 3×35A is in verreweg de meeste situaties helemaal niet selectief. Als selectiviteit een eis is zou je het na moeten rekenen of meten. Ik denk dat je al snel naar 3×80A moet om (volledig) selectief te raken.
Als het om de beschikbaarheid gaat zou ik eerder aan een UPS denken voor je kritische apparatuur.

Ik zou dus teruggaan naar 3×25A,

Voor de rest lees dit eens en de reacties eronder:
Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"
Pagina: 1