Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

10gbe over optical fiber?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bucovaina89
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 19-06 07:08
Ik heb net een procurve 2910al gekocht en ik dacht, leuk, 4x 10gbe poorten zitten erop. Dus gaan kijken naar de compatibele transceivers. Ik had verwacht dat er ook wel een rj45 tussen ging zitten maar niet dus. Ik ben ook zinnens om een ML350p aan te schaffen en daar in de quickspecs te gaan zoeken naar 10gbe adapters die compatibel zijn. Alle zijn ze ook dezelfde aansluiting waar een transceiver (weer fibre?) in moet. Kan ik Beide devices (2910al <====> Ml350p) verbinden met ofwel een transceiver over fiber ofwel met een dac cable? En kan ik daar dan ook IP networking over doen? Of zijn die poorten op de 2910 daar niet voor voorzien?

Beste antwoord (via bucovaina89 op 08-07-2020 21:44)

• DJSmiley
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 20:41

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
DAC is dikke kabel, voor korte lengtes. Zelf vind ik multimode wat handiger, stuk hanteerbaarder. Wel ietsjes duurder dan DAC, maar veel scheelt het niet.
Voordeel is dat je niet beperkt bent tot een paar meter, maar als t nodig is ook zo een eind langer kan.

Maar welke switch heb je? afaik is de 2910al een gigabit switch, dus 4x SFP, geen 4x10G. 10G is alleen een optie en was meen ik een 2-poorts module

4x 10G?

Ook heb je afaik HP-branded (of geprogrammeerde) optics nodig, allow-unsupported-transceiver is iets wat in de Cisco en Aruba's kan, maar de 2910 is nog pre-Aruba tijd en heeft afaik gewoon keihard vendorlocking.
Maar misschien is dat veranderd in een nieuwere firmware. In de nieuwere HP/Arubas kan het zoals @kosz zegt wel.
Iig, laatste keren dat ik die dingen gebruikte moest ik de optics echt als HP herprogrammeren.

Zoiezo is het IP networking, de 2910 is een IP switch, geen fiberchannel. Dus FCoIP, iSCSI, NFS, IP net wat je wilt, maar IP-based.

10Gb RJ45 SFP+ bestaat wel, maar ik meen dat daar wel wat haken en ogen aan zitten mbt afstand ivm de beperkte power die een SFP+ slot heeft.

[Voor 15% gewijzigd door DJSmiley op 08-07-2020 21:42]

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik zal wel lastig zijn; 10gbe is toch best traag? ;)

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• bucovaina89
10 Gigabit Ethernet bedoelde ik dus.

• xares
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 19-06 18:37
10 Gbit UTP transceiver zullen ze vast wel hebben bij Fiberstore.com?
Anders kan je ze even mailen.

Maar je kan ook een DAC kabel of transceiver + fiber kabel gebruiken.
Let wel op dat je netwerkkaart ook beperkt kan zijn op merk DAC kabel of transceiver.

• bucovaina89
Cool dus in principe net zoals een standaard UTP kabel.

Is er eigenlijk een voorkeur 'computer-technisch' gezien om met een transciever dan wel een DAC kabel te werken? Ik vermoed wel dat het om praktische redenen een fiber gaat worden.

• Equator
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 19-06 17:49

Equator

Exmin

Bowmore & Laphroaig fan

DAC is beperkt in lengte. Kabels zijn steviger, maar max 20 meter meen ik.

Een SFP is duurder, maar kan veel langere afstanden overbruggen.

Verder is het eigen keuze. Maar als je een fiber door een buis moet trekken, dan is een dac onhandig

[Voor 26% gewijzigd door Equator op 08-07-2020 20:12]

Vragen/opmerkingen
Privacy is something you can sell, but you can't buy back!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kosz
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 18-06 22:40
Origineel van HPE zijn de DAC kabels in 1,3,5 meter, daarna wordt het AOC 10m, grotere afstanden SFP.
Als je voor whitelabel sfp gaat, kijk dan hier even waarmee ze compatible moeten zijn
https://support.hpe.com/h...ay?docId=emr_na-c05115518

Als je een unsupported melding krijgt, dan even in de cli : (config)# allow-unsupported-transceiver

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 20:41

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
DAC is dikke kabel, voor korte lengtes. Zelf vind ik multimode wat handiger, stuk hanteerbaarder. Wel ietsjes duurder dan DAC, maar veel scheelt het niet.
Voordeel is dat je niet beperkt bent tot een paar meter, maar als t nodig is ook zo een eind langer kan.

Maar welke switch heb je? afaik is de 2910al een gigabit switch, dus 4x SFP, geen 4x10G. 10G is alleen een optie en was meen ik een 2-poorts module

4x 10G?

Ook heb je afaik HP-branded (of geprogrammeerde) optics nodig, allow-unsupported-transceiver is iets wat in de Cisco en Aruba's kan, maar de 2910 is nog pre-Aruba tijd en heeft afaik gewoon keihard vendorlocking.
Maar misschien is dat veranderd in een nieuwere firmware. In de nieuwere HP/Arubas kan het zoals @kosz zegt wel.
Iig, laatste keren dat ik die dingen gebruikte moest ik de optics echt als HP herprogrammeren.

Zoiezo is het IP networking, de 2910 is een IP switch, geen fiberchannel. Dus FCoIP, iSCSI, NFS, IP net wat je wilt, maar IP-based.

10Gb RJ45 SFP+ bestaat wel, maar ik meen dat daar wel wat haken en ogen aan zitten mbt afstand ivm de beperkte power die een SFP+ slot heeft.

[Voor 15% gewijzigd door DJSmiley op 08-07-2020 21:42]

• bucovaina89
Idd, ik heb het opgezocht. De 2910al heeft op de front 4SFP’s. Die kunnen enkel 1Gbit aan. Je kan 2 uitbreidingsmodes steken die elk 2 10Gbit aankunnen. Dus in totaal 4x10Gbit.

Thanks ook om uit te kijken voor die “halen en ogen”.

• Yordi-
  • Registratie: december 2016
  • Niet online
DJSmiley schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 21:39:
DAC is dikke kabel, voor korte lengtes.
Sorry, maar even een correctie / stukje extra info op deze post. Tegenwoordig is DAC niet meer dik. Huidige generatie DAC is een paar mm en flexibel, in ieder geval in de 10G speed. Als je hem door je huis wil trekken heb je overigens natuurlijk wel een probleem, de "transceiver" zit aan de kabel vast.

DAC gaat inderdaad overigens wel maar tot 5 meter, sommige merken maken het nog iets langer.

Als je goedkoop een kabel zoekt, kijk dan eens hier: https://www.fs.com/de-en/products/39649.html
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True