Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan1010
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10-06-2023
Ik heb een vraagje over belastingvrij schenken.

Mijn ouders hebben mij en mijn 2 minderjarige kinderen een schenking gedaan.

Voor mij geldt een vrijstelling van €5515.
Voor de kinderen geldt een vrijstelling van €2208.

Ze hebben totaal €9931 geschonken aan mij, met het verzoek om de kinderen ieder €2208 te geven.

Hoe ziet de belastingdienst dit?
Geldt dan evengoed de vrijstelling of wordt dit gezien als een schenking aan mij en moet ik schenkbelasting betalen over €4416 (9931-5515)?

Groetjes, Stefan

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-09 19:15
Hier kun je ze toch gewoon over bellen met deze vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Probleem is, belastingdienst ziet dit als een schenking aan jou, en dat jij een schenking doet aan je kinderen.
belastintelefoon is een lachertje helaas ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan1010
Ik heb het ook niet zo op de belasting telefoon, vandaar de vraag hier.

Maar goed, ik probeer het ze morgen uit te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
wat je kan doen is het geld terug storten en hun het over laten maken naar de goede rekeningen, of cash laten geven.
In ieder geval zwart op wit (bankafschrift) dat jij het terug hebt gegeven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-09 17:16
99ruud99 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 21:01:
Probleem is, belastingdienst ziet dit als een schenking aan jou, en dat jij een schenking doet aan je kinderen.
belastintelefoon is een lachertje helaas ;(
Op grond van wat stel je dat zo stellig?

Als z'n ouders per ongeluk 55000 hadden overgemaakt, en TS gewoon het grootste deel had teruggestort dan was het een onverschuldigde betaling geweest. Ergo, enkel het feit dat die ouders het via zijn bankrekening doorsluizen, betekent niet direct dat hij ook juridisch eigenaar van dat geld geweest is, laat staan daar belasting over moet betalen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Indien het al overgemaakt is en in de betaalopdracht staat dat een deel voor de kinderen is zal ik er niet te moeilijk over doen. De kans op controle is nihil en anders zijn belastinginspecteurs net mensen hoor, al betekend dat ook dat ze een slechte dag kunnen hebben. Echter als ze verder geen gekke dingen tegenkomen dan zullen ze hier niet zo moeilijk over doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-09 15:01
Freeaqingme schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 21:05:
[...]

Op grond van wat stel je dat zo stellig?

Als z'n ouders per ongeluk 55000 hadden overgemaakt, en TS gewoon het grootste deel had teruggestort dan was het een onverschuldigde betaling geweest. Ergo, enkel het feit dat die ouders het via zijn bankrekening doorsluizen, betekent niet direct dat hij ook juridisch eigenaar van dat geld geweest is, laat staan daar belasting over moet betalen.
Enige juiste antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
dat is dus wat ik zeg, als je het terug stort is het prima :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Beetje vreemd om je voor zo'n vraag op een techforum te registreren Dergelijke smileys maken je post erg onvriendelijk. SVP achterwege laten.

Het goede antwoord is nog niet gegeven. Dat komt omdat we niet weten hoe "het verzoek om de kinderen ieder €2208 te geven" is gedaan. Als het een vrijblijvend verzoek was, heeft TS een schenking van €9931 ontvangen. Als het méér dan een verzoek was ("ik geef het geld alleen aan jou als je het doorschenkt"), dan niet. Een schenking is immers het bedrag waarvoor TS ten koste van de schenker is verrijkt, en als je een doorstortverplichting op je neemt, word je ter hoogte van die verplichting zelf niet rijker.
Freeaqingme schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 21:05:
[...]

Ergo, enkel het feit dat die ouders het via zijn bankrekening doorsluizen, betekent niet direct dat hij ook juridisch eigenaar van dat geld geweest is
Je bent nooit juridisch eigenaar van geld op een bankrekening. Het is slechts een vordering op de bank. En verder zit je er ook compleet naast: nadat TS €9931 bijgeschreven kreeg, is zijn vordering op de bank met dat bedrag toegenomen. Als TS toevallig failliet gaat, hebben zijn kinderen evenveel recht op hun €2208 als elke andere concurrente schuldeiser.

[ Voor 3% gewijzigd door Ardana op 10-07-2020 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-09 16:12

bonzz.netninja

Niente baffi

Hoe je een betaling doet (bank,contant, whateverr) doet helemaal niet ter zake. Het gaat om de schenking. Zelfs al 'beweegt' het geld niet en blijft het op de rekening is er gewoon een schenking gedaan en ontstaat er een vordering op dat geld bij jou door jouw kinderen.

Of maw. Ik kan TS geld schenken, maar het alsnog niet geven. Dan is de schenking gedaan, maar is er een vordering bij mij voor dat geld ontstaan (en is dus opeisbaar)

Laat het je ouders ff op papier zetten, dan ben je sowieso safe.

En die opmerking over de belastingtelefoon slaat natuurlijk al helemaal nergens op.

[ Voor 16% gewijzigd door bonzz.netninja op 09-07-2020 21:35 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:29
Ook van cash geld moet je gewoon aangifte doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan1010
GlowMouse schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 21:30:
Beetje vreemd om je voor zo'n vraag op een techforum te registreren 8)7

Het goede antwoord is nog niet gegeven. Dat komt omdat we niet weten hoe "het verzoek om de kinderen ieder €2208 te geven" is gedaan. Als het een vrijblijvend verzoek was, heeft TS een schenking van €9931 ontvangen. Als het méér dan een verzoek was ("ik geef het geld alleen aan jou als je het doorschenkt"), dan niet. Een schenking is immers het bedrag waarvoor TS ten koste van de schenker is verrijkt, en als je een doorstortverplichting op je neemt, word je ter hoogte van die verplichting zelf niet rijker.

[...]

Je bent nooit juridisch eigenaar van geld op een bankrekening. Het is slechts een vordering op de bank. En verder zit je er ook compleet naast: nadat TS €9931 bijgeschreven kreeg, is zijn vordering op de bank met dat bedrag toegenomen. Als TS toevallig failliet gaat, hebben zijn kinderen evenveel recht op hun €2208 als elke andere concurrente schuldeiser.
Was al een tijdje geregistreerd :)

En gezien de reacties een prima keuze om de vraag hier te stellen.

Het verzoek om de kinderen ieder €2208 te geven is mondeling gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-09 20:17

Honesty

kattenneus!

bonzz.netninja schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 21:34:
Hoe je een betaling doet (bank,contant, whateverr) doet helemaal niet ter zake. Het gaat om de schenking. Zelfs al 'beweegt' het geld niet en blijft het op de rekening is er gewoon een schenking gedaan en ontstaat er een vordering op dat geld bij jou door jouw kinderen.

Of maw. Ik kan TS geld schenken, maar het alsnog niet geven. Dan is de schenking gedaan, maar is er een vordering bij mij voor dat geld ontstaan (en is dus opeisbaar)

Laat het je ouders ff op papier zetten, dan ben je sowieso safe.

En die opmerking over de belastingtelefoon slaat natuurlijk al helemaal nergens op.
Klopt, daarnaast hebben minderjarige kinderen niet altijd een rekeningnummer waar je vanaf een andere rekening bij kan. Mijn kinderen hebben ook tot hun 10e alleen spaarrekeningen gehad. Dus zorg dat het op papier staat, je hoeft volgens mij onder de vrijstelling geen aangifte schenkbelasting te doen. Mocht je een aanslag krijgen even bellen met de inspecteur en evt na het verhaal dat je ouders in een betaling alle schenkingen hebben gedaan is het vaak al klaar.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Honesty schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 21:45:
[...]

Klopt, daarnaast hebben minderjarige kinderen niet altijd een rekeningnummer waar je vanaf een andere rekening bij kan. Mijn kinderen hebben ook tot hun 10e alleen spaarrekeningen gehad. Dus zorg dat het op papier staat, je hoeft volgens mij onder de vrijstelling geen aangifte schenkbelasting te doen. Mocht je een aanslag krijgen even bellen met de inspecteur en evt na het verhaal dat je ouders in een betaling alle schenkingen hebben gedaan is het vaak al klaar.
Geen idee hoe het vroeger zat, maar tegenwoordig zijn de meeste spaarrekeningen volwaardige IBAN rekeningen, zo ook die van mijn kinderen (2,4,6). Iedereen kan daar geld op storten, echter is er maar een rekening van de spaarrekening naar toe kan (tegenrekening).

Al het geld wat ik daar trouwens op stort is automatisch een schenking. Haal ik het er weer af dan heb ik dus een schuld naar mijn kinderen, zelfs al komt het oorspronkelijk van mij af. Geschonken is geschonken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 30-09 15:01
GlowMouse schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 21:30:
Beetje vreemd om je voor zo'n vraag op een techforum te registreren 8)7
Waar wel veel meer van dit soort vragen voorbij komen.

[ Voor 6% gewijzigd door pennywiser op 09-07-2020 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan1010
Ik ga ze morgen wel ff bellen voor de zekerheid en hopelijk doen ze hier niet moeilijk over.

Mijn ouders zijn al op leeftijd. Als ik ga terugstorten, etc. dan moet ik dat ook allemaal weer uitleggen aan ze.

Ik vraag ze wel even iets op papier te zetten mocht de belastingdienst dat nodig vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 13:22

Barrycade

Through the...

Gewoon doorstorten naar je kinderen OVV gift opa en oma.

Als je boven de vrijstelling komt moet je aangifte doen. Daaronder kraait er pas aan het einde van het jaar pas iemand naar omdat al het geld bij de belastingdienst bekend wordt gemaakt. Maar alleen als je VRH moet betalen merk je er wat van.

Zou mooi zijn als je ouders als betalingskenmerk gift Stefan, Stefan Jr en Stephanietje hadden gezet dan is het helemaal helder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Doorstorten naar de rekening van je kids. Zo lang je het zelf niet gaat uitgeven (via hun rekening), is het een duidelijk verhaal.

Als je niet de kanten van de wet aan het zoeken bent, is er niks om je druk om te maken. Als je dat geld vervolgens cash gaat opnemen vanuit hun rekening én er volgt controle (wat ik echt enorm onwaarschijnlijk acht, maar goed, alles kan), dan kun je er vergif op in nemen dat een inspecteur je verhaal niet gaat geloven.

Dus, wat is het doel? Als je zoekt wat per letter van de wet correct is, zo dat je er precies in gaat passen. Dan gaat doorstorten niet helpen bij een controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij minderjarige kinderen is het logisch dat ouders de financien regelen en dat de gift dus via jouw rekening gaat.
Ik zou inderdaad zoals al voorgesteld is, het geld overmaken naar de kids' rekeningen ovv gift opa en en oma.
Mocht je het nog verder dicht willen timmeren, zorg dan dat je het zwart op wit heb: mail je ouders "hoi pa en ma, van die 9k was 5k voor mij, 2k voor kwik en 2k voor kwek toch?" en laat je ouders reageren met "klopt".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-09 18:59

DataGhost

iPL dev

Stefan1010 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 21:53:
Ik vraag ze wel even iets op papier te zetten mocht de belastingdienst dat nodig vinden.
Dit zou ik gewoon sowieso doen, je hoeft maar een paar woordjes op te schrijven met een handtekening eronder. Zoiets heb ik ook gedaan toen ik mijn vriendin een paar duizend euro leende om saldo te laten zien voor een visumverlenging, zodat je bij eventuele vragen van de belastingdienst (die komen waarschijnlijk niet) gewoon dat papiertje kan laten zien en alles is goed. Belastingtelefoon enz bellen mag je natuurlijk doen maar die gaan waarschijnlijk ook niks anders zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:41
Als in het betalingskenmerk een toelichting staat, dan zal er niet snel een probleem komen. Als de belastingdienst al vragen zou stellen, dan kun je dat op deze manier meteen verduidelijken. Het is volgens mij niet ongebruikelijk dat de kleinkinderen niet rechtstreeks geld geschonken krijgen. Het is nl. niet altijd zo dat de kleinkinderen een eigen rekening hebben en als ze die al wel hebben, dan kan het zijn dat daar niet door iedereen op kan worden overgemaakt. Bovendien moeten de grootouders dat rekeningnummer dan ook maar hebben. Ook kan het ook goed zijn dat de ouders het beheer over het geld willen houden.

Er is dus een verschil tussen degene voor wie de schenking is en het rekeningnummer waarop het geld wordt overgemaakt.

(Hier hebben wij ook wel eens een schenking voor 'iedereen' ontvangen, wat dus een totaalbedrag was ter grootte van de som van de maximale vrijstellingen. Geen haan die er naar kraait.)

[ Voor 7% gewijzigd door Rubbergrover1 op 10-07-2020 07:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-09 11:30
Ik zie weinig problemen. Gewoon doorboeken onder vermelding van "kindsdeel schenking dd [boekingsdatum] volgens afspraak".

Het is acceptabel en uitlegbaar dat je als (wettelijk) ouder optreedt als financieel tussenpersoon van je kinderen. Sowieso heb je volledige controle over hun rekeningen. De vraag of je het geld namens je kinderen op eigen rekening zou mogen vasthouden tot de dag dat ze 18 worden is een interessante - maar ik zie geen probleem met deze constructie.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Stefan1010 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 21:53:
Ik ga ze morgen wel ff bellen voor de zekerheid en hopelijk doen ze hier niet moeilijk over.

Mijn ouders zijn al op leeftijd. Als ik ga terugstorten, etc. dan moet ik dat ook allemaal weer uitleggen aan ze.

Nergens voor nodig. Je ouders hebben jou €5515 geschonken en jouw kinderen €2208. De enige reden dat jij al het geld ontvangen hebt is omdat je ouders op leeftijd zijn en dit de makkelijkste methode was.

Jij kan aantonen dat het hele bedrag naar jou gestuurd is en dat jij twee keer €2208 naar de kinderen hebt overgemaakt. Daarmee laat je duidelijk zien dat het geld niet bij jou is achtergebleven maar daadwerkelijk naar de kinderen is gestuurd. De intentie was vooraf duidelijk, kan door jou en je ouders verklaard worden en is onderbouwt met de transacties.

De kans dat dit ooit gecontroleerd wordt is nihil. Het is een te laag bedrag om voor de belastingdienst interessant te laten zijn. En als je gecontroleerd wordt kan je het gewoon uitleggen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 19:04
Als het doorstorten vlot na ontvangst gebeurt, is het pleitbaar dat de schenking in drie beginstigungen moet worden geteld.

Belengrijkste kenmerk van een schenking is dat er geen (verwachte) tegenprestatie tegenover staat. Voor de onderste 5500 is dat inderdaad het geval.

Voor het meerdere is de verwachting dat jij het bedrag namens de schenker doorgeeft aan de kinderen. In dat opzicht is dat bedrag dus geen schenking aan jou.
Pagina: 1