Loopt er altijd een aardedraad naar een wandcontactdoos?

Pagina: 1
Acties:
  • 5.916 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winggie
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11-04 18:53
Dit is waarschijnlijk best wel een domme vraag maar wou het even weten, omdat ik binnenkort een pc wil gaan bouwen en die op mijn kamer wil zetten, maar ik heb geen geaarde stopcontacten in mijn kamer.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kornelisjann
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-04 00:28
Helaas niet, veel oudere woningen hebben geen geaarde stopcontacten. Dit is ook meteen te zien aan het ontbreken van de aarde-armpjes aan de contactdoos.

Normaliter is er wel aarde als er een wandcontactdoos is met die armpjes, maar nogmaals, dit is niet altijd het geval. Met een multimeter kan je dit vaak eenvoudig meten (of even je doos openmaken).

Je pc zal prima werken zonder aarding, maar het is wel aangeraden om een aardeleiding aan te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:08

weebl

YARR!

Schroef de wandcontactdoos er eens af, dan zie je het snel genoeg. Wel eerst even de stop er uit halen of de automaat omzetten. Als je een geel/groene draad ziet heb je aarde.

Hoewel het me sterk lijkt dat de draad er wel ligt, maar deze niet gebruikt wordt voor het stopcontact... Ga er dus maar van uit dat er geen draad ligt...

Wat is het bouwjaar van je huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winggie
weebl schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 00:30:
Schroef de wandcontactdoos er eens af, dan zie je het snel genoeg. Wel eerst even de stop er uit halen of de automaat omzetten. Als je een geel/groene draad ziet heb je aarde.

Hoewel het me sterk lijkt dat de draad er wel ligt, maar deze niet gebruikt wordt voor het stopcontact... Ga er dus maar van uit dat er geen draad ligt...

Wat is het bouwjaar van je huis?
Ik heb geen idee, maar wel minimaal 60 jaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-04 10:02

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Toevalligerwijs een vergelijkbare situatie bij de hand gehad voor installatie van de airco. Je kan even controleren of er in de centraaldoos (in het plafond) aarde zit. Als je wil kan je die doortrekken naar de wandcontactdoos, maar dat is wel gedoe. Anders wordt het aarde trekken uit de badkamer (Daar zit altijd aarde in de centraaldoos), of een nieuwe aardekabel naar boven trekken (door de bestaande leiding heen).

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:08

weebl

YARR!

Winggie schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 00:31:
[...]

Ok, ga er dan maar van uit dat het er niet zit. Lees net dat het pas vanaf 1996 verplicht is. Wordt dus een draad trekken als je het echt belangrijk vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

weebl schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 00:46:
[...]

Ok, ga er dan maar van uit dat het er niet zit. Lees net dat het pas vanaf 1996 verplicht is. Wordt dus een draad trekken als je het echt belangrijk vind.
Trek dan ook gelijk blauw en bruin mee (nieuw) dat is het makkelijkst. Let ook even op je groepsbelasting. Misschien is het handig om er zo een extra groep bij te gooien als je toch al bezig bent.

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winggie
Spacecowboy schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 01:18:
[...]

Trek dan ook gelijk blauw en bruin mee (nieuw) dat is het makkelijkst. Let ook even op je groepsbelasting. Misschien is het handig om er zo een extra groep bij te gooien als je toch al bezig bent.
Wat doen blauw en bruin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Dat zijn de daadwerkelijke stroomdraden (fase en nuldraad) die er al zitten. Hij bedoelt dat het makkelijker is om alles (alledrie de kabels) in een keer te trekken, dan er een aardedraad bij te duwen.

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

Yellowneck schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 01:50:
Dat zijn de daadwerkelijke stroomdraden (fase en nuldraad) die er al zitten. Hij bedoelt dat het makkelijker is om alles (alledrie de kabels) in een keer te trekken, dan er een aardedraad bij te duwen.
Precies dit. Zoals je merkt ben ik ook geen elektricien van beroep. boven aan de uitstekende draden uit je contact de aarde, fase en de nuldraad goed vastdraaien aan je bestaande draad, en dan vanuit de meterkast trekken. Dan is het in principe zo gebeurt. Als je het niet vertrouwt zou ik gewoon ff een elektricien inhuren, die klaart het zo.

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-05 13:33
Winggie schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 00:31:
[...]

Het is pas van de laatste jaren dat er bij elk stopcontact een aardedraad zit, vroeger alleen bij de "natte" groepen, aka badkamer en keuken.

Vaak bind een elektromonteur de 2 draden aan 1 van de bestaande draden. De groen gele en de blauwe of bruine waarmee hij/zij ze door de buis trekt.
Meestal gaat dit vrij makkelijk, maar als de buis beschadigd is of veel en/of krappe bochten heeft kan dit wel eens lastig worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11851

Lekker boeiend, of was je van plan dagelijks een tuinslang met water over je PC uit te storten? |:(

Dit soort nutteloze opmerkingen mag je de volgende keer achterwege laten. Heb je niks zinnigs te melden, meldt dan niks.

[ Voor 41% gewijzigd door deepbass909 op 09-07-2020 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Anoniem: 11851 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 02:58:
Lekker boeiend, of was je van plan dagelijks een tuinslang met water over je PC uit te storten? |:(

Dit soort nutteloze opmerkingen mag je de volgende keer achterwege laten. Heb je niks zinnigs te melden, meldt dan niks.
Dus jij bent ook niet verzekerd want jij was niet van plan dagelijks schade te maken. Jij draagt geen helm want je was niet van plan dagelijks te botsen. Jij doet je deur niet op slot want je was niet van plan om dagelijks overvallen te worden... Gast, post dan gewoon niks. :F

[ Voor 12% gewijzigd door deepbass909 op 09-07-2020 10:38 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-05 14:49
Openschroeven is weten. Zoek een naar een groen/geel of grijs draad, maar ik gok van niet. Als je überhaupt maar 2 kabels ziet zit hij er niet. Nu is dat niet onmogelijk om op te lossen natuurlijk, maar dan zal je kabels moeten trekken. Let dan wel even op dat je meteen alle kabels vervangt (grote kans is dat de bestaande kabels oudere meuk is) als je toch bezig bent en dat je ook even goed moet kijken of je de kabels vanaf je meterkast naar je centraaldoos in het plafond eventueel ook moet vervangen.

[ Voor 5% gewijzigd door Nat-Water op 09-07-2020 05:22 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:24
Winggie schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 01:38:
[...]

Wat doen blauw en bruin?
Als je die vraag stelt moet je er van af blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-04 15:33
Dit is een hele goede uitleg. http://www.rudiniemeijer....e-installatie-uitbreiden/

Heb je andere kleuren draad? Dan wordt het tijd de installatie te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:14

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Spacecowboy schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 00:39:
..... Anders wordt het aarde trekken uit de badkamer (Daar zit altijd aarde in de centraaldoos), of een nieuwe aardekabel naar boven trekken (door de bestaande leiding heen).
Was dat maar waar. Toevallig dit weekend bezig geweest met de elektra en bij mij op deze eerste verdieping was geen enkel stopcontact geaard ondanks dat er wcds met randaarde geplaatst waren. Ook die in de badkamer niet.

Gelukkig bleek er wel een aardkabel te lopen naar de oude cv-ketel locatie. Uiteindelijk meer dan 20m aardkabel getrokken om alle wcds alsnog van aarde te voorzien.

Terug on-topic: Als je echt niet weet waar we het hier over hebben zou ik, ondanks dat het trekken niet veel voorstelt, het aan een ander overlaten.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

m-vw schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 08:14:
[...]

Was dat maar waar. Toevallig dit weekend bezig geweest met de elektra en bij mij op deze eerste verdieping was geen enkel stopcontact geaard ondanks dat er wcds met randaarde geplaatst waren. Ook die in de badkamer niet.

Gelukkig bleek er wel een aardkabel te lopen naar de oude cv-ketel locatie. Uiteindelijk meer dan 20m aardkabel getrokken om alle wcds alsnog van aarde te voorzien.

Terug on-topic: Als je echt niet weet waar we het hier over hebben zou ik, ondanks dat het trekken niet veel voorstelt, het aan een ander overlaten.
Correct. Wij hebben het een electricien laten doen. Die heeft een loze CAI bui gebruikt om de. Boel naar boven te trekken voor de airco. Dat had ik zelf niet gekund.

HENG HENG

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-05 11:02
Winggie schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 01:38:
[...]

Wat doen blauw en bruin?
Je doodmaken* als je ze aanraakt.
*Alhoewel mijn onvrijwillige testen tot 3 keer toe het tegenbewijs hebben geleverd.

Aan de andere kant is het ook geen rocket science, ik heb toen ik in de brugklas zat alle bedrading en elektriciteitsleidingen aangelegd op de bovenverdiepingen in het huis van mijn ouders. Als je niet helemaal zeker bent van wat je nodig hebt ga dan niet online of bij de bouwmarkt dingen halen maar ga naar de speciaalzaak, daar hebben ze verstand van zaken en leggen ze dingen meestal graag aan je uit.

Bruin is de Fasedraad hier staat altijd +-230V wisselspanning op, deze zorgt er voor dat er stroom naar je apparaat gaat lopen.
Blauw is de nul draad (ook al heet die nul hier staat toch vaak merkbaar spanning op) deze voert de stroom die door de bruine draad wordt aangeleverd af.
Geel/groen is de aarde draad, hier staat normaal gesproken geen spanning op. Deze draad zorgt er voor dat er ingeval van fouten in je apparatuur de spanning wordt afgevoerd en dat eventueel je aardlekschakelaar de spanning van de bruine draad afhaalt.

offtopic: @DonJunior
Laatste keer dat ik het had, werkte ik niet alleen. Iemand die de badkamer deed, had regelmatig stroom nodig om tegels door te zagen. Dus we waren de hele tijd groepen aan het aan en afschakelen. Dat ging heel lang goed tot na het laatste kopje koffie van de middag, ik had er niet bij nagedacht dat hij de stroom daarvoor natuurlijk ook had aangezet. 8)7 |:( Altijd blijven nameten inderdaad!

[ Voor 14% gewijzigd door jmzeeman op 09-07-2020 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:28
jmzeeman schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 08:30:
[...]

Je doodmaken* als je ze aanraakt.
*Alhoewel mijn onvrijwillige testen tot 3 keer toe het tegenbewijs hebben geleverd.

[..]
Zo.. en toen sproeide ik allemaal koffie uit van het lachen.. zo herkenbaar.. vorig weekend nog gehad. 100% zeker zijn dat de stroom er af is.. natuurlijk niet nameten want je bent toch zeker van je zaak.. en vervolgens een optater krijgen. Hoe dom je jezelf dan voelt O-) :X

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:38
kornelisjann schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 00:29:
Helaas niet, veel oudere woningen hebben geen geaarde stopcontacten. Dit is ook meteen te zien aan het ontbreken van de aarde-armpjes aan de contactdoos.

Normaliter is er wel aarde als er een wandcontactdoos is met die armpjes, maar nogmaals, dit is niet altijd het geval. Met een multimeter kan je dit vaak eenvoudig meten (of even je doos openmaken).

Je pc zal prima werken zonder aarding, maar het is wel aangeraden om een aardeleiding aan te leggen.
Woon zelf in een jaren 70 woning. Toen ik de woning inkwam had ik op 1 slaapkamer en in de keuken stopcontacten met aarde. Verder waren het alleen maar zonder aarde stopcontacten.

Nu heeft de meterkast zelf ook geen aardlekschakelaar (wordt over jaartje vervangen (eindelijk)

Echter ik ontdekte wel dat op bijna alle plekken waar ik stopcontacten heb een aarde draad aanwezig is maar deze gewoon nooit is aangesloten (netjes afgedopt). Maar omdat dit door de hele woning als soort keten is moet ik eigenlijk direct veel aanpassingen doen. Ik heb voor nu zo gelaten omdat het over jaar toch aangepast wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:34

Mr-D.

interpunctie? no hero here

volgens mij is het pas vanaf 98 verplicht want mijn huis is in 97 gebouwd en heeft op de meeste plekken geen randaarde.(wel in keuken/schuur en badkamer)
is toch is mis gegaan bij deze bouw

maar als je alle aardkabels gaat monteren laat dan ook even iemand je aardlekschakelaar controleren of deze wel geschikt is om meerdere groepen te beschermen.

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSparkels
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-05 15:12
Wat doen blauw en bruin?
Tja, Het is altijd een mooi moment om wat te leren.
Het internet staat vol met leuke en interessante vonken weetjes maar deze link geeft in ieder geval antwoord op je vraag: https://www.elektra-info.nl/bedrading/.

Ook ik hoor tot de broeders die door schade en schande wijzer is geworden en kan het ook gewoon na vertellen maar wees extreem voorzichtig als je niet weet wat je doet en het is beter om een installateur er naar te laten kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-05 14:13

itsalwaysme

Graast voor DB

Mr-D. schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 08:50:
volgens mij is het pas vanaf 98 verplicht want mijn huis is in 97 gebouwd en heeft op de meeste plekken geen randaarde.(wel in keuken/schuur en badkamer)
is toch is mis gegaan bij deze bouw

maar als je alle aardkabels gaat monteren laat dan ook even iemand je aardlekschakelaar controleren of deze wel geschikt is om meerdere groepen te beschermen.
Ligt er aan wanneer de vergunning aangevraagd is. Zo heb ik in mijn huis bijvoorbeeld wel een gas aansluiting, terwijl het dit jaar pas opgeleverd is. En het al 2 jaar niet meer mag van de gemeente. Maar de vergunnings aanvraag komt uit 2016. Dus dan mag het wel. Erg krom.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:51
Mr-D. schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 08:50:
Dat heeft helemaal niks met elkaar te maken? De aardlekschakelaar en aardedraad zijn beide veiligheidsvoorzieningen die volledig los van elkaar werken. Neemt niet weg dat het verstandig is om alle groepen achter een aardlekschakelaar te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:34

Mr-D.

interpunctie? no hero here

Tom-Z schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 08:56:
[...]

Dat heeft helemaal niks met elkaar te maken? De aardlekschakelaar en aardedraad zijn beide veiligheidsvoorzieningen die volledig los van elkaar werken. Neemt niet weg dat het verstandig is om alle groepen achter een aardlekschakelaar te hebben.
het zijn inderdaad twee losse dingen aarding en aardleiding
maar hier even de regels

Reglementering

Nederland

De aanwezigheid van aardlekschakelaars in nieuwe en gewijzigde huisinstallaties is in Nederland volgens de NEN 1010 sinds 1975 verplicht. Ze worden veelal in de groepenkast opgenomen.

Tegenwoordig mogen de aardlekschakelaars van IΔn 500 mA (=0,50 A) niet meer worden gebruikt en alle aardlekschakelaars van het type AC zijn niet meer toegestaan.

In installaties na 1996 en sinds 1 september 2005 is het zelfs verplicht, om in woningen waarvan de bouwvergunning is afgegeven na deze datum, alle eindgroepen in de groepenkast verdeeld achter twee aardlekschakelaars van IΔn 30 mA te plaatsen (bij meer dan twee eindgroepen).

Ook bij het aanpassen van de groepenkast is men verplicht de nieuw te plaatsen eindgroep achter een aardlekschakelaar van maximaal IΔn 30 mA (=0,03 A) te plaatsen. Met andere woorden moet de volledige installatie dan worden aangepast en achter twee aardlekschakelaars van maximaal IΔn 30 mA worden geplaatst en dus ook de wasmachine. Echter, als de wasmachine/droger "vast" is aangesloten d.m.v. een dubbelpolige schakelaar behoeft deze niet achter een aardlekschakelaar te worden aangesloten. In huisinstallaties mogen maximaal 4 groepen worden aangesloten achter één aardlekschakelaar. Per 1 september 2005 is in Nederland overigens ook een hoofdschakelaar verplicht geworden. Dit geldt voor woningen waarvan de bouwvergunning na deze datum is afgegeven of ingrijpende aanpassingen worden gedaan aan de elektrische installatie of groepenkast cq.verdeelkast.

België

De richtlijnen van het AREI moeten gevolgd worden. Dit houdt onder andere in dat er een algemene aardlekschakelaar van 300mA aanwezig moet zijn en een van 30mA voor vochtige ruimten of toestellen aanwezig in vochtige ruimtes, zoals de badkamer.

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:23

SA007

Moderator Tweaking
Move naar WVB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02:09

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Spacecowboy schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 01:18:
[...]

Een draad erbij trekken terwijl de originele nog in de buis zit, kan je vergeten. Je moet altijd alles vervangen.

"een extra groei bij te gooien" doe je ook niet zomaar. Het stopcontact gaat zo goed als zeker naar een centraaldoos en vanaf daar naar de groepenkast en zit daar op één zekering. Een extra groep kan je alleen creëren door een nieuwe leiding naar de ruimte te leggen waar je heb nodig hebt, want meerdere groepen in één leiding combineren mag niet.

Bovendien moet je een groep wel heel zwaar belasten, wil deze niet meer voldoen. Traditioneel lukt dit alleen met keukenapparatuur (elektrische ovens en kookplaten), was- en droogmachines en elektrische verwarmingen. De meeste andere apparatuur komt nog niet eens in de buurt van de maximale belasting van een groep (minimaal 3,7kW).

Voor een pc is het raadzaam deze te aarden om storingen te voorkomen. Ik heb door de jaren heen genoeg vage klachten gezien veroorzaakt door het ontbreken van aarding.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:31
jmzeeman schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 08:30:
[...]

Bruin is de Fasedraad hier staat altijd +-230V wisselspanning op, deze zorgt er voor dat er stroom naar je apparaat gaat lopen.
Blauw is de nul draad (ook al heet die nul hier staat toch vaak merkbaar spanning op) deze voert de stroom die door de bruine draad wordt aangeleverd af.
Wellicht ten overvloedde aan TS: dit is indien alles ook correct is aangesloten. Je zult niet de eerste zijn die een installatie treft die "creatief" in elkaar is gebeund (kleuren gewisseld, groepen die kruisen, ...). Ook na uitzetten van de stroomgroep altijd nameten met een spanningszoeker (speciaal schroevedraaiertje) voor je begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:14
Hier hebben we juist Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 voor als topic. Verder zijn heel erg basic vraagjes zoals wat is blauw en wat is bruin sneller te vinden dan de vraag te stellen. We verwachten wel enige vorm van eigen inzet. Tot slot een slotje.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.