Muur laten stucen in de winter?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:47
Beste Tweakers,

In december krijgen we de sleutels van onze nieuwe woning. Twee dingen staan hoog op de lijst om aan te pakken; een nieuwe vloer en de granol spachtelputz vervangen met glad stucwerk (beiden alleen beneden). De vloer doen we direct maar het stucwerk zijn we niet over uit. Idealiter doe je dat voor de nieuwe vloer er ligt, maar is het slim om te laten stucen in de koude donkere decembermaand? Je kunt lastig het huis 20 graden stoken met de ramen open en bouw ventilatoren op de muren lijkt me.

Wat raden jullie aan; toch meteen laten stucen of uitstellen tot volgend jaar zomer? Iemand misschien ervaring ermee?

Beste antwoord (via Piet_Piraat7 op 09-07-2020 07:55)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:59
Het ergst is eigenlijk warm, vochtig weer. Dan droogt het voor geen meter. Winter is juist prima: buitenlucht is koud en droog, en als je dan ventileert en verwarmt, kan die lucht juist bergen vocht opnemen. Bv. Mechanische ventilatie (type C) goed aan en de ramen aan de overgelegen kant van het huis zover open dat die daar goed aanzuigt - maar ook niet verder, want je wilt het binnen wel op temperatuur houden. Dan CV op 18 ofzo, misschien 20 max. Bij circulatie (type D) ding op max, ramen juist dicht, interne deuren open, en gaan.

Kost je wat gas, maar droogt prima. Bouwdrogers zou dan niet nodig moeten zijn, ook niet overdreven gaan stoken. Een dag per mm moet je toch op rekenen, als je het sneller wilt laten gaan krijg je alleen maar scheuren en ellende.

Alleen als je huis zo slecht geïsoleerd is dat je de buitenmuren niet fatsoenlijk warmgestookt krijgt met de kamer mee, werkt dit niet.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Daar kun je gewoon apparatuur voor huren..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Waarom zou het niet in de winter kunnen? In de zomer is het veel problematischer omdat het allemaal sneller droog is. De winter is ideaal voor dit soort binnen werkzaamheden.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06:02
Ik heb mijn huis bij beide grote verbouwingen in november laten stucen.

De eerste keer vroor het buiten zaten boven de ramen er nog niet in, en hadden we nog geen cv. Toen stond er voor 9000w aan heaters aan in huis voor ruim een week 24/7 :D

Beide keren goed gegaan.

Als je gewoon cv hebt dan is het gewoon een kwestie van een constante temperatuur aan houden, graadje of 18 hadden we de laatste keer aangehouden.
En meerdere ventilatoren voor luchtcirculatie(niet op het stucwerk richten)

Winter is geen probleem, het moet natuurlijk niet 5 graden zijn binnen maar 25 graden is ook niet handig.

[ Voor 9% gewijzigd door FRANQ op 08-07-2020 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peer_76
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06:11
Met 16 tot 18 graden en een goede bouwdroger gaat het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Grappig dat het dus blijkbaar gewoon kan. Ik werd in mijn sociale kring juist gewaarschuwd het niet te doen.

Aanvullende vraag; de nieuwe vloer wordt parket. Gaat dat nog problemen opleveren met nat stucwerk? Eerst volledig laten drogen en dan een veilige tijd later de vloer er in neem in aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Voor parket leggen moet je altijd eerste de vochtwaarde van de vloer meten...
NOK? Dan wachten en weer meten,, zo vaak herhalen zodat je in de echt veilige zone komtt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-05 16:38

Foamy

Fulltime prutser

Je hebt het over bouwventilatoren. Dit betreft dan een nieuwbouwhuis neem ik aan? If so: wacht even een jaartje of 1 a 2 ;-) Een nieuwe woning gaat zich altijd nog wat bewegen en dat zorgt vrijwel altijd voor scheuren in je stucwerk. Als je het nu laat doen is de kans goed aanwezig dat je het over 2 tot 3 jaar weer laat doen. Ik woon inmiddels 5+ jaar in mijn nieuwbouw, en pas nu merk ik dat scheuren een beetje stabiel blijven.

blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Piet_Piraat7 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 21:55:
Beste Tweakers,

In december krijgen we de sleutels van onze nieuwe woning. Twee dingen staan hoog op de lijst om aan te pakken; een nieuwe vloer en de granol spachtelputz vervangen met glad stucwerk (beiden alleen beneden). De vloer doen we direct maar het stucwerk zijn we niet over uit. Idealiter doe je dat voor de nieuwe vloer er ligt, maar is het slim om te laten stucen in de koude donkere decembermaand? Je kunt lastig het huis 20 graden stoken met de ramen open en bouw ventilatoren op de muren lijkt me.

Wat raden jullie aan; toch meteen laten stucen of uitstellen tot volgend jaar zomer? Iemand misschien ervaring ermee?
Maximaal 19graden wordt aangeraden, en natuurlijke airflow en verwarming.
Stoken, met oa heater, kan het stucwerk doen scheuren.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimmer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-04 09:37

nimmer

hai :O

Toen ik mijn huis kocht ook meteen alles laten stucken, had ook geen cv en was echt een terror winter. Had 3x2.5 kw aan heater & en zo'n industriële ontvochtiger. Was wel duur qua electra, maar ging prima verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
FRANQ schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 22:02:
Ik heb mijn huis bij beide grote verbouwingen in november laten stucen.

De eerste keer vroor het buiten zaten boven de ramen er nog niet in, en hadden we nog geen cv. Toen stond er voor 9000w aan heaters aan in huis voor ruim een week 24/7 :D

Beide keren goed gegaan.

Als je gewoon cv hebt dan is het gewoon een kwestie van een constante temperatuur aan houden, graadje of 18 hadden we de laatste keer aangehouden.
En meerdere ventilatoren voor luchtcirculatie(niet op het stucwerk richten)

Winter is geen probleem, het moet natuurlijk niet 5 graden zijn binnen maar 25 graden is ook niet handig.
9 kW x 24 uur x 7 dagen x 0,21 €/kwh = €318 aan elektra :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 21:55:
Beste Tweakers,

Euh... waarom laat je je woning stucen van spachtelputz voorzien als dat er meteen weer af moet? Of bedoel je tweedehands woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:24

Sport_Life

Solvitur ambulando

Stukadoors zijn doorgaans weinig voorzichtig (tijd = geld), dus altijd eerst stucen, daarna vloer etc.

Bij ons viel de beste jongen met een emmer vol troep van de trap 8)7. Alles zat onder.

[ Voor 30% gewijzigd door Sport_Life op 08-07-2020 22:35 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • Beste antwoord
  • +7 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:59
Het ergst is eigenlijk warm, vochtig weer. Dan droogt het voor geen meter. Winter is juist prima: buitenlucht is koud en droog, en als je dan ventileert en verwarmt, kan die lucht juist bergen vocht opnemen. Bv. Mechanische ventilatie (type C) goed aan en de ramen aan de overgelegen kant van het huis zover open dat die daar goed aanzuigt - maar ook niet verder, want je wilt het binnen wel op temperatuur houden. Dan CV op 18 ofzo, misschien 20 max. Bij circulatie (type D) ding op max, ramen juist dicht, interne deuren open, en gaan.

Kost je wat gas, maar droogt prima. Bouwdrogers zou dan niet nodig moeten zijn, ook niet overdreven gaan stoken. Een dag per mm moet je toch op rekenen, als je het sneller wilt laten gaan krijg je alleen maar scheuren en ellende.

Alleen als je huis zo slecht geïsoleerd is dat je de buitenmuren niet fatsoenlijk warmgestookt krijgt met de kamer mee, werkt dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11851

Afgelopen winter heb ik mijn nieuwe appartement laten stucen, werkt als een trein bij lage temperaturen. ook gedaan voordat er een vloer in kwam, juist om evt. schade aan de vloer te voorkomen.

Stucwerk moet helemaal niet zo snel drogen, duurt een paar dagen. CV op graadje 20 zetten en ramen op een kier zetten bij evt. gebrek aan ventilatie

Pas daarna vloer laten leggen als het droog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Foamy schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 22:18:
Je hebt het over bouwventilatoren. Dit betreft dan een nieuwbouwhuis neem ik aan?
Nee het is een jaren 30 woning juist. Ik had het over bouwventilatoren (huren) omdat je na het stucen alles goed wil laten drogen.
kabeltjekabel schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 22:25:
[...]
Euh... waarom laat je je woning stucen als dat er meteen weer af moet? Of bedoel je tweedehands woning?
Die snap ik niet. Er zit nu al (jaren) granol spachtelputz op de muren van de jaren 30 woning. Wij vinden gladde muren mooier. We krijgen de sleutels in december en willen muren + vloer aanpakken. Ik heb niet eerder muren laten stucen dus ik weet niet of die granol spachtelputz er eerst af moet, of dat er gewoon een nieuwe laag op wordt gesmeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-04 15:40
Jaren 80 woning compleet laten stucen in de maanden Jan/feb

Met bouwdrogers en goede ventilatie was het na 4/5 weken pas echt droog.

En zo heb ik het vaker gezien en gehoord het echt weken duurde en niet dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:46

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Piet_Piraat7 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 06:52:
[...]

Nee het is een jaren 30 woning juist. Ik had het over bouwventilatoren (huren) omdat je na het stucen alles goed wil laten drogen.
...
Ik heb niet eerder muren laten stucen dus ik weet niet of die granol spachtelputz er eerst af moet, of dat er gewoon een nieuwe laag op wordt gesmeerd.
Als het er goed op zit (niet loslaat), dan kan het er gewoon overheen. Ze zetten het dan eerst in voorstrijk en dan een laagje stuc. Het laagje is ook niet zo dik dan, dus sneller droog.
Geen bouwdroger huren, gewoon normaal je huis stoken alsof je er woont. Meer ventilatie is natuurlijk prima. Als ze er echt een klein laagje op smeren is dat met een week wel droog. Diepe gaten duurt eindeloos. Ik had een stukje waar de kale muur zichtbaar was. Om dat gelijk te trekken met de rest moest daar zo'n 5cm op. Duurde eindeloos. Denk wel 2 maanden..

In jou geval zal het korter zijn, ik zou wel ruime marge nemen met de vloer en die pas 3 weken later laten komen. Verzetten wordt niemand blij van..

[ Voor 8% gewijzigd door prein2 op 09-07-2020 08:03 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
@prein2 denk je niet dat granol spachtelputz dan ook wat langer duurt, gezien de diepere groeven er in? Al zijn die groeven ook weer niet zó diep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:51
@Piet_Piraat7 1 dag per millimeter, laat die groeven 3mm zijn, heb je het over 3 dagen extra.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 25-04 13:40
Ik heb afgelopen oktober / november ~150m2 laten stucen zonder bouwdroger of verwarming (radiatoren eraf ivm stucen). Droogde prima op, is schijnbaar beter als het een beetje langzaam droogt (minder scheuren). Ik denk dat 80% in een week droog was (6/7mm), 1 buitenmuur (de binnenkant) duurde 2 weken, maar die was heel erg oneven, op sommige plekken 1,5 cm dikke stuc. Gaat om jaren 30 huis (zonder spouw of isolatie oid).

Samengevat: kan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:25
Wij zijn momenteel bezig met stuccen en er staat nu ook een bouwdroger van 2,5 kW constant te draaien. Buiten wat stroomkosten lijkt het mij in de winter prima te doen.

Wij hebben 6 jaar gewacht met onze nieuwbouw en de rest heeft dat niet gedaan. Iedereen heeft eigenlijk wel ergens een plek die is gescheurd. Niet extreem maar we iets.

Bij ons was het budget op dus geen keuze, maar wel een gedoe wanneer je er al woont

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:33
Thalaron schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 12:02:
Wij zijn momenteel bezig met stuccen en er staat nu ook een bouwdroger van 2,5 kW constant te draaien. Buiten wat stroomkosten lijkt het mij in de winter prima te doen.

Wij hebben 6 jaar gewacht met onze nieuwbouw en de rest heeft dat niet gedaan. Iedereen heeft eigenlijk wel ergens een plek die is gescheurd. Niet extreem maar we iets.

Bij ons was het budget op dus geen keuze, maar wel een gedoe wanneer je er al woont
Heb je al die tijd tegen kaal beton aangekeken? Dat zou ik geen 6 jaar volhouden want ik hou ook absoluut niet van een industriële stijl. Die scheuren zou ik me ook niet druk om maken; gips uithakken en opnieuw (laten) stuken met een stuk gaas er in. Dat is zelf ook prima te doen. Het enige echte nadeel is dan dat het betreffende stuk muur, helemaal moet worden geschilderd om kleurverschil/vlekken/aanzetten te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
helpt toch allemaal niets. Ik heb onlangs onze woning uit 2007 laten stucen en dat scheurt nog her en der nog op de meeste vreemde plekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
@GodDamage haha nee.. behangklaar stucwerk met behang :)

Nu met sierpleister en alle plafonds strak :)

[ Voor 32% gewijzigd door Thalaron op 09-07-2020 14:59 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Als we toch vragen aan het stellen zijn :). Hoelang duurt het stucken van een woning ongeveer? (Gewoon redelijk normale 2 kapper).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bleet
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bleet

Losing my edge.

Gijsje22 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 15:19:
Als we toch vragen aan het stellen zijn :). Hoelang duurt het stucken van een woning ongeveer? (Gewoon redelijk normale 2 kapper).
Ligt een beetje aan wat wil je allemaal laten stucen? En natuurlijk de voorbereiding.

Ik heb de beste man 60m2 aan plafond laten stucen en een muur van de slaapkamer. Is op de eerste dag pas rond 14:00 begonnen en om 16:00 gestopt, maar had alles de volgende dag aan het einde ook klaar en strak.

Daartegen heb ik wel alle voorbereiding gedaan dus hij kon gelijk aan het werk (naden tussen de gipsplaten strak, voorstrijk).

Last.fm |
If bullshit could fly, i'd be an astronaut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
@Gijsje22 onze 2 onder 1 kap zal men, voor de gehele woning, circa 3 weken bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 06:52:
[...]

Die snap ik niet. Er zit nu al (jaren) granol spachtelputz op de muren van de jaren 30 woning. Wij vinden gladde muren mooier. We krijgen de sleutels in december en willen muren + vloer aanpakken. Ik heb niet eerder muren laten stucen dus ik weet niet of die granol spachtelputz er eerst af moet, of dat er gewoon een nieuwe laag op wordt gesmeerd.
Je had het over 'nieuwe woning'. Maar het is dus gewoon 'tweedehands woning' ;)

En ik zie dat mijn post ook niet helemaal foutloos was :+

[ Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 09-07-2020 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Nog een vraag die mij te binnen schiet namelijk; er zit nu granol spachtelputz op de muren. Om dit glad te krijgen, kan er dan een (dunne) laag stuc overheen of moet eerst de huidige stuclaag verwijderd worden?

Edit: sorry, lees nu in een eerder antwoord dat het er overheen kan als de onderlaag goed vast zit.

[ Voor 19% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 13-07-2020 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

I-King schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 08:09:
@Piet_Piraat7 1 dag per millimeter, laat die groeven 3mm zijn, heb je het over 3 dagen extra.
Daar moet je jezelf niet mee rijk rekenen. Als de muur scheef of hol/bol is dan kan er zo maar 20mm overheen moeten. Bij granol zie je dat niet, dus maakt het niet uit en laten ze dat zo, bij een strakke wand zie je dat wel, dus moeten ze het recht trekken.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Piet_Piraat7 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:48:
Nog een vraag die mij te binnen schiet namelijk; er zit nu granol spachtelputz op de muren. Om dit glad te krijgen, kan er dan een (dunne) laag stuc overheen of moet eerst de huidige stuclaag verwijderd worden?

Edit: sorry, lees nu in een eerder antwoord dat het er overheen kan als de onderlaag goed vast zit.
Alsof die granol nu nog vast zit...
Vaak kun je het er zo afsteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:12
Gijsje22 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 15:19:
Hier was de bovenverdieping (woonoppervlakte 35m2, totaal een kleine 200m2 stuc) 4 dagen werk. Maar meeste van de tijd was de stukadoor alleen bezig. Alle muren schuin dak zijn gedaan, hoogste punt ca 3,3 meter boven de vloer.

Hoe lang ze er mee bezig zijn hangt af van hoeveel man tegelijkertijd aan de slag gaat.
En hoeveel lastige hoekjes en gaatjes je hebt.
En of je sierlijsten er in laat zetten.
En hoe goed (of slecht) je ondergrond is.
En hoeveel vierkante meters er gedaan moeten worden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Bij mij kwamen ze met een ploegje van 3 man en deden net geen 2 dagen per verdieping. Dag 1 kwamen ze einde middag afplakken en primeren. Dag 2 hele dag stuken, Dag 3 in de ochtend met topfinish afwerken en alles nog keer nalopen.

En vergeet niet na het stuken alle binnenhoeken in te snijden en af te kitten voorafgaand aan schilderwerk. Dat scheelt een boel scheuren.

[ Voor 23% gewijzigd door Sethro op 13-07-2020 23:03 ]

Pagina: 1