Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

LG TV met Q70R eARC audio problemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Devaqto
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 17:48
Beste tweakers,

Sinds kort ben ik eigenaar van de volgende apparatuur:
  • LG 75UN85006LA
  • Samsung Q70R Soundbar met SWA-8000S rear kit
Beide apparaten zijn eARC compatible en hebben de nieuwste software, eARC lijkt ook te werken omdat de TV de soundbar netjes eARC aangeven in het display (en bij bepaalde content ook Dolby Atmos).

De soundbar gaat automatisch aan/uit samen met de TV, helaas valt soms de audio compleet weg. Voornamelijk bij het opstarten van bijvoorbeeld Spotify, Netflix, KPN app en zelfs bij het afspelen van een volgende aflevering in Netflix. De oplossing is om de soundbar weer aan en uit te doen.

In de TV zijn de volgende opties geselecteerd:
Dolby Atmos = AAN
Sound Out = HDMI ARC
DTV Audio Setting = Auto (andere opties: MPEG, Dolby Digital, Dolby Digital Plus, HE-AAC)
eARC = AAN
Digital Sound Out = Auto (andere opties: PCM, Pass Through)

Heeft iemand enig idee hoe het komt dat audio soms/regelmatig afwezig is? Tips?

Daarnaast heb ik mijn Q70R uitgebreid met de SWA-8000S rear kit, maar helaas komt er nauwelijks geluid uit de speakers, ik heb Rear Level setting al op +6 gezet maar dit is erg triest. Hebben de TV audio instellingen hier nog effect op toevallig?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Devaqto
Iemand nog enig idee? Heb inmiddels ook contact opgenomen met LG en Samsung, maar daar verwacht ik eigenlijk niet veel van.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ZeroY85
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 19:18
Digital Sound Out op passthrough is de juiste setting. Voor de rest lijkt alles wel goed. Uit de rears bij (Samsung) soundbars komt bij 5.1 niet veel geluid omdat dit al allemaal uit de soundbar komt (side channels). Voor 7.1 en Atmos hoor je ze wel goed.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Devaqto
Even een update, als je deze combinatie aanschaft voor Dolby Atmos dan is het compleet onbruikbaar. Het geluid valt al weg bij het zappen naar een ander kanaal of youtube video.

Door Digital Sound Out op PCM te zetten komen deze problemen niet meer voor, maar dan werkt Atmos niet meer en het geluid is ook een stuk minder.

Daarnaast heb ik meer geluid uit de rear-speakers gekregen door de Sound Mode van de soundbar op Adaptive te zetten.

Als er nog mensen zijn met tips over eARC dan hoor ik het graag. Er jammer dat ik nu meer dan 2k neergetikt heb voor een niet-werkende oplossing.

• Devaqto
Update 2: Inmiddels de TV verbonden met een compleet andere Atmos soundbar; Sony HT-X8500 en ook hier hetzelfde euvel. Het lijkt me sterk dat het aan mijn exemplaar ligt, maar ik ga er vanuit dat er softwarematig iets mis is met de TV.

Helaas heb je aan de klantenservice van LG ook niets.

• kh65
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 14:16
Op zich goed om te lezen, deze waarschuwing...

Ik heb zelf ook al wel gedoe gehad met een Samsung TV en geluid via ARC (zonder e) / HDMI.
Ze voldoen niet allemaal (op dezelfde manier) aan 'de standaard'.
Zelfs tussen een oudere Samsung TV en een nieuwere Samsung soundbar geen goed geluid.
Iets later met een nieuwere Samsung TV en dezelfde (nieuwere) Samsung soundbar --> Werkte wel goed.
Daarbij was het instellen zeker geen triviaal iets...

De vraag is voor mij dus nog wel een beetje of je alleen LG de schuld mag geven...
Je hebt het zeker nog niet geprobeerd met een LG soundbar ?
Er is natuurlijk een kans dat het daar wel vlekkeloos mee werkt ... ;-)

Los daarvan blijft het dus een gevaarlijk iets.
(e)ARC zou een standaard moeten zijn die gewoon werkt over merken heen.
Maar helaas...

• Devaqto
kh65 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 10:22:
Op zich goed om te lezen, deze waarschuwing...

Ik heb zelf ook al wel gedoe gehad met een Samsung TV en geluid via ARC (zonder e) / HDMI.
Ze voldoen niet allemaal (op dezelfde manier) aan 'de standaard'.
Zelfs tussen een oudere Samsung TV en een nieuwere Samsung soundbar geen goed geluid.
Iets later met een nieuwere Samsung TV en dezelfde (nieuwere) Samsung soundbar --> Werkte wel goed.
Daarbij was het instellen zeker geen triviaal iets...

De vraag is voor mij dus nog wel een beetje of je alleen LG de schuld mag geven...
Je hebt het zeker nog niet geprobeerd met een LG soundbar ?
Er is natuurlijk een kans dat het daar wel vlekkeloos mee werkt ... ;-)

Los daarvan blijft het dus een gevaarlijk iets.
(e)ARC zou een standaard moeten zijn die gewoon werkt over merken heen.
Maar helaas...
Ja daar zit ook een kern van waarheid in, alleen het probleem is dat LG geen soundbar heeft met eARC onderteuning, dus dat maakt het leuker. Heb in ieder geval met twee hele populaire Atmos (met eARC) soundbars geprobeerd van Samsung en Sony, die gewoon overal moeten werken.

Er zijn vast soundbars die met Atmos via ARC prima werken, maar daar heb ik deze TV niet voor aangeschaft. eARC lost veel problemen op tov ARC, waaronder bvb lossless Atmos.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True