Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Line6 Pod XT (gitaar effect) lcd probleem (aansturing?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Eraser127
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 20:23
Ik heb een Line6 Pod XT waarvan het lcd scherm raar doet. Het is een schermpje met pixels, dus geen blokjes zoals een 2x20. Er is nog wel iets te zien, maar het lijkt of de aansturing brak is, als ik een knop draai zie je wel lichtelijk iets op het scherm, maar door de "rommel" in beeld is het niet te lezen. De usb-functie werkt wel, dus ik kan deze via m'n computer gebruiken (en editten), maar standalone zou ook mooi zijn.

Ik heb de solderingen van het lcd opnieuw aangezet, maar dat mocht niet baten. Ook heb ik de spanningsregelaars gemeten en die geven de correcte spanning af. Ik vind wel dat de +3V en +5V transistoren best warm worden (rechter foto, aan de rechterkant met die standoffs erop geschroefd). Ik zie zo geen merk op het schermpje staan en desolderen is lastig.

Zelf heb ik het idee dat het scherm wel goed is, maar de aansturing niet lekker. Helaas heb ik daar geen kaas van gegeten.

My Discogs

Alle reacties

• SA007
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 23:28

SA007

Moderator Tweaking
Volgens mij zijn die zebra-strips die slecht contact maken.

Vaak is een manier om dat te bevestigenom 's op het metalen frame van het lcd te drukken terwijl hij aanstaat.
Als je dan een noemenswaardig verschil (beter of slechter) hebt in het scherm is het waarschijnlijk dat.

Fixen is hier wat moeilijk omdat je daarvoor de displaymodule uit elkaar moet halen en die zo te zien vanaf de achterkant erop gesoldeerd zit (lijkt erg weinig ruimte tussen de displaymodule en de print te zitten).
Tenzij ik een connector mis zal je die los moeten solderen.

Daarna is het een kwestie van de metalen behuizingclipjes aan te achterkant recht buigen zodat ze door de print passen, kapje eraf, zebra strips voorzichtig losmaken, de strips/scherm/printplaat schoonmaken met wat alcohol en weer in elkaar zetten.

Klok is stuk :(

• Eraser127
Thx, dat kan ik idd proberen. Het lcd zit met een header op de print gesoldeerd, maar ik kan natuurlijk eens kijken. Ik heb al wel wat gedrukt, maar dan oefen je meer kracht uit op de pinnen dan het op frame, omdat deze net boven de print zweeft. Ik ga dan toch proberen de lcd te verwijderen, als desolderen niet lukt, knip ik de pinnen wel door en vervang ik ze.

My Discogs

• Vinzz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 19:57
Dit zijn bijna altijd de lintkabels die van en naar lcd scherm gaan. In de gameboy is dat zo, auto dash lcd schermen etc.

Soms zijn ze niet gesoldeerd, maar maken ze alleen contact eventueel aangedrukt door een rubber strip. Dat aandrukken gaat dan niet goed meer door de strip die aan het vergaan is bv.

Indien wel gesoldeerd kan je denk ik alleen reflowen.

Edit: solderen had je al gedaan :+ .

[Voor 5% gewijzigd door Vinzz op 09-07-2020 17:14]

• Eraser127
Maar zou je dan niet gewoon geen contact krijgen tussen lcd en print ipv die lopende lijnen?

My Discogs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 14-06 14:27
Kan het mis hebben maar dit lijkt me een display in de lijn van de Epson SED1520, ook al vanwege de 20 pinnen naar het display toe.

Het effect dat je ziet komt hoogst waarschijnlijk door een timing probleem, wat veroorzaakt kan worden doordat een pin (A0, CS of RW) geen of slecht contact maakt. (Of erger)

Met een scope zou je kunnen gaan analyseren of alle levels naar het LCD nog wel lekker zijn.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Eraser127
Tnx, ik zal de datasheet eens bekijken. Als ik op het nummer zoek wat achterop de lcd staat, kom ik alleen maar bij één google search result, over dit apparaat, maar daar staat ook verder geen info bij.

My Discogs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 22:26
Tijd voor een kemper? ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 14-06 16:19
Lijkt op een LCD met zebrastrips inderdaad. Deze eens loshalen en schoonmaken kan goed helpen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Eraser127
Ben van de synths, maar zag deze op marktplaats voor €25 en wilde het wel proberen. En gelukkig werkt usb control wel gewoon, dus kan em gewoon als external effect gebruiken in cubase.

My Discogs

• farlane
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 14-06 14:27
Eraser127 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 16:59:
Tnx, ik zal de datasheet eens bekijken. Als ik op het nummer zoek wat achterop de lcd staat, kom ik alleen maar bij één google search result, over dit apparaat, maar daar staat ook verder geen info bij.
Er zijn veel SED1520 compatible LCD's te koop. Bijv van CrystalFontz ( https://www.crystalfontz.com/controllers/Epson/SED1520 )

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• Eraser127
Heb de lcd ff gedemonteerd, het is een model met een "bandkabel" ipv geleidende strips. Ik zal eens kijken of ik deze los kan testen of een vervangend lcd kan vinden.

My Discogs

• Eraser127
Nou, we zijn weer ff aan het zoeken, ik heb van het originele lcd de datasheet gevonden, tenminste het lijkt er op, maar die van mij is 20 pins en die uit de datasheet 16 pins: https://www.siebepol.nl/t...ASIL%20OPT00195CFAW-N.pdf

Deze pinout is die van mijn gekochte lcd (via ome Ali): https://www.siebepol.nl/tweakers/lcd.PNG volgens mij is dit niet het goede display.

Dit is de datasheet van de SED1520 controller zoals eerder vermeld werd: https://www.siebepol.nl/tweakers/SED1520_v1.0.pdf

Ik weet niet zo goed wat ik nou verder kan doen. Is het gewoon een kwestie van een lcd zoeken met 16x2 karakters met dezelfde pinout?

My Discogs

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True