Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayRune
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:48
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 5% gewijzigd door JayRune op 08-07-2020 15:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• yakmak
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-01-2024
Auto overnemen klinkt als een slecht plan. De enige reden om dat te doen imo is als je sowieso al van plan was een nieuwe nieuwe auto te kopen. Anders ben je wss goedkoper uit met het kopen van een iets oudere auto (en misschien elektrisch/hybride)

Vegan for a better world ||| De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen ||| Durf jij je consumptie van dierlijke producten te verdedigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-11-2021
Erg duur zou ik niet doen.

Je kan beter een 2e hands T-Roc bij een officiele Volkswagen dealer kopen voor 22 duizend (ook 2019 T-Rocs).

En als je nog goedkoper wilt kan dat ook via marktplaats etc.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-05 12:58
Strikt genomen breng je de boete in mindering op de bijtelling en krijg je dit deel van de loonheffing terug.
Let op, dit kan tot maximaal de betaalde bijtelling over het lopende jaar, dus jij kan niet de gehele gehele boete/afkoopsombedrag in mindering laten brengen. Dit is trouwens geen gunst van HR maar iets wat gewoon wettelijk bepaald is en mag!

Fiscale waarde: € 34000 (22%)
Maandelijkse bijtelling: € 623
Totale bijtelling 2020: € 3740
Terug te krijgen loonheffing (37% over € 3740) : € 1383
(37% = aanname)

Bij afkoop van deze wagen kost het onder de streep dus netto na correctie op loonheffing (€5125-€1383): € 3740

Wellicht maakt dat je besluit wat makkelijker, € 3700 betalen, even slikken en gauw vergeten. Dit lijkt me slimmer dan verplicht een wagen over te moeten nemen a €27000 euro.

[ Voor 10% gewijzigd door mcsluis op 08-07-2020 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genesisfm
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-05 23:40
Je kan ook langs je garage gaan en vragen wat ze ervoor willen geven?
Dan heb je daar de GAP ook duidelijk en weet je welke optie het meest positief voor je uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@JayRune optie 2 en 3 vallen al af, daar heb je werkelijk niets aan.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:23
Overkopen en direct verkopen; Heb je al gekeken wat dezelfde auto waard is op verkoop sites? Daarbij rekening houden dat een dealer meer vraagt dan je particulier krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als de regeling onduidelijk is, wat bedoel je daar dan precies mee?

Daarnaast ook even letten op de punten in dit verhaal: https://www.salarisnet.nl...ttreding-begrensd-1016120

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Leuk die mo-tags maar dit speelt niet "sinds vandaag" dus wat heb je de afgelopen tijd allemaal al zelf uitgezocht, opgevraagd, onderhandeld, etc?

Want het staat nu in VV maar in essentie is het een arbeidsvoorwaarde / prijsindicatie waar je naar op zoek bent.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:24

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

MAX3400 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 17:04:
Leuk die mo-tags maar dit speelt niet "sinds vandaag" dus wat heb je de afgelopen tijd allemaal al zelf uitgezocht, opgevraagd, onderhandeld, etc?

Want het staat nu in VV maar in essentie is het een arbeidsvoorwaarde / prijsindicatie waar je naar op zoek bent.
Ondanks dat het niet jouw taak is om te modereren ;), ga ik wel mee met de essentie van je post.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:13
Misschien eens informeren of er iemand in je nabije omgeving is die zo'n auto zoekt?
Dat je op die manier zekerheid hebt dat je hem ook kunt verkopen voor de juiste prijs.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayRune
Wolly schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 16:59:
Als de regeling onduidelijk is, wat bedoel je daar dan precies mee?

Daarnaast ook even letten op de punten in dit verhaal: https://www.salarisnet.nl...ttreding-begrensd-1016120
In de autoregeling staat: dat de auto overgenomen kan worden tegen de boekwaarde maar niet dat er nog een deel van de afkoopsom moet worden betaald.

Daarnaast wordt er gesproken dat de afkoopsom drie keer het leasebedrag is. Echter wordt er in de praktijk ook de eigen bijdrage, voor privé rijden, van de resterende maanden bijberekend.
MAX3400 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 17:04:

Dit speelt nu twee weken. De boekwaarde heb ik gisteren pas na meerdere malen mailen en bellen pas ontvangen. Daarnaast uitzoekwerk gedaan betreffende de mogelijkheden met aftrek van de bijtelling(dit loopt nog) en wat de mogelijkheden zijn met private lease: niet mogelijk.
De prijs om over te kopen is gelijk aan de marktwaarde na vergelijking op Autotrack, Marktplaats.

Werkgever doet niet aan onderhandelen, de afkoopsom is zoals die is. Collega's willen de auto niet.

Ik ben vooral opzoek naar wat wijsheid is.

Achteraf gezien had dit topic beter in een ander subforum kunnen plaatsen.

Nog iets waar ik aan denk:
Hebben hier leden ervaringen met sites als leasetrader?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:12
TheBrut3 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 16:43:
Overkopen en direct verkopen; Heb je al gekeken wat dezelfde auto waard is op verkoop sites? Daarbij rekening houden dat een dealer meer vraagt dan je particulier krijgt.
Probleem daarbij is vaak dat leasemaatschappijen een verwachte restwaarde hanteren na de looptijd (zeg 48 maand). Stel dat de T-Roc van 35K nog 18K oplevert na de termijn, dan heb je een afschrijving van 354 euro per maand. Stel dat de auto 12 maand in gebruik is, dan is de boekwaarde nog 35000 - 4250 = 30750. Echter is jaar 1 de afschrijving hoger dan die 4250 en jaar 4 lager dan die 4250. Dit verschil, plus gedorven inkomsten bepalen mede de afkoopsom. Als je de auto tegen boekwaarde koopt loop je zelf ook aan tegen dit verschil. Dan moet je het verschil tussen boekwaarde en dagwaarde zelf bijleggen, plus de marge welke je minder krijgt als dat een dealer kan vragen voor een auto.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
JayRune schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 10:17:
[...]

In de autoregeling staat: dat de auto overgenomen kan worden tegen de boekwaarde maar niet dat er nog een deel van de afkoopsom moet worden betaald.

Daarnaast wordt er gesproken dat de afkoopsom drie keer het leasebedrag is. Echter wordt er in de praktijk ook de eigen bijdrage, voor privé rijden, van de resterende maanden bijberekend.
Drie keer het leasebedrag excl. btw dus.

Als er niet staat dat de prive bijdrage erbij komt dan lijkt mij dat je dat ook niet moet betalen.
Werkgever doet niet aan onderhandelen, de afkoopsom is zoals die is.
Slechte zaak, de werkgever treedt namens jou in onderhandeling met de leasemaatschappij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:44
Wolly schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 10:44:
[...]

Drie keer het leasebedrag excl. btw dus.

Als er niet staat dat de prive bijdrage erbij komt dan lijkt mij dat je dat ook niet moet betalen.

[...]

Slechte zaak, de werkgever treedt namens jou in onderhandeling met de leasemaatschappij.
Lijkt mij een gevalletje rechtsbijstand: er is jurisprudentie genoeg dat de werkgever een inspannings verplichting heeft om te onderhandelen met de lease maatschappij om de kosten te beperken,. Daarnaast: Drie keer leasebedrag is niet drie keer leasebedrag + eigen bijdrage prive gebruik.

Mooi moment om nog maar een keer tegen iedereen te zeggen: Teken Zo'n Beding Nooit! het bedrijfsrisico van jouw werkgever is zijn probleem, niet het jouwe.

[ Voor 3% gewijzigd door overhyped op 09-07-2020 10:53 . Reden: Zag dat de collega vraag al beantwoord was... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
overhyped schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 10:52:
Mooi moment om nog maar een keer tegen iedereen te zeggen: Teken Zo'n Beding Nooit! het bedrijfsrisico van jouw werkgever is zijn probleem, niet het jouwe.
Dit +1.

Uiteindelijk moet je op de hoogte zijn van het contract dat erbij hoort. Zegt dat dat het 3x het maandbedrag dan is dat 3x het maandbederag en moet je het ook daar bij laten. Willen ze er posten zoals eigen bijdrage bij doen kom je op den duur inderdaad uit bij rechtsbijstand.

Waarbij eigen bijdrage in sommige gevallen enigszins vertekend is. Is het een eigen bijdrage omdat je boven het leasebudget zit -> dan is het onderdeel van het maandbedrag, is het een eigen bijdrage voor privegebruik dan is het irrelevant, je maakt namelijk nul gebruik van de auto waarbij je eveneens kan afvragen of ze dat bij geen privegebruik ook doen.

Leaseauto's kunnen nog wel eens een loden ketting worden, met 3x het maandbedrag (al is dat met €1700,- nogal fors voor een Troc) zou dat te overzien moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:44
Napo schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 10:58:
[...]

Dit +1.

Uiteindelijk moet je op de hoogte zijn van het contract dat erbij hoort. Zegt dat dat het 3x het maandbedrag dan is dat 3x het maandbederag en moet je het ook daar bij laten. Willen ze er posten zoals eigen bijdrage bij doen kom je op den duur inderdaad uit bij rechtsbijstand.

Waarbij eigen bijdrage in sommige gevallen enigszins vertekend is. Is het een eigen bijdrage omdat je boven het leasebudget zit -> dan is het onderdeel van het maandbedrag, is het een eigen bijdrage voor privegebruik dan is het irrelevant, je maakt namelijk nul gebruik van de auto waarbij je eveneens kan afvragen of ze dat bij geen privegebruik ook doen.

Leaseauto's kunnen nog wel eens een loden ketting worden, met 3x het maandbedrag (al is dat met €1700,- nogal fors voor een Troc) zou dat te overzien moeten zijn.
Ik snap vooral de werkgevers ook niet. Je wilt toch niet dat iemand blijft plakken omdat de afkoopsom van de auto de hoog is? Dat is echt vele malen duurder dan dat kleingeld voor een auto, die toch weer naar een volgende werknemer gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:34
Hoeveel tijd heb je nog?

Je kan de auto op Leasetrader zetten met een kleine bonus voor overname, goedkoper dan afkoop. Als je hem niet gaat gebruiken, niet kopen.

Ik had overigens zelf geen geluk met mijn auto bij LT, twee reacties maar de communicatie stokte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@JayRune Is er een contract tussen jou en je werkgever over de leaseauto? Dus een leaseovereenkomst die beide partijen, voor deze T-ROC, hebben getekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Napo schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 10:58:
[...]

Dit +1.

Die 5100 zal opgebouwd zijn uit 3 maandtermijnen van xxxx. Daarbovenop komt blijkbaar nog aantal resterende maanden x prive bijdrage.

Totaal idioot natuurlijk. Die 3 maandtermijnen snap ik nog, mits excl btw en excl. brandstofbijdrage.

Topicstarter doet er goed aan niet akkoord te gaan met dit voorstel en de leasemaatschappij te bellen voor een exacte specificatie van het leasebedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:35
Tja, het is een rekensom aangevuld met je eigen wensen.

- De afkoopsom is pittig, dat geld ben je dan kwijt maar je bent dan ook overal vanaf.
- Wat wil je zelf? Ben je naast je werk nog een auto nodig en wil je in principe wel een dergelijke auto ernaast houden plus kan je het missen? Dan is dit wellicht een optie, dat kun je echter zelf het best beoordelen.
- Wil je de auto niet houden dan komt het rekensommetje kijken. Ga eens wat dealers en handelaren langs en vraag wat ze voor zo'n jong gebruikte auto willen geven. Misschien kost het je onderaan de streep wel minder dan de afkoopsom van punt 1.

Lease auto's worden door een leasemij met een fijne korting gekocht, daar profiteer je in dit geval ook van. Leasemij zal er niet bij in schieten maar verkoopt de auto tegen boekwaarde + opslag (%) van gederfde inkomsten.

Als je de auto koopt voor 28k en voor meer dan 23k verkoopt dan ben je per saldo dus goedkoper uit als wanneer je het contract uit koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-05 12:58
Beetje mosterd na de maaltijd, maar dit soort dingen onderhandel ik mee in sollicitatieproces met nieuwe werkgever. Het is niet geheel ongebruikelijk dat een afkoopsom/overname door nieuwe werkgever wordt gefinancierd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-05 12:47
Auto mee naar de nieuwe werkgever en clausule dat, mocht je contract niet verlengd worden, je de auto alsnog overneemt?

Geeft je in ieder geval een jaar ademruimte....

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-05 14:05
Dit soort dingen komen altijd pas uit de mouw als je al in dienst bent getreden of wanneer je je arbeidscontract tekent vanaf een roze wolk. Zijn belangrijke onderdelen in de secundaire arbeidsvoorwaarden. En dan denk je, aahh zal wel meevallen en dat doet het dus niet.

Ik heb diverse poolauto's versleten omdat mijn vorige werkgever ook deze wurgcontracten had en ik daar niet aan toe wilde geven. Ze keken er nog raar van op ook, want had ik dan twijfels of ik hier wel wilde blijven werken?

We zijn veel te verwend in Nederland met die leaseauto's en de keuze die je hebt. Zou mooi zijn als je bewust kunt kiezen voor een 'standaard' auto uit het wagenpark van de zaak en als je daar vanaf wil wijken met een roze cabriolet, dan weet je wat de gevolgen er van zijn.

Maargoed, daar heb jij nu niets aan. Ik zou kijken of je met je nieuwe werkgever wat kunt regelen. Of de auto meenemen, of ze tikken je boete af die vervalt als je in vaste dienst komt. Wordt vaak ook met oude opleidingskosten zo gedaan.

[ Voor 3% gewijzigd door sj0ertum op 09-07-2020 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:05
ThaddeusX schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:48:
Erg duur zou ik niet doen.

Je kan beter een 2e hands T-Roc bij een officiele Volkswagen dealer kopen voor 22 duizend (ook 2019 T-Rocs).

En als je nog goedkoper wilt kan dat ook via marktplaats etc.
te snel op verstuur gedrukt...ikke dan :(

[ Voor 12% gewijzigd door newtastyland op 09-07-2020 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
@JayRune Bel even zelf met de leasemaatschappij. Het gaat om jouw geld, vaak blijkt er dan best wat mogelijk. Misschien kun je met je nieuwe werkgever iets regelen of zij het contract willen overnemen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayRune
BiLLY_daKid schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 11:03:
Hoeveel tijd heb je nog?

Je kan de auto op Leasetrader zetten met een kleine bonus voor overname, goedkoper dan afkoop. Als je hem niet gaat gebruiken, niet kopen.

Ik had overigens zelf geen geluk met mijn auto bij LT, twee reacties maar de communicatie stokte.
Het is kort dag, einde van de maand ga ik uit dienst!
Vorkie schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 11:04:
@JayRune Is er een contract tussen jou en je werkgever over de leaseauto? Dus een leaseovereenkomst die beide partijen, voor deze T-ROC, hebben getekend?
Ik heb hier niets specifieks voor getekend. Digitaal mijn akkoord gegeven voor de auto(bij bestellen), maar of dit ook automatisch betekent dat ik akkoord ben met de autoregeling moet ik uitzoeken!
mcsluis schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 11:11:
Beetje mosterd na de maaltijd, maar dit soort dingen onderhandel ik mee in sollicitatieproces met nieuwe werkgever. Het is niet geheel ongebruikelijk dat een afkoopsom/overname door nieuwe werkgever wordt gefinancierd.
Daar was helaas niets in mogelijk (overheid), ik ben wel in een iets hogere schaal ingedeeld om het toch enigszins te compenseren.

Update:
Na wat uitzoekwerk van mijn kant bleek dat de verkeerde informatie aan mij is doorgegeven vanuit de wagenparkbeheerder. De eigen bijdrage is doorgerekend in plaats van de overschrijding van het leasebedrag. De overlease is in dit geval 71 euro per maand. Op de resterende maanden scheelt dit €320,00. Het is in ieder geval iets!

Gezien het hoge aankoopbedrag voor de auto ga ik (waarschijnlijk) voor het betalen van de afkoopsom. Maandag krijg ik te horen of men meewerkt aan het verrekenen van de bijtelling met de afkoopsom.

Daarna dit snel vergeten en ga ik voor een tweedehands Lexus CT200H.
Pagina: 1