Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Smartphone vs instap grote camera voor landschappen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TimoD
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 11-06 07:36
Dag allen,

Ik ben van plan een vakantie naar IJsland te maken, en daarom overweeg ik mijn eerste 'echte' camera te kopen. Tijdens mijn zoektocht tot nu toe bleef ik zitten met twee vragen. Alvast hartelijk dank voor jullie hulp :*)

Waarvoor wil ik de camera gebruiken?
Alweer een flink aantal jaren terug gebruikte ik mijn compactcamera (DSC-HX9V). Daarna heb ik vooral foto's gemaakt met mijn iPhone 6 en nu met mijn iPhone 11 Pro.

Vroeger was ik best wel onder de indruk van de foto's die een vriendin maakte met haar Nikon D60. Ik denk er nu aan om een tweedehands camera te kopen, om mooie foto's te maken in IJsland, voornamelijk overdag. Naast de landschappen wil ik ook mezelf en m'n vriend goed op de foto kunnen zetten tijdens onze vakantie.

Wat vind ik nog meer belangrijk?
Ik wil vooral foto's nemen op de automatische stand. Een GPS-ontvanger vind ik een grote pre. Ik vind het heel fijn om op een kaart foto's terug te kijken.

Wat is mijn budget?
Ik dacht aan 250 euro. Maximaal 500 euro.

1. Presteert een compactcamera beter dan een smartphone?
Ik overweeg een compactcamera uit de RX100-serie, maar ik twijfel of ik dan veel vooruit ga op beeldkwaliteit. Van het beeldmateriaal dat ik ben tegengekomen, lijkt een iPhone 11 Pro net zo mooie foto's te maken. Alleen voor foto's bij weinig licht en zoom zou een RX100 beter presteren.

2. Maakt een systeemcamera of spiegelreflex veel betere foto's?
Het lijkt erop dat de spiegelreflex nu volledig heeft plaatsgemaakt voor de systeemcamera? Ik denk dat ik zou gaan voor een tweedehands Nikon D3300. Ga ik er dan op vooruit qua beeldkwaliteit ten op zichte van een RX100 en een iPhone 11 Pro? Ik dacht ook aan een EOS 250D, maar dat ligt een beetje buiten budget.

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 18:41
1) ja. Maar het verschil wordt steeds kleiner, doordat smartphones vaak goede software hebben, een hoop teveel megapixel foto's maken (en die dan omlaag converteren) en meerdere lenzen gebruiken voor dezelfde foto,om te bepalen waar het onderwerp van de foto moet liggen . Voordeel van je iPhone is dat je die toch al bij de hand hebt.

2) ja, hier heb je ineens heel veel functies die een compact camera niet heeft. Ze zijn wel stuk duurder.

Dit gezegd hebbende: de mooiste foto die ik ooit geschoten heb is met een Samsung Galaxy S4! Juist doordat hij geen geweldige nacht foto's kan maken. (4 uur s nachts in juni binnen poolcirkel, het is nog steeds licht dan). Hoop hangt af van geluk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 19:07

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Hoe groot ga je ze bekijken? Is het social media op je mobiel, dan lekker met je iphone blijven schieten. Ga je een fotoboek maken of de foto's bewerken: kies een DSLR.

www.maartendeboer.net
Mijn sig is te klein :+

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 18:30
Idd, wat hierboven ook gezegd wordt. Zolang je niet gaat afdrukken of op een groot beeldscherm/tv gaat kijken, kun je prima je telefoon gebruiken. De zuiverheid van een foto is voor een groot deel afhankelijk van de sensor grootte en die kan bij telefoons niet zo groot zijn als bij dedicated camera's (omdat de lens ook groter wordt en daar geen plek voor is).

Wat je dan krijgt is dat de foto softwarematig "verbeterd" wordt, iets wat op klein formaat prima er uit ziet, maar zo gauw je het op groter formaat gaat bekijken, ga je de foutjes zien. Dit viel mij erg op bij de laatste telefooncamera test.

Een ander voordeel van een dedicated camera is dat je vrijer bent met instellingen. Met een statief kun je bijvoorbeeld erg mooie nachtshots maken, iets wat je uit de hand maar beperkt gaat lukken. En als je de energie er in wil steken zul je met nabewerking veel "mwoa-foto's" naar "wow-foto's" kunnen tillen. Dat gaat aanzienlijk beter met de ongecomprimeerde RAW bestanden die uit een camera komen.

De Sony rx100 zal een minder grote meerwaarde hebben qua beeldkwaliteit dan een dslr/systeemcamera met aps-c sensor, maar is daarentegen wel weer handzamer.

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 18:02
Wat je vooral nodig hebt is een breedhoek lens.
Je zou best beschikken over 24 à 28mm breedhoek (FF equivalent).

Met je budget ga je zeker geen nieuwe DSLR met lens kunnen scoren, tweedehands kan dat lukken als je modellen van een paar jaar terug gaat zoeken. Let op met cropcameras, want dan zoek je een lens van 17mm of breder.

Met een telefoon kan je ook nog de panorama functie gebruiken als je echt breed wil.

Wil je het poollicht fotograferen, dan heb je minstens een statief en een camera met lange openingstijden nodig. Maar in de zomer is de kans op de aurora klein gezien de korte nacht.

• Kwintessens
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 30-04 12:02
Alleen als je de foto’s groot wil afdrukken of als je meer zoom wilt, zou ik een losse camera overwegen. Anders is je iPhone goed genoeg.

• ramrodwillem
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 18:22
Onder ideale licht omstandigheden maakt een 11Pro prima foto,s , echter zodra de licht omstandigheden minder worden ga je dit terug zien omdat er een erg kleine sensor in zit , denk dat daar het grootste winst punt zit bij een losse camera, plus het aantal instellingen op een foto camera .

Kijk ook desnoods voor een goede 2e hands met een grote sensor .

• Savalizz
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 17-06 22:45
Wat ik een klein beetje mis in je verhaal is wanneer je van plan bent te gaan. In de zomer is het bijna 24 uur licht, in de winter is het 24 uur donker/schemering. De camera van je telefoon zal hier dan meer moeite mee hebben.
Poollicht fotograferen lukt met een telefoon beter door de slimme software, echter als je weet wat je doet kan je met een fotocamera er veel meer uit halen. Dus hoeveel moeite wil je doen voor de mooie foto's.
Mijn ervaring is ook dat een telefoon vaak ook een grotere beeldhoek heeft als een fototoestel, maar wil je dat mooie landschap ooit thuis aan de wand hangen dan valt het resultaat weer tegen.

• PageFault
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 06-06 23:14
Een camera inclusief lenzen van 500 euro gaat je niks brengen.

In de zomer is het grotendeels licht, dus met je iPhone kun je prima foto's maken. Voor vogels, dolfijnen en walvissen mis je waarschijnlijk heel erg je telebereik. 500 a 600 mm heb je dan echt wel nodig.

In het najaar wordt het donkerder en in september heb je al kans op noorderlicht. Dan heb je gewoon een recente full frame camera met een hele lichtsterkte lens nodig (f/1.4 of f/1.8), wil je dat een beetje fatsoenlijk doen. Ow ja, en een heel degelijk statief.

Voor watervallen vind ik zelf ND filters heel prettig, die kun je gewoon met met de hand of met tape voor je lens van je camera of smartphone houden. Je camera/telefoon moet dan wel op een statief.

Nog wat andere praktische tips:

De bodemplaat van je auto is nooit verzekerd, nooit, nooit, nooit. Ook niet met de extra verzekering. Je rijdt de bodemplaat er zo uit en dan heb je een flinke kostenpost (namelijk nieuwe auto), dus wees voorzichtig. Het "heftigste" wat je kunt huren is een land rover, maar die zijn absoluut niet geschikt voor de binnenlanden. Dan heb je gewoon een dikke Jap of Amerikaan nodig met 36" velgen en een dikke snorkel. Je hebt twee opties, een auto met een wat hogere vrije doorgang onder, zoals een Suzuki Jimny of gewoon een compacte auto categorie Kia Picanto. Hoe verder de wielen uit elkaar staan, hoe groter de kans dat je iets raakt. Een station lijkt leuk, maar niet per se een aanrader.

Telefoonbereik is niet vanzelfsprekend....

In het najaar liggen de stormvogels op de weg, probeer ze niet plat te rijden. Pak ze niet op, ze spugen en die oranje troep krijg je niet uit je kleren.

Rij niet van de weg af, de weg is meestal flink hoger dan de rest.

Zoek van tevoren op wat je allemaal wil zien, niet alles is lokaal duidelijk aangegeven en je rijdt zo een stapel bijzondere zaken voorbij.

• TimoD
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 11-06 07:36
Dank voor al jullie reacties!

Voor de fotokwaliteit hoef ik het dus niet te doen. Ik ga geen grote prints afdrukken, en ik ga waarschijnlijk deze zomer nog naar IJsland, dus met m'n iPhone 11 Pro zit ik best oke.

Misschien dat ik een tweedehands instap-DSLR koop met een groothoeklens. Gewoon om er eens mee te spelen en te kijken of ik het leuk vind.

@PageFault Dank voor de tips! M'n plan is om drie weken het eiland rond te rijden en veel wandelingen te maken.

Ik ben nog aan het twijfelen over de auto en welke verzekering wel of niet. Meestal sluit ik een losse verzekering af voor een huurauto. Ik vind zojuist deze verzekering. Deze lijkt wel een dekking te hebben voor het onderstel, en ook dekking voor off-road met een 4WD. Nu nog checken hoe het zit met dekking voor gravel, as en zand.

Ik twijfel tussen een Suzuki Jimny of een budgetauto. Zijn er bezienswaardigheden die je mist met een budgetauto?

• PageFault
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 06-06 23:14
TimoD schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 21:02:
Dank voor al jullie reacties!

Voor de fotokwaliteit hoef ik het dus niet te doen. Ik ga geen grote prints afdrukken, en ik ga waarschijnlijk deze zomer nog naar IJsland, dus met m'n iPhone 11 Pro zit ik best oke.

Misschien dat ik een tweedehands instap-DSLR koop met een groothoeklens. Gewoon om er eens mee te spelen en te kijken of ik het leuk vind.

@PageFault Dank voor de tips! M'n plan is om drie weken het eiland rond te rijden en veel wandelingen te maken.

Ik ben nog aan het twijfelen over de auto en welke verzekering wel of niet. Meestal sluit ik een losse verzekering af voor een huurauto. Ik vind zojuist deze verzekering. Deze lijkt wel een dekking te hebben voor het onderstel, en ook dekking voor off-road met een 4WD. Nu nog checken hoe het zit met dekking voor gravel, as en zand.

Ik twijfel tussen een Suzuki Jimny of een budgetauto. Zijn er bezienswaardigheden die je mist met een budgetauto?
De eerste keer hadden we een Jimny. Rij alleen in 4WD indien nodig (zelden nodig waar je met dat ding kunt komen...), anders zuipt ie als een ...... Tweede keer gewoon een Kia Picanto, is heel goed te doen. Zoals gezegd: de binnenlanden kom je toch niet in zonder serieuze 4WD en die zijn niet te huur.

Via o.a. Avis kun je een verzekering afsluiten, ik dacht dat dat zelfs verplicht was. Indien je nu de bodemplaat wel mee kunt verzekeren: dat was tot enkele jaren nooit het geval, maar alles kan veranderen.
Verzekeren tegen diefstal is in elk geval niet nodig op Ijsland.... De kans is groter dat Donald Trump iets nuttigs zegt, dan dat je auto gekraakt wordt.

Offroad: het is een vak apart en in een onbevolkt eiland als Ijsland echt niet aan te raden, zeker niet met een huurauto. Dan moet je hier gewoon de grootste 4WD kopen, die je kunt, flink verhogen, dikke velgen eronder, naar Denemarken rijden en 35 uur op de boot naar Ijsland gaan zitten. In de binnenlanden is de weg vaak een rivier. Ben je te vroeg in het seizoen, dan ligt er teveel sneeuw, ben je te laat, dan is er teveel smeltwater. Is je auto niet hoog genoeg, kom je niet door de rivier. Is hij hoog genoeg, dan kan hij door de diepe rivier met veel meer smeltwater en kan hij wegdrijven met dodelijke gevolgen.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True