Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regul
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:04
Ik heb een Fujitsu D3644 aangeschaft als thuisserver/homelab.
Met het installeren van ESXi kwam ik erachter dat dit de BIOS RAID negeert, dus ben ik ik op zoek gegaan naar een RAID controller en heb ik een Dell H310 aangeschaft nadat ik deze in de compatibility list van VMWare heb gevonden.

Nu krijg ik het niet voor elkaar om de configuratie van de H310 in te komen. In de BIOS wordt deze niet weergegeven en in de ESXi setup ook niet. Dit laatste is natuurlijk niet heel gek aangezien er geen configuratie is.

Weet iemand hoe ik in de configuratie van de RAID controller kan komen?

De enige shortcuts die ik heb gevonden zijn F2 (BIOS) en F12 (Boot Menu)...
De BIOS is overigens helemaal up to date met versie R1.8.0.
Verder zit er een i3 9100 op met 16GB RAM.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:53

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik zou even kijken met een lspci (of het equivalent van VMware) of de kaart wel herkend wordt door het systeem. Zo ja, dan zou ik kijken of je de cli tools om de kaart te bedienen kunt installeren onder esxi. Maar misschien dat er iemand hier is die hier wat meer verstand van heeft. Ik weet niet of die tools er zijn voor esxi + die raid kaart.

[ Voor 9% gewijzigd door Q op 09-07-2020 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

CTRL+R zodra je BIOS / POST verdwijnt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:31

nelizmastr

Goed wies kapot

Welke versie van ESXi installeer je?

De H310 is niet ondersteund door 7.0, wel door 5.x-6.7.

Mogelijk moet je eerst je UEFI boot modus uitschakelen om de berichtgeving
van de kaart te zien, met een nieuwere firmware voor de kaart is dat mogelijk
nog op te lossen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:44
Een paar verschillen: ik gebruik een M1015, die kaart die jij als PCI RAID benoemt, die gebruik ik als een "domme HBA", dat wil zeggen dat ook al *kan* die kaart een vorm van RAID, ik heb dat er uit geflashed.
Ik wou geen RAID maar domme HBA/SATA poorten om mijn disks zo "clean" mogelijk aan mijn OS te laten zien zodat ik ZFS kan gebruiken.

Jij voegt nu ook nog eens een complexere laag toe: ESXi. ESXi is sowieso al wat kieskeuriger met welke RAID kaarten ondersteund zijn. Nu is het wel zo dat die H310 ondersteund is (https://www.vmware.com/re...tegory=io&productid=18957). Maar dit doet er niet toe om de kaart in eerste instantie geconfigureerd te krijgen.

Volgens Dell zou je dit moeten doen:
https://www.dell.com/supp...uration-and-faq?lang=en#1

Om in de controller BIOS te komen. Probeer die ctrl R eens.

Dit bord ondersteunt helaas alleen maar UEFI boot, dat kan ook wel eens de reden zijn. In dat geval zou ik eens proberen of je 'm in een ander moederbord kan prikken en controleren of je daar wel de melding/mogelijkheid tot CTRL R krijgt.

[ Voor 12% gewijzigd door HyperBart op 10-07-2020 09:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Regul
Q schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 23:02:
Ik zou even kijken met een lspci (of het equivalent van VMware) of de kaart wel herkend wordt door het systeem. Zo ja, dan zou ik kijken of je de cli tools om de kaart te bedienen kunt installeren onder esxi. Maar misschien dat er iemand hier is die hier wat meer verstand van heeft. Ik weet niet of die tools er zijn voor esxi + die raid kaart.
Onder Ubuntu live komt er met lspci een Broadcom / LSI MegaRAID SAS 2008 [Falcon] (rev 03) in de lijst te staan.
Zonder deze kaart is deze er niet.
MAX3400 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 23:04:
CTRL+R zodra je BIOS / POST verdwijnt.
Zonder boot media kom ik dan direct op een melding uit die vraagt of ik diagnostics wil draaien.
Als ik tijdens het Fujitsu logo al begin met drukken dan krijg ik wat meer info met onder andere het RAM en de shortcuts voor BIOS en Boot.
nelizmastr schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 07:22:
Welke versie van ESXi installeer je?

De H310 is niet ondersteund door 7.0, wel door 5.x-6.7.

Mogelijk moet je eerst je UEFI boot modus uitschakelen om de berichtgeving
van de kaart te zien, met een nieuwere firmware voor de kaart is dat mogelijk
nog op te lossen.
7.0. Ik heb de H310 juist aangeschaft omdat deze hier in de lijst staat: https://www.vmware.com/re...umn=Partner&sortOrder=Asc
HyperBart schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 09:07:
Een paar verschillen: ik gebruik een M1015, die kaart die jij als PCI RAID benoemt, die gebruik ik als een "domme HBA", dat wil zeggen dat ook al *kan* die kaart een vorm van RAID, ik heb dat er uit geflashed.
Ik wou geen RAID maar domme HBA/SATA poorten om mijn disks zo "clean" mogelijk aan mijn OS te laten zien zodat ik ZFS kan gebruiken.

Jij voegt nu ook nog eens een complexere laag toe: ESXi. ESXi is sowieso al wat kieskeuriger met welke RAID kaarten ondersteund zijn. Nu is het wel zo dat die H310 ondersteund is (https://www.vmware.com/re...tegory=io&productid=18957). Maar dit doet er niet toe om de kaart in eerste instantie geconfigureerd te krijgen.

Volgens Dell zou je dit moeten doen:
https://www.dell.com/supp...uration-and-faq?lang=en#1

Om in de controller BIOS te komen. Probeer die ctrl R eens.

Dit bord ondersteunt helaas alleen maar UEFI boot, dat kan ook wel eens de reden zijn. In dat geval zou ik eens proberen of je 'm in een ander moederbord kan prikken en controleren of je daar wel de melding/mogelijkheid tot CTRL R krijgt.
toon volledige bericht
Heb je die kaart misschien ook geprobeerd met de RAID functionaliteit?

Die CTRL+R werkt dus niet, met Secure Boot enabled of disabled.

Als ik jouw post in het zuinige server topic goed gelezen heb dan heb jij toch ook een D3644 met ESXi en een aparte RAID kaart draaien? Of gebruik je daar ZFS op?

Ik zal hem eens in een ander systeem prikken en kijken of ik daar wel de RAID config in kom.

Update:
In een ander systeem kan ik wel de RAID config in. Wel pas na het aftapen van twee pinnen omdat anders m'n systeem niet wilde starten, maar het lukt wel.
Op de D3644 lukt het helaas nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:44
Regul schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 10:24:
[...]

Onder Ubuntu live komt er met lspci een Broadcom / LSI MegaRAID SAS 2008 [Falcon] (rev 03) in de lijst te staan.
Zonder deze kaart is deze er niet.
Prima, werkt dus
[...]

Zonder boot media kom ik dan direct op een melding uit die vraagt of ik diagnostics wil draaien.
Als ik tijdens het Fujitsu logo al begin met drukken dan krijg ik wat meer info met onder andere het RAM en de shortcuts voor BIOS en Boot.
Da's de Fujitsu diagnostics, niks te maken met je RAID kaart.
[...]

7.0. Ik heb de H310 juist aangeschaft omdat deze hier in de lijst staat: https://www.vmware.com/re...umn=Partner&sortOrder=Asc

[...]

Heb je die kaart misschien ook geprobeerd met de RAID functionaliteit?
Neen, dat is wat ik eerder zei: die kaart heb ik een 6 of 8 jaar geleden al geflashed en heb ik nu gewoon van mijn oude Supermicro bordje overgezet naar mijn nieuwe Fujitsu bord.
Die CTRL+R werkt dus niet, met Secure Boot enabled of disabled.
Dat dacht ik al, volgens mij is dat dus gewoon omdat dat bordje alleen UEFI boot ondersteunt en je dus geen BIOS ROM kan laden. @FireDrunk , klopt toch wat ik zeg he?
Als ik jouw post in het zuinige server topic goed gelezen heb dan heb jij toch ook een D3644 met ESXi en een aparte RAID kaart draaien?
Eh neen, ik heb 2 servers, een Ubuntu met die kaart en een ESXi die draait zonder die kaart. Ooit had ik wel zo een kaart in een andere ESXi, maar dan gaf ik die kaart door aan een VM en gebruikte die dus niet om datastores op ESXi op aan te maken
Of gebruik je daar ZFS op?
Inderdaad ja, die kaart is dus een domme SAS/SATA controller bij mij.
Ik zal hem eens in een ander systeem prikken en kijken of ik daar wel de RAID config in kom.

Update:
In een ander systeem kan ik wel de RAID config in. Wel pas na het aftapen van twee pinnen omdat anders m'n systeem niet wilde starten, maar het lukt wel.
Op de D3644 lukt het helaas nog niet.
Waarschijnlijk is dat dus een gevalletje BIOS/UEFI.
Euh, tapen van pinnetjes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Regul
In m'n zoektocht kwam ik ook uitleg tegen van het flashen waarin een tip staat over het afplakken van twee pinnen als het systeem niet wil booten. https://techmattr.wordpre...-dell-perc-h200-and-h310/
Aangezien ik met m'n andere systeem niet eens bij de BIOS kwam heb ik dat geprobeerd en vervolgens kon ik zonder problemen booten naar Windows en de RAID config starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:53

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Dus werkt dit nu ook in het Fujitsu bord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regul
Q schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 18:27:
Dus werkt dit nu ook in het Fujitsu bord?
Nee, dat dus helaas niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-06 21:34
Die kaart kan je zowel in UEFI modus als BIOS modus flashen. Vaak komen ze zonder UEFI bios, en alleen een BIOS (interrupt 19) boot modus.

Als je ESXi op een ander device zet, maakt dat niet super veel uit, lastige is vooral dat je dan wat tools moet installeren (of even een ander OS moet gebruiken) om je array te maken.

Dat je geen boot support hebt, wil niet zeggen dat de RAID functionaliteit niet werkt.
LSI MegaRAID SAS Controller kan je beheren met de StorCLI tool.

https://www.broadcom.com/...lers/megaraid-sas-9361-8i
Stukje naar beneden kan je die downloaden.

Er is ook een iets meer fancy tool met de Storage Manager, maar welke werkt onder ESXi weet ik zo niet uit mijn hoofd.

Als ik google, zie ik wat opties dat je een SMIS driver moet installeren op ESXi, en dan remote met je desktop connecten met de Storage Manager tooling naar je ESXi host om de RAID Array te beheren.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regul
FireDrunk schreef op maandag 13 juli 2020 @ 09:15:
Die kaart kan je zowel in UEFI modus als BIOS modus flashen. Vaak komen ze zonder UEFI bios, en alleen een BIOS (interrupt 19) boot modus.

Als je ESXi op een ander device zet, maakt dat niet super veel uit, lastige is vooral dat je dan wat tools moet installeren (of even een ander OS moet gebruiken) om je array te maken.

Dat je geen boot support hebt, wil niet zeggen dat de RAID functionaliteit niet werkt.
LSI MegaRAID SAS Controller kan je beheren met de StorCLI tool.

https://www.broadcom.com/...lers/megaraid-sas-9361-8i
Stukje naar beneden kan je die downloaden.

Er is ook een iets meer fancy tool met de Storage Manager, maar welke werkt onder ESXi weet ik zo niet uit mijn hoofd.

Als ik google, zie ik wat opties dat je een SMIS driver moet installeren op ESXi, en dan remote met je desktop connecten met de Storage Manager tooling naar je ESXi host om de RAID Array te beheren.
toon volledige bericht
Dank!
Hiermee ben ik een stuk verder gekomen.

Ik heb kaart voorzien van LSI firmware. Hierna werd deze in ESXi 7.0 nog niet herkend en bleek dat de 9211 in deze kaart werkt met drivers die tot en met 6.7 werden meegeleverd.
In ESXi wordt de kaart met 6.7 en LSI firmware in ieder geval nu wel weergegeven als een Dell 6Gbps SAS HBA Adapter.
StorCLI moet ik nog weer even installeren. Onder 7 heb ik dit gedaan en moest ik Secure Boot disablen. Deze kon ik na installatie niet meer enablen omdat de boel dan niet meer doorstartte vanwege een foutmelding door Secure Boot op de geïnstalleerde StorCLI VIB.

Het gekke is ook dat zonder pinnen B5 en B6 afgetaped maar de helf van het geheugen wordt weergegeven in POST en ESXi.

Dat punt met missende drivers een poging met 6.7 ben ik op het spoor gekomen door dit artikel.

Ik heb nu tot volgende week geen tijd om verder te spelen, maar dat ga ik nog proberen om te kijken of ik de RAID controller onder 7 aan de praat kan krijgen.

• tormentor1985
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:25
Nu had ik exact hetzelfde issue dat ik maar de helft van mij geheugen zag als ik de h200 kaart in het systeem had zitten. Pinnen afplakken dus :) ik ga het even proberen. Echt bedankt voor de tip.

Edit : de h200 die ik op de plank had liggen heeft waarschijnlijk nog een bios. Ik heb een h200 gepakt uit de server die ik ga vervangen waarvan ik zeker weet dat de bios verwijderd is. Met deze kaart heb ik gewoon al het geheugen beschikbaar.

[ Voor 59% gewijzigd door tormentor1985 op 20-08-2020 22:16 ]

Pagina: 1