Debuggen Unifi WiFi netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaandorp
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-06 18:17
Ik heb een Unifi netwerk thuis wat soms voor vreemde problemen zorgt. Ik heb een Unifi powered switch met hierop drie Unifi accesspoints, een CloudKey en een USG.

Het issue is dat het access point op de slaapkamer soms geen WiFi meer levert op mobiele devices. Devices die al in de slaapkamer staan, zoals een Apple TV blijven het wel doen. Het gaat dus om devices die zich nieuw aanmelden op het AP. Ik vermoed dus dat het een DHCP probleem is. Als ik SSH in de AP kan ik gewoon pingen naar bestaande devices als de Apple TV en naar 8.8.8.8. Maar mobiele devices krijgen een link local adres.

Ik vind het gek dat ik met zo'n systeem dan niet makkelijk even de logs kan bekijken en het probleem kan lokaliseren. Ook zie je in de cloudkey alles op groen staan.

Ik heb geSSHed naar het AP en heb de /var/log/messages deels kunnen downloaden. Die staan hier:
https://pastebin.com/KVKV6dYy

Iemand enig idee waar te zoeken?

Beste antwoord (via kaandorp op 01-09-2021 12:09)

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:00

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Na veel issues en heel veel klachten van mijn medebewoners (" Pap, jij bent toch nerd, waarom werkt het hier dan nooit??) heb ik gewoon oudere firmware teruggezet op mijn AP's. Met versie 4.3.28.11361 heb ik vervolgens nauwelijks problemen gehad.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Je denkt dat het aan dhcp ligt maar zoekt het vervolgens op de Ap? Daarvoor moet je op de usg zijn (via de controller/ web interface of cli) hoe groot heb je je dhcp pool gemaakt in je netwerk?

Hier kan je vinden hoe je de dhcp log opvraagt.
https://community.ui.com/...c7-4db3-9137-1e0de34ff5f3

[ Voor 26% gewijzigd door HKLM_ op 08-07-2020 20:53 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaandorp
Ik zoek het in de AP, omdat de DHCP verder prima functioneert. Alleen niet op die specifieke AP. Als ik naar beneden loop met m'n iPhone dan krijg ik direct een adres.

Ik zie trouwens net op het UI forum dat er een topic van 46 pagina's (!) is waar mijn probleem exact besproken wordt.

https://community.ui.com/...92e0-361b78d3b48d?page=46

Ik ben helaas niet de enige dus 😒

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:00
Ik zou het eerst even vaststellen wat er nu wel of niet voorbij komt van en naar de desbetreffende ap, dus even een port-mirror aanmaken van de port waar de ap aan hangt en met wireshark analyseren. DHCP /discover/offer/request/ack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenfehrmann
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 27-12-2023
Sinds vandaag heb ik hier ook last van. Ik kan niet inloggen op de WiFi beneden maar boven wel. Mijn iPad daarintegen werkt beneden wel. Erg raar. Heeft iemand een oplossing? Ik ervaar steeds meer storingen etc met Ubiqiti en overweeg het hele spul eruit te halen en eruit te gooien. Erg vervelend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:38

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik werk regelmatig met unify en ook ik ben dit probleem meermaals tegengekomen. Vaak lost een reboot van de AP het probleem dan op maar eens in de zoveel tijd komt het weer terug. Opvallend is dat het vaak ook dezelfde AP's zijn die dit probleem vertonen. Helaas komt het maar weinig voor maar ik zal eens 2 AP's wisselen welke dus nooit en af en toe dit probleem geven om de overige infra uit te sluiten.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenfehrmann
DukeBox schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 15:59:
Ik werk regelmatig met unify en ook ik ben dit probleem meermaals tegengekomen. Vaak lost een reboot van de AP het probleem dan op maar eens in de zoveel tijd komt het weer terug. Opvallend is dat het vaak ook dezelfde AP's zijn die dit probleem vertonen. Helaas komt het maar weinig voor maar ik zal eens 2 AP's wisselen welke dus nooit en af en toe dit probleem geven om de overige infra uit te sluiten.
Reboot = stekker eruit en er in?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:38

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Resultaat is denk ik het zelfde maar ik reboot hem vanuit de controller.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenfehrmann
Bedankt ik ga het proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenfehrmann
Het is gelukt! Bedankt voor de snelle reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb iets dergelijks ook ervaren toen ik mijn AP's aangaf dat ze dfs kanalen mochten gebruiken. Daarna zag je ze telkens wachten, leek wel of ze in een loop zaten. Reboot was workaround, dfs gebruik uit de fix :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

The Eagle schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 16:39:
Ik heb iets dergelijks ook ervaren toen ik mijn AP's aangaf dat ze dfs kanalen mochten gebruiken. Daarna zag je ze telkens wachten, leek wel of ze in een loop zaten. Reboot was workaround, dfs gebruik uit de fix :)
Waarschijnlijk had jij, vanwege je thuislocatie, in de controller dan ook regelmatig meldingen / ALERTS van AP's welke zichzelf voor de 5Ghz. even op NON-ACTIEF zetten vanwege een Radar detectie en dus Channel-Swap?

In de 'ALERTS' komen die dingen als 'INFORMATIONAL' binnen en dus niet als ERROR of als WARNING, je moet dus sowieso aangeven dat je dat soort meldingen ook wilt gaan zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T-NbvUduRww_95iFUNab6W1i0mQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VXDBp53JzSxr9OSoxndFgbtS.png?f=fotoalbum_large

Met 'regionale' vliegvelden in Budel / Eindhoven / Gilze-Rijen / Volkel op 'loop-afstand' (en vrij actieve helicopters van de KLPD / ANWB welke regelmatig érg laag overvliegen) heb je nog wel eens wat van dat soort meldingen, al moet ik zeggen dat ik ondanks de meldingen (over 4 Nano-HD AP's) géén last heb van niet werkende verbindingen en/of DHCP time-outs. Controller mag/moet hier zelf alles regelen qua kanalen en roaming en doet dat bij mij gewoon goed. Als een AP zo'n DFS detectie doet dan gaat er naar alle verbonden devices éérst een melding uit dat het AP van Channel gaat veranderen én dat de client dus ook even moet gaan wisselen.

Misschien wel een leuk artikeltje aangaande DFS om even te lezen.

Ik heb 't hier overigens ook al wel een aantal keer meegemaakt dat ALLE AP's welke op een DFS kanaal aan het zenden/ontvangen waren ineens van de 5Ghz. weg waren. Dan zijn de 'Amerikaanse Jongens' uit het Duitse Geilenkirchen weer eens bezig met het oefenen van 'doorstarts' op Volkel met d'r oude Boeïng 727 AWACS 'rommel / herriemakers' :9

Die 'Disconnect' van AP-02 triggerde ik overigens per-ongeluk zelf doordat ik een verkeerde switch poort zonder PoE gooide.... :X

[ Voor 21% gewijzigd door Will_M op 08-08-2021 17:39 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:00

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Na veel issues en heel veel klachten van mijn medebewoners (" Pap, jij bent toch nerd, waarom werkt het hier dan nooit??) heb ik gewoon oudere firmware teruggezet op mijn AP's. Met versie 4.3.28.11361 heb ik vervolgens nauwelijks problemen gehad.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaandorp
Janoz schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 10:18:
Dit is uiteindelijk ook mijn oplossing geweest. Ik ben zelfs nog een stukje verder terug in de tijd gegaan. Ik heb nu alle access points op 4.3.20.11298 geflashed. Ik heb een aantal maanden terug nog een keer de laatste firmware geprobeerd. Direct weer problemen met hoge latency en connectie problemen. Terugflashen naar 4.3.20.11298 en alle problemen zijn weg.

Ik blijf dit bizar vinden en hoewel mijn problemen zijn opgelost vind ik het nog steeds vreemd dat je bij zo'n geavanceerd systeem niet gewoon ergens een uitgebreide duidelijke logging kunt terugvinden die je kan helpen bij het debuggen van de problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:23
@Will_M Je kan ook een hoger, niet-DFS kanaal pakken: robertwebbe in "Mag je in Nederland wifi kanalen 138, 142 en 144 gebruiken?" die worden in NL niet standaard gebruikt, maar is wel gewoon toegestaan.
Pagina: 1