Netwerk(adapter) goed instellen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semicon
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05 21:32
Hey,

Ik heb net een nieuwe pc in elkaar gezet. Deze ASUS B550 heeft zelfs een snellere netwerkkaart dan mijn oude game pc (max 2.5gbit, oude pc heeft 1gbit).

In mijn gigabit netwerk haal ik op mijn oude gamepc downstreams van 650bmit+ (naar internet)
Als ik exact die netwerkkabel in mijn nieuwe pc plug en tests run blijft hij op de nieuwe pc op 360mbit hangen (zelfs mijn mac is via wifi sneller lol). Gaat mij voor het oplossen alleen om internet snelheid, binnen het netwerk doe ik niets (als ik dat al doe gaat het vaak zelfs eerst het internet op en dan internet af via cloud drives.. dus ik ben niet opzoek naar pc2pc tests).

Ik heb als een van de eerste dingen natuurlijk de latest drivers van mijn netwerkadapter geinstalleerd. Tevens, heb ik naar de advanced settings gekeken en tweaked maar dit had geen enkel effect.(edit: na intel software tweaks van consistent 360, naar consistent 420)

Ik weet dat ik iets mis, maar weet niet wat (is al weer 3 jaar geleden dat ik mijn vorige game pc in elkaar heb gezet, hetzelfde issue had en het duurde toen ook veelste lang voordat ik goede downstream gefixt had).

Ik heb nu Windows 10 Pro btw, mijn andere game is Home. Twijfel ten zeerste of dat iets uitmaakt.

Het is een fresh install, alleen chrome en drivers staan er op. (edit: inmiddels ook games en meer)

Ik gebruik verschillende sites om te testen (maar fast.com geeft me altijd al meest consistent resultaat), maar ik doe het letterlijk met dezelfde kabel enkele seconden na elkaar en de nieuwe game pc is gewoon hard-capped op 360mbit lijkt het.

Wie kan me helpen mijn netwerkkaart weer up to speed te brengen?

[ Voor 11% gewijzigd door semicon op 10-07-2020 13:26 . Reden: updates verwerkt ]

Beste antwoord (via semicon op 10-07-2020 13:22)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:46
Volgens mij was er een probleem met o.a. de intel I225-V adapter in 1Gb omgevingen
Was dacht ik op te lossen door in de driver de speed fixed op 1Gb te zetten.
Zal even zoeken waar ik dat gelezen heb.

EDIT:
Hier kun je het lezen:
https://www.intel.com/i225v1

[ Voor 15% gewijzigd door Ben(V) op 09-07-2020 09:58 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07 13:29

lier

MikroTik nerd

Start eerst met testen van je nic met behulp van iPerf, dan kan je gelijk een aantal zaken uitsluiten:
https://iperf.fr/iperf-download.php

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

ASUS is een merk, B550 een chipset; samen is het nog geen produkt ;)

@semicon allicht, maar volgens mij ben je hier al lang genoeg: vul even je topicstart aan met alle relevante informatie, misschien ook driver-versies / BIOS-versies.

Daarnaast is fast.com dus nooit een benchmark voor je netwerkkaarten; het is een benchmark enkel hoe je downstream van je ISP op je PC binnenkomt. Wil je goed testen of je NIC correct functioneert, dan kan je inderdaad met iPerf aan de gang maar dan ga ik er ook vanuit dat de rest van het netwerk 2.5Gbit of hoger kan verwerken / versturen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:49
Je switch zal wel max 1Gbit/s doen (wat voor switch heb je?). Als je echt de volle 2,5Gbit/s wil halen dan moet je switch IEEE 802.3bz compatible zijn en je bekabeling moet van goede kwaliteit zijn.
Switch en NIC moeten altijd hetzelfde ingesteld staan:
switch autosensing? dan de NIC ook!
switch fixed speed? dan de NIC ook!

Zoals gezegd moet je testen met iPerf3. Daarvoor heb je dan wel 2 machines nodig en de de maximale snelheid zal de max. van de traagste zijn!

[ Voor 42% gewijzigd door SniperGuy op 09-07-2020 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:49
MAX3400 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 08:14:
ASUS is een merk, B550 een chipset; samen is het nog geen produkt ;)

@semicon allicht, maar volgens mij ben je hier al lang genoeg: vul even je topicstart aan met alle relevante informatie, misschien ook driver-versies / BIOS-versies.

Daarnaast is fast.com dus nooit een benchmark voor je netwerkkaarten; het is een benchmark enkel hoe je downstream van je ISP op je PC binnenkomt. Wil je goed testen of je NIC correct functioneert, dan kan je inderdaad met iPerf aan de gang maar dan ga ik er ook vanuit dat de rest van het netwerk 2.5Gbit of hoger kan verwerken / versturen?
Als je de specs van een B550 series had gekeken dan had je kunnen zien dat de 2.5 GBit varianten het Intel® I225-V 2.5G of Realtek RTL8125B 2.5Gb chipset gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

SniperGuy schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 08:15:
[...]

Als je de specs van een B550 series had gekeken dan had je kunnen zien dat de 2.5 GBit varianten het Intel® I225-V 2.5G of Realtek RTL8125B 2.5Gb chipset gebruiken :)
*knip*. Dit mag een maatje minder bot.

[ Voor 19% gewijzigd door rens-br op 10-07-2020 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semicon
Het gaat me echt alleen om internet snelheid (die max 1gbit is, maar heb een 650bmit abbo), ik doe zelden wat tussen drie pc's in het netwerk. Het is een ASUS rog strix B550-F, latest bios versie. Dit moederbord heeft een Intel I225-V (2.5Gb) netwerkkaart.

Ik zal iPerf downloaden en kijken wat daar uit komt (kende die app nog niet!)

edit: ps.omdat mijn andere pc met dezelfde kabel op dezelfde gigabit router zit en hogere snelheid (letterlijk dubbel zo snell) ga ik er niet vanuit dat het relevant is om te weten wat de rest van het netwerk is. Ik ben vrijwel zeker dat het software (os) gerelateerd is. Ik vermoed dat de latest officiele drivers gewoon niet afdoende zijn, en ik een andere driver moet gebruiken (ik herinner me zoiets van mijn vorige game pc).

[ Voor 42% gewijzigd door semicon op 09-07-2020 09:30 . Reden: abbo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

semicon schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 09:26:
Het gaat me echt alleen om internet snelheid (die max 1gbit is)...
Maar dan zit het toch al jaren niet goed thuis want je zegt ook "oude gamepc downstreams van 650bmit"; dat is dus gewoon 35% onder de max.

Nog afgezien van het feit dat je nieuwe PC ook sneller moet kunnen dan 360Mbit, heb je dus nog nooit 1Gbit gehaald. Doet me vermoeden dat er in je hele netwerk iets niet goed zit.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:46
Volgens mij was er een probleem met o.a. de intel I225-V adapter in 1Gb omgevingen
Was dacht ik op te lossen door in de driver de speed fixed op 1Gb te zetten.
Zal even zoeken waar ik dat gelezen heb.

EDIT:
Hier kun je het lezen:
https://www.intel.com/i225v1

[ Voor 15% gewijzigd door Ben(V) op 09-07-2020 09:58 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07 13:29

lier

MikroTik nerd

semicon schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 09:26:
Ik ben vrijwel zeker dat het software (os) gerelateerd is. Ik vermoed dat de latest officiele drivers gewoon niet afdoende zijn, en ik een andere driver moet gebruiken (ik herinner me zoiets van mijn vorige game pc).
Dat kan je dus eenvoudig bevestigen met iPerf...niet door je browser te gebruiken voor de testen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semicon
Comment van Ben(V) heeft er voor gezorgd dat hij switched naar 430mbit nu (met die intel software, die in die pdf beschreven staat, PROset adapter software). Het is nog steeds niet als mijn oude game pc. Jammer dat het zo lastig is om goede drivers of settings te vinden met dit soort nieuwe hardware. Had het niet verwacht. Mocht iemand een goede guide hebben om met iperf te werken kan ik dat nog checken, maar ik kan daar zonder hulp niet zo veel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

semicon schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 20:54:
...Mocht iemand een goede guide hebben om met iperf te werken kan ik dat nog checken, maar ik kan daar zonder hulp niet zo veel mee.
.\iperf3 /h

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semicon
Ja op linux of mac kom ik er wel uit, maar daar heb ik eigenlijk dan ook nooit issues. Maar via cmd kan ik die perf niet eens runnen. Dus laat maar, het issue is sowieso gerelateerd aan drivers, kan haast niet anders (ook mijn mac haalt via een ethernet via adapter 635mbit, compleet zonder drivers te installeren). En prima als je van mening bent dat via een website testen niet 'goed genoeg is', dat is jouw mening, ik hoef geen wetenschappelijke oplossing, enige waar ik op uit ben is ongeveer dezelfde resultaten als mijn oude game pc (als het nou 630- of 650mbit is, dat vind ik voor een website als fast.com en speedtest prima, maar met rond 400mbit mis ik gewoon echt een mega chunk).
Pagina: 1