Toon posts:

CV communicatie - I2C protocol (Remeha W21/28)

Pagina: 1
Acties:

• valentyn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-07 07:17
Hoi,

Omdat ik mijn oudere Remeha-ketel anders wilde instellen, maakte ik het "remeha servicedisplay" na. Dat was goed te doen - het servicedisplay bestaat uit een Philips-I²C-chip die een paar 7-segments-displays aanstuurt en een paar schakelaars.
Maar het riep wel de vraag op: wat is er nog meer op de I²C-bus te vinden. Nu weet ik dat er seriële interfaces zijn voor deze ketels (de "Mini GMI interface" zegt Remeha) - en dat nieuwere ketels die zelfs ingebouwd hebben. Maar dat wil ik allemaal niet - ik wil gewoon de I²C-data uitlezen en interpreteren. Is daar informatie over te vinden? Is dat protocol al eens ge-reverse-engineered? Ik kan er namelijk zo goed als niets over vinden, terwijl de datastroom toch, zo zonder al te veel moeite, best wat leuke dingen laat zien (de aanvoer- en retourtemperatuur zitten bijvoorbeeld gewoon standaard in de datastroom).

Iemand?

Valentijn

• dsr9500
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-08 19:01
dit al eens gelezen...
https://www.circuitsonline.net/forum/view/143911

Dmv een ESP8266 aan je Remeha-ketel maak je wifi-verbinding
en kun je op een Windows-pc dmv Recom programma de parameters uitlezen en zo nodig aanpassen.

• HansAnaloog
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16-12-2021
Kan ik ook een word file uploaden?

Data transmitted by MCBA14xx.

Data transmission by the MCBA takes place sequential on a 20msec interval. Every 20msec one specific block of data ( 9 bytes) is transmitted over the internal I2C-bus. This data is alternately transmitted to two different bus participants. These are our RMCI’s for external controls and test-equipment as the GCI232 and GMI1400 Interfaces.

The amount of data transmitted by the burnerautomat is program specific and limited to a maximum of 8 datablocks. Therefore the maximum time an interface has to wait for a specific datablock is 8 * (2*20msec)= 360msec. Because the RAM space of most interfaces is only enough to store one datablock at a time the minimum time from an external control datarequest to an answer from an interface should be at least 400msec.
Because the read data is address related but most external communication protocols are not the interfaces translate datarequests in addresses and wait for this data to pass.

In the table below a complete overview of read only data is listed. In reality not all addresses transmitted are
supported. This because most burnerautomats are clientspecific. All not supported data in transmitted datablocks is set to 0.

• HansAnaloog

• HansAnaloog
Data requested by MCBA14xx.

To enable an external control to take over certain steerings from the MCBA an Gasmodul interface is defined.
With these SW commands it’s possible to overrule MCBA controls as mentioned in the list below.

The interface between RMCI and MCBA is Address related and therefore all data transmitted from an external control to the RMCI is translated in such a way that this data is placed in a buffer with GM address 64 to 74. This data is requested by the MCBA alternately ( datablock 8 and datablock 9) for two different bus participants. These are our RMCI’s for external controls and test-equipment as the GCI232 and GMI1400 Interfaces. Thus after a correct datatransfer it will take a maximum time of 2 * 40msec = 80msec before the MCBA receives the updated data.

As described in the table all precautions for incorrect data are taken in the MCBA. (Checking type of control
and datalimits)

The steering signals accepted by the MCBA are program specific. In read address 18 the boiler type
is enumerated and in address 28 an identification code is transmitted.
The identification code tells the user which of the external commands are supported. For each ID a complete description is available.

• HansAnaloog
Ehhhh ... dat plaatjes invoeren is een drama. Je hebt nog block 8 en 9 tegoed, maar in dat priegelige invoegschermpje waar niets uit wissen kunt, kan ik het nu niet meer vinden. Jammer, ik was zo leuk bezig. <knip> Via forum of niet

[Voor 11% gewijzigd door septillion op 17-12-2021 08:03]

• HansAnaloog

• HansAnaloog

• HansAnaloog
Nou, zo dan. Dat 9 na 8 komt snappen jullie vast wel.

• HansAnaloog
The MCBA types listed below support communication with our RMCI.

IDENTIFICATION-CODE MCBA TYPE
08 MCBA1461D

• HansAnaloog

• HansAnaloog
Ook dat is fijn om te weten: De adressen die Robert Clevis reserveerde voor de verschillende componenten die op de I2C bus kunnen zitten.
Sommige zaken zijn exotisch, zoals de O2 sensor die alleen voor Ygnis gebruikt wordt.
Bij GCI232/GMI1400 hoort ook GMI1414 het fijne kleine interface-je die zonder netstekker werkt.

• HansAnaloog
Okay, en dan nu het eerste deel van het antwoord op de vraag over pinning:

• HansAnaloog
Het tweede deel van de vraag: waar zit pin 1.
Als je de kap van de MCBA er af haalt, dan zie je het. Bv bij MCBA1461D-Vx.x.
We noemen de lange rand waar het nokje zit "onder"
Als je deze lange rand onder zet, dan is het pinnetje links onder: pin 1.
Sorry, ik ben even vergeten of pin2 daarboven of daarnaast zit :-(

Ik laat het staan omdat je er veel moeite in hebt gestopt. Maar volgende keer graag alles in één post. En voor een bestand zijn er tig mogelijkheden op het internet om deze te uploaden. Volgende multi-post zonder reden of copy-past uit een datasheet zal ik verwijderen.

[Voor 30% gewijzigd door septillion op 17-12-2021 08:02]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee