Wij hebben thuis internet en tv via het glasvezel netwerk vam KPN. Voor het lokale netwerk gebruiken we momenteel (weer) gewoon de experiabox. De managed switch heb ik er tussenweg gehaald, gaf nog wel eens problemen met de TV. Af en toe moest ik alles weer ompluggen om die ontvangers weer aan de gang te krijgen. Het wifi van de experiabox gebruik ik niet, daarvoor heb ik 3 unify accespoints hangen.
In verband met een gastenverblijf naast onze woning wil ik ons netwerk graag splitsen. Dit voor zowel het internet, als voor de TV. Ik wil in het gastenverblijf een TV aansluiting hebben (welke uitsluitend TV kan ontvangen), met daarnaast twee gewone netwerkaansluitingen. De één voor een accespoint en de andere als vrij beschikbare vaste aansluiting. Alles wat hierin geprikt wordt dient afgeschermd te zijn van ons lokale netwerk.
Nu weet ik heel globaal wel iets van netwerken en heb ik me even iets verdiept in VLANs, maar het is me nog niet helemaal duidelijk. Kan ik het volgende doen?
Glasmodem > Experiabox
Experiabox #1 > Managed switch #1 (internet, vlan6)
Experiabox #2 > Managed switch #2 (tv, vlan 4)
Managed switch #3 > Switch lokaal netwerk (vlan6 + vlan 10)
Managed switch #4 > Switch gastenverblijf (vlan6 + vlan 20)
Managed switch #5 > Switch tv netwerk (vlan4)
Vervolgens hang ik aan de switch voor mijn lokale netwerk mijn gehele lokale netwerk, inclusief accespoints. Aan de switch voor het gastenverblijf hang ik het accespoint voor daar en een vrije patch aansluiting in een wandcontactdoos.
Vanuit het lokale netwerk wil ik wel graag bij de experiabox en de managed switch kunnen, dit moet (bij voorkeur) vanuit het gastenverblijf niet mogelijk zijn.
Ben ik zo op de goede weg, of kan/moet dit beter cq. anders?
Alvast bedankt!
In verband met een gastenverblijf naast onze woning wil ik ons netwerk graag splitsen. Dit voor zowel het internet, als voor de TV. Ik wil in het gastenverblijf een TV aansluiting hebben (welke uitsluitend TV kan ontvangen), met daarnaast twee gewone netwerkaansluitingen. De één voor een accespoint en de andere als vrij beschikbare vaste aansluiting. Alles wat hierin geprikt wordt dient afgeschermd te zijn van ons lokale netwerk.
Nu weet ik heel globaal wel iets van netwerken en heb ik me even iets verdiept in VLANs, maar het is me nog niet helemaal duidelijk. Kan ik het volgende doen?
Glasmodem > Experiabox
Experiabox #1 > Managed switch #1 (internet, vlan6)
Experiabox #2 > Managed switch #2 (tv, vlan 4)
Managed switch #3 > Switch lokaal netwerk (vlan6 + vlan 10)
Managed switch #4 > Switch gastenverblijf (vlan6 + vlan 20)
Managed switch #5 > Switch tv netwerk (vlan4)
Vervolgens hang ik aan de switch voor mijn lokale netwerk mijn gehele lokale netwerk, inclusief accespoints. Aan de switch voor het gastenverblijf hang ik het accespoint voor daar en een vrije patch aansluiting in een wandcontactdoos.
Vanuit het lokale netwerk wil ik wel graag bij de experiabox en de managed switch kunnen, dit moet (bij voorkeur) vanuit het gastenverblijf niet mogelijk zijn.
Ben ik zo op de goede weg, of kan/moet dit beter cq. anders?
Alvast bedankt!
Groetjes