Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• XyperActive
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 11-06 13:43
Ik heb sinds 2015 een pc met het volgende geheugen. Crucial 16gb (2x8) 2133mhz. Nu heb ik via een vriend een setje Corsair Vengeance 16 GB (2x8) 2133mhz. Deze heb ik geprobeerd te testen in mijn systeem.

Met de corsair reepjes boot de pc niet. Met de Crucial wel. Volgens mij zijn de reepjes anders dan de fabrikant nagenoeg identiek aan elkaar. Waarom werkt het met de Crucial wel en met de Corsair niet?

Relevante software en hardware die ik gebruik
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-5820K Boxed€ 459,80€ 459,80
1MoederbordenMSI X99S SLI PLUS€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenNvidia GeForce GTX 970€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13€ 73,05€ 73,05
1Geheugen internCrucial CT2K8G4DFS8213€ 134,03€ 134,03
1VoedingenCooler Master MWE Bronze 750W V2€ 77,04€ 77,04
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 174,90€ 174,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 918,82

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb gecontroleerd of de ram wel compatibel is met het moederbord. Dit heb ik nagekeken op de website van MSI in de QVL van het moederbord. Ik heb beide setjes geprobeerd in alle Dimm sloten op het moederbord. De Corsair heb ik zowel met één reepje als met twee reepjes geprobeerd. Daarnaast is de cmos gereset, en heb ik de cmos batterij tot 15 min uit het moederbord gehad. Ik heb de sloten goed stofvrij gemaakt.

Zou het kunnen dat te maken heeft met de powersupply of zie ik gewoon iets over het hoofd.

Beste antwoord (via XyperActive op 09-07-2020 10:10)

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 18:02

nelizmastr

Goed wies kapot

XyperActive schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 09:07:
[...]

In de QVL van het moederbord staat dat deze zouden moeten werken. Dit had ik niet duidelijk in de TS gezet. Terechte vraag.
Omdat ze ook niet individueel werken en je oude geheugen wel kan je alleen concluderen dat het incompatibel is of defect.

Mocht je nog niet de laatste BIOS versie op je bord hebben staan, installeer die dan ook even. Hierin wordt vaak geheugencompatibiliteit verbeterd. De laatste niet-beta BIOS spreekt daar in ieder geval over.

https://www.msi.com/Motherboard/support/x99s-sli-plus.html

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Heeft niks met de voeding te maken. Met geheugen is het niet zo dat elk reepje dat past ook werkt. Sommige modules zijn simpelweg niet compatibel met sommige borden. Als je zeker wil zijn moet je naar de website van de fabrikant gaan en de QVL bekijken.

• XyperActive
nelizmastr schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 06:42:
Heeft niks met de voeding te maken. Met geheugen is het niet zo dat elk reepje dat past ook werkt. Sommige modules zijn simpelweg niet compatibel met sommige borden. Als je zeker wil zijn moet je naar de website van de fabrikant gaan en de QVL bekijken.
In de QVL van het moederbord staat dat deze zouden moeten werken. Dit had ik niet duidelijk in de TS gezet. Terechte vraag.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

XyperActive schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 09:07:
[...]

Omdat ze ook niet individueel werken en je oude geheugen wel kan je alleen concluderen dat het incompatibel is of defect.

Mocht je nog niet de laatste BIOS versie op je bord hebben staan, installeer die dan ook even. Hierin wordt vaak geheugencompatibiliteit verbeterd. De laatste niet-beta BIOS spreekt daar in ieder geval over.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• XyperActive
nelizmastr schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 09:32:
[...]

Het was dus inderdaad iets wat ik over het hoofd heb gezien. De update van de bios heeft gewerkt, dankjewel.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True