Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Word Office: Automatische aanpassingen uitzetten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Luxicon
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 23:38
1) Word plaatst na ENTER een nieuwe alinea. Wat kan ik veranderen, zodat daar permanent een nieuwe regel voor toegepast wordt? Ik heb dit weleens aangepast, maar de instelling veranderd blijkbaar automatisch weer terug.

2) Word gebruikt automatisch een status van het lettertype (grootte, bold, etc), op plaatsen waar deze niet van toepassing is. Bijvoorbeeld: ik heb een kop met dikgedrukt (bold) groot lettertype. Niet zozeer boven aan diezelfde pagina, maar gewoon weg ergens in een document. De tekst eronder is niet dikgedrukt en met kleiner lettertype. Iedere keer duikt het dikgedrukte / groot lettertype weer op. Meestal kan ik dat aanpassen, maar soms is Word erg hardnekkig. Bijvoorbeeld tussen een opsomming. Daardoor is de extra regel tussen de opsomming veels te ruim.

(Vroeger deed Word precies wat je zelf deed, maar tegenwoordig is Word helaas een soort hulprobotje die van alles doet wat niet nodig is).

...

Beste antwoord (via Luxicon op 08-07-2020 18:28)

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

De zaken die je noemt staan toch (gewoon) ergens in de opties verborgen? Sowieso beschrijf je in punt 2 voornamelijk de "Styles" die in Word meegeleverd worden.

Verder heb je onder Options - Proofing OF Options - Advanced een bak met zaken waarmee je het robotje wel onder controle krijgt.

Hou er rekening mee dat niet alles in elke versie terug te vinden is; geen idee wat je gebruikt maar allicht dat voor sommige "ergernissen" je in Word eens op F1 kan drukken en ook daar je ongenoegen kan terugzoeken / doorploeteren?

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

De zaken die je noemt staan toch (gewoon) ergens in de opties verborgen? Sowieso beschrijf je in punt 2 voornamelijk de "Styles" die in Word meegeleverd worden.

Verder heb je onder Options - Proofing OF Options - Advanced een bak met zaken waarmee je het robotje wel onder controle krijgt.

Hou er rekening mee dat niet alles in elke versie terug te vinden is; geen idee wat je gebruikt maar allicht dat voor sommige "ergernissen" je in Word eens op F1 kan drukken en ook daar je ongenoegen kan terugzoeken / doorploeteren?

• u34186
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
1) Geen idee of dat een optie is, maar als je jezelf gewoon aanleert om Shift+Enter te drukken als je geen nieuwe alinea wilt beginnen, hoef je dit probleem niet in elk programma (dat ook zo werkt), of elke andere computer waar je achter zit, weer opnieuw op te lossen.

2) Ik heb geen flauw idee waar je het over hebt. Maar als je gewoon met de stijlen werkt dan houd je een consistente layout en kun je die ook achteraf centraal aanpassen.
Misschien moet je je normal.dot eens verwijderen (na een backup)?
Vroeger deed Word precies wat je zelf deed, maar tegenwoordig is Word helaas een soort hulprobotje die van alles doet wat niet nodig is.
Dit soort klachten kunnen wij natuurlijk helemaal niks mee en is voor iedereen verschillend. Nu zet je jezelf alleen maar wat gefrustreerd neer zonder dat je laat zien wat je al gedaan hebt. Waarom heb je dat formuliertje weggehaald? Welke versie van Word gebruik je, bijvoorbeeld?

Block ads en trackers: uBlock Origin, uMatrix, Pi-Hole
YouTube: SponsorBlock en YoutubeVanced

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Luxicon
MAX3400 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:00:

Oke, bedankt. Ik heb Office 2019 Professional. Vermoedelijk is voornamelijk 'styles' erg vervelend. Het is soms onmogelijk om heel simpelweg een nette opsomming te maken. Zo heb ik nu ook een enorm gat tussen twee regels, dat ik niet kleiner krijg.

Dat andere zie ik staan, 'Remove space after paragraph'. Het liefst zie ik die optie altijd aanstaan. Want dat irriteert enorm.

Ook als je plakt, neemt Word dat tekstformaat over. Het zou handiger zijn (lijkt mij) als Word dat automatisch vertaald naar de gebruikte instellingen van een document.

En ik weet het, ik ben onkundig met Word.Stel dat Word mij zelf laat bepalen wat ik doe, dan had ik gewoon een net document. Terwijl ik nu steeds aanpassingen moet doen en hoop dat het netjes wordt. ;)
Evanescent schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:09:
1) Geen idee of dat een optie is, maar als je jezelf gewoon aanleert om Shift+Enter te drukken als je geen nieuwe alinea wilt beginnen, hoef je dit probleem niet in elk programma (dat ook zo werkt), of elke andere computer waar je achter zit, weer opnieuw op te lossen.

2) Ik heb geen flauw idee waar je het over hebt. Maar als je gewoon met de stijlen werkt dan houd je een consistente layout en kun je die ook achteraf centraal aanpassen.
Misschien moet je je normal.dot eens verwijderen (na een backup)?

[...]

Dit soort klachten kunnen wij natuurlijk helemaal niks mee en is voor iedereen verschillend. Nu zet je jezelf alleen maar wat gefrustreerd neer zonder dat je laat zien wat je al gedaan hebt. Waarom heb je dat formuliertje weggehaald? Welke versie van Word gebruik je, bijvoorbeeld?
1) Shift + ENTER. Dat moet kunnen. Al vind ik het vanzelfsprekender als dit zelf in te stellen is. Volgens mij is ENTER altijd al de volgende regel geweest, totdat Word dit jaren geleden aangepast heeft. Bijvoorbeeld Wordpad of Kladblok doet dit niet.

2) Dan heb je geluk dat je niet weet waar ik het over heb. Dat probleem heb ik al sinds Word een soort van nieuwe style heeft gekregen. Vroeger kon ik probleemloos mee overweg, omdat Word toen deed wat je zelf doet, en niet zelf van alles aan gaat passen.Bijvoorbeeld: 1) ik type met lettergrootte 11, zonder bold. 2) Vervolgens maak ik een opsomming 1) 2) 3) etc... 3) de lege ruimte is te groot, Word maakt er plots lettertype 18 / bold van. Dat is iets wat ik ergens anders in het document gebruik, maar niet op die plaats.

Blijkbaar suggereert Word dat ik een kop wil gaan typen. 1) ik maak een opsomming 2) wie zegt dat ik een kop ga typen als ik een nieuwe alinea start.

Om het nog vreemder te maken, dit is niet zo als ik een alinea type en op ENTER druk (nieuwe alinea).
Hoe het komt, geen idee, maar dit is een voorbeeld waar Word automatisch iets toepast wat ik niet wil. Vandaar ik graag de automaat uitzet, zodat ik zelf kan bepalen wat ik type.

[Voor 43% gewijzigd door Luxicon op 08-07-2020 15:25]

...

• MAX3400

MAX3400

Luxicon schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:13:
[...]

...ik ben onkundig met Word...
Geel boekje kopen? Iets met Dummies? ;)

Vooropgesteld; je hebt op veel punten gelijk dat het een overweldigende draak van een pakket is. Zeker voor mensen die "ouderwets" met Wordpad of WordPerfect zijn opgegroeid. Neemt niet weg dat de punten die je noemt (bijna) allemaal op te lossen zijn door te verdiepen & vaker mee te werken :)

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 22:15
Puntje 1 is gewoon Alineaafstand. Die staat standaard op 8 pt.

Puntje 2 herken ik niet, wellicht staat er nog wat opmaak in lege enters / spaties?

🅟🅥 🅞🅤🅣🅟🅤🅣

• Luxicon
Kees_B schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:16:
Puntje 1 is gewoon Alineaafstand. Die staat standaard op 8 pt.

Puntje 2 herken ik niet, wellicht staat er nog wat opmaak in lege enters / spaties?
Bedankt, maar punt 2 is onlogisch / vreemd. Het lijkt net dat Word denkt dat ik een 'kop' wil gaan typen. Midden in een opsomming zelfs.

...

• u34186
  • Niet online
Luxicon schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:13:
[...]

2) Dan heb je geluk dat je niet weet waar ik het over heb. Dat probleem heb ik al sinds Word een soort van nieuwe style heeft gekregen. Vroeger kon ik probleemloos mee overweg, omdat Word toen deed wat je zelf doet, en niet zelf van alles aan gaat passen.Bijvoorbeeld: 1) ik type met lettergrootte 11, zonder bold. 2) Vervolgens maak ik een opsomming 1) 2) 3) etc... 3) de lege ruimte is te groot, Word maakt er plots lettertype 18 / bold van. Dat is iets wat ik ergens anders in het document gebruik, maar niet op die plaats.

Blijkbaar suggereert Word dat ik een kop wil gaan typen. 1) ik maak een opsomming 2) wie zegt dat ik een kop ga typen als ik een nieuwe alinea start.

Om het nog vreemder te maken, dit is niet zo als ik een alinea type en op ENTER druk (nieuwe alinea).
Hoe het komt, geen idee, maar dit is een voorbeeld waar Word automatisch iets toepast wat ik niet wil. Vandaar ik graag de automaat uitzet, zodat ik zelf kan bepalen wat ik type.
Ja, dit is precies wat ik bedoel met dat je de stylen moet gebruiken. Stel de standaardtekst in op de jou gewenste vormgeving en hij springt voortaan daar naartoe. Van die inline (ad-hoc)-styling moet je in principe gewoon afblijven. ;)

• u34186
  • Niet online
Luxicon schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:24:
[...]

Bedankt, maar punt 2 is onlogisch / vreemd. Het lijkt net dat Word denkt dat ik een 'kop' wil gaan typen. Midden in een opsomming zelfs.
Zit je niet per ongelijk met je muis ergens aan of heb je speciale hotkeys ingesteld? Of plak je misschien tekst met opmaak ergens vandaan?

Die ellende die jij beschrijft herken ik alleen van documenten die gemaakt zijn door mensen die alles met de B I U-knopjes stylen. Dat is vragen om problemen.

[Voor 18% gewijzigd door u34186 op 08-07-2020 15:28]

• Luxicon
MAX3400 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:14:
[...]

Geel boekje kopen? Iets met Dummies? ;)

Vooropgesteld; je hebt op veel punten gelijk dat het een overweldigende draak van een pakket is. Zeker voor mensen die "ouderwets" met Wordpad of WordPerfect zijn opgegroeid. Neemt niet weg dat de punten die je noemt (bijna) allemaal op te lossen zijn door te verdiepen & vaker mee te werken :)
Een cursus lijkt me niet verkeerd (dan valt er ook meer te leren dan de basis). Zolang ik er kan leren hoe je Word van de automatische stand af kan halen.. :+

...

• u34186
  • Niet online
Luxicon schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:27:
[...]

Een cursus lijkt me niet verkeerd (dan valt er ook meer te leren dan de basis). Zolang ik er kan leren hoe je Word van de automatische stand af kan halen.. :+
Dat heet Notepad, Wordpad of beter nog LaTeX. :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Luxicon
Evanescent schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:29:
[...]

Juist ja. Dat werkt wel no nonsense. Gezien je vorige post en van @MAX3400 , moet ik het zoeken in de styles. :)

...

• MAX3400

MAX3400

Evanescent schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:29:
[...]

offtopic:
vi

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 22:15
Ik heb nog even verder gekeken maar er zit inderdaad een AutoOpmaak-functie in Word.

Bestand | Opties | Controle | Bovenste button 'AutoCorrectie-opties...' | 4e tabje 'AutoOpmaak'

Daar gewenste vinkjes uitzetten.

🅟🅥 🅞🅤🅣🅟🅤🅣

• Luxicon
Kees_B schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 16:00:
Ik heb nog even verder gekeken maar er zit inderdaad een AutoOpmaak-functie in Word.

Bestand | Opties | Controle | Bovenste button 'AutoCorrectie-opties...' | 4e tabje 'AutoOpmaak'

Daar gewenste vinkjes uitzetten.

[Afbeelding]
Superhandig! Precies daar kun je dit alles instellen zo te zien. Ik heb bij het kopje 'advanced' ook het 1 en ander uitgezet. Dat en vooral 'AutoCorrectie' zal er zeker voor zorgen dat Word voor mij eindelijk weer prettig is om te gebruiken. :*)

...

• MAX3400

MAX3400

Dat zei ik toch al in MAX3400 in "Word Office: Automatische aanpassingen uitzetten" maar heb je dan anderhalf uur niet gekeken / gedaan wat ik bedoelde?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Luxicon
MAX3400 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 16:34:
[...]

Dat zei ik toch al in MAX3400 in "Word Office: Automatische aanpassingen uitzetten" maar heb je dan anderhalf uur niet gekeken / gedaan wat ik bedoelde?
Daar heb ik overheen gelezen, althans het drong nog niet helemaal door dat het de oplossing zou zijn. Het knopje AutoCorrection had ik nog niet goed bekeken. Dat vatte ik op als een soort van woordenboek functionaliteit. Dat was dus al de oplossing. Toen ik het plaatje zag van @Kees_B werd het mij duidelijk. ;)

...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 21:15
Ik beschouw mezelf als behoorlijk kundig in Word en herken deze klachten niet als structureel. Rare styles en problemen met normal.dot zijn zeker bronnen van ellende.

Ik zou de normal.dot resetten.
https://www.dummies.com/s...ord-2016-normal-template/

Ook ff checken dat er geen template gekoppeld is. Dat is ook vragen om problemen. Zie https://support.microsoft...49-4394-88bb-2a6e2a39479d

• Boeryepes
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 21:15
Luxicon schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:56:

2) Word gebruikt automatisch een status van het lettertype (grootte, bold, etc), op plaatsen waar deze niet van toepassing is. Bijvoorbeeld: ik heb een kop met dikgedrukt (bold) groot lettertype. Niet zozeer boven aan diezelfde pagina, maar gewoon weg ergens in een document. De tekst eronder is niet dikgedrukt en met kleiner lettertype. Iedere keer duikt het dikgedrukte / groot lettertype weer op. Meestal kan ik dat aanpassen, maar soms is Word erg hardnekkig. Bijvoorbeeld tussen een opsomming. Daardoor is de extra regel tussen de opsomming veels te ruim.
Hier is een beschrijving van hoe zoiets onbedoeld kan gebeuren als er 'gekloot' is met de default style 'normal'
https://wordribbon.tips.n...Turning_On_by_Itself.html

Dit hoeft niet per se jouw probleem te zijn maar geeft wel aan hoe belangrijk styles zijn, ook al denk je dat je die niet gebruikt.

Het wordt 'leuk(er)' als styles automatisch geupdate worden. Het wordt nog veel leuker als je een centraal 'global template' hebt gekoppeld (zie mijn vorige post) die andere gebruikers ook hebben gekoppeld - dan krijg je heerlijk gejojo van updates aan styles.

• Luxicon
Boeryepes schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 18:30:
Ik beschouw mezelf als behoorlijk kundig in Word en herken deze klachten niet als structureel. Rare styles en problemen met normal.dot zijn zeker bronnen van ellende.

Ik zou de normal.dot resetten.
https://www.dummies.com/s...ord-2016-normal-template/

Ook ff checken dat er geen template gekoppeld is. Dat is ook vragen om problemen. Zie https://support.microsoft...49-4394-88bb-2a6e2a39479d
Bedankt voor de input! Ik heb normal gereset en had geen koppelingen van templates in het overzicht staan. Volgens mij is er niet speciaal iets veranderd. De aangeboden suggesties hebben het 1 en ander verholpen, waardoor er niet van alles zijn eigen gang meer gaan. Al moet ik zeggen dat bepaalde functionaliteiten wel prettig zijn (zolang ik maar weet hoe opties in en uit te schakelen zijn > permanent).

Voor mij is het misschien meer iets om alles uit te schakelen, en in te schakelen als ik iets mis. Bijvoorbeeld net kon ik niet een geselecteerde tekst meer verwijderen, omdat ik 'Typing replaces selecting text' had uitgeschakeld. Prima, dan weet ik tenminste hoe het komt (in plaats van andersom)

En wie weet begin ik het dan langzaam aan door te krijgen, waardoor de nieuwe style toch steeds beter in de smaak valt. :)

PS. mocht ik nog iets vreemds ervaren, zal ik wel een update in dit topic plaatsen. Bedankt voor de hulp in ieder geval!

...

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True