Anoniem: 224360 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 19:17:
[...]
Dat ligt zeker aan jou.
Hier een 5 jarige die pienter is. Niet gek, want beide ouders zijn ook pienter. Je ziet in het klasje dat ze beter scoort dan menig klasgenoot, maar dat het verder ook niets exceptioneel is. Genoeg anderen die even pienter zijn.
Dat kun je prima inschatten zonder te denken aan hoogbegaafdheid of andere zaken die toch echt voor een minderheid weggelegd zijn.
Je doelt op ouders die zo'n inschatting niet objectief kunnen maken en hun kind op elk vlak de hemel in prijzen, vooral wensdenken daar. Die zijn er ook, maar elke ouder die eigenschap toedichten is niet heel realistisch.
Mja, dat ouders pienter zijn zegt verder niks. Natuurlijk zul je als pientere ouder je kind voorlezen, uit te dagen om te praten, te stimuleren om hele zinnen te maken, etc. Maar dat maakt je kind niet pienter. Ook al hebben jij en je vrouw beiden bijvoorbeeld een universitaire studie gedaan, misschien heb je wel een kind dat op zijn of haar plaats is op het VMBO. Hoe vaak ik niet ouders in mijn klas heb gehad die verbaasd waren dat hun kind vmbo-kader als advies kreeg, omdat ze zelf beiden havo hadden gedaan... Tja, misschien had je je dan toch wat eerder moeten verdiepen in je kind en het methode onafhankelijke leerlingvolgsysteem
Wat je zeker op kleuterleeftijd ziet is het verschil in aanbod vanuit huis. De een heeft thuis leren tellen bij ouders, de andere ouder stimuleert dit totaal niet.
Los daarvan: veel ouders denken inderdaad dat hun kind fantastisch is. Ook bij het consultatiebureau wordt makkelijk gezegd dat onze kinderen 'boven gemiddeld' zijn. Tja, een gemiddelde zegt mij niks. Het gemiddelde wordt ook gevormd door kinderen waar thuis geen Nederlands wordt gesproken, door kinderen met aandoeningen, door kinderen van ouders die hun kind niet stimuleren, etc. Dat een kind van twee ouders met een HBO opleiding dus 'hoger dan het gemiddelde' scoort zegt mij op dit moment dan ook niks over de intelligentie van mijn kind.
Maar goed, TS neemt blijkbaar dit ene gegeven om ineens te bedenken dat zijn dochter intelligenter is dan hij dacht. Nu weet ik natuurlijk niet hoe ik dit moet begrijpen. Misschien dacht TS dat zijn dochter heel erg dom is en hoopt hij nu dat ze toch wel gemiddeld is? Of dat hij dacht dat ze gemiddeld is en nu dus boven gemiddeld. Hoe dan ook zijn er veel meer feiten nodig om hier ook maar over na te moeten denken. Maar: we missen nog steeds input van TS
Ewoudb schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 19:55:
Voordat dit topic zijn eigen leven gaat leiden.
Mijn dochtertje loopt bij de fysio omdat ze moeite heeft met het motorische gedeelte, van kleins af aan.
Verder loopt ze bij de GGZ vanwege gedragsproblematiek.
Het gaat er mij niet omdat ik wil dat mijn kind hoofd begaafd zou zijn of super intelligent, want volgens mij is daar geen sprake van. Wel vroeg ik me af zit er meer in haar dan ze laat zien/ kan laten zien?
Kijk, dat is belangrijke bij informatie. Ergens gaat het in haar geest dus makkelijker dan op het fysieke vlak. Wordt ze misschien gehinderd door de limieten van haar lichaam? Dat kan haar driftbui verklaren. Mijn zoon is ook altijd gigantisch boos als iets niet in 1x lukt... Meestal is hij er dan ook meteen klaar mee. Voor ons dus de belangrijke taak om hem aan te leren dat alles een leerproces is en dat je dingen vaker moet proberen voordat je het kan. En geloof mij: dat valt niet mee
Even afwachten dus tot de resultaten zijn gecommuniceerd en dan zal het vast in een volgend gesprek worden besproken

[Voor 18% gewijzigd door President op 09-07-2020 20:00]