Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-04 15:52
Een vraag: we zijn aan het kijken hoe we onze maandelijkse lasten extra kunnen verlagen. Het afgelopen jaar was ons verbruik erg hoog. Wij hebben stadsverwarming en verbruiken op jaarbasis 50Gj. Dat komt neer op een maandbedrag van 155 euro. Daarnaast hebben wij groene stroom, want neerkomt op een maandbedrag van 35. Per maand hebben wij dus 190 euro vaste kosten aan verwarming/warm water en elektra. Ik vind dat veel (eigenlijk te veel). Daar wil ik graag wat aan doen.

Vorig jaar hebben wij overal nieuwe kunststof kozijnen geplaatst met HR++ glas. Deze week hebben we de knoop doorgehakt om de vloer extra na te isoleren (hebben vloerverwarming) de spouwmuur extra bij te vullen. Dit in verband met de verhoging van de SEEH naar 30%, wat het isoleren aantrekkelijk maakt.

We verwachten dat dit iets impact gaat hebben op de maandlasten, maar niet een enorm verschil (TVT investering bij 10 jaar zou minimaal 15 euro p/m moeten schelen op factuur). We hebben rond gevraagd en alle buren zitten op eenzelfde maandbedrag. Dat vind ik veel, maar wie ben ik?

Tijdens mijn zoektocht kwam ik uit op de energiebespaarlening. Ons plan is om nog 10 jaar in deze woning te blijven zitten.

Laten we kijken naar een voorbeeld:
  • Als wij niets doen, en even indexeren van prijzen negeren, dan zouden wij met dit verbruik uitkomen op 22.800 euro de komende 10 jaar. Gezien er kinderen op komst zijn, verwachten we dat dit in de praktijk gaat toenemen
  • Stel dat ik een energiebespaarlening neem van 18.000 euro en een warmtepomp + zonnepanelen aanschaf. Mijn maandelijkse lasten zouden dan 164 euro zijn. Daarmee ben ik 26 euro goedkoper uit per maand.
  • Na 10 jaar ben ik 19680 euro kwijt aan de lening. Echter, deed ik niets, dan was ik 22.800 euro kwijt aan Eneco.
In de praktijk kan ik nog een paar duizend eigen geld inleggen, waardoor ik iets minder hoef te lenen. Mijn maandlasten gaan dan nog ietsje omlaag. Ook extra aflossen is tussentijds mogelijk zonder boete..

In de praktijk ben ik tegen lenen en zou ik niet snel een lening afsluiten (al is het maar vanwege een BKR registratie). Echter, dit klinkt als een manier die op 10 jaar alleen maar geld gaat opleveren. Ik ben absoluut geen voorstander van lenen, maar dit klinkt als een goede deal. Op dit moment heb ik niet even 18k liggen, waardoor die optie afvalt.

Onze overige maandlasten zijn vrij laag. Door flinke overwaarde van mijn vorige woning + aankoop verbouwingswoning hebben wij een LTV voor de hypotheek van 57%. De hypotheek is gebaseerd op 1 inkomen, waar we er 2 hebben. We zouden dus ook (theoretisch) een hypotheek kunnen nemen of kunnen verhogen op een 2e inkomen. Dat zien wij niet zitten, want juist die lage lasten voor de hypotheek vinden wij aantrekkelijk.

Wat mis ik hier? Is het puur het woordje 'lening' wat bij mij de allergie opwekt of is dit gewoon verstandig(er) dan niets doen en alles afdragen aan Eneco? Bovendien geldt er nu nog BTW teruggave op zonnepanelen + subsidie voor een warmtepomp. Die heb ik nu even buiten beschouwing gelaten, maar zouden het dus nog aantrekkelijker maken (theoretisch).

[ Voor 3% gewijzigd door ID-College op 08-07-2020 22:15 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Denk je ook aan afschrijving (kosten) van de warmtepomp, onderhoud, vervanging panelen, etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maaarkske86
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-01 09:02
Meten is weten, en waarschijnlijk ga je m'n antwoord niet prettig vinden maar het is mij eerder opgevallen dat stadsverwarming echt duur is en je zou de eerste niet zijn die afscheid neemt.

Je verbruikt 50GJ om te verwarmen, dat is snel gerekend 14.000kwh en in een m3 gas zit ongeveer 9,5kwh.
Dus om te verwarmen middels gas zou je 1474m3 gas nodig hebben á €0.82 per m3 = €1206 euro.

Uiteraard heb je dan geen ketel maar die kan je huren á €30 per maand, all in service contract = €360

Totaal = €1566 op jaarbasis, minus overstap bonus elk jaar (reken 100-150 euro) = €1466, uitgaande van de laagste overstap bonus.

Per maand ben je kwijt = €122, geen leningen/terugbetalen. Instant rendement.

Je zou kunnen kijken wat de kosten zijn van inbouw van de ketel maar wellicht zit dat al deels in de contractprijs. Jaarlijkse besparing lijkt zo'n €385 euro te zijn, als het ombouwen €1000 kost (lijkt me redelijk) dan ben je na 3 jaar break even en begint het geld op te leveren.

In je voorbeeld heb je een voordeel van €3120 over 10 jaar (inc lening), in mijn voorbeeld heb je een voordeel van €2695 over 10 jaar (ex lening, geen/zeer weinig eigen geld nodig).

Blijft over wat je met het milieu aspect wilt doen. Over 10 jaar moeten we van het gas af en wellicht zijn er tegen die tijd betere alternatieven. Daarbij weet ik weer niet of zo'n energiebespaarlening drukt op je leencapaciteit wanneer je zou willen verhuizen en/of het je huis lastiger te verkopen maakt (maar dat kan zo'n ketel installatie ook doen).

[ Voor 7% gewijzigd door Maaarkske86 op 09-07-2020 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:27

Standeman

Prutser 1e klasse

@Maaarkske86 Je gaat er vanuit dat er een gasleiding in de woning aanwezig is. Dat durf ik te betwijfelen aangezien deze op stadsverwarming is aangesloten. Grote kans dat in hele wijk geen gasleiding te vinden is. De enige optie is dan een warmtepomp.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
President schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 22:31:
Denk je ook aan afschrijving (kosten) van de warmtepomp, onderhoud, vervanging panelen, etc?
Ik snap je punt. Maar is er echt afschrijving? Nu ben ik het geld ook kwijt, dus er is feitelijk alleen maar "winst", want ik houd nog "iets" over na 10 jaar. Nu houd ik sowieso niets over..
Onderhoud --> check, daar kan je een onderhoudscontract voor afsluiten. Wat ik wel van plan ben.
Vervanging panelen --> Eens, die kosten kunnen erbij komen. Anderzijds: als je nu wat meer inlegt aan eigen vermogen, dan houd je meer per maand "over". Wat je dus kan gebruiken om b.v. deze kosten op te vangen. Tuurlijk is dat nu niet te overzien, maar de kosten van de stijging van stadsverwarming kunnen ook hoog worden.
Maaarkske86 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 10:56:
Meten is weten, en waarschijnlijk ga je m'n antwoord niet prettig vinden maar het is mij eerder opgevallen dat stadsverwarming echt duur is en je zou de eerste niet zijn die afscheid neemt.

Je verbruikt 50GJ om te verwarmen, dat is snel gerekend 14.000kwh en in een m3 gas zit ongeveer 9,5kwh.
Dus om te verwarmen middels gas zou je 1474m3 gas nodig hebben á €0.82 per m3 = €1206 euro.

Uiteraard heb je dan geen ketel maar die kan je huren á €30 per maand, all in service contract = €360

Totaal = €1566 op jaarbasis, minus overstap bonus elk jaar (reken 100-150 euro) = €1466, uitgaande van de laagste overstap bonus.

Per maand ben je kwijt = €122, geen leningen/terugbetalen. Instant rendement.

Je zou kunnen kijken wat de kosten zijn van inbouw van de ketel maar wellicht zit dat al deels in de contractprijs. Jaarlijkse besparing lijkt zo'n €385 euro te zijn, als het ombouwen €1000 kost (lijkt me redelijk) dan ben je na 3 jaar break even en begint het geld op te leveren.

In je voorbeeld heb je een voordeel van €3120 over 10 jaar (inc lening), in mijn voorbeeld heb je een voordeel van €2695 over 10 jaar (ex lening, geen/zeer weinig eigen geld nodig).

Blijft over wat je met het milieu aspect wilt doen. Over 10 jaar moeten we van het gas af en wellicht zijn er tegen die tijd betere alternatieven. Daarbij weet ik weer niet of zo'n energiebespaarlening drukt op je leencapaciteit wanneer je zou willen verhuizen en/of het je huis lastiger te verkopen maakt (maar dat kan zo'n ketel installatie ook doen).
Standeman schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 11:23:
@Maaarkske86 Je gaat er vanuit dat er een gasleiding in de woning aanwezig is. Dat durf ik te betwijfelen aangezien deze op stadsverwarming is aangesloten. Grote kans dat in hele wijk geen gasleiding te vinden is. De enige optie is dan een warmtepomp.
Inderdaad. Er is uberhaupt geen gasleiding in de hele wijk. Ik ben al gas loos, en ik verwacht niet dat er een heel gasnet gaat komen voor alleen mij (even los van wat dat al zou gaan kosten..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maaarkske86
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-01 09:02
ID-College schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 11:29:
[...]

Inderdaad. Er is uberhaupt geen gasleiding in de hele wijk. Ik ben al gas loos, en ik verwacht niet dat er een heel gasnet gaat komen voor alleen mij (even los van wat dat al zou gaan kosten..)
Zat later op de avond inderdaad te bedenken dat degene die is overgestapt inderdaad al bij het gasnet woonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Maaarkske86 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 13:51:
[...]

Zat later op de avond inderdaad te bedenken dat degene die is overgestapt inderdaad al bij het gasnet woonde.
Ja in dat geval zou de vraag niet zo lastig zijn. Als ik die keuze had dan had ik direct een ketel opgehangen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meestersleutel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:39
Als ik het goed begrijp ga je er vanuit dat je volledig zelfvoorzienend bent qua stroom en warmte. Hou er wel rekening mee dat de salderingsregeling voor zonne-energie wordt beëindigd. Als gevolg hiervan ontstaat een mismatch tussen opwekking van stroom (veelal in de zomermaanden) en de vraag naar stroom ten behoeve van de warmtepomp (met name in de wintermaanden). Er is natuurlijk wel sprake van een afbouwscenario, maar dit lijkt mij wel iets om mee te nemen in je berekening.

Waar je aan de andere kant wel weer rekening mee kan houden is een eventuele waardevermeerdering van je woning. Ik kan me voorstellen dat een woning met warmtepomp couranter in de markt staat dan een woning op stadswarmte. Zeker als het mogelijk wordt om te kunnen koelen. Deze "wooncomfort" investering kan de overweging misschien wat breder maken dan alleen het financiële plaatje.

Verder ga je uit van 10 jaar, maar in deze 10 jaar zijn de panelen en warmtepomp natuurlijk nog niet afgeschreven. Probeer een berekening voor de totale verwachte levensduur, rekening houdende met onderhoud/vervanging/degradatie van onderdelen en opbrengst.

Voor wat betreft een lening: wat mij betreft is dit een persoonlijke keuze. De kosten van dergelijke leningen zijn relatief laag. Aan de andere kant als je het geld hebt liggen en je kunt het missen is het wellicht wat overbodig. Ik dacht dat het bij de energiebespaarlening ook mogelijk is om elk willekeurig moment het volledige bedrag af te lossen.

[ Voor 23% gewijzigd door Meestersleutel op 10-07-2020 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-04 12:21
Eigenlijk moet je de energieopslag tussen zomer en winter meetellen in de investering.

Even rekenen. Ik laat voor de algemene relevantie de stadsverwarming even uit het plaatje, de berekening is niet wezenlijk anders.

Bij een modale woning met een gasverbruik van 1500m3, waarvan 1200 stook en 300 warmwater, gebruik je ongeveer 600m3 in de maanden december-februari.

Dat is qua energieinhoud een kleine 6000 kWh. Met een moderne warmtepomp kun je een werkingsgraad tussen 3 en 4 halen (let op: bij koude dagen is die lager dan bin minder koud weer). Benodigde stroom: 1500 a 2000 kWh. Een deel wek je met je zonnepanelen op. Kun je die op het zuiden richten, dan wekt 1 paneel in deze drie maanden ongeveer 15 kWh op. Vooral dec en jan zijn zwak, feb is alweer iets beter. Neem 25 panelen (geen gek aantal als je een warmtepomp wil bedienen). Dan wek je in die wintermaanden 375 kWh op, en heb je nog 12 Tesla accu’s nodig voor de rest. Wat kosten die dingen ook weer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

18.000 euro is wel een hoop geld voor zonnepanelen en een warmtepomp. Als je je geld energie-efficiënter kunt uitgeven zit je hier wel voor 10 jaar aan vast.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
190 euro per maand, zonder kinderen? 8)7

Wij hebben met z'n tweeën ook jarenlang stadswarmte gehad en betaalden, samen met elektriciteit, 90 euro per maand. Dat was bij Eneco, niet bepaald de goedkoopste leverancier.

Moet er wel aan toevoegen dat het een relatief nieuw appartement was en wij de verwarming nooit aan hadden, omdat alles uitstekend geïsoleerd was. Ook in de winter was het binnen standaard 19 graden.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-04 13:07
Let op, volgens mij was het tot voor kort zo dat je op isolatie subsidie deed als je twee zaken oppakt. Dus als je naast wanden ook je vloer of dak doet kan dat zichzelf sneller terugverdienen. Wij hebben in de woonkamer een airco hangen die ook kan verwarmen. Met ingestelde timer en zonnepanelen hebben we de stadsverwarming met 50 euro per maand naar beneden gekregen. Voor de zonnepanelen hebben we een duurzaamheidslening van 1,6% (rente is aftrekbaar). We wekken nog steeds veel meer op dan we gebruiken dus per maand hebben we onze kosten significant naar beneden gebracht.

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een tweeaantal aspecten om op te letten:
- Salderen gaat verdwijnen. Een kWh in de zomer opgewekt levert minder op dan een kWh die je in de winter verbruikt. Zelfvoorzienend ga je dus niet worden maar je kan wel een deel van je eigen winterverbruik opwekken.
- De garantietermijn van je warmtepomp is waarschijnlijk korter dan de looptijd van de lening. Zorg dat je reserves hebt voor onderhoud en reparatie.

Maar in de basis is het geen slecht plan. Die duurzaamheidsleningen zijn zeer gunstig qua voorwaarden omdat ze echt gericht zijn op duurzaamheid, niet op winst maken. Als je dus gaat lenen naast je hypotheek is dit wel een zeer goede optie. Zorg dan dat je zo goedkoop mogelijk je zonnepanelen en warmtepomp kan plaatsen om de TVT zo laag mogelijk te houden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Daarmee ben ik 26 euro goedkoper uit per maand.
18.000 lening over 10 jaar om 26 euro p/maand te besparen vind ik een behoorlijk blok aan het been. Zou dat persoonlijk niet doen voor die paar tientjes per maand besparing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
CyberMania schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 17:48:
[...]

18.000 lening over 10 jaar om 26 euro p/maand te besparen vind ik een behoorlijk blok aan het been. Zou dat persoonlijk niet doen voor die paar tientjes per maand besparing.
Toch is het verleidelijk om kunststof kozijnen te nemen, al is het maar om van dat schilderwerk af te zijn :p Dat scheelt op de lange termijn ook geld, zeker als je het schilderwerk elke keer laat uitbesteden.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

XWB schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 17:36:

Wij hebben met z'n tweeën ook jarenlang stadswarmte gehad en betaalden, samen met elektriciteit, 90 euro per maand. Dat was bij Eneco, niet bepaald de goedkoopste leverancier.

Moet er wel aan toevoegen dat het een relatief nieuw appartement was en wij de verwarming nooit aan hadden, omdat alles uitstekend geïsoleerd was. Ook in de winter was het binnen standaard 19 graden.
90 euro per maand voor een verwarming die nooit aanstaat? :+

Dat klinkt zo mogelijk nog erger.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
YakuzA schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 18:19:
[...]

90 euro per maand voor een verwarming die nooit aanstaat? :+

Dat klinkt zo mogelijk nog erger.
Dat bedrag is inclusief elektriciteit. Verder wordt stadswarmte ook gebruik om water te verwarmen, dus bij elke douchebeurt gebruik je stadswarmte.

Daar komt ook nog bij dat stadswarmte een hoger vastrecht dan gas kent, én dat er geen keuze is qua leverancier. Je wordt hoe dan ook genaaid, de vraag is dan hoeveel. 90 vs 190 euro aan maandlasten is toch een fors verschil.

[ Voor 10% gewijzigd door XWB op 10-07-2020 18:37 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
t_captain schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 17:12:
Eigenlijk moet je de energieopslag tussen zomer en winter meetellen in de investering.

Even rekenen. Ik laat voor de algemene relevantie de stadsverwarming even uit het plaatje, de berekening is niet wezenlijk anders.

Bij een modale woning met een gasverbruik van 1500m3, waarvan 1200 stook en 300 warmwater, gebruik je ongeveer 600m3 in de maanden december-februari.

Dat is qua energieinhoud een kleine 6000 kWh. Met een moderne warmtepomp kun je een werkingsgraad tussen 3 en 4 halen (let op: bij koude dagen is die lager dan bin minder koud weer). Benodigde stroom: 1500 a 2000 kWh. Een deel wek je met je zonnepanelen op. Kun je die op het zuiden richten, dan wekt 1 paneel in deze drie maanden ongeveer 15 kWh op. Vooral dec en jan zijn zwak, feb is alweer iets beter. Neem 25 panelen (geen gek aantal als je een warmtepomp wil bedienen). Dan wek je in die wintermaanden 375 kWh op, en heb je nog 12 Tesla accu’s nodig voor de rest. Wat kosten die dingen ook weer?
Check goed punt. Er blijft dus elektriciteit nodig. Dat is opzich niet heel erg, want elektriciteit is nog steeds vele malen goedkoper dan de huidige stadsverwarming bedragen. Ik moet even doorrekenen voor de wintermaanden.
Meestersleutel schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 15:01:
Als ik het goed begrijp ga je er vanuit dat je volledig zelfvoorzienend bent qua stroom en warmte. Hou er wel rekening mee dat de salderingsregeling voor zonne-energie wordt beëindigd. Als gevolg hiervan ontstaat een mismatch tussen opwekking van stroom (veelal in de zomermaanden) en de vraag naar stroom ten behoeve van de warmtepomp (met name in de wintermaanden). Er is natuurlijk wel sprake van een afbouwscenario, maar dit lijkt mij wel iets om mee te nemen in je berekening.

Waar je aan de andere kant wel weer rekening mee kan houden is een eventuele waardevermeerdering van je woning. Ik kan me voorstellen dat een woning met warmtepomp couranter in de markt staat dan een woning op stadswarmte. Zeker als het mogelijk wordt om te kunnen koelen. Deze "wooncomfort" investering kan de overweging misschien wat breder maken dan alleen het financiële plaatje.

Verder ga je uit van 10 jaar, maar in deze 10 jaar zijn de panelen en warmtepomp natuurlijk nog niet afgeschreven. Probeer een berekening voor de totale verwachte levensduur, rekening houdende met onderhoud/vervanging/degradatie van onderdelen en opbrengst.

Voor wat betreft een lening: wat mij betreft is dit een persoonlijke keuze. De kosten van dergelijke leningen zijn relatief laag. Aan de andere kant als je het geld hebt liggen en je kunt het missen is het wellicht wat overbodig. Ik dacht dat het bij de energiebespaarlening ook mogelijk is om elk willekeurig moment het volledige bedrag af te lossen.
Goed punt. Volledig voorzienend is denk ik meer een illusie op het moment. We hebben het dak op zuid-westen, maar ik denk niet dat we zo veel panelen kwijt kunnen dat het direct volledig rendabel wordt. Wellicht kunnen we het schuurtje ook nog inzetten, daar ga ik naar informeren.

Het klopt dat je kan aflossen wanneer je wilt. Dat je een lening voor 10 jaar afsluit wil niet zeggen dat je er 10 jaar aan vast zit..
digifun schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 17:27:
18.000 euro is wel een hoop geld voor zonnepanelen en een warmtepomp. Als je je geld energie-efficiënter kunt uitgeven zit je hier wel voor 10 jaar aan vast.
Ja en nee. Het is veel geld inderdaad, maar ik reken nu liever ruim. Ik kan ook makkelijk rekenen met 10k natuurlijk, maar dan zou het bijzonder aantrekkelijk zijn. De vraag is dan meer: is dat wel realistisch.
Wat ik nu verwacht is als volgt:
- 3k eigen vermogen inleggen.
-15k (of minder) lenen.

De BTW van de zonnepanelen en subsidie op de warmtepomp duw ik terug de lening in. Afhankelijk van dat bedrag is de lening nog "maar" 13k. De maandlasten gaan dus ook verder omlaag.
Je zit er in principe 10 jaar aan vast als je niets aflost. Als je elk jaar aflost (wat wij b.v. ook doen op de hypotheek), dan verlaag je het maandbedrag. net zolang totdat je bij het einde komt. Dan ben je verplicht het laatste stukje af te lossen.

Klopt, maar dat is ook appels met peren vergelijken. Ik heb ook stadsverwarming gehad in een nieuwbouw appartement en betaalde destijds 68 euro aan Eneco, en 15 euro aan energie. Echter, dan zit je wel in een modern appartement waar ik van onder en aan beide kanten was ingepakt met andere appartementen. Dat is wel iets anders natuurlijk dan een gezinswoning :)
Bob-B190 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 17:38:
Let op, volgens mij was het tot voor kort zo dat je op isolatie subsidie deed als je twee zaken oppakt. Dus als je naast wanden ook je vloer of dak doet kan dat zichzelf sneller terugverdienen. Wij hebben in de woonkamer een airco hangen die ook kan verwarmen. Met ingestelde timer en zonnepanelen hebben we de stadsverwarming met 50 euro per maand naar beneden gekregen. Voor de zonnepanelen hebben we een duurzaamheidslening van 1,6% (rente is aftrekbaar). We wekken nog steeds veel meer op dan we gebruiken dus per maand hebben we onze kosten significant naar beneden gebracht.
Dit is een beetje het idee ja. Ook de rente is nog aftrekbaar (hoewel verwaarloosbaar). Een airco ophangen die kan verwarmen i.c.m. zonnepanelen is ook een optie. Echter, het liefst ben ik geheel van Eneco af, want ik vind het hele stadsverwarming concept maar niks (hoewel het prima werkt) i.v.m. geen keuze leverancier en Eneco die de prijs zelf kan bepalen (weliswaar binnen de ACM regels)
Tsurany schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 17:46:
Een tweeaantal aspecten om op te letten:
- Salderen gaat verdwijnen. Een kWh in de zomer opgewekt levert minder op dan een kWh die je in de winter verbruikt. Zelfvoorzienend ga je dus niet worden maar je kan wel een deel van je eigen winterverbruik opwekken.
- De garantietermijn van je warmtepomp is waarschijnlijk korter dan de looptijd van de lening. Zorg dat je reserves hebt voor onderhoud en reparatie.

Maar in de basis is het geen slecht plan. Die duurzaamheidsleningen zijn zeer gunstig qua voorwaarden omdat ze echt gericht zijn op duurzaamheid, niet op winst maken. Als je dus gaat lenen naast je hypotheek is dit wel een zeer goede optie. Zorg dan dat je zo goedkoop mogelijk je zonnepanelen en warmtepomp kan plaatsen om de TVT zo laag mogelijk te houden.
Dat is het punt inderdaad. Mijn verwachting is dus ook dat we in de eerste instantie flinke maandlasten houden (gezien de dan nog vrij hoge lening). Door subsidie op de warmtepomp en BTW teruggave van de panelen en wat eigen geld wil ik direct een paar K van de lening afhalen. Daarmee zal mijn maandbedrag naar beneden gaan (= automatisch extra reserve om klappen op te vangen).
CyberMania schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 17:48:
[...]

Dit is even een fictief bedrag voor nu, erg conservatief berekend. Ik verwacht dat dit meer zal zijn. 26 euro per maand is niet veel voor zo'n blok, daar ben ik het met je mee eens. Anderzijds verwacht ik wel dat het waardevermeerderend werkt voor de woning en na het aflossen van de lening is het geen 26 euro meer maar "ineens" 150 a 200 (?) euro per maand tegen die tijd. Het is dus echt een lange termijn investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Fictief bedrag, dus die verzonnen € 18.000 zou ook ineens maar € 9.000,- kunnen zijn in werkelijkheid :?

Warmtepompje had ik al voor <600 euro geïnstalleerd en wel met alles erbij. Grotendeels zelf geïnstalleerd. Zonnepanelen krijg je bijna gratis bij een pakje boter.

Het lijkt me handiger om een betere schatting te maken van de kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
Dre schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 14:00:
Fictief bedrag, dus die verzonnen € 18.000 zou ook ineens maar € 9.000,- kunnen zijn in werkelijkheid :?

Warmtepompje had ik al voor <600 euro geïnstalleerd en wel met alles erbij. Grotendeels zelf geïnstalleerd. Zonnepanelen krijg je bijna gratis bij een pakje boter.

Als jij zonnepanelen en een warmtepomp kan installeren voor 9000 euro mag je mij PM'en! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:15
ID-College schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 14:21:
[...]

Als jij zonnepanelen en een warmtepomp kan installeren voor 9000 euro mag je mij PM'en! ;)
Ik wou al zeggen: waar kan ik voor <600€ een warmtepomp met installatie vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-04 18:44

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zonnepanelen voor een pakje boter houd ik me ook voor aanbevolen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
Ik heb niet alles gelezen maar: hebben jullie al NHG :?
Je zou ook kunnen kiezen om het verduurzamen van je woning op te nemen in je hypotheek. De NHG grens is door de gestegen huizenprijzen ook flink omhoog gegaan. Doordat je nu wellicht in aanmerking komt voor een NHG, kan je rente best flink dalen en is door de besparing op je hypotheek het verduurzamen wellicht gratis, of zelfs een verdienste omdat de hypotheekrente lager uit kan vallen.
Heb ik ook gedaan, dankzij een tip van hier (paar jaar geleden inmiddels).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
overhyped schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 14:43:
[...]

Ik wou al zeggen: waar kan ik voor <600€ een warmtepomp met installatie vinden...
Misschien bedoeld hij een airco, is ook een soort van warmtepomp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-04 18:44

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ybos schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 16:30:
[...]

Misschien bedoeld hij een airco, is ook een soort van warmtepomp...
Dan nog, beetje kwaliteit airco kost minimaal het dubbele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
ybos schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 16:30:
Ik heb niet alles gelezen maar: hebben jullie al NHG :?
Je zou ook kunnen kiezen om het verduurzamen van je woning op te nemen in je hypotheek. De NHG grens is door de gestegen huizenprijzen ook flink omhoog gegaan. Doordat je nu wellicht in aanmerking komt voor een NHG, kan je rente best flink dalen en is door de besparing op je hypotheek het verduurzamen wellicht gratis, of zelfs een verdienste omdat de hypotheekrente lager uit kan vallen.
Heb ik ook gedaan, dankzij een tip van hier (paar jaar geleden inmiddels).
Klopt dat is een optie! Echter de rente van mijn hypotheek is hoger dan b.v. een energiebespaarlening. Dat maakt deze optie minder interessant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023

Huh... waarom heeft nog niet iedereen dan een warmtepomp en zonnepalen?
Goedkoper dan een CV installatie :+

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

HereIsTom schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 18:00:
[...]

Huh... waarom heeft nog niet iedereen dan een warmtepomp en zonnepalen?
Goedkoper dan een CV installatie :+
Ik denk dat de meeste mensen zich er niet mee bezig willen houden. Die betalen gewoon elke maand en hebben geen idee wat ze de komende 15 jaar moeten betalen. Niets doen is makkelijker dan iets doen.

https://miro.medium.com/m...SGomuEoNmhbYeo2k0jDA.jpeg

Warmtepomp van een gerenommeerd merk kost mij netto € 160,- thuis op een pallet. Maar toen kreeg je nog 2300 euro subsidie op een 5 kW warmtepomp. Man ingehuurd om gaatjes in beton te boren a ~€ 100,-. Radiator marktplaats ~€ 80,-. CV onderdelen, knelkoppelingen en dergelijke zijn nog best prijzig. Totaal € 600,- met eigen arbeid.

Zonnepanelen heb je voor 90 euro nieuw per stuk. Tweedehands zijn ze helemaal goedkoop. Omvormer zou ik tweedehands kopen en dan heb je 200 euro al een hoop te koop.

Daarom dat ik nogal schrok van € 18.000,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Dat laatste komt niet zozeer doordat het appartement zeer goed geïsoleerd is maar door de buren die wel stoken. Als niemand dat doet dan wordt het in de winter veel kouder dan 19 graden. Wat wel logisch is natuurlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Maaarkske86 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 10:56:
Probleempunt is mogelijk dat TS niet van stadsverwarming af mag (ketenbeding in koopcontract) en hij dus vastrecht zal moeten blijven betalen voor stadsverwarming zelfs al gebruikt hij 0,0. Dingetje om uit te zoeken.

Om te beginnen; wat is het maandelijkse vastrecht voor de stadsverarming?

[ Voor 9% gewijzigd door bombadil op 11-07-2020 22:13 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
ID-College schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 17:17:
[...]

Klopt dat is een optie! Echter de rente van mijn hypotheek is hoger dan b.v. een energiebespaarlening. Dat maakt deze optie minder interessant!
Ookal is de rente op je hypotheek hoger, dan nog kan het geld opleveren.
Stel 18000 euro rente 1 procent -> 180 euro per jaar rente

Hypotheek 200.000 op 2 procent -> 4000 per jaar rente
Hypotheek 218000 op 2 procent -> 4360 per jaar rente (dus inderdaad, je energiebesparing financieren in hypotheek is duurder maar)

Stel, door de NHG daalt je totale hypotheekrente met 0,2%
218000 op 1,8% -> 3924 per jaar
Dan is je nieuwe rentebedrag voor de hypotheek (18000 hoger dan eerst) nog lager dan je originele hypotheek. Dus los van je besparing op energiekosten heb je ook een besparing gerealiseerd op je maandbedrag van de hypotheek. Dit in plaats dat je maandelijks een bedrag moet betalen voor je energiebesparingslening!

Ik zou het nog eens goed doorrekenen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:28
Wellicht een idee: nu beginnen met zonnepanelen en direct de energierekening verlagen. De besparing zet je op een spaarrekening en zodra je voldoende geld hebt voer je de spouwmuurisolatie uit. En zo ga je dan door.

Scheelt je een lening, maar je maakt dan wel de rest van het potje dat je nog hebt op. Mocht je dat niet willen dan kun je misschien af met een kleinere lening.

[ Voor 26% gewijzigd door Insert12 op 12-07-2020 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Insert12 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 14:50:
Wellicht een idee: nu beginnen met zonnepanelen en direct de energierekening verlagen. De besparing zet je op een spaarrekening en zodra je voldoende geld hebt voer je de spouwmuurisolatie uit. En zo ga je dan door.

Scheelt je een lening, maar je maakt dan wel de rest van het potje dat je nog hebt op. Mocht je dat niet willen dan kun je misschien af met een kleinere lening.
Qua isolatie hebben we al overal het glas + kozijnen vervangen. Spouwmuur isolatie komen ze over 2 maanden doen en eind van de maand de vloer! Het enige wat nog moet gedaan worden is t dak.. dat ga ik komend jaar doen.. dan zijn we rond wat betreft isolatie!

Daarom zijn we nu aan t kijken naar andere zaken dan isoleren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Standeman schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 11:23:
Je kan ook butaangas(flessen) gebruiken. Of een pelletkachel (al denk ik dat dit nog wel afgestraft gaat worden in de nabije toekomst).

Voor dat bedrag?

Waarom zie ik dan bedragen van 10.000 tot 20.000 voor een lucht/water warmtepomp? En oudere woningen zijn vrij lastig voldoende geisoleerd te krijgen, mijn woning uit 1972 heeft nu HR++ ramen, maar een warmtepomp gaat het niet warm genoeg krijgen vrees ik (of het gaat veel te veel stroom kosten).

[ Voor 53% gewijzigd door Marzman op 12-07-2020 15:58 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
ybos schreef op zondag 12 juli 2020 @ 10:33:
[...]

Ookal is de rente op je hypotheek hoger, dan nog kan het geld opleveren.
Stel 18000 euro rente 1 procent -> 180 euro per jaar rente

Hypotheek 200.000 op 2 procent -> 4000 per jaar rente
Hypotheek 218000 op 2 procent -> 4360 per jaar rente (dus inderdaad, je energiebesparing financieren in hypotheek is duurder maar)

Stel, door de NHG daalt je totale hypotheekrente met 0,2%
218000 op 1,8% -> 3924 per jaar
Dan is je nieuwe rentebedrag voor de hypotheek (18000 hoger dan eerst) nog lager dan je originele hypotheek. Dus los van je besparing op energiekosten heb je ook een besparing gerealiseerd op je maandbedrag van de hypotheek. Dit in plaats dat je maandelijks een bedrag moet betalen voor je energiebesparingslening!

Ik zou het nog eens goed doorrekenen!
Op dit moment hebben we al NHG. Ik vraag mij af of de kosten die je moet maken er tegen op wegen. De rente was al heel scherp destijds. Zal het eens opzoeken als ik tijd hebt maar het gaat is te groot ervoor.. de energiebespaarlening is 1.8%.. ik zou dan substantieel moeten verlagen of de rentevast verkorten. Als ik de eenmalige kosten nee neem vraag ik mij af of het zoveel gaat schelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
ID-College schreef op zondag 12 juli 2020 @ 18:11:
[...]

Op dit moment hebben we al NHG. Ik vraag mij af of de kosten die je moet maken er tegen op wegen. De rente was al heel scherp destijds. Zal het eens opzoeken als ik tijd hebt maar het gaat is te groot ervoor.. de energiebespaarlening is 1.8%.. ik zou dan substantieel moeten verlagen of de rentevast verkorten. Als ik de eenmalige kosten nee neem vraag ik mij af of het zoveel gaat schelen!
Als je al NHG hebt maakt het niet uit.
Ik had toendertijd nog geen NHG en kon door mn zonnepanelen op te nemen in de hypotheek wel omschakelen naar NHG, scheelde jaar of 4 terug flink. Daarna bedrag van de panelen gewoon weer afgelost want ik wilde ze toch al aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Marzman schreef op zondag 12 juli 2020 @ 15:53:
[...]

Je kan ook butaangas(flessen) gebruiken. Of een pelletkachel (al denk ik dat dit nog wel afgestraft gaat worden in de nabije toekomst).

[...]

Voor dat bedrag?

Waarom zie ik dan bedragen van 10.000 tot 20.000 voor een lucht/water warmtepomp? En oudere woningen zijn vrij lastig voldoende geisoleerd te krijgen, mijn woning uit 1972 heeft nu HR++ ramen, maar een warmtepomp gaat het niet warm genoeg krijgen vrees ik (of het gaat veel te veel stroom kosten).
Je hebt gelijk, die 600 euro is niet meer mogelijk. Hetzelfde model warmtepomp is nu netto 900 euro duurder geworden. Dus dat zou bij mijn woning 1500 euro worden als je het zelf kan installeren.

Mijn warmtepompboiler is van -50 euro gegaan naar iets van 700 euro met zelf installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
ID-College schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 22:11:
Tijdens mijn zoektocht kwam ik uit op de energiebespaarlening. Ons plan is om nog 10 jaar in deze woning te blijven zitten.
Als je er nog 10 jaar in wilt zitten, waarom wacht je dan niet eventjes totdat de rente negatief wordt?
Pagina: 1