Het was weer zover. Opa in paniek aan de telefoon want zijn ''internet'' was veranderd en hij kon zijn ''knopjes'' niet meer vinden.
Intussen bij hem langs geweest en blijkt dat Edge weer zichzelf vrolijk heeft opgedrongen bij een update (die van juni waarschijnlijk), die nu geforceerd gedownload wordt of hij heeft op ''Nu opnieuw opstarten'' gedrukt dat zal een mysterie blijven gok ik.
Wat zijn dit toch weer walgelijke streken van Microsoft. Bij elke grote Windows update weten ze wel weer een manier te vinden om ongevraagd hun eigen browser op te dringen en te forceren waarbij ze ingecalculeerd hebben dat er een zwakkere doelgroep hun OS gebruikt die niet weet hoe ze ergens omheen moeten komen. Ze zijn in het verleden toch flink op de vingers getikt omdat men gebruik maakt van een flinke machtspositie, maar bij elke update weet Edge toch weer als Standaardbrowser te manifesteren ondanks dat je dit niet wilt.
Nu ook weer met de Microsoft Rewards plug-in voor Chrome. Eenmaal geïnstalleerd is de Default zoekmachine meteen weer Bing, en zorgt Edge dat het vanzelf opstart. Gewoon om het weer even in je gezicht te drukken en je te herinneren dat je dit ook kunt gebruiken in plaats van de concurrent. Deze Default Bing search methode is onmogelijk te verwijderen zonder dat je Rewards helemaal uit zet of verwijderd uit je Chrome plug-in lijst.
Sterker nog, zelfs ik heb er soms moeite mee om überhaupt Edge niet ongevraagd te hoeven zien op mijn scherm. Om een Win10 update te ''voltooien'' moet je ook immers verplicht enkele stappen drukken om verder te komen zonder Edge, gevolgd door verplicht info lezen over Edge om vervolgens op ''Begrepen'' te moeten drukken (Annuleren, Overslaan of Weigeren is geen optie, enkel ''Terug'' of ''Begrepen''. Dit terwijl ik het eigenlijk helemaal niet begrijp en er niets van af wil weten. Of het verplichten om je telefoonnummer aan je PC te koppelen, enkel de keuze tussen ''Volgende'' of ''Doe dit later''. De keuze ''nooit'' is er verder niet bij, doe het later of nooit heeft in dit geval geen verschil, maar dan komt het psychologische spel erbij kijken. Je kunt immers niet ''Doe dit nooit'' kiezen.
Je moet dus geforceerd op iets drukken waar je niet achter staat. Puur een psychologisch spelletje. Elke update maken ze het weer een stukje ingewikkelder om dingen te kunnen overslaan, of zelfs geheel onmogelijk door iemand enkel de keuze te geven ''Begrepen''. Zelfs als je al het mogelijke doet om er onderuit te komen, verschijnt de pinned Edge icoon weer in de Taakbalk, is de zoekfunctie binnen Chrome weer aangepast naar Bing, én openen hotlinks weer als vanouds in Edge i.p.v. je eigen gekozen browser. Leg dat maar eens uit aan mensen zonder al teveel technische kennis of de wat oudere doelgroep die graag wil computeren en daarin ook nagenoeg in wordt verplicht om nog mee te kunnen doen in de samenleving.
We gaan zelfs nog een stapje verder. Zodra Edge zich heeft geïnstalleerd komt er een pop-up van Edge met daarin het begin scherm van de ''betere'' Edge. Welke opties heb je? Géén. Je moet kiezen voor ''Aan de slag''. Kruisje rechtsboven? Is er niet. Annuleren? Nope. Je moet aan de slag. (zie ook bijv. dit artikel van The Verge voor de screens maar ik denk dat de meeste de schermen wel herkennen
https://www.theverge.com/...update-chromium-editorial).
Echt bizar dat hier niet wat aan gedaan wordt. Het liefst verwijder ik Edge permanent van de PC maar dat kan geeneens zonder consequenties doordat alles zo verweven is in Windows 10 waardoor je allerlei kleine problemen kunt gaan krijgen met andere systemen binnenin, om nog maar te hopen dat een volgende update geen conflicten gaat geven of Edge weer vrolijk op je PC verschijnt om je even te herinneren dat ze nog bestaan en echt super relevant zijn.
Ook mooi hoe in het Instellingen menu onder Apps het programma wel staat, maar dat je het niet kunt de-installeren want dat is greyed-out. Mooie smack in de face voor de onervaren gebruiker, die daar niets van snapt.