MAX3400 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:00:
De zaken die je noemt staan toch (gewoon) ergens in de opties verborgen? Sowieso beschrijf je in punt 2 voornamelijk de "Styles" die in Word meegeleverd worden.
Verder heb je onder Options - Proofing OF Options - Advanced een bak met zaken waarmee je het robotje wel onder controle krijgt.
Hou er rekening mee dat niet alles in elke versie terug te vinden is; geen idee wat je gebruikt maar allicht dat voor sommige "ergernissen" je in Word eens op F1 kan drukken en ook daar je ongenoegen kan terugzoeken / doorploeteren?
Oke, bedankt. Ik heb Office 2019 Professional. Vermoedelijk is voornamelijk 'styles' erg vervelend. Het is soms onmogelijk om heel simpelweg een nette opsomming te maken. Zo heb ik nu ook een enorm gat tussen twee regels, dat ik niet kleiner krijg.
Dat andere zie ik staan, 'Remove space after paragraph'. Het liefst zie ik die optie altijd aanstaan. Want dat irriteert enorm.
Ook als je plakt, neemt Word dat tekstformaat over. Het zou handiger zijn (lijkt mij) als Word dat automatisch vertaald naar de gebruikte instellingen van een document.
En ik weet het, ik ben onkundig met Word.Stel dat Word mij zelf laat bepalen wat ik doe, dan had ik gewoon een net document. Terwijl ik nu steeds aanpassingen moet doen en hoop dat het netjes wordt.

Room42 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:09:
1) Geen idee of dat een optie is, maar als je jezelf gewoon aanleert om Shift+Enter te drukken als je geen nieuwe alinea wilt beginnen, hoef je dit probleem niet in elk programma (dat ook zo werkt), of elke andere computer waar je achter zit, weer opnieuw op te lossen.
2) Ik heb geen flauw idee waar je het over hebt. Maar als je gewoon met de stijlen werkt dan houd je een consistente layout en kun je die ook achteraf centraal aanpassen.
Misschien moet je je normal.dot eens verwijderen (na een backup)?
[...]
Dit soort klachten kunnen wij natuurlijk helemaal niks mee en is voor iedereen verschillend. Nu zet je jezelf alleen maar wat gefrustreerd neer zonder dat je laat zien wat je al gedaan hebt. Waarom heb je dat formuliertje weggehaald? Welke versie van Word gebruik je, bijvoorbeeld?
1) Shift + ENTER. Dat moet kunnen. Al vind ik het vanzelfsprekender als dit zelf in te stellen is. Volgens mij is ENTER altijd al de volgende regel geweest, totdat Word dit jaren geleden aangepast heeft. Bijvoorbeeld Wordpad of Kladblok doet dit niet.
2) Dan heb je geluk dat je niet weet waar ik het over heb. Dat probleem heb ik al sinds Word een soort van nieuwe style heeft gekregen. Vroeger kon ik probleemloos mee overweg, omdat Word toen deed wat je zelf doet, en niet zelf van alles aan gaat passen.Bijvoorbeeld: 1) ik type met lettergrootte 11, zonder bold. 2) Vervolgens maak ik een opsomming 1) 2) 3) etc... 3) de lege ruimte is te groot, Word maakt er plots lettertype 18 / bold van. Dat is iets wat ik ergens anders in het document gebruik, maar niet op die plaats.
Blijkbaar suggereert Word dat ik een kop wil gaan typen. 1) ik maak een opsomming 2) wie zegt dat ik een kop ga typen als ik een nieuwe alinea start.
Om het nog vreemder te maken, dit is niet zo als ik een alinea type en op ENTER druk (nieuwe alinea).
Hoe het komt, geen idee, maar dit is een voorbeeld waar Word automatisch iets toepast wat ik niet wil. Vandaar ik graag de automaat uitzet, zodat ik zelf kan bepalen wat ik type.
[
Voor 43% gewijzigd door
Luxicon op 08-07-2020 15:25
]
...