Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

SSD maakt geluid

Pagina: 1
Acties:

• pim p
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 26-05 17:36
In mijn laptop( Dell Inspiron n5110 ) zit sinds kort een Samsung 860 EVO die maakt een irritant geluid dat hoort toch niet en ook de snelheid ongeveer hetzelfde als bij een HDD

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 11:41

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Oké

SSD's maken over het algemeen 0 geluid dus heb je meer info? Bijvoorbeeld, is het geluid weg als je de SSD eruit haalt? Is het geluid terug als de SSD tijdelijk aan een andere PC wordt gekoppeld?

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• pim p
Ik heb nu een HDD in de laptop gestopt en het geluid is weg ik heb de SSD ook in mijn vorige laptop gestopt en het piepte weer

• yakmak
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 14-06 16:42
erm... hoe zeker weet je dat het een SSD is? er zitten geen bewegende onderdelen in een SSD bij mijn weten.
Is het misschien je moederboard die een piep geeft omdat er iets niet goed is met je SSD?

Vegan for a better world

• pim p
Het is zeker een SSD

• Nat-Water
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 11:33
Is het niet toevallig een SSHD? Welk model is het precies?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• pim p
Een Samsung 860 evo

Acties:
  • +3Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Dan is dit de uitgelezen kans om een youtubefilmpje te maken ;)

Want met zulke korte antwoorden kunnen we de glazen bollen niet voeden

• pim p
Misschien is het de consensator

• MAX3400

MAX3400

pim p schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 16:46:
Misschien is het de consensator
Ruilen dus?

• pim p
Zoveel weet ik niet van SSD,s ik gebruik bijna altijd HDD,s😉

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

👌👀 good shit ✔💯

Maar sinds je de SSD hebt gemonteerd, laadt de laptop ook niet meer op.

Hoe heb je de SSD gemonteerd? Niet met een beitel hoop ik?

Heb je zoals @FreshMaker al aangeeft misschien een filmpje?

As always, we are nailed to a cross of our own construction.

• yakmak
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 14-06 16:42
Heb je al contact opgenomen met de verkoper? misschien dat deze een nieuwe kan sturen?

Vegan for a better world

• pim p
Ik heb hem gewoon via de sata poort aangesloten op dezelfde manier als de HDD misschien dat de accu het begaf omdat die verwijdert was en daarna opnieuw erin gezet heeft Windows 7 er iets mee te maken

• pim p
Ik zal contact opnemen met de winkel

• timberleek
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 09:53
Hebben we het hier over een pieptoon op de achtergrond? Of echt een harde pieptoon (als een speaker).

In het eerste geval, veranderd het misschien ook van frequentie en/of intensiteit als je hem anders belast (bijvoorbeeld een bulk data schrijven)?
In dat geval vermoed ik "coil whine". Een component in een schakelende voeding in de ssd die meetrilt op de werkfrequentie van die voeding. Kan een spoeltje of een condensator zijn. Is in principe een veelvoorkomend iets en verder zonder gevolgen. Afgezien van potentieel vervelend geluid.

Kan ook zijn dat een voeding in de laptop zelf piept omdat de belasting is veranderd met de switch van hdd-->ssd
Dit is wel opvallend.

[Voor 26% gewijzigd door timberleek op 08-07-2020 16:55]

• borft
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 14-06 15:58
pim p schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 16:51:
Ik heb hem gewoon via de sata poort aangesloten op dezelfde manier als de HDD misschien dat de accu het begaf omdat die verwijdert was en daarna opnieuw erin gezet heeft Windows 7 er iets mee te maken
Op de ssd zit niets dat geluid kan maken. Zou het kunnen dat de laptop piept, bv omdat de ssd geen temperatuur rapporteert, of te heet wordt?
timberleek schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 16:52:
Hebben we het hier over een pieptoon op de achtergrond? Of echt een harde pieptoon (als een speaker).

In het eerste geval, veranderd het misschien ook van frequentie en/of intensiteit als je hem anders belast (bijvoorbeeld een bulk data schrijven)?
In dat geval vermoed ik "coil whine". Een component in een schakelende voeding in de ssd die meetrilt op de werkfrequentie van die voeding. Kan een spoeltje of een condensator zijn. Is in principe een veelvoorkomend iets en verder zonder gevolgen. Afgezien van potentieel vervelend geluid.
een condensator is geen spoel (coil) ;) verder lijkt he me sterk dat er een schakelende voedig op de ssd zit, die krijgt de voedingsspanning die ie nodig heeft gewoon van het systeem.

Ik denk dat je eerste vraag essentieel is hier

[Voor 49% gewijzigd door borft op 08-07-2020 16:54]

• pim p
De SSD was 56 graden op crystal disk info

• pim p
De pieptoon is op de achtergrond maar wel duidelijk hoorbaar

• MAX3400

MAX3400

pim p schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 16:53:
De SSD was 56 graden op crystal disk info
Dat is aanzienlijk veel; een SATA SSD komt vaak niet boven de 40 graden bij normaal gebruik.

• pim p
Kan het ook daardoor komen dat de SSD traag is (soms trager dan de HDD)

• timberleek
borft schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 16:52:
[...]

een condensator is geen spoel (coil) ;) verder lijkt he me sterk dat er een schakelende voedig op de ssd zit, die krijgt de voedingsspanning die ie nodig heeft gewoon van het systeem.

Ik denk dat je eerste vraag essentieel is hier
een condensator is inderdaad geen spoel, maar kan wel op eenzelfde manier geluid veroorzaken (al is het naar mijn ervaring meestal de spoel). In de volksmond gooien we meestal beide onder "coil whine".

Een ssd krijg inderdaad voeding van het systeem, maar meestal enkel in 12 en 5v. Intern zal hij 3v3 en/of lager nodig hebben --> (schakelende) voeding nodig

• MAX3400

MAX3400

pim p schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 16:57:
Dat kan.

Maar door je one-liners is ALLES nog steeds mogelijk; nergens lees ik "bewijs" voor je constateringen over wat je hoort, ziet & merkt.

• borft
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 14-06 15:58
timberleek schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 16:58:
[...]

een condensator is inderdaad geen spoel, maar kan wel op eenzelfde manier geluid veroorzaken (al is het naar mijn ervaring meestal de spoel). In de volksmond gooien we meestal beide onder "coil whine".

Een ssd krijg inderdaad voeding van het systeem, maar meestal enkel in 12 en 5v. Intern zal hij 3v3 en/of lager nodig hebben --> (schakelende) voeding nodig
offtopic, maar, 3.3V komt gewoon over de sata power connector, dus ook daar heb je geen stepdown converter voor nodig ;)

That said, kan natuurlijk prima dat ze intern 1.8V of minder gebruiken, dus je punt blijft staan ;)
pim p schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 16:57:
Hoe bedoel je trager? hogere latency? minder iops? valt ie langzamer als je hem van de tafel laat vallen? en hoe test je dat?

[Voor 17% gewijzigd door borft op 08-07-2020 17:11]

• timberleek
borft schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 17:10:
[...]

offtopic, maar, 3.3V komt gewoon over de sata power connector, dus ook daar heb je geen stepdown converter voor nodig ;)

That said, kan natuurlijk prima dat ze intern 1.8V of minder gebruiken, dus je punt blijft staan ;)
de 3v3 is vziw niet verplicht en ook vaak niet aanwezig.
Maar goed, dat is voor nu niet heel relevant.

• pim p
Ik heb de SSD in een oude Dell 1545 gestopt daar heb ik nergens last van in de Dell n5110 en HP 17 wel

• MAX3400

MAX3400

pim p schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 17:38:
Ik heb de SSD in een oude Dell 1545 gestopt daar heb ik nergens last van in de Dell n5110 en HP 17 wel
Dus ander resultaat dan in pim p in "SSD maakt geluid"

Wel vreemd toch?

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 06:54
Hoe hard is het geluid?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 10-01 17:43

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

In China gekocht? of en "to cheap to be true"?

Maak eens een foto van dat ding.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True