Microfoonvolume extreem laag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0mcd
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 28-08 10:21
Niet zeker of dit het juiste forum is, maar hopelijk kunnen jullie mij helpen.

In applicaties als discord, skype, google meets e.d. is het volume van mijn microfoon extreem zacht.
Anderen kunnen mij nauwelijks horen en moeten mij (waar mogelijk) flink boosten.

Ik heb alles geprobeerd wat ik kon bedenken (zo meer daarover), maar misschien is er iets dat ik over het hoofd heb gezien.
Als er inderdaad geen oplossingen zijn, dan zijn tips over goede alternatieven welkom.
Ik game veel online, goede communicatie is belangrijk voor me, dus een investering vind ik niet erg.

Hardware :

MSI Z270 pro carbon moederbord
Razer Kraken (2019) headset (3.5mm aansluiting)
Razer Kraken original (2010 ofzo?) (3.5mm aansluiting)

Wat ik al geprobeerd heb:

Device instellingen controleren
- Inputlevel staat op 100
- Microphone boost staat op +10dB
- Disable all sound effects aangezet in properties
- Exclusive mode uitgezet in properties

Driver opnieuw geïnstalleerd

Instellingen reset naar default en daarna opnieuw naar bovenstaande waarden terug gezet

Skype gedeïnstalleerd
Discord opnieuw geïnstalleerd
- Background noise reduction uit

Geswitcht van i/o op moederbord naar front-case i/o en terug

Nieuwe headset gekocht (inclusief nieuwe splitter cable)

Alles zonder resultaat. Het enige dat lijkt te werken is om de microphone boost nog hoger te zetten.
Dat zorgt echter voor een extreem slechte kwaliteit en zorgt er voor dat mijn toetsenbord en het geluid uit mijn headset harder te horen zijn dan ik zelf, weirdly enough.

Op mijn laptop werken beide headsets feilloos. Het enige verschil daar is dat ik geen splitter nodig heb voor mijn audio input.

Is er nog iets dat ik kan doen? Of wordt het tijd om te accepteren dat de audio chip op dit moederbord zuigt en het tijd is voor een USB mic? Met het audio volume is overigens helemaal niets mis.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-10 15:51
J0mcd schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 17:28:
Alles zonder resultaat. Het enige dat lijkt te werken is om de microphone boost nog hoger te zetten.
Dat zorgt echter voor een extreem slechte kwaliteit en zorgt er voor dat mijn toetsenbord en het geluid uit mijn headset harder te horen zijn dan ik zelf, weirdly enough.
Ik zou bijna denken dat er nog een microfoon is ergens, bijvoorbeeld ingebouwd in de computer of andere randapparatuur, en dat die microfoon geselecteerd is i.p.v. je headset. Zou dat kunnen? Je kunt dat zien in je Sound Settings.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0mcd
Helaas niet het geval, de enige microfoon die mijn systeem ziet is die van mijn headset.
(Dit heb ik overigens ook gecontroleerd op mijn laptop, dat ik niet de ingebouwde mic gebruikte tijdens het testen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-10 16:12

Nibbz

Postmaster General

Gebruik je de windows configuratie voor audio? Sommige onboards hebben ook een soort van control panel waar je net iets meer instellingen kan veranderen. Kwaliteit veranderd door zo'n control panel ook (althans, geintegreerde realtek audio van mijn x570, werkt beter met de contol panel erbij)

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0mcd
Ik heb zowel de windows config als de Realtek applicatie gecontroleerd. Het lijkt er op dat deze aan elkaar gelinkt zijn. Bijvoorbeeld de boost aanzetten in windows maakt dit ook zichtbaar in realtek. Beide geven nu dus 100 input en +10dB boost aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-10 12:56
Jaren terug heb ik een keer een probleem gehad met DirectAudio, waarbij het volume van weergave erg zacht was. Dat bleek toen een hardware error te zijn (de geluidschip op het moederbord aandrukken 'verhielp' het probleem). Sluit daarom hardwarefouten niet uit.

Wat je nog kunt proberen, is om een andere microfoon te gebruiken (niet een die onderdeel is van je headset), of om de drivers helemaal weg te gooien en Windows te laten zoeken naar drivers. Anders zou ik het ook niet weten.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Pagina: 1