Toon posts:

waartoe is de mens in staat?

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds ik hier op GoT zit rond te neuzen, vooral in W&L, gaan er steeds meer nieuwe werelden voor mij open.. (chappo tweakers)

en hoe meer ik lees over allerlei paranormale bezigheden, spiritualitiet, mentale krachten, etc.
krijg ik het gevoel dat wij mensen ver beneden onze capaciteit bezig zijn..
volgens mij kunnen wij zoveel meer, maar is dat in de loop der tijden vergalt..
want ik denk dat mensen vroeger, ver en lang vroeger, wel heel wat slimmer zijn geweest..

hoe denken jullie daar allemaal over??

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:28

Elvhenk

Madam Mikmak

Da's volgens mij een illusie. Het kan goed zijn dat men vroeger meer "in tune" met de natuur e.d. leefde. Tegenwoordig zijn er meer technologische mogelijkheden etc. Je kan reizen, veel informatie beschikbaar etc., te veel om op te noemen
Ik denk dat het niet beter of slechter is, het is gewoon anders. Ook voor de moderne mens zijn er mogelijkheden om dichter bij de natuur te leven, maar de meesten hebben daar geen zin in. Ik ook niet trouwens...

Elvhenk - huisheksje :P

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:52

MaDLiVe

.-Observer-.

Tsja, leuke stelling, maar naar mijn mening zit de mensn ook nog niet tegen zijn maximum capiciteit aan en zal hij deze ook niet bereiken omdat hij zich er niet op concentreerd, ik heb welles documentaires gezien over mensen die werkelijk wonderbaarlijke dingen kunnen, je hart stopzetten 1,5 minuut lang wonderbaarlijk.
Daarbij denk ik ook nog steeds aan paranormale krachten, als iemand dat een illusie durft te noemen dan vrees ik dat veel waar andere mensen in geloven ook een illusie is.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Verwijderd

Topicstarter
dat bedoel ik niet helemaal, ik heb het meer over de geestelijke kracht, zoals telepathie e.d.

maar ik denk dat juist die technische hoogstandjes van het heden juist een deel zijn van de oorzaak voor de verschillen, omdat vroeger ze deze dingen niet hadden denk ik dat ze meer op hunzelf waren gericht, en dus ook meer op hun eigen innerlijke.. en door training van hun "geest" tot verbluffende dingen kwamen..

tenminste dat zou kunnen.. :) denk ik..

[/added text]
oops net iets te laat met posten, was reactie op elvhenk..

• Elvhenk

Elvhenk

Madam Mikmak

Tja, hierover zijn al meer discussies geweest. Kijk maar eens bij de oudere topics als je dat interesseert.

Ik zei trouwens niet dat paranormaal etc. een illusie was, ik zei dat het naar mijn idee een illusie was dat de mens vroeger beter was. En tja, wie weet waar de mens nog allemaal toe in staat is?

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:53

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

De mens kan inderdaad veel meer dan men zich tegenwoordig realiseert. Maar je bekwamen in de esoterie kost veel tijd en moeite, omdat je je kennis opbouwt dmv ervaring. Hoe meer tijd je er in stopt, hoe beter je er in wordt. Als je er geen tijd in stopt, zal je ook weinig resultaat boeken.

In Amerika is "men" helemaal gek van New Age. Alles in hapklare brokken. 5 minuutjes meditatie, en je voelt je een stuk beter. Alles snel, makkelijk, en voorgekauwd - en duur. Het verschil tussen New Age en echte spiritualiteit is dat je bij New Age een klant bent bij de McDonalds, terwijl je bij echte spiritualiteit zelf chef-kok bent.

Ik moet erbij zeggen dat ik zelf ook niet genoeg tijd opzij zet om me echt veel verder te bekwamen. Ik ben altijd veel te druk met andere dingen. Misschien moet ik mijn prioriteiten eens verschuiven...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Elvhenk

Elvhenk

Madam Mikmak

Op woensdag 08 augustus 2001 13:22 schreef Reyn_Eaglestorm het volgende:

Ik moet erbij zeggen dat ik zelf ook niet genoeg tijd opzij zet om me echt veel verder te bekwamen. Ik ben altijd veel te druk met andere dingen. Misschien moet ik mijn prioriteiten eens verschuiven...
Dat ben ik nou ook altijd van plan, but life gets in the way... ;) Het is ook best lastig om uit het haastige tempo van alledag te stappen.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:23

koboy

Heb een idee voor een icon

Een mens kan inderdaad veel meer dan algemeen wordt gedacht. Denk bijvoorbeeld aan het spreekwoord: "Een kat in het nauw maakt gekke sprongen". Er zijn ook genoeg voorbeelden van mensen die in extreme situaties voor onmogelijk geachte lichamelijke werken hebben verzet.

Maar om even terug te komen op je vraag naar de niet lichamelijke krachten eerst even een waarschuwing vooraf: De nuvolgende tekst is slechts mijn MENING over een aantal zaken. Het is niet mijn bedoeling hier mensen mee te kwetsen.

[mening]
Veel van de huidige paganistische stromingen denken dat de mens zijn contact met de natuur heeft verloren of verdrongen. Ik denk dat dat niet het geval is. De mens van tegenwoordig is onder invloed van de snelle technologische ontwikkelingen van de afgelopen eeuwen steeds minder gaan vertrouwen op zijn gevoel/intuitie en steeds meer op het tastbare/zichtbare. Gevoel en intuitie zijn echter van groot belang voor het uitontwikkelen van eventuele paranormale gaven.

Voorbeeldje: Als je een tarot legt, kan je de betekenis van de kaarten uitleggen volgens het boekje, dwz. volgens de symboliek die er volgens anderen inzit (=rationeel); maar je kan de kaarten ook uitleggen door goed naar de kaarten te kijken en te kijken wat ze voor gevoel bij je oproepen, wat JOUW symboliek in die kaarten op dat moment is (=emotioneel).
Naar mijn mening is de eerste methode veel minder effectief....
[/mening]

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• koboy

koboy

Op woensdag 08 augustus 2001 13:22 schreef Reyn_Eaglestorm het volgende:
Op woensdag 08 augustus 2001 13:38 schreef Elvhenk het volgende:

[..]

Dat ben ik nou ook altijd van plan, but life gets in the way... ;) Het is ook best lastig om uit het haastige tempo van alledag te stappen.
Hier nog een. Studie/discussieclubje opzetten? :)

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:53

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op woensdag 08 augustus 2001 15:30 schreef koboy het volgende:
Voorbeeldje: Als je een tarot legt, kan je de betekenis van de kaarten uitleggen volgens het boekje, dwz. volgens de symboliek die er volgens anderen inzit (=rationeel); maar je kan de kaarten ook uitleggen door goed naar de kaarten te kijken en te kijken wat ze voor gevoel bij je oproepen, wat JOUW symboliek in die kaarten op dat moment is (=emotioneel).
Maar zo'n boekje is wel verdomd handig om het te leren... :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Elvhenk

Elvhenk

Madam Mikmak

Op woensdag 08 augustus 2001 15:30 schreef koboy het volgende:

[mening]
Veel van de huidige paganistische stromingen denken dat de mens zijn contact met de natuur heeft verloren of verdrongen. Ik denk dat dat niet het geval is.
Dat is mijn betoog ook. Het is er allemaal nog best, maar we weten de weg niet zo best meer. Maar als je zoekt, kun je je een nieuw pad kappen.
Ook denk ik dat er vanzelf weer een slinger de andere kant op gaat (weer meer naar de gevoelskant), in het kader van balans in het universum.
[/mening]
Alweer mee eens (klef he? :P ) Tarot is een soort "golf" en de geoefende lezer kan goed surfen op die golf. :) Er zit een teneur in de kaarten/legging en het verhaal vertelt zichzelf. En die komt er bij mij ook in 1 keer uit, vaak zonder vragen te stellen aan degene voor wie de reading is.
De symboliek is universeel, en komt in meer dingen terug dan alleen tarot, dus als je dat eenmaal door hebt, dan kan je er alle kanten mee op. Op die manier hoef je het niet te "leren" zoals je feiten leert. Ik tenminste niet.

• koboy

koboy

Op woensdag 08 augustus 2001 15:37 schreef Reyn_Eaglestorm het volgende:

[..]

Maar zo'n boekje is wel verdomd handig om het te leren... :)
Hier ben ik het maar ten dele mee eens. Natuurlijk is symboliek voor een groot deel cultureel bepaald, en dus voor meerdere mensen van vergelijkbare betekenis. Zo'n boekje kan dan ook handig zijn om "de motor mee te starten" als er geen dingen bij een bepaalde kaart in je opkomen. Het gevaar bestaat echter dat je "terugvalt" in het rationele denken, en niet kijkt wat een kaart naar jouw eigen gevoel betekent.
Zelf houd ik me eigenlijk nooit aan een "standaard" legging. Ik denk na over de vraag, licht een aantal sleutelaspecten uit die vraag, en trek dan bij elk sleutelaspect een kaart.

Ik dwaal nou wel wat af, maar is het een idee om eens te kijken wat de symboliek in een bepaalde tarotkaart (bijvoorbeeld 1 uit de Crowley tarot) voor verschillende mensen hier betekent?

Pagina: 1