Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semafoor_dommel
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 30-07-2020
Mijn vraag is kort samengevat: Hoe kan het dat de KPN IPTV hapert na integratie van Unifi producten terwijl dit voorheen altijd soepel liep én wat doe ik er aan op dit om te lossen.
...

Sinds drie dagen heb ik een unifi PEO switch en InWall APs opgenomen in mijn thuisnetwerk. Deze exercitie om de kwaliteit van het wifi te verbeteren. Deze was namelijk erbarmelijk slecht, en dat beviel niet iedereen hier in huis :)

Hiervoor had ik al een aantal jaar een Ubiquiti EdgeRouter Lite succesvol draaien in combinatie met 'normale' switches. Deze Ubiquiti EdgeRouter Lite heb ik destijds met hulp van de volgende geweldige welbekende tutorials werkend gekregen:Na de integratie van de Unifi US-8 - 60W, een Unifi Inwall en een Unifi Inwall HD in het netwerk valt op dat de KPN IPTV soms even stilvalt en soms de melding geeft dat de zender niet beschikbaar is en er heen en weer gezapt moet worden. Heen en weer zappen werk altijd en het beeld en geluid loopt dan weer goed, echt is dit natuurlijk bloed irritant.

Ik heb niet veel ervaring met netwerken tot dusver, maar leer erg graag.
Wat zou ik kunnen doen om er achter te komen waar het euvel in zit? En hoe kan ik dit oplossen? Ik doe ongetwijfeld iets doms, of zie over het hoofd.

Het diagram van het het netwerk nu. Ik heb voor de simpliciteit niet alle clients opgenomen, maar alleen de hoofdrolspelers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJuFJsKwHAeUpcvXNfRYe2Ijzn8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zRp8kw3nFbeDmnoV7vNuts0u.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kobus Post
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-04 14:29
Staat IGMP snooping aan op de switch?

No trees were harmed in the creation of this message, but several thousand electrons were mildly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-05 14:59

job

Ik vermoed ook een probleem met igmp snooping.

Hoe stel je de boel in nu je producten uit de unifi lijn hebt gemixt met de edge router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:53
Kijk anders ook hier even (of stel je vraag): https://forum.kpn.com/thu...p-v-de-experia-box-458609

Veel gebruikers hebben een Edgerouter en draaien ook itv zonder problemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:29

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

https://community.ui.com/...e9-40f5-bd9e-a62a217bdcc5

Dit is het topic die je denk ik nodig hebt om het specifiek voor Unifi devices op te lossen.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semafoor_dommel
[Nogmaals een poging om mijn post te doen, mijn vorige zie ik niet meer op het forum terug]

Ik haal uit de thread op het ubiquiti forum dat het waarschijnlijk aan de IGMP snooping functionaliteit in combinatie met Multicast Flooding ligt. Dat flooden kan ik mij goed voorstellen. Het viel mij al eerder op, ook toen ik nog mijn oude 'simpele' switch had, dat wanneer ik de IPTV box aanzette alle lampjes als een bezetene aan het knipperen waren.

Ik heb nogmaals gecheck of IGMP instellingen staan zoals ze moeten staan, volgens mij is dat zo:

Op de Edge Router heb ik het volgende, volgens de Kriegsman, tutorial nogmaals gedaan, maar krijg de melding dat er niets verander t.o.v. de huidige config.

Via de CLI
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
configure

set protocols igmp-proxy interface eth0.4 alt-subnet 0.0.0.0/0
set protocols igmp-proxy interface eth0.4 role upstream
set protocols igmp-proxy interface eth0.4 threshold 1
set protocols igmp-proxy interface eth1 alt-subnet 0.0.0.0/0
set protocols igmp-proxy interface eth1 role downstream
set protocols igmp-proxy interface eth1 threshold 1

commit
save
exit

Op de switch via de GUI:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hkHfL6WAUps00Z1Um2kJVXUmjCw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Bf3TBBuOptj07CETePbM0XtG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4JVctwG5COYbzexKOepMmTcZPfk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3DXQcIGZysL47gUoRnFZ2jfg.png?f=fotoalbum_large

Lees op het Ubiquiti forum dat instellen van IGMP via de GUI niets doet en dat het beter kan via de CLI. Verder lees ik vervolgens niet hóé ik dat op de swich via de CLI doe.

Wie kan mij helpen om dit goed in te stellen? Als ik het juiste heb gevonden kan ik het weer vatten in een handleiding voor anderen die ik kan delen hier, op het KPN en Ubiquiti fora :)

Als er exta info over de configuratie van het netwerk wenselijk is, verstrek ik die natuurlijk met alle liefde :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-05 14:59

job

Verbeter me als ik het niet goed heb. De edgerouter heb je nu geconfigureerd in de gui.
Maar heb je de unifi switches wel geconfigureerd? Dat kan je doen met de unifi controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semafoor_dommel
job schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 23:25:
Verbeter me als ik het niet goed heb. De edgerouter heb je nu geconfigureerd in de gui.
Maar heb je de unifi switches wel geconfigureerd? Dat kan je doen met de unifi controller.
De Edge Router is bijna volledig via de CLI ingesteld

De UniFi Switch (en acces points) via de controller software / web gui gehost op de cloud key

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Op zich heb je alles goed ingesteld maar IGMP snooping op Ubiquiti apparatuur is helaas niet al te best, ik lees daar heel veel van dit soort problemen mee.

Je kunt kijken of het beter werkt als je een ander VLAN dan het default VLAN gebruikt, soms lees ik dat het dan beter werkt. En is de software van alle spullen up to date?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:15
Ik zou beginnen te kijken waar het probleem nu zit en dan de diepte in.
De router zou af moeten vallen aangezien dit eerst wel werkte. Dan blijft de us-8 of in wall over.

Kun je niet eerst de tv direct aansluiten op de us-8 zonder de in wall? Of andersom? Dan ben je al een stap verder waar je moet kijken :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semafoor_dommel
laurens0619 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 09:50:
Ik zou beginnen te kijken waar het probleem nu zit en dan de diepte in.
De router zou af moeten vallen aangezien dit eerst wel werkte. Dan blijft de us-8 of in wall over.

Kun je niet eerst de tv direct aansluiten op de us-8 zonder de in wall? Of andersom? Dan ben je al een stap verder waar je moet kijken :)
Vind ik een hele goeie methodologie. Zat ik zojuist ook te bedenken, als het als systeem niet werkt, dan maar individuele componenten eruit slopen en controleren tot waar het nog wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semafoor_dommel
Net geprobeerd en direct aan de switch hangen levert geen problemen op. Ligt daarmee, denk ik, dus niet aan de switch (USW-8P-60).

Met het accespoint eraan en vervolgens direct de IPTV met het accespoint verbinden met een van de 4 beschikbare poorten, ook geen probleem.

Zet ik er mijn extra switch ook nog tussen waar een NVIDIA shield, audio streamer en tv mee verbonden zijn gaat het na verloop van tijd weer mis.

Zou het helpen om deze switch achter het accespoint ook managed te hebben waar IGMP snooping op geactiveerd kan worden? Of is er een manier om op de Unifi Inwall HD aan te geven dat IGMP snoop daar ook expliciet geactiveerd moet worden? Ik heb het vermoeden dat door het accespoint met zijn clients en ook nog eens de bedraadde aangesloten apparatuur dit stukje netwerk druk is en op bepaalde tijden 'vol loopt' waardoor de IPTV het even niet meer aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semafoor_dommel
Ik begin het te begrijpen.

Constatering nu is
1. dat zodra er een gewone switch achter de Inwall staat de IPTV wegvalt.
2. Als ik de vier poorten op de inwall alleen benut zonder switch de IPTV wegvalt.
3. Met een managed switch achter de inwall, met IGMP snooping aan, kan ik de IPTV op een van de drie overige poorten op de inwall aansluiten óf op een van de poorten van de managed switch.

Het lijkt er dus op dat de interne switch van de inwall niets doet met de IGMP Instellingen die op het LAN via de controller zijn ingesteld.
Vreemd dat dit zo lijkt me zijn. Meer mensen die dit geconstateerd hebben? Of misschien al wel een oplossing hebben op IGMP snooping expliciet op de inwall aan de zetten? Via Google vind ik wel wat, maar zodra ik via ssh in de cli van de inwall iets met IGMP snooping probeer te doen worden de commando’s niet herkend..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:34
In-wall ondersteunt mi geen IGMP. Dus dan gaat het niet werken... de IGMP van Ubiquiti managed switches werkt verder prima, nooit problemen hier wat dat betreft.

[ Voor 42% gewijzigd door Miezie op 11-07-2020 17:50 ]

Pagina: 1