Verbouwing woonkamervloer en stucen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:23
Even voor de diehard klussers hier.

Wij zijn bezig met plannen van de verbouwing van de woonkomer/hal en trappangat. Nu zijn er twee klussen die gedaan moeten worden. Als eerste een andere vloer erin en woonkomer/hal/trappengat laten stucen.

Maar nu twijfel ik over de werkzaamheden en de volgorde hiervan en de werkzaamheden.

Laat ik beginnen met de vloer. Nu ligt er in de woonkamer een "prachtige" estrikkenvloer.

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/50/c1/e8/50c1e8f8c8b24959b532f7017e70822f.jpg

Op zich een mooie vloer, maar past echt niet bij wat wij willen. Probleem van deze vloer is dat deze in de cement ligt en daaronder ligt vloerverwarming.

Je zou zeggen egaliseren en keramische tegels erover en klaar. Maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat de estrikkenvloer op een andere vloer is gelegd en in deze andere vloer de vloerverwarming is ingefreesd. De vrije doorgang bij de deuren is ook maar 1,99 meter. En de deuren zijn al ingekort door de vorige eigenaar.

Heeft er iemand ervaring met de vloer eruit te laten halen zonder dat de vloerverwarming beschadigd?

Het liefst zou ik de vloer eruit willen laten halen. Ook gezien hoogte die je verliest als er nog een vloer bovenop komt. Bij egaliseren verlies je al minimaal 5 mm als ik de hoogte verschillen zo zie.

Verder moeten de wanden gestuct worden. Niet heel spannend, maar wel de volgorde vloer en stucen. Normaal gesproken zou ik zeggen van boven naar beneden, maar als de vloer eruit moet beschadigd de muur.

Ik ben totaal geen klusser dus alles moet gedaan worden. Maar ik wil graag goed alles voorbereiden zodat ik ook een duidelijk verhaal heb naar de bedrijven die het gaan doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Er is maar 1 optie als je niet zeker weet of er al een vloer onder ligt. Gewoon alles eruit. Die vloerverwarming gaat weinig meer doen als jij vloer nummer drie erop gaat leggen.

In beide gevallen had je dus weinig meer aan je vloerverwarming gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brokenp
  • Registratie: December 2001
Volgorde ligt er aan:
- eerst vloer eruit (Ofwel alleen tegels of hele cement dekvloer)
- dan evt nieuwe vloerverwarming/dekvloer
- stucen
- nieuwe vloer (tegels/hout/...)
- plinten, kitten

Schilderen van muren kan voor of na de nieuwe vloer, als stuc droog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crashhill
  • Laatst online: 26-06-2024
Als eerste de vloer, heb je ook geen discussie of drama als de tegellegger per ongeluk een stuk uit je stuc slaat bij het leggen; of dat er lijm tegenaan komt. Tegelvloer kun je gewoon goed afdekken.

Wij hadden eerste stuc daarna vloer. Geen problemen gehad, maar het ligt er maar net aan wie je treft.

Zelf zou ik niet naar de vloerverwarming kijken, uitzetten en die vloeren eruit. Daarna nieuwe vloerverwarming en laten egaliseren en dan tegels erop. (Hier ligt alles op flexlijm en vloerverwarming in het beton gefreesd) en ja 2x dezelfde waterleiding geraakt. Zelf ook nog 2x in de keuken, toen toch maar besloten om nieuwe leidingen te laten trekken naar de keuken ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Chris_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-06 17:07
Crashhill schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 16:21:

Zelf zou ik niet naar de vloerverwarming kijken, uitzetten en die vloeren eruit. Daarna nieuwe vloerverwarming en laten egaliseren en dan tegels erop. (Hier ligt alles op flexlijm en vloerverwarming in het beton gefreesd) en ja 2x dezelfde waterleiding geraakt. Zelf ook nog 2x in de keuken, toen toch maar besloten om nieuwe leidingen te laten trekken naar de keuken ;).
Vloerverwarming uitzetten en voor zover mogelijk leeg laten lopen.... kan je een binnenzwembad schelen.....

En eerst vloer, dan muren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-05 09:12
Hoe weet je dat die tegels in cement liggen? Als er nog een tegelvloer onder ligt, dan moet het niet zo'n probleem zijn om de eerste laag tegels eraf te krijgen, zelfs al zou het in cement liggen. Kijk eerst eens wat je precies hebt, dus sla een tegel kapot en beitel voorzichtig de stukjes eruit.
Qua volgorde, eerst muur of vloer, maakt het niet veel uit, tenzij je vloerpeil meer naar beneden gaat dan een plint kan afdekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Highfive95 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 16:13:
Je zou zeggen egaliseren en keramische tegels erover en klaar. Maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat de estrikkenvloer op een andere vloer is gelegd en in deze andere vloer de vloerverwarming is ingefreesd. De vrije doorgang bij de deuren is ook maar 1,99 meter. En de deuren zijn al ingekort door de vorige eigenaar.
Is dit niet wellicht de sleutel tot het antwoord? Ik zou de vorige eigenaar (indien mogelijk) even contacten en de vraag voorleggen.

Er lijkt mij een reden te bestaan waarom deze deuren zijn ingekort. Er vanuitgaande dat dit een woning is die minimaal 10-15 jaar oud is, werden er in het algemeen deuren van 2,11m gebruikt. Dat zou betekenen dat je ergens 12cm bent 'verloren'. Zou een (3) dubbele vloer kunnen zijn.

Als die 12cm inderdaad in de vloer zit, zou ik echt alles eruit halen. Helaas dan van de vloerverwarming, maar die doet waarschijnlijk toch al weinig of moet zo hard werken, dat je echt niet blij wordt van de stookkosten. Een nieuwe vloerverwarming is ook niet de kosten als je toch al flink gaat verbouwen.

Denk dat het met name een fijn gevoel geeft de komende jaren als je zeker weet dat het is zoals het hoort te zijn en zoals jij/jullie het willen hebben!

Ps; wat foto's in dit topic met de voortgang kan ik wel waarderen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ik zou alles inclusief de vloerverwarming dr uit trekken maar ik heb dan ook een hekel aan oude zooi laten liggen.

Je wint hoogte, de oude rommel is weg en kunt de vloerverwarming aanleggen zoals je zelf wil wat betreft groepen, hoh afstand en extra lussen bij ramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Geen idee welk budget je hebt om deze klussen te laten doen, want dat zal ook mee gaan spelen (althans, dat zou een rede kunnen zijn om iets wel of niet te doen).

Maar als je veel budget hebt, dan zou ik eerst de oude vloer / vloeren eruit bikken. Raak je daarmee de vloerverwarming? De kans is zeer groot! Maar dat biedt je wel de mogelijkheid om een nieuwe vloerverwarming aan te leggen met de h.o.h. afstand die jij zelf wilt (plus je hebt weer een systeem waarvan je met zeer grote zekerheid kan zeggen dat je daar nog vele jaren plezier van zal hebben! Van de oude vloerverwarming weet je immers de staat niet).

Als de vloer er uit is, zou ik eerst de muren (laten) stuccen. Kan je daarna mooi met je vloer aansluiten en is de kans op beschadiging van je nieuwe vloer een stuk kleiner (ja, je kan alles afplakken, maar een buts in je stucwerk is imho makkelijker te verhelpen dan een tegel / vloerplank te vervangen als die al ligt).

Is het budget wat beperkter, dan zou ik voorzichtig eens een tegel eruit bikken en kijken hoe het eronder zit. Kom je direct de vloerverwarming of iets tegen dan egaliseren en voor lief nemen dat je vloerverwarming (veel) minder efficiënt gaat zijn (goedkopere oplossing, onwenselijk gevolg imho). Na het egaliseren zou ik eerst stuccen en dan de vloer pas leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Aangezien de vloer toch vernieuwd moet worden: vloerverwarming uit en zoveel mogelijk water eruit. Daarna 1 of 2 tegels verwijderen en kijken wat je tegenkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koning Bolo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:27
Of gewoon een gietvloer over de bestaande tegelvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 03-06 14:09
Als het een rijtjeswoning is of als er in de directe omgeving dezelfde woningen staan zou je bij buren kunnen kijken hoe daar de situatie en hoogte van de deuren is.
Deurhoogte is ook afhankelijk van bouwjaar van de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-06 09:09

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Er zijn bedrijven die een speciale machine hebben die de tegels er af kunnen -schuiven-. Misschien kan je eens met hun de opties bespreken.

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-06 16:05
Aangezien die vloeren al geruime tijd uit de mode zijn, denk ik niet dat er nog één onder ligt. Zo ja, dan loont het om het hele systeem eens op de kop te nemen, want dat zou zomaar antiek kunnen zijn.

Ik zou overigens eerst de wanden doen en dan de vloer.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:24
Bij ons ging het niet om verbouwen maar om nieuwbouw.

Bij oplevering zat de tegelvloer er al in dus we konden niet anders dan stucen nadat de vloer gelegd was.
Hele vloer onder de kartonvellen gelegd en deze met goede tape aan elkaar geplakt en alle plinten ook goed afgeplakt.
Op de vloer is hier niks van te zien.

Alles dus goed afplakken en zorgen dat je een nette stukadoor hebt, dan kun je ook eerst de vloer leggen en dan pas stucen.

PV Output

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Rensjuh schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 12:55:
Hele vloer onder de kartonvellen gelegd en deze met goede tape aan elkaar geplakt en alle plinten ook goed afgeplakt.
Stucloper :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:24
Kan inderdaad ook.
We konden via via een hele stapel van die kartonnen vellen krijgen dus dat kwam voor ons op dat moment goed uit.
En heb het idee dat die ook wel wat steviger zijn dan zo'n stucloper?

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joskuiper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-05 11:12

joskuiper

PapaCooper

Gewoon met de sloophamer beginnen de vloer eruit te halen.
Een paar lagen tegels over de vloerverwarming is niet wenselijk.
Brede beitel op de sloophamer en goed schuin houden / voorzichtig zijn dan lukt het prima zonder schade aan de vloerverwarming.
Daarna de vloer weer tegelklaar maken als hij dat niet is, dus egaliseren.
Daarna de wanden stuken, daarna de vloer leggen, daarna de wanden afwerken.

Veruit de meest logische volgorde.

Game-PC: NZXT H7 Flow | Asus TUF Gaming x670E-plus | AMD 7700x | NZXT Kraken Z53 | 32GB Kingston Fury Renegade | Corsair RM1000x | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | 2x WD Black SN850x 2TB | LG Ultragear 27GL850 | LG Ultragear 27GR95QE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Let wel: Als deze tegelvloer erin ligt sinds zeg de 60s/70s is de kans aanwezig dat de eventuele tegellijm eronder asbest bevat. Dan is "even weghalen" ineens een ander verhaal.

[ Voor 8% gewijzigd door pagani op 10-07-2020 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Highfive95 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 16:13:
Probleem van deze vloer is dat deze in de cement ligt en daaronder ligt vloerverwarming.

Wat je eerst moet uitzoeken is wat er weer onder de tegelvloer zit. Als daar een ongeïsoleerd blok beton onder zit, dan ben je meer de grond aan het verwarmen dan je huis. Dan kun je enige warmtepomp ambitie al snel op je buik schrijven.

Vergis je niet in de kosten van het repareren van dingen in verhouding met het gewoon nieuw aanleggen en dan helemaal perfect.
Een vloer met schuimbeton en vloerverwarming is heel goed zelf te maken. En er zijn hier ook heel veel mensen die een broodjesvloer zelf neerleggen. Zet eens onder elkaar wat het kost om gewoon de hele vloer eruit te halen en goed terug te leggen. Ben je meteen af van die diffuse vloerverwarmingsleidingen en win je misschien wel een hoop hoogte terug. En misschien had je toch nog een elektra probleem, dan leg je de nieuwe elektrabuizen er zo tussen.
Ook heeft een installatie gewoon een technische levensduur, leg je nu iets aan voor een paar jaar, dan is dat anders dan dat het idee is dat dit wel een jaar of 10 of langer blijft liggen. En als je van het gas af gaat krijg je met dit type vloerverwarming gedonder.

Kijk in je berekening dan ook even wat je aan energie bespaart met je nieuwe vloer. Als je 20% bespaart op je gasrekening, dan kan de terugverdientijd nog weleens meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:38
Als je de vloer laat leeglopen, zet er dan na de tijd even perslucht op. Scheelt best wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• basb445
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-08-2024
heb je een kruipluik ? kijk dan of je daar de vloeropbouw kunt achterhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietjuh
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-06 11:41
Zou eerst alles slopen, bij het stuccen alles goed laten afdekken met stukloper en de aan elkaar tapen en tegen de vloer tapen bij de randen. Dan kan er niet veel gebeuren.

Vroeger was 201,5 cm ook een normale deurmaat, dus kan ook zijn dat er tegels overheen gelegd zijn.

ik zou ook goed controleren hoe de vloeropbouw is en of er voldoende isolatie onder zit, als je van plan bent hier te blijven wonen heb je nu 1x de kans op het goed te doen qua isolatie. Dat scheelt qua stookkosten en levert comfort.

Heb laatst bij mijn ouders wandtegels verwijderd dienen de beton zaten, dat ging behoorlijk goed zonder de onderliggende cement al te veel te beschadigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03-06 09:00
Voordat je überhaupt keuzes maakt zou ik eerst uitzoeken hoe de vloerverwarming gelegd is. Bij wat oudere woningen zou het als bijverwarming gelegd kunnen zijn. Dus je moet de groepen checken en de nummer op de leidingen controleren voor de hoeveelheid meters. Als dit namelijk niet goed of voldoende is dan kun je betere keuzes maken.

Over het algemeen is het een kleine check, maar het zou zonde zijn als je alles gedaan hebt en de vloerverwarming blijkt niet krachtig genoeg waardoor je bijvoorbeeld hoge stookkosten kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
Was een beetje druk dit weekend dus vandaag pas reactie :9

@Crashhill
Volgorde van werkzaamheden had ik zelf ook al in gedachten. Eerst vloer en dan stucen. Dan heb je inderdaad geen gezeur als vloer eruit moet en stucwerk beschadigd.

@GodDamage
Dat de vloer in cement ligt weet ik niet zeker. Maar ik kan nergens achterhalen hoe de vloer gelegd is. Ook in kruipgat is niks echt zichtbaar. Volgens mij werden/worden dit soort vloeren vaak ik de cement gelegd. Zeker weten doe ik het niet.

@Pietjuh
Deurmaat was een goede tip! Heb de deuren boven even nagemeten en deze zijn inderdaad 201,5 cm. Ik neem aan dat destijds (jaren 70) dezelfde kozijnen boven en beneden gebruikt zijn. Dan zou de vloer dus alleen maar de estrikken bevatten en ligt er geen vloer onder.

Vloerverwarming weet ik ook niet of ik deze wel wil laten liggen. Het vreemde is dat er maar 1 zone is. Kan dat? Nu weet ik niet of dat vroeger zou aangelegd werd, maar in het hele huis is geen zoneverdeling te vinden. Dat zou dus betekenen dat alles op een leiding zit? Ik heb ook maar 1 leiding die retour komt bij de ketel.

Wellicht is dat toch verstandig om alles eruit te laten halen en helemaal opnieuw te beginnen. Enige is dat ik zelf niks wil doen. Heb ik dan een aannemer nodig?

Het lijkt mij niet zo handig als er 4 partijen zijn die op elkaar afgestemd moeten worden. Sloper, vloerenboer, stukadoor en vloerverwarmingsboer. Maar ik weet ook niet of het handig is hiervoor een aannemer te nemen.

Nadeel is dat werkzaamheden wel even duren en met kleine kids is dat niet echt handig. Iemand een idee van de doorlooptijd als je dit zou moeten laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crashhill
Highfive95 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:33:
Was een beetje druk dit weekend dus vandaag pas reactie :9

@Crashhill
Volgorde van werkzaamheden had ik zelf ook al in gedachten. Eerst vloer en dan stucen. Dan heb je inderdaad geen gezeur als vloer eruit moet en stucwerk beschadigd.

@GodDamage
Dat de vloer in cement ligt weet ik niet zeker. Maar ik kan nergens achterhalen hoe de vloer gelegd is. Ook in kruipgat is niks echt zichtbaar. Volgens mij werden/worden dit soort vloeren vaak ik de cement gelegd. Zeker weten doe ik het niet.

@Pietjuh
Deurmaat was een goede tip! Heb de deuren boven even nagemeten en deze zijn inderdaad 201,5 cm. Ik neem aan dat destijds (jaren 70) dezelfde kozijnen boven en beneden gebruikt zijn. Dan zou de vloer dus alleen maar de estrikken bevatten en ligt er geen vloer onder.

Vloerverwarming weet ik ook niet of ik deze wel wil laten liggen. Het vreemde is dat er maar 1 zone is. Kan dat? Nu weet ik niet of dat vroeger zou aangelegd werd, maar in het hele huis is geen zoneverdeling te vinden. Dat zou dus betekenen dat alles op een leiding zit? Ik heb ook maar 1 leiding die retour komt bij de ketel.

Wellicht is dat toch verstandig om alles eruit te laten halen en helemaal opnieuw te beginnen. Enige is dat ik zelf niks wil doen. Heb ik dan een aannemer nodig?

Het lijkt mij niet zo handig als er 4 partijen zijn die op elkaar afgestemd moeten worden. Sloper, vloerenboer, stukadoor en vloerverwarmingsboer. Maar ik weet ook niet of het handig is hiervoor een aannemer te nemen.

Nadeel is dat werkzaamheden wel even duren en met kleine kids is dat niet echt handig. Iemand een idee van de doorlooptijd als je dit zou moeten laten doen?
Het is allemaal goed te doen in 3 weken. Als alles zonder problemen verloopt ;)

Ga je wel zelf slopen? En evt de vloer egaliseren?

Nieuwe vloerverwarming erin is gedaan in 1 dag (soms 2). (Gasten hebben eigenlijk altijd wel snel tijd). Let wel op waar je je pomp plaatst, kelderkast ofzo zou ik vermijden.

- Deze kunnen eventueel ook gelijk nieuwe gleuven frezen voor audiokabels, netwerkkabels, tv kabel!?

Dan tegelzetter erin, ligt eraan hoe snel dat deze werkt, maar 4-5 dagen is niet abnormaal.

Moet je tegels 2 dagen laten liggen. (Ga je nog kozijnen plaatsen?! Dan zou ik dat eerst doen)

Dan kan er gestuuct worden. Benedenverdieping inc. plafond moet wel in 2-3 dagen kunnen.
Droogtijd duurd wel even. (Lees dat je kinderen hebt; weet je zeker dat je stuc wilt?! Weet niet hoe oud ze zijn; maar hier ga ik het nooit meer doen.

Dus al met al mag je best 1 maand inplannen, maar zou voor de zekerheid 2 maanden pakken en dan zelf regelelen; duurd wat langer, maar geen kosten aannemer; tenzij geld geen issue is, dan zal ik alles door een aannemer laten doen en 2maanden met vakantie gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
@Crashhill

Slopen twijfel ik heel erg over. Het scheelt enorm in de kosten, maar het is zo'n enorm k*t werk dat ik daar eigenlijk helemaal geen zin in heb. Zeker met werk is dat ook bijna niet te plannen. Dus zal waarschijnlijk uitbesteed worden.

Kabels wordt meegenomen in de planning. Stopcontacten zitten gelukkig al laag en op prima plekken. Alleen utp ligt er nu niet. Gebruik nu powerline adapters voor tv. :X Dus die wil ik meteen aanleggen.

Stucen hoeft alleen wanden en hal helemaal. Plafonds zijn al gestuct. Dus dat scheelt weer. Alles wordt gewoon glad gestuct. Met de kids heb ik daar niet zoveel problemen mee. Ja er beschadigt weleens wat. Maar dat is wel te herstellen. Dat is niet zo'n ramp. En de oudste kids zijn oud genoeg dat ze hiermee rekening houden.

Had zelf ook al op een aantal weken gerekend. Wij twijfelen ook heel erg om dat nu te laten doen aangezien de kleinste nu net 4 maanden oud is. Nu kunnen wij wel bij familie bivakkeren, maar ideaal is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crashhill
Highfive95 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 12:49:
@Crashhill

Slopen twijfel ik heel erg over. Het scheelt enorm in de kosten, maar het is zo'n enorm k*t werk dat ik daar eigenlijk helemaal geen zin in heb. Zeker met werk is dat ook bijna niet te plannen. Dus zal waarschijnlijk uitbesteed worden.

Kabels wordt meegenomen in de planning. Stopcontacten zitten gelukkig al laag en op prima plekken. Alleen utp ligt er nu niet. Gebruik nu powerline adapters voor tv. :X Dus die wil ik meteen aanleggen.

Stucen hoeft alleen wanden en hal helemaal. Plafonds zijn al gestuct. Dus dat scheelt weer. Alles wordt gewoon glad gestuct. Met de kids heb ik daar niet zoveel problemen mee. Ja er beschadigt weleens wat. Maar dat is wel te herstellen. Dat is niet zo'n ramp. En de oudste kids zijn oud genoeg dat ze hiermee rekening houden.

Had zelf ook al op een aantal weken gerekend. Wij twijfelen ook heel erg om dat nu te laten doen aangezien de kleinste nu net 4 maanden oud is. Nu kunnen wij wel bij familie bivakkeren, maar ideaal is anders.
Ik zou het zelf regelen; gaat het om een nieuwe woning of je huidige woning?
Want dan kun je nu al plannen om bijv. 2 maanden lang in je huidige woning to blijven. (Of gewoon NU bellen om alvast een datum te plannen om te laten slopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben het eens met degenen die voor volledig slopen gaan.
- Alles slopen hoeft minder subtiel en kan dus sneller dan deels slopen
- Je huidige vloerverwarming lijkt niet geschikt voor bijvoorbeeld warmtepomp. Ga dus voor een nieuwe vloerverwarming, netjes alles 10cm h-o-h en max 100 (liefst minder) meter per groep.
- Je krijgt er wat hoogte voor terug

Nu even bikkelen, maar anders doe je het nooit meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highfive95
@Crashhill

Is bestaande woning die vorig jaar gekocht is. Door werk etc konden we toen niet meteen slopen en verbouwen. Anders had ik dat meteen gedaan.

In de woning blijven is wel een dingetje. Zeker met de kleine nu is dat eigenlijk geen optie. En bij familie logeren zou wel kunnen. Maar is niet optimaal.

@MikeyMan
Ik denk dat we er ook wel uit zijn dat alles vervangen de way to go is. Nu alleen nog even kijken hoe/wat en wanneer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Doe een bodemonderzoekje door ergens een tegel weg te halen. Je gaat immers toch iets anders neerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:34
Nog een tip om mogelijk te kunnen achterhalen hoeveel de vloer is opgedikt is door het afstand tussen bovenzijde vloer en bovenzijde eerste treden te meten en die te vergelijken met de optrede van de overige tredes. Mogelijk dit dat al kan bevestigen wat je nu al vermoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Highfive95 Ben hier drie weekends met twee man bezig geweest om 100m2 eruit te tikken. Vooral vertraging door het betongaas waar de oude vloer-bij-verwarming aan vast zat. Uiteindelijk een betonschaar erbij gehaald om die in stukken los te knippen en toen zat het tempo er wel redelijk in.

Tip; huur een beetje een zware sloophamer. Had er eentje gekocht, maar dat duurde echt een baard. Flinke klappen snel thuis. Containertje voor de deur. Eentje breken, ander scheppen en lopen.
Meest verdiende biertjes in jaren waren dat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@Highfive95 weten hoe het onder/boven je vloer zit is wel essentieel ..

als je koude plekken weet op de vloer ?

vloerverwarming ligt zelden tegen de muur aan .. / onder keuken kastjes .. er word altijd wat ruimte op bepaalde plekken gehouden .. misschien dat je op V&A een FLIR(Warmte camera) vraag kan stellen ? je vaatwasser/koelkast weghalen is wellicht makkerlijker als start locatie .. ook daar wegbreken is wellicht een optie. redelijk onzichtbaar ..

je kan ook de tegels er gewoon proberen uit te breken .. ijzeren beitel + vuistje .. ik had vroeger bij een zeil vloer een ding gehuurd die je eronder schuift .. maar zoiets zal ook wel voor tegels zijn .. (vlak over de vloer) ben je binnen een dag klaar oid ..

Betreft een kleine .. tja paar nachtjes bij opa en oma /hotel/ of in de herrie . die gaat echt niet realiseren hoeveel werk het is .. menig klusser ervaart heel snel dat "klus lawaai" .. net zo hinderlijk is als vuilnis wagen buiten .. voor die kleine .. ze zijn er binnen minuten aan "gewend" .. dat het niet leuk is tja doe je het elke dag dan ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-06 16:29
Dezelfde situatie gehad.

Ik heb eerst zelf met een boorhamer (normale met SDS kop geen zware met SDS plus) alle tegels eruit getikt.
Het gaat wat langzaam maar daardoor heb ik wel de vloerverwarming gespaard.

Daarna met egaline de vloer laten egaliseren en nieuwe plavuizen laten leggen.
Dat goed laten drogen, afdekken met stucloper en daarna de muren laten stucen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Hoe oud is de boel/vloerverwarming? Ouder dan 15 jaar zou ik het allemaal eruit halen en “moderniseren”. Je hebt nu de kans..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-05 22:28
Met @mierenfokker eens, als die verwarming ouder is, niet gaan lopen klooien en gewoon die oude vloer eruit, en de vloerverwarming opnieuw er in. Die 30 eu/m2 zou ik mee rekenen in je begroting.

Je kunt dan ook beter met zones werken zoals je al aangaf. Besef je ook dat die 5 mm egaliseren met egaline een beetje afhankelijk van de oppervlakte ook een prijzig verhaal gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
mierenfokker schreef op maandag 13 juli 2020 @ 20:44:
Hoe oud is de boel/vloerverwarming? Ouder dan 15 jaar zou ik het allemaal eruit halen en “moderniseren”. Je hebt nu de kans..
Ik heb inmiddels contact gehad met de oude bewoners. Vloerverwarming is zal een jaartje of 15 oud zijn. Maar zoals gezegd is het maar één zone en is het volgens mij een grote lus met alle radiatoren hier ook op. Ik heb namelijk maar één retourleiding.

De vloer is ook alleen de estrikkenvloer. Deuren zijn 201,5 dus dat kan wel kloppen. Ze wisten helaas niet meer of ze in de cement liggen of dat ze gelijmd zijn.

Plan is nu offertes te gaan opvragen en kijken wanneer wij de werkzaamheden willen laten uitvoeren. Blijft lastig met een kleine erbij. In huis blijven is geen optie met die herrie en stof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmashCruiser
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 31-05 23:17
-

[ Voor 101% gewijzigd door SmashCruiser op 23-07-2020 13:08 ]

Pagina: 1