Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powercoaster
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-06 23:58
Afgelopen september heb ik een nieuwbouw woning gekocht, welke september dit jaar wordt opgeleverd.
Mijn huidige woning wordt in november verkocht.
Ik heb mijn huidige woning gekocht voor €200k, ik verwacht hem te verkopen voor €225k en ik heb al €25k afgelost. De verwachtte overwaarde is dan dus €50k.
Mijn nieuwbouw woning kost €300k en ik heb voor €50k meerwerk meegefinancierd, totale hypotheek dus €350k. Hiervan is €15k als overbrugging hypotheek afgesloten.

Nu de oplevering dichterbij komt, is mijn bouwdepot helaas sneller leeg gegaan dan gedacht en heb ik eigenlijk nog eens €25k nodig om alles te doen zoals we het nu in gedachten hebben.
Ik wil daar niet mijn spaargeld voor gebruiken, want er moeten ook nog meubels komen en een kleine buffer is wel fijn.

Ik wil graag mijn overwaarde gaan gebruiken, maar het probleem is dat ik dat geld pas krijg als de rekeningen voor het nieuwe huis al betaald moeten zijn.
Ik heb al uitgezocht dat onderhands verhogen van mijn nieuwe hypotheek niet gaat (want niet hoger ingeschreven) en een tweede hypotheek bij de bank te veel kost (€1300 hypotheekadvies kosten + notaris).

Mijn ouders hebben dit bedrag wel beschikbaar. Kan ik bij hun een tijdelijke familie hypotheek afsluiten en die laten aflossen met de overwaarde? Of heb ik dan ook een notaris nodig?
Heeft dat nog gevolgen voor de hypotheekrenteaftrek/ bijleenregeling of is dat geen probleem zolang het geld gebruikt wordt voor muur-/nagelvaste dingen?

[ Voor 3% gewijzigd door powercoaster op 08-07-2020 11:42 ]

Beste antwoord (via powercoaster op 09-07-2020 09:38)

• jeepey
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ja hoor, daar is zelfs een naam voor: overbruggingskrediet
Voorwaarde is wel dat je het direct aflost zodra je huis is verkocht.

Dit kun je inderdaad prima bij je ouders doen en een overbruggingskrediet mag tot maximaal 3 jaar aflossingsvrij met renteaftrek. Je hoeft niet noodzakelijk langs de notaris maar het is wel verstandig om met je ouders een overeenkomst op te stellen. Templates zijn wel online te vinden.

Je moet het geld inderdaad wel gebruiken voor investeringen in het huis, bewaar ook die facturen goed voor het geval je controle krijgt.

Vertalen.nu

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmie78
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-06 11:44
Vraag dit na bij je hypotheekadviseur, dat is de enige die een volledig en juist antwoord kan geven op basis van alle informatie!!

Mijn eerste gedachte: kijk bij je huidige hypotheekverstrekker naar een overbruggingshypotheek. Een familie hypotheek is ook gewoon een hypotheek en zal je dus moeten vermelden bij je huidige hypotheek verstrekker. Dit kan dus gevolgen hebben voor je huidige voorwaarden. Of een overbruggingshypotheek via familie ook mogelijk is kan je adviseur vast vertellen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• jeepey
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ja hoor, daar is zelfs een naam voor: overbruggingskrediet
Voorwaarde is wel dat je het direct aflost zodra je huis is verkocht.

Dit kun je inderdaad prima bij je ouders doen en een overbruggingskrediet mag tot maximaal 3 jaar aflossingsvrij met renteaftrek. Je hoeft niet noodzakelijk langs de notaris maar het is wel verstandig om met je ouders een overeenkomst op te stellen. Templates zijn wel online te vinden.

Je moet het geld inderdaad wel gebruiken voor investeringen in het huis, bewaar ook die facturen goed voor het geval je controle krijgt.

Vertalen.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:09

Barrycade

Through the...

Volgens mij schrijf je het niet goed op, of haal je termen door elkaar.

Hoe heb je je nieuwe hypotheek nu afgesloten? een hypotheek voor 300k of 350k waarom noem je het meerwerk specifiek los van de kostprijs?
En ik neem aan dat je bij verkoop van je huidige woning dus 225k-175k = 50k overwaarde hebt die je waarschijnljk in je nieuwe huis schuift? Anders ook geen HRA over 50k.

Of heb je dus een hypotheek genomen voor het nieuwe huis voor 250k-300k (afhankelijk wat je huis + aanpassingen nu kost) en krijg je nu dus rekeningen die over je bouwdepot gaan. Dan rijst bij mij de vraag waarom je je hypotheek niet incl overbruggingsdeel van +50k hebt genomen.

Maar tuurlijk kan je bij je ouders het bedrag lenen. Maar regel wel het papier werk, dat maakt je belastingaangifte volgend jaar een stuk relaxter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powercoaster
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-06 23:58
Barrycade schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:24:
Volgens mij schrijf je het niet goed op, of haal je termen door elkaar.

Hoe heb je je nieuwe hypotheek nu afgesloten? een hypotheek voor 300k of 350k waarom noem je het meerwerk specifiek los van de kostprijs?
En ik neem aan dat je bij verkoop van je huidige woning dus 225k-175k = 50k overwaarde hebt die je waarschijnljk in je nieuwe huis schuift? Anders ook geen HRA over 50k.

Of heb je dus een hypotheek genomen voor het nieuwe huis voor 250k-300k (afhankelijk wat je huis + aanpassingen nu kost) en krijg je nu dus rekeningen die over je bouwdepot gaan. Dan rijst bij mij de vraag waarom je je hypotheek niet incl overbruggingsdeel van +50k hebt genomen.

Maar tuurlijk kan je bij je ouders het bedrag lenen. Maar regel wel het papier werk, dat maakt je belastingaangifte volgend jaar een stuk relaxter.
Bedankt voor je reactie.
Ik noemde het meerwerk specifiek, om aan te geven dat er dus al meerwerk meegefinancierd is. Ik dacht misschien heeft dat nog gevolgen als je voor een tweede keer meerwerk wil financieren, dus geef maar gewoon zoveel mogelijk informatie.

Mijn hypotheek voor mijn nieuwe woning is 350k. Hiervan is 15k overbrugging, omdat we toen al uitgingen van een kleine overwaarde.
Uiteraard ga ik de complete overwaarde voor mijn huis gebruiken, maar in plaats van het aflossen van de hypotheek, hoopte ik het geld te kunnen gebruiken voor een iets luxere keuken en badkamer etc. Als ik jou en jeepey dus goed begrijp, is dat ook nu nog mogelijk.

Wij hebben toen geen overbrugging van 50k genomen, omdat we toen nog niet uitgingen van zo'n hoge verkoop waarde van ons huidige huis. De hypotheek offerte stamt uit januari 2019. Achteraf hadden we gewoon meer moeten meenemen als meerwerk in de hypotheek, maar we hebben ons laten adviseren door de hypotheekadviseur, die vond 50k al heel veel.

Bedenk ik me nu nog een extra vraag. We willen ook graag de tuin aanpakken, maar pas in het voorjaar. Kan ik dat met gebruik van diezelfde overwaarde doen, met behoud van HRA? Of moeten de uitgaven binnen hetzelfde jaar vallen?

[ Voor 8% gewijzigd door powercoaster op 09-07-2020 09:52 ]