Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Korte vragen: 3 electriciteitsdraden + COAX + UTP in 1 buis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dwvvz
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 12:00
Hi forum,

Toen wij ons huis kochten, vond ik in onze slaapkamer een lege inbouwdoos met een lege electriciteitsbuis. Daar wilde ik altijd nog eens een stopcontact van maken. Deze week eindelijk eens een trekveer gekocht en de buis van deze doos blijkt rechtstreeks bij de meterkast uit te komen -ipv centraaldoos wat ik verwachtte. Eerst wilde ik er alleen stroom door trekken, maar de directe verbinding met de meterkast biedt ook mogelijkheden op COAX of UTP. Wij hebben we nu nog tv via Coax, maar dat zal wellicht ooit via de glasvezel komen, vandaar de interesse in beide.

Paar korte vragen voor de handigerts op dit forum:
- ik begrijp dat ik altijd ook een aardedraad (geel/groen) moet trekken voor het te maken stopcontact?
- mag ik een COAX en/of UTP kabel samen met de stroomdraden door zo'n buis trekken?
- zou het lukken het hele zooitje er doorheen te krijgen, dus 3 stroomdraden, COAX én UTP? Of is dat sowieso te krap?

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 12:56

Kek

3flix

- ik begrijp dat ik altijd ook een aardedraad (geel/groen) moet trekken voor het te maken stopcontact?
wel wenselijk ja

- mag ik een COAX en/of UTP kabel samen met de stroomdraden door zo'n buis trekken?

Nee. (nouja het mag natuurlijk wel maar es is van alles over te zeggen waarom je dit liever niet wilt)

- zou het lukken het hele zooitje er doorheen te krijgen, dus 3 stroomdraden, COAX én UTP? Of is dat sowieso te krap?

Nee want mag niet, en ook te krap.

[Voor 11% gewijzigd door Kek op 08-07-2020 15:53]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 13:13
Korte antwoorden:
-Aardedraad: waarom zou je het niet doen, als je daar de beschikking over hebt?
-COAX en UTP erbij, niet doen. Electradraden kunnen warm worden en geven een hoop verstoring.
-Of het fysiek past, ik denk het wel, maar doe het alsjeblieft niet :)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• mcsluis
  • Registratie: juni 2001
  • Nu online
TV Via coax/UTP is natuurlijk niet noodzakelijk. Een goede wifi verbinding en een chromecast is hiervoor een makkelijke oplossing. Ook voor een 4K netflix heb je geen 100'en Mbit verbinding nodig. Tenzij je op die locatie iets wil gaan doen om snel data uit te wisselen zou je er voor kunnen kiezen enkel de elektra aan te sluiten.

• dwvvz
mcsluis schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:42:
TV Via coax/UTP is natuurlijk niet noodzakelijk. Een goede wifi verbinding en een chromecast is hiervoor een makkelijke oplossing. Ook voor een 4K netflix heb je geen 100'en Mbit verbinding nodig. Tenzij je op die locatie iets wil gaan doen om snel data uit te wisselen zou je er voor kunnen kiezen enkel de elektra aan te sluiten.
Dat is waar, maar de wifi heeft wel moeite met de betonnen vloeren. Een kabel leek daarom een goede oplossing.

• dwvvz
Ok, dank allen. Ik ga een keuze maken tussen stroom of COAX/UTP.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• XyRuS
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 00:40
Volgens mij zegt de richtlijn dat je geen mix van verschillende spanningen of dus andere kabels in een buis mag hebben.

Stel je voor je boort in de muur, raakt de fase en netwerk kabel die in 1 buis lopen. Dan kan er wel eens een gevaarlijke spanning op de UTP stekker komen te staan die je mogelijk zou kunnen vastpakken. Allemaal kleine kans natuurlijk, maar wel belangrijk om in het achterhoofd te houden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

dwvvz schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:36:
Nee, hoeft niet, maar is wel verstandig. Het liefst heb je overal geaarde stopcontacten.
Nee, COAX en UTP geleiden. Je mag geen andere geleiders naast je elektra kabels leggen. Je mag wel glasvezel leggen, want dat geleid weer niet.
Gaat niet lukken.

[Voor 6% gewijzigd door CurlyMo op 08-07-2020 16:31]

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Los van of het mag:
Voor het signaal van coax en UTP is het vragen om moeilijkheden als je er 230v langs legt.
Daarnaast is het de vraag of je het er fysiek wel doorheen getrokken krijgt. Ik gok dat je je kabels sloopt. Zo dik is zo'n pijpje niet ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True