Aapje! schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:02:
Ik merk nu namelijk dat ik voornamelijk issues heb tijdens gamen (World of Warcraft) soms enorme drops (niet eens tijdens raids met veel mensen) maar met 5 man dungeons etc.
Net of het inhoud / hapert (FPS drop). Ik weet dat er in de bios settings zijn voor PCI settings etc.
Bepaalde settings en effecten kunnen de framerate gigantisch laten droppen in WoW.
Als ik op de WoW forums kijk bij de klachten van lage FPS bij high-end PC's (zelfs met 2080Ti's) valt me op dat de meeste van die personen de settings klakkeloos op 'setting 10' zetten en verwachten dat hun systeem het wel trekt.
Als je settings beetje tweaked, kun je best goede performance krijgen op hoge settings, al blijven er wat 'bugs' inzitten die de framerate doen kelderen. Vooral bepaalde spell effects (rook, stof, vuur) kunnen de framerate gigantisch laten kelderen ongeacht je grafische settings (of je moet spell effects op low zetten, maar dat is ook niet mooi

).
Wat mij vooral de meeste impact had op framerate was de viewdistance. Nu is dat in dungeons vaak niet zo'n probleem, maar in de 'outdoor' wereld kon dat behoorlijk verschil maken.
Zelf draai ik met een GTX 1070 (non-ti) op 2160P meeste van de tijd rond de 55-65 FPS bijna alle settings wel op het hoogste, behalve viewdistance, clutter density (en uiteraard anti-alliasing niet heel hoog, maar is toch niet nodig op 2160P). Ook draai ik in DX11 Legacy, want DX12 gaf echt gigantische hick-ups met drops naar 20FPS, terwijl DX11 Legacy gewoon strak 60FPS hield (in de oudere zones...dus zonder rook en mist en dergelijke).
Oh, en vsync uitzetten, regelmatig dat je dus (mede door die spell-effects) niet je fps/refreshrate haalt en dan kapt vsync het af naar de helft van je refreshrate. Beter kun je de framerate cap instellen in de game-settings.