Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

ZBook boot niet na foutief partitioneren mSATA RAID drive

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Skater1893
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 11-05 11:01
Beste Tweakers,
vandaag heb ik iets heels doms gedaan |:( .

Ik wilde Arch Linux op mijn Raspberry Pi 4 zetten. Dus ik pakte een Ubuntu live USB en heb
deze handleiding gevolgd. Helaas heb ik niet mijn SD-kaart in partities verdeeld en daar de bestanden naar toe geschreven, maar heb ik dit gedaan op de mSATA drive van mijn HP ZBook 15 (D5H42AV). Als ik nu mijn laptop aanzet en gewoon Windows 10 wil opstarten krijg ik de melding: "No bootable image found, notebook will be shutdown".

De 32GB mSATA-drive (MZMPF032HCFV-000H1) die ik heb overschreden wordt volgens mij normaal gebruikt voor Intel Rapid Storage Technology. Ik heb de mSATA-drive verwijderd, want als het goed is heb ik mijn HDD niet aangetast tijdens mijn kortstondige Linux avontuur.
Maar helaas, de laptop start alsnog niet op en krijg ik dezelfde melding.

De mSATA SSD en de HDD partities zien er als volgt uit:
[/URL]

en de UEFI/BIOS staan de volgende instelling (die naar mijn idee van belang kunnen zijn):
  • Data Execution Prevention: On
  • SATA Devide Mode: RAID
Wat moet ik doen om mijn laptop weer correct werkend te krijgen (op een manier dat ik zo min mogelijk data verlies)?

Alvast bedankt!

[Voor 19% gewijzigd door Skater1893 op 09-07-2020 22:16]

Alle reacties

• Brahiewahiewa
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 00:05

Brahiewahiewa

boelkloedig

ruim 2 miljoen bad sectors ziet er niet hoopgevend uit

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Skater1893
Brahiewahiewa schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 23:32:
[...]

ruim 2 miljoen bad sectors ziet er niet hoopgevend uit
Ja, maar als ik via Ubuntu de HDD benader zijn al mijn documenten nog gewoon in orde. Ik kan alleen de Windows folder niet openen.
Betekent dit dat mijn mSATA SSD de Windows 10 installatie bevatte?

En zo ja, hoe kan ik het dan weer in orde krijgen?

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 10-01 17:43

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Even een Windows USB maken met behulp van media creation tool (zelfde versie die op je systeem staat. Daarna booten, kiezen voor herstellen en hopen dat setup je Windows ziet.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 00:05

Brahiewahiewa

boelkloedig

Skater1893 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 00:10:
[...]

Ja, maar als ik via Ubuntu de HDD benader zijn al mijn documenten nog gewoon in orde...
als de wiedeweerga een backup van je documenten maken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Skater1893
Wim-Bart schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 02:05:
Even een Windows USB maken met behulp van media creation tool (zelfde versie die op je systeem staat. Daarna booten, kiezen voor herstellen en hopen dat setup je Windows ziet.
Moet ik dan niet eerst de mSATA drive opnieuw partitioneren/correcte bestand systeem kiezen zodat hij het daar op installeert?
En zo ja, welk type moet het dan zijn?

• Wim-Bart

Wim-Bart

Skater1893 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 08:08:
[...]

Moet ik dan niet eerst de mSATA drive opnieuw partitioneren/correcte bestand systeem kiezen zodat hij het daar op installeert?
En zo ja, welk type moet het dan zijn?
Repair zoekt zelf uit hoe het op systeem stond, als hij Windows kan vinden maakt ie de juiste boot paden aan en zorgt hij voor juiste boot record. Wanneer dat niet werkt kan je altijd nog met recovery console proberen met "bootrec" een nieuw boot record aan te maken.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Skater1893
Wim-Bart schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 23:32:
[...]

Repair zoekt zelf uit hoe het op systeem stond, als hij Windows kan vinden maakt ie de juiste boot paden aan en zorgt hij voor juiste boot record. Wanneer dat niet werkt kan je altijd nog met recovery console proberen met "bootrec" een nieuw boot record aan te maken.
Ik heb het probleem dat hij mijn HDD niet ziet.
Met de Ubuntu live USB heb ik gewoon toegang tot al mijn bestanden op de HDD (behalve de Windows folder). Maar met een Windows 10 USB kan ik alleen Windows opnieuw installeren op de SSD en vervolgens niet bij mijn HDD.

Mijn vermoeden is dat het heeft te maken met die RAID bios setting.

Ik denk dat ik zo eerst die mSATA SSD eruit ga halen en hem werkend probeer te krijgen met de HDD. Daarna kan ik misschien weer de SSD erbij prikken.

• Wim-Bart

Wim-Bart

Skater1893 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 13:01:
[...]

Ik heb het probleem dat hij mijn HDD niet ziet.
Met de Ubuntu live USB heb ik gewoon toegang tot al mijn bestanden op de HDD (behalve de Windows folder). Maar met een Windows 10 USB kan ik alleen Windows opnieuw installeren op de SSD en vervolgens niet bij mijn HDD.

Mijn vermoeden is dat het heeft te maken met die RAID bios setting.

Ik denk dat ik zo eerst die mSATA SSD eruit ga halen en hem werkend probeer te krijgen met de HDD. Daarna kan ik misschien weer de SSD erbij prikken.
Waarom raid instelling en niet gewoon AHCI.

• Killah_Priest
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 16-06 16:12
Wim-Bart schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 18:03:
[...]

Waarom raid instelling en niet gewoon AHCI.
Bij deze HP modellen is dat om de msata als cache te gebruiken voor de HDD (de elitebook 850 g1 die ik tig jaren terug als werklaptop gebruikte had dat ook, dit heb ik vrij snel vervangen voor een normale SATA SSD).
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True