Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Lesjee
  • Registratie: juli 2020
  • Laatst online: 26-08-2020
Hi All,

ik zit in mijn laatste jaar van het MBO, ik volg de opleiding ICT beheerder Niveau 4. Ik begin in september met HBO ICT. Mijn vraag is wat kan ik verwachten en hoe kan ik mijn eigen het best voorbereiden?

Thanks alvast :P

Alle reacties

Acties:
  • +3Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Goed voorbereiden: neem eerst eens lekker vakantie.

Daarna: Zorg dat je bijblijft, stel je vragen waar je dat nodig acht. Laat je niet door je klasgenoten overrompelen, zij weten doorgaans ook niet hoe het HBO werkt. Zorg voor overzicht, zodat je weet wat je (nog) moet doen.

Wanneer je een keer je huiswerk of opdrachten niet gedaan hebt zal het de docent een zorg zijn, je zit er voor jezelf niet voor de docent... Daarom: bijblijven en zorgen dat je overzicht houdt.

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 08:38

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

"HBO ICT" is erg breed; ongetwijfeld heb je een school, opleiding / naam, etc allemaal uitgezocht als eerste voorbereiding?

Ik zou eerst even de opleiding zelf bellen (of ons uitleggen) wat er in het eerste jaar aan vakken / technieken onderwezen wordt; allicht kunnen we dan iets bijdragen aan ervaringen & tips hierover.

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• corporalnl
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 00:50
Begin eerst aan te geven op welke school je gaat. ( mogelijk dat andere Tweakers er op gezeten hebben )

Daarnaast wat heb je zelf allemaal gevonden? Ben je al op de school geweest, heb je om info gevraagd etc etc.

Mijn eerste tip, zoek eerst zelf info en vraag daarna van hoe en wat. ( dit wordt hier verwacht maar zeker ook op je HBO opleiding )

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
MAX3400 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 12:05:
Ik zou eerst even de opleiding zelf bellen (of ons uitleggen) wat er in het eerste jaar aan vakken / technieken onderwezen wordt; allicht kunnen we dan iets bijdragen aan ervaringen & tips hierover.
Die informatie staat toch overzichtelijk in een studiegids? Dat is de leidraad voor je studie, die moet je dus ook goed bewaren zodra je die in handen hebt.

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 08:38

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

sypie schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 12:06:
[...]

Die informatie staat toch overzichtelijk in een studiegids?
Ongetwijfeld maar aangezien GoT geen studiegids.pdf als attachment toelaat aan een topic, zou het handig zijn om te weten wat er in staat, inderdaad ;)

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Clumsybumsy
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 07-06 09:57
Ik ben zelf vorig jaar gestart met een hbo opleiding watermanagement na een mbo opleiding watermanagement afgerond te hebben.

Ik weet niet of je op het mbo of een van je stages grotere projecten in dito teams hebt moeten doen, maar als dat zo is zou ik zeker van die ervaring gebruik maken. Daarnaast kan ik je aanraden je niet in de valkuil te trappen om lessen over te slaan omdat de eerste les van een vak toevallig stof behandeld die je op het mbo gehad hebt. Klasgenoten van mij hebben dit wel gedaan, en dat doet je cijfers geen goed. Als laatste is het belangrijk om op tijd te beginnen met je opdrachten en leren voor tentamens. Zorg dat je een agenda o.i.d. hebt en actief bijhoud. Probeer ook om opdrachten ruim, bijvoorbeeld een week, voor de deadline in te leveren. Zo hoef je in de laatste week voor de tentamens minder te doen, en dat is erg relaxt.

• kiefty14
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 07-06 08:46
Zelf 7 jaar geleden HBO informatica afgerond na MBO ICT. Merkte dat vooral 1e jaar op de technische vakken wat herhaling was maar je stuk sneller door de stof heen ging, ik zag veel havisten worstelen. Voor de algemene vakken zoals Engels en Wiskunde was het vaak andersom.

Verder kregen wij meer ‘vrijheid’ op HBO dan MBO maar werd ook stuk meer zelfstandigheid verwacht.

Verder qua voorbereiding zou ik gewoon nu genieten van je vrije tijd en in september er tegen aan gaan.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True