Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:07
Hey allemaal,
Wij hebben een drie jaar oude LG GBP20PZCFS met een lineaire inverter compressor.

Gisteren kwamen wij er achter dat de koelkast helemaal niet meer koelt. De lampjes en display met temperaturen binnen doen het verder wel, en wanneer je de zelftest met je telefoon doet geeft hij aan dat er niks aan de hand is:
Temperature, ok
Evaporator, ok
Fan motor, ok
Etc., ok

We hebben hem al een uurtje van de stroom af gehad, en zodra je hem er weer in doet blijft de koelkast piepen waarbij de vriezer temperatuur blijft knipperen op het display.
Verder wordt de condensator ook niet warm, maar zie je wel de fan draaien, en hoor je de compressor om de zoveel tijd aanslaan.

Iets anders wat opvalt is de volgende aanslag op een van de leidingen. Is dit af fabriek zo? Of kan er misschien nog sprake zijn van een koudemiddel lek? En zijn er nog andere zaken welke ik zou kunnen testen?

Edit: Ik lees op internet dat deze compressors bij bosjes kapotgaan. Volgens bepaalde website zijn de symptomen hiervan dat de compressor wel draait, maar dat hij niet koelt. Is er nog een manier om dit te bevestigen? Of kan ik maar beter meteen contact opnemen met LG?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oXxA8lT-tsmV3Ee4VKHGd4_WUUw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wXNfi3rxVVmXQQGW53u2sVp9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Pyramiden op 08-07-2020 10:10 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:11
Ik heb met hetzelfde model hetzelfde euvel... :( Ben jij er achter gekomen wat de oorzaak was? Is het opgelost? Ik hoor dit heel graag! Alvast dank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 21:30:
Ik heb met hetzelfde model hetzelfde euvel... :( Ben jij er achter gekomen wat de oorzaak was? Is het opgelost? Ik hoor dit heel graag! Alvast dank
Uiteindelijk is er iemand van LG langs gekomen. Hij heeft de koelkast aan een diagnose computer gehangen en trok vrij snel de conclusie dat de compressor intern verwoest was. Toen via de winkel het aankoopbedrag teruggekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Dank voor je reactie! Dit klinkt bemoedigend. De symptomen van mijn LG zijn in detail exact hetzelfde als die van jou. De compressor zit 10 jaar garantie op, die van mij is 7 jaar oud. Ik ga LG maar eens bellen. Ben alleen bang dat dat pas maandag kan, maargoed het is niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
Haha, toen de monteur er was zaten we inderdaad finger crossed dat de compressor naar de eeuwige jachtvelden was in plaats van een ander onderdeel. Het is wel een enorm gedoe zeg, als je koelkast er mee ophoud en je hebt niet zo 1-2-3 een alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Ja dat geloof ik. We krijgen net een prijsopgave dat eea onderzoeken 112,- kost (via Coolblue waar we hem gekocht hebben). Als het niet de compressor is zijn de geschatte kosten 150 a 200,-.. Dus zitten te twijfelen wat we nu doen.

Overigens, op welk forum had je toen gezien dat die compressor bij bosjes stuk gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Overigens zie ik op een website van LG dit over garantie:

Two (2) years warranty on parts and labor.

Ten (10) years warranty for inverter compressor part only.
Five (5) years warranty for standard compressor part only.
Labor is chargeable to customer after two (2) years from purchase.

Dat zou suggereren dat alleen een part onder garantie valt en de rest van een reparatie niet....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:36:
Ja dat geloof ik. We krijgen net een prijsopgave dat eea onderzoeken 112,- kost (via Coolblue waar we hem gekocht hebben). Als het niet de compressor is zijn de geschatte kosten 150 a 200,-.. Dus zitten te twijfelen wat we nu doen.

Overigens, op welk forum had je toen gezien dat die compressor bij bosjes stuk gaat?
Leek toen vooral in de VS te zijn. Daar is toen ook een rechtzaak gestart: https://www.classaction.o...mpressor-failure-lawsuits

Situatie voor ons was qua geld terug wel anders dan normaal. Onze koelkast kwam bij AO.nl vandaan. Toen de koelkast stuk ging had AO de Nederlandse markt weer verlaten. Weet niet meer precies hoe het liep, maar het is circa 1 maand gedoe geweest waarna BCC de garantie over nam en we konden kiezen tussen geld terug of een andere koelkast bij BCC.

Ik deel je interpretatie van het stukje tekst over garantie bij LG. Ik begreep echter wel dat het niet rendabel is om zo'n invertor compressor te vervangen. De leidingen zitten dacht ik gesoldeerd. Dan moet je het systeem open maken, leegtrekken, compressor los solderen, nieuwe compressor vast solderen, systeem afpersen, opnieuw vullen, en dicht maken. Lijkt mij niet de moeite waard om dat bij een 6 jaar oude koelkast te doen. Je weet natuurlijk niet of ze er daardoor coulanter of juist minder coulant mee omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Dan heb je nog mazzel gehad dat je eigenlijk volledig schadeloos gesteld bent. Ik heb LG gebeld en die bevestigden het verhaal dat alleen het onderdeel onder garantie valt en niet de arbeidskosten en voorrijkosten. En wat je zegt over de reparatie heb je gelijk in. Het is een vrij complexe reparatie en hoe lang de replacement compressor mee gaat is dan ook onbekend, maar die kan dan ook net zo goed binnen 3 jaar het loodje leggen.

Ik ga op zoek naar een nieuwe koelvries combi. Geen LG, aangezien ik hier en daar lees dat er nog steeds problemen zijn met hun compressor.

In ieder geval bedankt voor je reacties, heeft me wel de goede kant op geholpen! :)

[ Voor 6% gewijzigd door [J.d.I.] DirtyHarry op 14-08-2023 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-06 16:36
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 00:24:
Dank voor je reactie! Dit klinkt bemoedigend. De symptomen van mijn LG zijn in detail exact hetzelfde als die van jou. De compressor zit 10 jaar garantie op, die van mij is 7 jaar oud. Ik ga LG maar eens bellen. Ben alleen bang dat dat pas maandag kan, maargoed het is niet anders.
Damn, klinkt herkenbaar. Vandaag er achter gekomen dat we dit issue wellicht ook al een paar dagen hebben (we vonden het al vreemd dat wat voedsel wel erg snel leek te bederven). Koelkast uit 2017. Ik steek zo de stekker er weer in, kijken of dat nog soelaas biedt, maar dit lezend vrees ik met grote vrezen dat we even zonder koelkast zitten :/ (wij hadden hem van Marktplaats Media Markt, en vorig jaar heeft ie ook al een reparatie gehad vanwege verstopping/bevroren afvoer).

Hoe is het bij verder afgelopen en heb je een andere koelkast uitgezocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:53

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Shadow_Zero schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:21:
[...]

Damn, klinkt herkenbaar. Vandaag er achter gekomen dat we dit issue wellicht ook al een paar dagen hebben (we vonden het al vreemd dat wat voedsel wel erg snel leek te bederven). Koelkast uit 2017. Ik steek zo de stekker er weer in, kijken of dat nog soelaas biedt, maar dit lezend vrees ik met grote vrezen dat we even zonder koelkast zitten :/ (wij hadden hem van Marktplaats, en vorig jaar heeft ie ook al een reparatie gehad vanwege verstopping/bevroren afvoer).

Hoe is het bij verder afgelopen en heb je een andere koelkast uitgezocht?
In onze vorige koelkast hadden we altijd een simpele thermometer liggen. Zelfs in onze nieuwe liebherr. Toch fijn om, ondanks alle elektronica, ook soms eens op een analoge thermometer eens de temp te zien. So far so good! Maar onze oude koelkast ging regelmatig naar 9 graden..

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-06 16:36
Ook nog interessante info:
https://nl.ifixit.com/Ans...mijn+koelkast+niet+(meer)
https://www.girardsharp.com/results/
Girard Sharp served as co-lead counsel representing consumers who bought LG refrigerators prone to stop cooling, resulting in spoiled food and medicine, due to a defective linear compressor part. In 2020, the court approved a settlement that made each class member eligible for several thousand dollars in recovery; those without documentation could recover up to $450. The class members also received a five-year extended warranty covering the full cost of repairs for cooling failures. The settlement provided relief to over a million and a half American consumers.
Pyramiden schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 00:04:
[...]

Uiteindelijk is er iemand van LG langs gekomen. Hij heeft de koelkast aan een diagnose computer gehangen en trok vrij snel de conclusie dat de compressor intern verwoest was. Toen via de winkel het aankoopbedrag teruggekregen.
Welke koelkast is het daarna geworden? :)

[ Voor 21% gewijzigd door Shadow_Zero op 20-03-2024 16:39 ]

Pagina: 1