Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Mickey77
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 18:03

Mickey77

Allround ICT-er

Topicstarter
Mijn vraag

Ik heb een nieuwe laptop gekocht. Bij het inrichten van een nieuwe computer (voor eigen gebruik) maak ik uit voorzorg een aantal disk images en dat heb ik ook nu gedaan. Omdat ik na een aantal wijzigingen toch graag opnieuw wilde beginnen, heb ik een Restore gedaan van het eerste disk image. Dat is helaas niet goed gegaan, of niet compleet. Na een tweede poging krijg ik de laptop niet meer op gestart. Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen, zodat deze laptop weer op kan starten.

Relevante software en hardware die ik gebruik

De laptop is een Dell E7270 met 256 GB SSD. Windows 10 en MS Office 2019 waren voor geïnstalleerd. Vervolgens heb ik zelf AOMEI Backupper Standard 4.0.4 geïnstalleerd. Dat is een relatief oude versie, maar deze heb ik in het verleden met succes gebruikt en ook in combinatie met Windows 10. Inmiddels heb ik alvast de meest recente versie (5.8) van het programma gedownload, maar de backup en restore heb ik dus gedaan met die versie 4.0.4.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb met AOMEI Backupper een Restore gedaan met een eerste Disk Image dat ik had gemaakt. Dus een heel ‘kaal’ image en voor de hele disk. Bij opnieuw starten kwam ik in een opstartloop terecht. De herstelopties in de blauwe schermen die ik probeerde, werkten geen van alle. Ik heb toen eerst een bootable usb stick gemaakt en daarmee opgestart. Daarmee kom ik tot een AOMEI scherm. Maar daarin kan ik geen images selecteren om een Restore te doen.

Daarna kwam ik er achter dat ik de laptop wel kon opstarten als ik via “Een apparaat gebruiken” koos voor de optie “UEFI: MTFDDAV… Partition 5”. Dat lukte meerdere keren en in Windows kon ik ook zien dat ik inderdaad terug was in het ‘kale’ image. De afgelopen dagen kon ik de laptop dus wel opstarten, door ofwel elke keer in de blauwe schermen partitie 5 te selecteren, ofwel in de UEFI firmware de bootvolgorde aan te passen (zodat hij altijd als eerste partitie 5 koos). Opstarten via de Windows Boot Manager is sinds de Restore geen enkele keer gelukt.

Maar omdat het niet logisch voelde om de laptop de rest van zijn leven via partitie 5 op te starten, heb ik nog een keer geprobeerd een Restore te doen. Echter aan het eind van de routine kwam kwam ik toch niet in Windows terecht. Ik ben nu slechter af, ik kom nu helemaal niet meer voorbij de blauwe schermen (ook niet meer via partitie 5). Ik kom nu dus niet meer in Windows.

Na de eerste poging had ik wat research gedaan over hoe ik eventuele overbodige herstelpartities zou kunnen verwijderen en kwam ik op een stappenplan op basis van het commando Diskpart. Dat heb ik niet doorlopen (dat lijkt pas slim als de laptop weer echt goed opstart) maar ik kan via de DOS prompt en diskpart wel rondneuzen. Als ik via Diskpart “list volume” vraag, zie ik dat de letter C nu is toegewezen aan een herstelpartitie (528 MB) terwijl de partitie die zou moeten opstarten de letter D heeft (xxx GB).

Vervolgens kan ik uit Diskpart gaan en met de prompt navigeren naar D en daar zie ik inderdaad een grotere schijfruimte en een gevulde Windows directory. Dus krijg ik het gevoel dat ik de letters van C en D om te draaien, mogelijk via Diskpart. Maar er zijn allerlei commando’s binnen die omgeving waarmee dat eventueel zou kunnen (ASSIGN, REMOVE, MERGE etc) maar ik durf niet meer te experimenteren dan ik al heb gedaan. Dus als iemand met ervaring mij kan vertellen of ik iets zou moeten doen via Diskpart of juist in de UEFI firmware, zou dat heel fijn zijn. Uiteraard kan ik nog meer info geven.

Natuurlijk heb ik ook contact met leverancier en gevraagd of ze de SSD opnieuw kunnen vullen. Dat kan, maar kost 100 euro en als kleine ondernemer (van wie de omzet vrijwel is weg gevallen) kan ik mij dat eigenlijk niet veroorloven. Ik hoop dus dat ik het met wat hulp voor elkaar kan krijgen om deze schijf en daarmee de laptop weer aan de praat kan krijgen. Als dat lukt, denk ik dat ik geen disk images meer ga maken, maar van de complete SSD een disk clone maak (waarvan ik door omwisselen kan controleren of die werkt, zonder mijn interne SSD te overschrijven).

Bij voorbaat dank voor jullie hulp!

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 17:42

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Natuurlijk heb ik ook contact met leverancier en gevraagd of ze de SSD opnieuw kunnen vullen.
Welke leverancier? Bij Dell heb je toch (gewoon) restore-CD's waarmee de machine over het algemeen naar het factory-image wordt hersteld?

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Mickey77

Mickey77

Allround ICT-er

Topicstarter
Bedankt voor je snelle resactie!

Via tweakers Vraag en aanbod ben ik uit gekomen bij een tweaker die Dell laptops refurbished (veel 5 sterren waarderingen). Ik heb dus geen CD's en dergelijke, wat ook niet zou helpen want deze laptop heeft geen CD drive meer. Dus iets recoveren zou hoe dan ook via USB moeten...

• Mickey77

Mickey77

Allround ICT-er

Topicstarter
In Diskpart zie ik na ‘list volume’ het volgende (de E partitie heb ik zelf gemaakt, door na het maken van het eerste disk image de C sdchijf in twee helften te verdelen, het volume met naam DOC is fysiek gezien de tweede helft van de originele C schijf)

Volume 0 F Herstel NTFS 529 MB
Volume 1 C Herstel NTFS 528 MB
Volume 2 D NTFS 121 GB
Volume 3 E DOC NTFS 115 GB
Volume 4 FAT32 529 MB
Volume 5 FAT32 99 MB

Als ik ‘select disk 0’ doe en dan ‘list partition’ dan zie ik 7 partities, dat zijn de zes volumes plus nog een partitie van 16 MB van het type reserved. Maar er staan geen schijfletters bij en dat bevestigt wat ik al wist, nl. dat schijfletters zijn gekoppeld aan volumes. Dus als ik schijfletters wil aanpassen, moet dat via volumes.

Na wat HELP commando’s in Diskpart (kende dit commando nog niet maar wel bekend met MS-DOS) kom ik uit op deze routine, met de gedachte dat ik daarna het juiste volume op C zou hebben gezet:

diskpart
list volume
select volume 1
assign letter=G
list volume
select volume 2
assign letter=C

Uiteraard doe ik de tweede list voor het geval de volgorde verandert, dan verander ik natuurlijk ook het nummer in het select commando. Als dit werkt zou ik eventueel ook gelijk de E naar de D kunnen schuiven:

list volume
select volume 3
assign letter=D

Hierbij doe ik dan de aanname dat het systeem nu probeert op te starten via de letter C. Dat zag ik niet in de UEFI/BIOS omgeving trouwens. Daar zag ik via de UEFI methode alleen de keuze tussen Windows Boot Manager en de UEFI partitie 5. In Legacy mode zie ik wel items als Diskette en CD maar wat interne schijf betreft staat daar alleen “Internal HDD”. Dus zie ik niet hoe ik daar via volume D op zou kunnen starten. Dus op basis van mijn beperkte ervaring met dit soort zaken, denk ik dat het een logische stap is om te proberen de schijfletters in Diskpart te wijzigen.

Voor ik dat ga doen zou het fijn zijn als iemand die wat ervaring heeft met diskpart, zou kunnen bevestigen dat dit inderdaad een logische actie is en dat mijn commando’s kloppen. Ik wil de zaak niet verder om zeep helpen. Hoewel de kans dat ik verder af zak mij redelijk klein lijkt, omdat ik geen partitie weghaal of wis met deze commando’s. Toch?

• Mickey77

Mickey77

Allround ICT-er

Topicstarter
Ik heb mijn eigen idee uitgevoerd en in eerste instantie leek het te werken, de schijfletters die ik toewees werden ook getoond bij ‘list volume’. Echter, na opnieuw opstarten hadden de volumes weer de schijfletters zoals ik hierboven aan gaf. Als ik ‘help assign’ uitvoer dan krijg ik een uitleg die aan het einde stelt dat het niet is toegestaan letters te veranderen van een ‘recovery partition’. Dus wellicht dat de schijfletters om die reden weer terug worden gezet.

Als ik via de blauwe schermen kies voor Opstartherstel dan probeert hij het wel, maart het lukt niet. De melding is dat er een log is gemaakt in System32\Logfiles\srt\SrtTrail.txt maar dat log kan ik niet vinden als ik die zoek in de command prompt (op verschillende schijfletters). Maar ik zie wel dat de Windows map nog steeds goed gevuld is op het volume dat nu (nog steeds) als D te boek staat.

Als ik Systeemherstel probeer dan krijg ik de melding “Kan het offline-opstartvolume niet vinden voor systeemherstel. Zorg ervoor dat dit volume toegankelijk is” en een stap verder een foutmelding “Parameter is onjuist (0x80070057)”

Tot slot heb ik toch nog even in de UEFI/BIOS geprobeerd of ik op kan starten vanaf de D schijf, door Legacy te kiezen als boot option en dan in de lijst met ouderwetse onderdelen de optie CD/DVD/CD-RW Drive bovenaan te zetten. Ik dacht: wie weet start hij dan op via D. Maar dat gebeurt niet, wellicht omdat hij dan toch echt zoekt naar een schijf die fysiek een CD/DVD speler is en die dus niet in deze laptop (het Dos scherm heeft de meldingen PXE-E61: Media test failure en
PXE-M0F: Exiting Intel Boot Agent, No Boot Device Found. Press any key to reboot the machine”)

Het enige dat ik op dit moment nog kan bedenken is om met behulp van diskpart de herstelpartitie met de schijfletter C ook echt te verwijderen, met remove ofzo. Ik weet niet of dit mag en kan, want ‘assign’ werkte dus ook niet goed. Maar in theorie zou het kunnen dat als dat lukt, de schijfletter C weer echt vrij komt. Dan zou ik opnieuw kunnen proberen om via ‘assign’ de letter C toe te wijzen aan het volume dat nu D heet. Ik weet natuurlijk niet of Windows goed zal starten vanaf die partitie. Maar ik zie wel dat die partitie de grootte heeft van de originele C schijf en dat de Windows mappen op die partitie nog steeds gevuld zijn.

Ik hoop dat er iemand mee kijkt die mij kan adviseren of dit wel of niet een verstandige ‘move’ is… of die mij kan vertellen welke bestanden ik via de prompt zou kunnen bekijken om te kunnen bepalen of die partitie op kan starten of eventueel beschadigd is. In de vorige eeuw heb ik wel eens problemen kunnen fixen in ‘config.sys’ en ‘autoexec.bat’ maar ik heb geen idee welke bestanden computers nodig hebben om Windows 10 op te starten.

Any help is appreciated!

• FuaZe
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 13:05
Een schone installatie van Windows er op zetten?

Een USB installatiemedia maken.
En in BIOS aanklikken dat je wil booten vanaf USB.

Daarna de backup van je bestanden terugzetten en nodige programma's installeren?

Zo'n disk image is leuk, maar compleet van een PC naar een andere PC? Is maar de vraag of de geïnstalleerde drivers matchen met de hardware op de ander?

Achja, eerst maar eens zien te booten, dan weer aanklooien?

• Mickey77

Mickey77

Allround ICT-er

Topicstarter
Hallo Fuaze,

De schijf die ik tot leven probeer te krijgen bevat officiële licenties en dat is een van de redenen dat ik hem weer graag tot leven zou wekken. Een andere is bijvoorbeeld dat ik graag wil leren hoe dingen werken. Zoals ik al schreef kan ik de SSD opnieuw laten vullen maar dat heeft ook kosten en dat is een derde reden.

Ik ben mij er van bewust dat het makkelijker en waarschijnlijk sneller is om gewoon opnieuw te beginnen. Maar om deze drie redenen wil ik nog wel wat tijd en energie tegen aan gooien om te kijken of het lukt om hem weer in het gareel te krijgen. Voor mijn gevoel is hij nog 99% in tact, het gaat gewoon om het booten. het moet mogelijk zijn dat te herstellen lijkt mij... toch?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: oktober 2001
  • Nu online

Brahiewahiewa

boelkloedig

Mickey77 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 16:33:
... het moet mogelijk zijn dat te herstellen lijkt mij... toch?
Ik vrees dat je die mogelijkheid zelf om zeep geholpen hebt door met AOMEI Backupper aan de slag te gaan
Je moet ws reverse engineeren hoe zij hun back-partitie er in geknutseld hebben; qua kennis schiet je daar niet zo veel mee op

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mickey77

Mickey77

Allround ICT-er

Topicstarter
Ik dank degenen die toch hebben gereageerd, maar ik ga het verhaal afronden. Helaas kan ik geen ‘Beste antwoord’ award uitdelen. Om het topic toch een beetje af te maken leg ik uit wat ik nog heb geprobeerd. Ik heb nog geprobeerd de herstelpartitie die de schijfletter C in beslag nam, te verwijderen. Dat lukte met het (diskpart) commando Delete , waarna ik inderdaad de C letter kon koppelen aan de partitie die ik wilde. Toen - en zelfs na opnieuw opstarten - hadden de twee partities met grote (GB) inhoud de letters C en D, zoals ik wilde.

Helaas startte de laptop toen nog niet vanzelf op. Wellicht omdat er nog een herstelpartitie in de lijst stond. De bovenste in de eerdere lijst (529 MB) waarvan de schijfletter na de laatste aanpassing was veranderd in E. Dat volume kon ik echter met Delete niet verwijderen, er verscheen een melding “Kan geen beveiligde partitie verwijderen als de parameter voor geforceerde beveiliging niet is ingesteld.” Aangezien de leverancier mij inmiddels halverwege tegemoet is gekomen, heb ik besloten mijn strijd te staken.

Ik begrijp het heel goed als mensen nu zeggen “verloren tijd” maar ondanks dat het mij veel tijd (en ook wat ergernis) heeft gekost, vind ik het ook wel goed van mijzelf dat ik niet direct de makkelijkste weg heb gekozen. Mijn opvatting is dat je altijd iets leert van dit soort dingen. In dit geval heb ik helaas niet geleerd hoe ik dit probleem kan fixen, maar ik heb wel geleerd van het bestaan van Diskpart en dat kan handig in de toekomst. Ook bracht deze ervaringen mij nieuwe inzichten over het risico van disk images en ik denk dat ik over ga op clonen (nee ik maak geen images en clones om andere laptops te vullen, maar om verder te kunnen werken op exact dezelfde laptop, in het geval die schijfproblemen heeft, tevens heeft AOMEI mij in het verleden 1 of 2x gered dus ik geloof niet dat het een slecht programma is, wellicht had ik gewoon eerst moeten updaten).

Natuurlijk ben ik niet in een hosanna stemming. Ik vind het jammer dat ik het niet heb kunnen fixen en ook dat mijn topic niet is gevonden door mensen die ervaring hebben met dit soort problemen. Misschien had ik het topic moeten starten in ‘opslag’, mogelijk zitten daar meet techneuten. Maar het leek mij toch specifiek voor Windows, dus vandaar dat ik het hier heb geplaatst. Misschien was mijn openingspost te lang voor andere tweakers, of misschien is de tweaker anno 2020 gewoon een andere tweaker dan die in de vorige eeuw. Ik bedoel dat de wil om ergens wat dieper in te duiken, het echte ‘tweaken’, de wil om te onderzoeken hoe dingen werken, wat minder is geworden. Tsja. Ik droog een traantje en ga mijn laptop inpakken en opsturen. Volgende week opnieuw beginnen maar de laptop dan goed en secuur inrichten (en aan het eind clonen ;-).

Maar wie heeft gereageerd: evengoed bedankt en alvast een fijn weekend!

• The_Doman
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 20:09
Het is inderdaad nog al een gecompliceerd probleem om op te lossen.
UEFI structuur herstellen blijft extra lastig is mijn ervaring ook.

Wat je nog kan (kon?) doen eventueel, aangenomen de Aomei backup is in orde/compleet?:
Schone Windows installatie op de SSD uitvoeren en daarna alleen de systeem-partitie terugplaatsen/overschrijven vanuit de backup.
Aomei heeft de optie om losse partities te herstellen vanuit een volledige disk image.

• Mickey77

Mickey77

Allround ICT-er

Topicstarter
Dat was idd een goede strategie geweest om toch de licenties te 'redden'. Maar zoals je schrijft, alleen als de backups goed zijn. Dat weet ik dus nu niet zeker. Omdat er nu wat data betreft geen hoge nood was om data te redden, ben ik zegmaar niet tot het uiterste gegaan. De laptop gaat terug en de leverancier gaat de SSD gewoon opnieuw vullen en dat is voor mij dan nu de beste oplossing.

Hoewel ik nog steeds wel vertrouwen heb in AOMEI, denk ik toch dat ik het vanaf nu anders ga aanpakken. Het voordeel van images tov clones is dat je makkelijk meerdere backups kunt maken en bewaren en dat betekent dat je altijd de keus hebt hoeveel stappen cq maanden je terug in de tijd gaat. Maar ik gebruik dat voordeel niet echt. Als ik een probleem heb, dan zou ik gewoon altijd de laatste image terug plaatsen. Nadeel van disk images maken is dat je dus nooit echt 100% zekerheid hebt over de integriteit. Dat is wel goed om te beseffen.

Clonen kan ook met AOMEI en heb ik ook al eerder gedaan. het voordeel van clonen is dat ik een nieuw gemaakte clone kan testen. Gewoon door de SSD's om te wisselen. Bij een goede clone zou de laptop moeten starten en goed moeten werken. Werkt ie niet goed, wissel ik terug naar de originele SSDD en is er geen drama. Dan kan ik eventueel een nieuwe clone maken, etc. Heb ik een goed werkende clone dan kan die in de kast om een toekomstig drama snel op te lossen.

Voor mij lijkt cloning mij toch een betere manier dan disk images maken. Met twee laptops heb ik dan twee extra SSD schijven nodig, maar dat is niet echt duurder dan één grote externe schijf om meerdere disk images te bewaren. Dus dat is de belangrijkste les die ik na de afgelopen dagen heb getrokken. het heeft mij wel tijd gekost maar het erger gekund, want ik had de laptop niet volledig ingericht dus ook nog niet in gebruik genomen. >:)
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True