Windows 10 Edge Update, niet te weigeren.niet te uninstallen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:06

Nibbz

Postmaster General

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0KWJqVGBSfLgS2q-BAtKKqLJiMc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NmmhPzfSLMSxL0LeFg9J9lHH.png?f=fotoalbum_large

Ik kreeg al een paar telefoontjes van familie leden, die iets nieuws voor zich kregen, elke keer als ze de computer aan zetten (ze dachten dat het een google venster was).

Nee het is dus de Edge update die gebruikers te zien kregen. Pagina vullend, een wizard om edge in te stellen. Deze word gewoon als windows update binnen gehengeld.

Ik snap er niks van... ik dacht dat Microsoft gebruikers de keuze moest geven welke browser ze willen gebruiken. (nu heb ik trouwens dat venster ook nog nooit gezien).

Mag Microsoft dit zo naar alle Windows 10 gebruikers pushen? Hier zitten toch Europese regels aan verbonden?

Ik wil dus helemaal geen Edge.. maar.... Edge kun je dus ook niet uninstalleren (die optie is grayed out).. Er staat daaronder heel fijn "Microsoft Edge Update".. maar die kun je dus ook niet uninstalleren.

Bah, ik zou graag zien dat je als poweruser zelf iets meer controle over je besturingssysteem zou hebben (Ik nijg terug naar Windows Xp... ben ik dan oud?)

13:37

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 21:04

Barrycade

Through the...

Ja je bent oud,
maar ik ook, waar is die mooie tijd van Netscape Navigator toch gebleven.....

En je kan gewoon weer een andere standaard browser instellen hoor.
mS heeft helemaal het monopolie niet dat zal ondertussen wel Chrome zijn dus denk prima toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Die update is idd erg 'in your face' voor iets wat ik niet gebruik. Na eerste setup heb ik 'm niet meer gezien, heb 'm ook gelijk weer uit mijn taakbalk gemikt.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-09 02:23
Iedereen met Windows 10 had al Edge. EdgeHTML welteverstaan. Het is dus niet zo dat je "ineens Edge krijgt". Als je daar nu een probleem mee hebt, dan had je dat ook al toen je Windows 10 installeerde?

Hoe dan ook, het is niet onverstandig om deze update netjes te installeren of je hem nu gebruikt of niet, anders blijf je met de oude Edge zitten die niet meer bijgewerkt wordt en wordt vanzelf een veiligheidsrisico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000

Yucon

*broem*

Ik kreeg echt een 1995 gevoel. Browserwars all over again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000

Yucon

*broem*

The Realone schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 19:08:
Iedereen met Windows 10 had al Edge. EdgeHTML welteverstaan. Het is dus niet zo dat je "ineens Edge krijgt". Als je daar nu een probleem mee hebt, dan had je dat ook al toen je Windows 10 installeerde?

Hoe dan ook, het is niet onverstandig om deze update netjes te installeren of je hem nu gebruikt of niet, anders blijf je met de oude Edge zitten die niet meer bijgewerkt wordt en wordt vanzelf een veiligheidsrisico.
Je had toen niet veel te kiezen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz

Nibbz

Postmaster General

Topicstarter
The Realone schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 19:08:

Klopt, ik had al Edge toen ik Windows10 installerde. Echter is dat ook het eerste wat uit de taakbalk word gegooid.

Wat ik dus niet snap, is dat Microsoft deze update zo pusht. Wat is er mis om gewoon edge te updaten, en verder alles zo te laten zoals het is. Dus mensen die edge gebruiken, hebben gewoon de update. En mensen die nooit edge gebruiken, merken helemaal niks.

Van verschillende familie leden tefoontjes gekregen over een rare popup die ze niet wegkregen.. wat een UX ervaring is dat. En kan me dus wel voorstellen dat heel veel computer analfabeten zoiets hebben van.. huh? wat is dit?

En ook gewoon het icoontje weer terug in de taakbalk zetten.

Nee dit is geen update... dit is een feature push ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Nibbz schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 19:12:
[...]

Klopt, ik had al Edge toen ik Windows10 installerde. Echter is dat ook het eerste wat uit de taakbalk word gegooid.
Ja, want een icoontje weggooien zorgt ervoor dat alles gedeinstalleerd is? :'(

Wel fijn dat je na een maand komt posten: nieuws: Microsoft begint Chromium-versie Edge te verspreiden via Windows Update

[ Voor 26% gewijzigd door MAX3400 op 08-07-2020 19:18 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-09 02:23
In dit geval is het bijna een nieuw product. Er is veel veranderd tussen de oude Edge met EdgeHTML vs Blink engine. Dat heeft onder andere als gevolg dat er gegeven overgezet moeten worden en daar zijn gebruikersacties voor nodig.

Nu kun je daarvan vinden wat je wilt natuurlijk en je hebt ergens wel een punt, maar daar heb je vrij weinig aan. Je houdt het niet tegen en het is wel een update die je wilt. Als je Edge al gebruikte is dit een enorme vooruitgang. Microsoft kan natuurlijk moeilijk bepalen of je Edge al echt actief gebruikte en je behoefte hebt aan het overzetten van data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz

Nibbz

Postmaster General

Topicstarter
MAX3400 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 19:17:
[...]

Ja, want een icoontje weggooien zorgt ervoor dat alles gedeinstalleerd is? :'(
Dat zeg ik toch ook nergens? Ik heb het er alleen over, dat deze update heel erg in your face is. En mensen die dus nooit de applicatie gebruiken, hier ook enorm 'last' van hebben.
Ik heb hem gister avond binnen gekregen, daar kan ik toch niet zoveel aan doen? Wat bedoel je?

[ Voor 32% gewijzigd door Nibbz op 08-07-2020 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-09 13:15

Blokker_1999

Full steam ahead

Het nut is natuurlijk om mensen te overhalen de nieuwe Edge browser te gebruiken ipv Google Chrome. Door de update zo weer te geven toont MS dat Edge vernieuwd is en beter is. Voor hen de enige echte manier om mensen daar op te wijzen.

Het browserkeuze scherm bestaat al lang niet meer. Dat was een voorstel van MS zelf waarbij ze het scherm gedurende enkele jaren zouden tonen bij nieuwe installaties. Maar die periode liep van 2010 tot eind 2014. Ik heb het zelf toen wel enkele keren gezien, maar het heeft dus nooit in Windows 10 gezeten.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nibbz

Nibbz

Postmaster General

Topicstarter
Blokker_1999 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 19:19:
Het nut is natuurlijk om mensen te overhalen de nieuwe Edge browser te gebruiken ipv Google Chrome. Door de update zo weer te geven toont MS dat Edge vernieuwd is en beter is. Voor hen de enige echte manier om mensen daar op te wijzen.

Het browserkeuze scherm bestaat al lang niet meer. Dat was een voorstel van MS zelf waarbij ze het scherm gedurende enkele jaren zouden tonen bij nieuwe installaties. Maar die periode liep van 2010 tot eind 2014. Ik heb het zelf toen wel enkele keren gezien, maar het heeft dus nooit in Windows 10 gezeten.
Ja dat denk ik ook.. zelfde doen ze met office.. bij de installatie van office gelijk even aanprijzen hoe goed office wel niet is.

Nouja.. ik krijg er overal jeuk van.. maar schijnbaar ben ik een van de weinigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Windows start menu -> "default" -> default apps
Kan je zelf instellen wat je standaard wil hebben.

Persoonlijk vind ik Edge trouwens een fijne browser.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Ik was pas bij een klant, bleek dat de nieuwe edge ook op Win8(.1) wordt geïnstalleerd, vind het zo nergens op slaan...

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johandmc
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-09 09:39
Ik kreeg dat ook op mijn PC, automatisch de nieuwe Edge, maar het is niet zo dat Microsoft standaard de waarde van je ingestelde browser overneemt.
Dat gebeurt alleen als je de knop aanklikt in Edge: deze browser standaard maken.

Kon gewoon met mijn standaard browser verder surfen op internet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:50

heuveltje

KoelkastFilosoof

d22wth schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 19:39:
Ik was pas bij een klant, bleek dat de nieuwe edge ook op Win8(.1) wordt geïnstalleerd, vind het zo nergens op slaan...
Windows 7 zelfs ook nog. (ja i know. Moet nog steeds een upgrade krijgen)

[ Voor 4% gewijzigd door heuveltje op 09-07-2020 11:30 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Nibbz schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 19:19:
[...]

Ik heb hem gister avond binnen gekregen, daar kan ik toch niet zoveel aan doen? Wat bedoel je?
Ik bedoel dat het wat "stuntelig" overkomt om een topic te openen waarin je helemaal verbaasd bent met uitspraken als "ik snap er niks van" terwijl het echt al maanden bekend & aangekondigd is. En hetzelfde geldt natuurlijk voor de mensen die het weer aan jou komen vragen; niet dat iedereen elke dag moet lezen maar sinds december 2018 (!!!) is de EDGE Chromium al meerdere keren op algemene sites als nu.nl ook genoemd.

Geen idee of het nog werkt maar https://www.bleepingcompu...alled-via-windows-update/ en https://www.bleepingcompu...ing-the-new-edge-browser/ al gevonden?

Daarnaast, en dat moet je ook zelf maar even bedenken; niet meegaan met (bepaalde / geforceerde) updates, resulteert ongetwijfeld op een bepaald moment in andere issues (functioneel en technisch).

[ Voor 5% gewijzigd door MAX3400 op 09-07-2020 11:35 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8mile13
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-08-2023
Bij services staat Update voor Microsoft Egde dus dat zou ik ook maar uitzetten als je Edge niet wilt.

In Edge kun je ook gewoon Google search etc... op 1 zetten. Dan heb je niks meer te maken met het scherm wat je in post #1 kunt zien. Dus het valt best wel mee met Edge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-09 00:04
Het was weer zover. Opa in paniek aan de telefoon want zijn ''internet'' was veranderd en hij kon zijn ''knopjes'' niet meer vinden. :9

Intussen bij hem langs geweest en blijkt dat Edge weer zichzelf vrolijk heeft opgedrongen bij een update (die van juni waarschijnlijk), die nu geforceerd gedownload wordt of hij heeft op ''Nu opnieuw opstarten'' gedrukt dat zal een mysterie blijven gok ik.

Wat zijn dit toch weer walgelijke streken van Microsoft. Bij elke grote Windows update weten ze wel weer een manier te vinden om ongevraagd hun eigen browser op te dringen en te forceren waarbij ze ingecalculeerd hebben dat er een zwakkere doelgroep hun OS gebruikt die niet weet hoe ze ergens omheen moeten komen. Ze zijn in het verleden toch flink op de vingers getikt omdat men gebruik maakt van een flinke machtspositie, maar bij elke update weet Edge toch weer als Standaardbrowser te manifesteren ondanks dat je dit niet wilt.

Nu ook weer met de Microsoft Rewards plug-in voor Chrome. Eenmaal geïnstalleerd is de Default zoekmachine meteen weer Bing, en zorgt Edge dat het vanzelf opstart. Gewoon om het weer even in je gezicht te drukken en je te herinneren dat je dit ook kunt gebruiken in plaats van de concurrent. Deze Default Bing search methode is onmogelijk te verwijderen zonder dat je Rewards helemaal uit zet of verwijderd uit je Chrome plug-in lijst.

Sterker nog, zelfs ik heb er soms moeite mee om überhaupt Edge niet ongevraagd te hoeven zien op mijn scherm. Om een Win10 update te ''voltooien'' moet je ook immers verplicht enkele stappen drukken om verder te komen zonder Edge, gevolgd door verplicht info lezen over Edge om vervolgens op ''Begrepen'' te moeten drukken (Annuleren, Overslaan of Weigeren is geen optie, enkel ''Terug'' of ''Begrepen''. Dit terwijl ik het eigenlijk helemaal niet begrijp en er niets van af wil weten. Of het verplichten om je telefoonnummer aan je PC te koppelen, enkel de keuze tussen ''Volgende'' of ''Doe dit later''. De keuze ''nooit'' is er verder niet bij, doe het later of nooit heeft in dit geval geen verschil, maar dan komt het psychologische spel erbij kijken. Je kunt immers niet ''Doe dit nooit'' kiezen.

Je moet dus geforceerd op iets drukken waar je niet achter staat. Puur een psychologisch spelletje. Elke update maken ze het weer een stukje ingewikkelder om dingen te kunnen overslaan, of zelfs geheel onmogelijk door iemand enkel de keuze te geven ''Begrepen''. Zelfs als je al het mogelijke doet om er onderuit te komen, verschijnt de pinned Edge icoon weer in de Taakbalk, is de zoekfunctie binnen Chrome weer aangepast naar Bing, én openen hotlinks weer als vanouds in Edge i.p.v. je eigen gekozen browser. Leg dat maar eens uit aan mensen zonder al teveel technische kennis of de wat oudere doelgroep die graag wil computeren en daarin ook nagenoeg in wordt verplicht om nog mee te kunnen doen in de samenleving.

We gaan zelfs nog een stapje verder. Zodra Edge zich heeft geïnstalleerd komt er een pop-up van Edge met daarin het begin scherm van de ''betere'' Edge. Welke opties heb je? Géén. Je moet kiezen voor ''Aan de slag''. Kruisje rechtsboven? Is er niet. Annuleren? Nope. Je moet aan de slag. (zie ook bijv. dit artikel van The Verge voor de screens maar ik denk dat de meeste de schermen wel herkennen https://www.theverge.com/...update-chromium-editorial).

Echt bizar dat hier niet wat aan gedaan wordt. Het liefst verwijder ik Edge permanent van de PC maar dat kan geeneens zonder consequenties doordat alles zo verweven is in Windows 10 waardoor je allerlei kleine problemen kunt gaan krijgen met andere systemen binnenin, om nog maar te hopen dat een volgende update geen conflicten gaat geven of Edge weer vrolijk op je PC verschijnt om je even te herinneren dat ze nog bestaan en echt super relevant zijn.

Ook mooi hoe in het Instellingen menu onder Apps het programma wel staat, maar dat je het niet kunt de-installeren want dat is greyed-out. Mooie smack in de face voor de onervaren gebruiker, die daar niets van snapt.

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batch
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-07 09:43
Het is erg herkenbaar wat TS zegt. Ik heb ook al telefoontjes van familie en vrienden gehad die geen flauw idee hebben wat ze met die popup moeten. Een neef van mij dacht dat hij een virus had opgelopen, maar het bleek dus Edge te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:38
Royeboi schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 02:44:
en blijkt dat Edge weer zichzelf vrolijk heeft opgedrongen bij een update
Zelf werk ik jaren met FF en heb de addon Openen in MS Edge geînstalleerd staan.
Nochtans heb ik nooit de problemen gehad waarover hier nu geschreven staat.
Als ik een link of FF-zelf open, kom ik steeds in FF terecht, nooit in Edge. En ondertussen heb ik toch ook al weer de tig-ste editie van Edge binnengehaald.

Zou hij zelf niet ergens fout op geklikt hebben ('k zeg maar iets: Edge als standaardbrowser instellen staat er bv ergens aanklikbaar) ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Nu post je, in december, in een (oud) topic uit juli. Een topic over een update die (zoals @MAX3400 al aangeeft al een kleine twee jaar wordt aangekondigd. Niet alleen hier, maar ook in reguliere media.
En vervolgens is je post vol op het orgel van 'dat k*t Microsoft'.

Ik snap je frustraties maar ten dele... om te beginnen omdat je al geruime tijd onder een steen hebt moeten leven om de update naar Edge te hebben gemist. En zeker als het gaat om systemen van anderen die je onderhoudt, komt daar een stukje eigen verantwoordelijkheid om de hoek kijken. Puntje bij paaltje heb je twee jaar de tijd gehad om je voor te bereiden op deze update. En waar het lekker makkelijk is om updates uit te stellen, is Windows10 toch iets anders dan XP... en komen die updates uiteindelijk vanzelf binnen.
Jij (als beheerder van opa zijn PC) had ook gewoon proactief Edge kunnen installeren (want het is de nieuwe browser... je weet dat je het niet tegenhoud, en dat je uiteindelijk alleen maar kunt vloeken op Microsoft omdat je zelf je werk niet hebt gedaan).
Natuurlijk... de manier waarop de schermen aangeboden werden is niet netjes... maar ook DAT had jij (als de deskundige) voor je opa kunnen voorkomen.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
Leuk en aardig je relaas, maar k*t microsoft maak je er echt zelf van. Ik ben slechts kritisch over het beleid wat men voert door het ongegeneerd voorschotelen van Edge bij meerdere updates. Altijd krijgt men het voor elkaar om weer een ''What's new'' scherm te openen in Edge bijvoorbeeld. Dit terwijl de Default browser keurig ingesteld staat op een non-Microsoft browser. Gecombineerd met een scherm waarbij het ''X'' teken gewoon weg wordt gehaald, zodat de onervaren gebruiker moeite heeft om er weer vanaf te komen.

Mensen leven dus automatisch onder een steen omdat men nu pas die update krijgt voorgeschoteld? Weet niet hoe het in jouw situatie zit, maar ik heb hier in totaal 9 apparaten in zowel desktop als laptop en tablet vorm die gebruik maken van het Win10 OS. Die start ik niet allemaal elke maand op om mij ''voor te bereiden'' op ongewenste programma's. Toevallig heb ik vorige week nog mijn back-up gaming PC (die ik makkelijk mee kan nemen, mini ITX Cooler Master Elite 110) nagekeken en daar stond nog vrolijk versie 2004 op terwijl dat systeem toch maandelijks draait. Niet altijd worden computers dus gepushed om die updates te installeren. Je doet nu net of het een oud zeer is wat ik uit de sloot haal, blijkbaar niet gezien ik de afgelopen maand dus twee ervaringen heb gezien met ''oude'' updates die zich nu laten installeren.
Jester-NL schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 15:14:
[...]

Jij (als beheerder van opa zijn PC) had ook gewoon proactief Edge kunnen installeren (want het is de nieuwe browser... je weet dat je het niet tegenhoud, en dat je uiteindelijk alleen maar kunt vloeken op Microsoft omdat je zelf je werk niet hebt gedaan).
Installeren? Ik wil het er niet eens op hebben en mijn opa ook niet. Ik moet als ''beheerder'' van een PC optreden van een volwassen persoon zodat Microsoft zijn Edge er doorheen kan drukken? Hoor je wel wat je zegt? Moet ik soms in mijn agenda gaan zetten de datum dat Microsoft een Update gaat releasen die een ongewenst programma installeert op de PC en naar mijn opa toe rijden om dit te ''voorkomen''? 8)7

Je vergeet even voor het gemak dat opa deze hele Edge rommel gewoon niet moet? Wat is dat toch met mensen die doen alsof het doodnormaal is dat er een browser wordt aangedrongen om marktaandeel te vergroten? Laten we eerlijk wezen, als je kijkt naar de stats dan zie je dan een lullige 3% Edge gebruikt https://gs.statcounter.com/browser-market-share, 11-2020). Ondanks dat opdringen van Microsoft zet het gelukkig weinig zoden aan de dijk dus hopelijk houden ze er weer snel mee op. Als je de browser prima vindt, helemaal dikke prima dan gebruik je het, maar geef de gebruiker zelf die keuze. Nu bestaat die 3% gewoon uit 2% die waarschijnlijk niet eens weet hoe een andere browser weer als Default ingesteld kan worden, blijft er nog 1% over van mensen die bewust voor deze browser kiezen. ;w

Edit: Quote erin gevoegd zodat duidelijk is waar ik op reageer.

[ Voor 8% gewijzigd door Royeboi op 12-12-2020 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:12
passer schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 10:05:
[...]

Zelf werk ik jaren met FF en heb de addon Openen in MS Edge geînstalleerd staan.
Nochtans heb ik nooit de problemen gehad waarover hier nu geschreven staat.
Als ik een link of FF-zelf open, kom ik steeds in FF terecht, nooit in Edge. En ondertussen heb ik toch ook al weer de tig-ste editie van Edge binnengehaald.

Zou hij zelf niet ergens fout op geklikt hebben ('k zeg maar iets: Edge als standaardbrowser instellen staat er bv ergens aanklikbaar) ?
Hier opent Edge ook nooit, FF opent elke keer gewoon.
Ik snap het probleem dan ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je kunt Edge Chromium gewoon verwijderen, evt via tool als Geek en dan geforceerd verwijderen.
Wel eerst in instellingen de gewenste browser als 1e aangeven.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
Arjantje72 schreef op maandag 14 december 2020 @ 09:44:
[...]

Hier opent Edge ook nooit, FF opent elke keer gewoon.
Ik snap het probleem dan ook niet.
Zodra je een nieuw profiel aanmaakt in Windows 10 krijg je het alweer direct voorgeschoteld. De onvermijdelijke irritante ''Edge'' vensters die je niet direct weg kunt klikken, maar eerst een knop moet aanklikken alsof je verder wilt met Edge. Onbegrijpelijk dat men ongestraft hiermee door kan gaan terwijl ze juist voor dit soort praktijken al eerder op hun vingers getikt zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Royeboi schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:41:
[...]

Zodra je een nieuw profiel aanmaakt in Windows 10 krijg je het alweer direct voorgeschoteld. De onvermijdelijke irritante ''Edge'' vensters die je niet direct weg kunt klikken, maar eerst een knop moet aanklikken alsof je verder wilt met Edge. Onbegrijpelijk dat men ongestraft hiermee door kan gaan terwijl ze juist voor dit soort praktijken al eerder op hun vingers getikt zijn.
Het is niet raar natuurlijk, dat een OS zijn eigen browser vast instelt. zo ook bij Apple/safari, en veel Linux met Firefox

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DodoSof
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19-06-2021
Hackus schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:22:
[...]

Het is niet raar natuurlijk, dat een OS zijn eigen browser vast instelt. zo ook bij Apple/safari, en veel Linux met Firefox
Wat wel raar;) is dat Microsof gebruikt maakt van slechte programmeurs die helaas :'( zulke slechte software of beter gezegd bloatware schrijven dat ze niet weten hoe die software zich aan de default browser instelling moet houden :) . O ja bellen naar Microsof heeft geen zin, ze zeggen dat ze effe iets opzoeken en gooien dan de hoorn op de haak en alweer vele maandelijkse updates later werkt het natuurlijk nog steeds niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Laat ik er eerst maar een N=1 ingooien... Toen ik (vele, vele manen geleden) de eerste Edge op basis van Chromium installeerde, kreeg ik de vraag of ik die browser als standaard wilde hebben. Die vraag is an sich niet gek, want dat vraagt iedere browser (hel... ieder nieuw pakket dat je installeert) bij het opstarten. De meeste browsers komen zelfs met een optioneel vinkje om dat bij iedere start opnieuw te vragen.
Daarna (ondanks dat Edge op basis van chromium uit beta kwam, en de legacy Edge verving) heb ik die vraag nooit mee gehad. Wel heb ik ooit een keer gemerkt dat er een paar instellingen, die ik niet per se uit de beta kende, plots aanstonden. Nu heb ik me daar nooit heel erg druk om gemaakt, want Edge is niet mijn daily driver.
Anderzijds heb ik (vanaf vroege beta's) wel met het ding gespeeld en ben ik er minder ontevreden over dan over Chrome. Al was het maar, omdat er vaal minder Google inzit.
Ik ben dus eigenlijk best benieuwd naar je reden om het bloatware en slecht geprogrammeerd te noemen.

En wat dat bellen betreft... Ik heb ooit een situatie meegemaakt in een 100% MS-omgeving waar ze vier dagen lang twee techneuten on site op hebben gezet om een en ander uit te zoeken en op te lossen... Maar dat was wel via de accountmanager geëscaleerd tot in de VS... Als je een (onderbouwd) serieus probleem hebt, dan zou je kunnen overwegen om het via fora (of je accountmanager) te spelen... ;)

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DodoSof
Ik ben dus eigenlijk best benieuwd naar je reden om het bloatware en slecht geprogrammeerd te noemen.
AVG hanteert de volgende definitie op https://www.avg.com/nl/signal/what-is-bloatware:
De term ‘bloatware’ wordt gebruikt voor tal van verschillende soorten toepassingen die één ding gemeen hebben: ze zijn niet nodig.
Als mijn legitieme keuze is om een andere browser te kiezen door aan te geven dat EDGE niet mijn default browser is, mag ik verwachten dat dat goedgeschreven software deze keuze respecteer en mijn default browser opstart. Bij goed geschreven software zal ik door die keuze EDGE niet meer zien.

En over bloatware gesproken, het ongevraagd toevoegen van personen en nieuws icons op mijn taakbalk na de recente software upgrade heeft AVG de volgende omschrijving voor:
Werkbalken: bij veel toepassingen worden extra werkbalken geïnstalleerd die plek innemen in uw browser, irritante advertenties tonen en nauwelijks nuttige functionaliteit bieden.
Ik gebruik sinds 1978 producten van Microsoft. Met als hoogtepunt Windows XP. Helaas is het daarna snel bergafwaarts gegaan met de programma's en OS van Microsoft. Onder Windows 95 raakte je door vastlopers niet opgeslaagde werk kwijt. Nu meer dan 25 jaar later gebeurd in Windows 10 hetzelfde als het OS besluit buiten jouw om je systeem even te resetten.

Door regelmatig je werk op te slaan kan je die impact beperken, maar het herstellen van gekilde programma's die je geopend waren tijdens de ongevraagde reboot actie, kost meer tijd. Windows 10 is door slecht geprogrammeer een productiviteit verlagend 1995 OS geworden met allerlei bloatware toevoegingen met grote vraagtekens wat er met je data allemaal gebeurd.
Als je een (onderbouwd) serieus probleem hebt, dan zou je kunnen overwegen om het via fora (of je accountmanager) te spelen..
Een goede suggestie, maar als thuisgebruiker zit dat er niet in. Ja wat moet ik nog meer onderbouwen als de supportmedewerker op mijn PC inlogt en tot dezelfde constatering komt dat de standaard instelling niet werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ik ben niet zo doorgewinterd als jij... mijn eerste Microsoft-producten gebruikte ik ergens in de jaren 90 pas. Overigens wel voor Win95 (Windows 3.11).
Ik heb in al die jaren geleerd om te vloeken op Microsoft, en om tevreden te zijn met hun produkten (en niet met allemaal op een gelijk niveau). En ik heb in al die jaren geleerd dat er regelmatig momenten zijn dat MS je voorkeursbrowser negeert en toch links (vooral die van henzelf of uit het OS) te openen in Internet Explorer of Edge. Ook heb ik in die tijd geleerd dat het handig is om van een auto-safe functie gebruik te maken (vooral handig in de XP-tijd, die inderdaad gewoon besloot te rebooten).
Sinds Windows 7 maak ik gebruik van het opgeven van "Active hours", waarmee ik Windows verteld heb op welke momenten een reboot niet handig is, en wanneer wel. En als ik onverhoopt op zulke momenten nog aan het werk ben, krijg ik keurig een pop-up waarmee ik een reboot kan uitstellen. Ik kan me serieus niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst een onverwachte reboot voor mijn kiezen heb gehad...

Voor wat betreft ongevraagde iconen op mijn taakbalk of desktop... een rechtsklik en ze zijn weg. En ik erger me meer aan zut die denkt dat ze op mijn bureaublad mogen staan.
Die omschrijving over bloatware gaat (mijns inziens) meer over (achterhaalde) onzin als de Google-bar, de Bing-bar en andere zooi die vroeger in IE6 terechtkwamen, als je weer eens een vinkje vergat bij een installatie (zoals ook Chrome in den beginne meekwam met van alles en nog wat). Edge is gewoon een volwaardige browser. Het is misschien niet de browser die JIJ wilt gebruiken, maar hij doet niet onder voor, zeg, Chrome, Opera, Vivaldi, Brave of Firefox.
Overigens verwacht ik niet dat AVG Edge als bloatware zal bestempelen (of Chrome als spyware) ;)

Persoonlijk ben ik al jaren heel blij met Firefox, en die anderhalve keer dat Windows besluit Edge te openen klik ik het wel weer dicht. Zonder me heel druk te maken over het waarom... ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Jester-NL op 16-06-2021 16:28 . Reden: Firefox != Opera ]

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DodoSof
Sinds Windows 7 maak ik gebruik van het opgeven van "Active hours"
Nu bestaat een dag uit 24 uur en je kunt daarin maximaal de al van 12 uur naar slechts 18 uur opgerekte tijdvenster instellen. Dat betekent dat je slechts tussen 8 uur morgens en 1 uur nachts kan instellen. Dus ben je de sigaar als je PC iets ieder aanzet, of nog even langer wilt doorwerken en er dan even niet bij bent. Ook is de beschikbaarheid buiten de actieve tijd niet gegarandeerd. Dit sluit uit om tijdens de nachtelijke uren een PC aan een langdurig proces door te laten werken. Om prinses Maxima te citeren "een beetje dom" dus en achterhaald in een 7 * 24 uur samenleving die na Windows 95 zich ontwikkeld heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door DodoSof op 16-06-2021 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

offtopic:
Discussiëren over het update-regime van Windows rekt de scope van dit topic (wat vooral gaat over de uitrol van Edge) nogal op. Desalniettemin is het gehele verhaal updates niet iets van de de huidige versie Windows, maar al velen versie ouder... en mijns inziens is het kwijtraken van werk of data vanwege een onverwachte update in de huidige versies velen malen minder noodzakelijk dan vroeger, terwijl je je OS toch up-to-date kunt houden. Om dat verlies vervolgens op MS af te schuiven is... flauw, om het vriendelijk te houden.
Er is ook zoiets als eigen verantwoordelijkheid...

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:05

TheVMaster

Moderator WOS
Jester-NL schreef op Wednesday 16 June 2021 @ 15:21:
offtopic:
Discussiëren over het update-regime van Windows rekt de scope van dit topic (wat vooral gaat over de uitrol van Edge) nogal op. Desalniettemin is het gehele verhaal updates niet iets van de de huidige versie Windows, maar al velen versie ouder... en mijns inziens is het kwijtraken van werk of data vanwege een onverwachte update in de huidige versies velen malen minder noodzakelijk dan vroeger, terwijl je je OS toch up-to-date kunt houden. Om dat verlies vervolgens op MS af te schuiven is... flauw, om het vriendelijk te houden.
Er is ook zoiets als eigen verantwoordelijkheid...
Inderdaad. Het lijkt mij dan ook verstandig om het hier te houden bij de inititiele discussie, de uitrol/deployment van Edge en niet te vervallen in discussies over het update-regime van Windows zelf.
Pagina: 1