Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Computer/server helemaal stofvrij krijgen

Pagina: 1
Acties:

• bucovaina89
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 19-06 07:08
Heeft iemand wat tips om een computer/server helemaal stofvrij te krijgen? Ik denk maar aan moeilijker bereikbare plaatsen zoals in de fans zelf. Wat gebruik jij zoal? Ik zelf gebruik meestal een verfborstel en stofzuiger (op lage stand).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• thorgal21
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 13:33

thorgal21

Forum Noob

Perslucht does the trick

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 14:54
Precies, buiten(!) zetten en het spul doorblazen.

Let op met fans, ga deze niet naar hoge toeren jagen, dat is niet lief voor de lagers, en je kunt de elektronica van de fan er mee beschadigen.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Pas op met sommige stofzuigers; die genereren juist statische electriciteit...

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• bucovaina89
Welja, daarmee de lage stand. Kan perslucht dat niet net even goed?

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Nu online
Je wilt perslucht gebruiken, liefst met een metalen spuitmondje. Dit zodat je geen geladen lucht over je electronische delen gaat spuiten.

• Sine
Je hebt daar antistatische stofzuigers voor, die gebruiken ze ook voor printers "tonavac" is bekende.

Met een gewone stofzuiger zou ik afraden.

Repareren doe je zo.

• LuckyLuke
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 13:32

LuckyLuke

Schiet sneller dan ..nevermind

Buiten neerzetten, uitblazen met perslucht. Als je dan toch bezig bent, meteen ff koelpasta onder je processor smeren en eventueel kabels netjes wegwerken weer :)

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Detmer
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 14:49

Detmer

Professioneel prutser

En als je perslucht gebruikt zorg dan dat je fans niet gaan draaien :)

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 10:51

TTLCrazy

Listen to Frankie

Ik heb thuis een compressor staan, echter deze is nogal klein en moet dus elke keer als ik hem nodig heb eerst 5 minuten de tank vullen. De herrie die hierbij gepaard gaat en het feit dat hij maar enkele minuten dan blijft spuiten doet mij eraan denken om over te stappen op een ander apparaat:
pricewatch: Metro Vacuum ED500 DataVac Air Duster 220V

Veel handiger, direct perslucht beschikbaar en zolang je het nodig hebt. Mooi klein apparaat. Wellicht een mooie oplossing voor je ?

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

bucovaina89 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:20:
Heeft iemand wat tips om een computer/server helemaal stofvrij te krijgen? Ik denk maar aan moeilijker bereikbare plaatsen zoals in de fans zelf. Wat gebruik jij zoal? Ik zelf gebruik meestal een verfborstel en stofzuiger (op lage stand).
Fans even vastzetten/tegenhouden met satéprikker /cocktailprikker en met perslucht goed schoon blazen buiten. let wel op dat je eerst het vocht er uit laat als je werkt met compressor. je kunt ook losse busjes kopen

[Voor 10% gewijzigd door Hackus op 08-07-2020 09:55]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• bucovaina89
TTLCrazy schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:47:
Ik heb thuis een compressor staan, echter deze is nogal klein en moet dus elke keer als ik hem nodig heb eerst 5 minuten de tank vullen. De herrie die hierbij gepaard gaat en het feit dat hij maar enkele minuten dan blijft spuiten doet mij eraan denken om over te stappen op een ander apparaat:
pricewatch: Metro Vacuum ED500 DataVac Air Duster 220V

Veel handiger, direct perslucht beschikbaar en zolang je het nodig hebt. Mooi klein apparaat. Wellicht een mooie oplossing voor je ?
Lijkt inderdaad redelijk goed te zijn. Ik heb deze eens opgezocht: YouTube: MetroVac DataVac Review - It Doesn't Suck! . De reviewer is er positief over, ik zie voornamelijk nog erg veel stof in de case hangen nadat hij erdoor is gegaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

bucovaina89 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:54:
[...]

Lijkt inderdaad redelijk goed te zijn. Ik heb deze eens opgezocht: YouTube: MetroVac DataVac Review - It Doesn't Suck! . De reviewer is er positief over, ik zie voornamelijk nog erg veel stof in de case hangen nadat hij erdoor is gegaan.
Je kunt beter het dunne opzetstuk gebruiken, dan wat de reviewer doet

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• bucovaina89
Hackus schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:00:
[...]

Je kunt beter het dunne opzetstuk gebruiken, dan wat de reviewer doet
Ben ik het mee eens, deze reviewer gebruikt de andere opzetstukken. Er is er een met een borstel bij:
YouTube: My Best Purchase of 2019 - A MUST HAVE for Computer Techs!

• bucovaina89
Wat ik me nog afvroeg, wat is het grote verschil tussen een stofzuiger en perslucht? Goed, het ene blaast, het andere zuigt. Met die deur helemaal open, waarom is een stofzuiger dan slechter?

• Vinzz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 10:42
Voor de hoekjes gebruik ik altijd een zachte ongebruikte verfkwast. Zal wel weer kritiek op komen bedenk ik nu ik het zo intyp, maar werkt perfect icm de compressor die ik hier in de schuur heb staan.

• bucovaina89
@Vinzz : waarom zou daar kritiek op komen?

• Vinzz
Is bij verkeerd gebruik statisch, maar dat ben je zelf zonder kwast ook. Gewoon even regelmatig een kraan vastpakken of verwarming, met de kwast in de hand.

Stofzuiger is veel maar dan ook veel minder effectief dan een compressor. Met een compressor blaas je ook de psu schoon van binnen, en onder het moederbord langs.

Doe gewoon voorzichtig, gebruik je verstand en ontlaad je regelmatig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Vinzz schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:42:
Gewoon even regelmatig een kraan vastpakken
Twee vliegen in 1 klap: gebruik je Kärcher hogedrukspuit om de PC schoon te maken?

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Vinzz
MAX3400 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:11:
[...]

Twee vliegen in 1 klap: gebruik je Kärcher hogedrukspuit om de PC schoon te maken?
Met dit spul? YouTube: PC Cooling Submerged in 3M LIQUID? Proberen ! :P

Aan de andere kant, weinig stof in zo'n aquarium.

• Sine
Of je kunt doen wat Carey doet bij extreme gevallen ...

YouTube: Clean Your Computer!!!!

Repareren doe je zo.

• bucovaina89
Wow dat was wel een stevig gevalletje.

Doet me denken aan vroeger dat ik nog bij Mediamarkt werkte zo'n 15 jaar geleden. Daar deed ik dienst naverkoop. Regelmatig kreeg ik mensen over de vloer wiens computer na ~10 minuten uitviel, moest je een halfuur wachten en ging het weer ~10 minuten. Klassiek geval van CPU cooler totaal verstropt. Het ergste geval wat ik toen gehad heb, zie ik nog zo voor me. De CPU cooler had letterlijk een halve cm aan nicotinebruin stof erop liggen. Jakkie bakkie :) Daar ben ik mooi vanaf gebleven, aan de klant laten zien en gezegd dat hij het zelf ff buiten mocht cleanen.

[Voor 0% gewijzigd door bucovaina89 op 08-07-2020 12:13. Reden: typo]

• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 19-06 21:53

MsG

Forumzwerver

Ik kocht elke keer een milieu-onvriendelijk persluchtbusje bij de AC Tíon á €3 euro.

Qua ROI voor zowel het milieu als mijn portemonnee ben ik overgestapt op een tweedehands Datavac (pricewatch: Metro Vacuum ED500 DataVac Air Duster 220V) voor iets van 50 euro. Werkt perfect, en je maakt ook beter schoon omdat je normaal een busje vrij snel hebt leeggespoten, en ik in elk geval, daardoor minder grondig de boel schoonspoot.

[Voor 17% gewijzigd door MsG op 08-07-2020 12:17]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 19-06 23:43

Erasmo

Laadpaaljager

De vraag is, hoe ver wil je gaan met stofvrij maken? Compleet ben je een paar uur mee bezig in een cleanroom voor je het laatste stofje eruit hebt.

Vergeet ook niet om naar te kijken hoe je computer stof verzameld en hoe je dat filtert, wat er niet in gaat hoeft er ook niet uit.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• bucovaina89
@Erasmo : idd. NFIINFO (not first in is not first out :) ) Neen serieus, ik ben me al aan het bedenken geweest dat ik een ventilatiesysteem zou kunnen maken dat de kamer in "overdruk" zet met een hepa filter aan de "inlet". Ik vermoed dat dat ook al heel wat stof elimineert. Alternatief is zelf een rack kast in elkaar steken met zo'n systeem.

En inderdaad, heel erg ver wil ik er niet in gaan maar wel dat veruit het meeste eruit is.

• SA007
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 12:55

SA007

Moderator Tweaking
Je weet dat het meeste stof door mensen geproduceerd wordt?

Dus als je normaal in dezelfde kamer bent heeft die hepa filter weinig zin.

Serverrack met filters heeft wel zin, maar die dingen zijn wel fysiek nogal groot, voor een paar pc's schiet dat niet echt op.

Klok is stuk :(

• bucovaina89
@SA007 : ik ben er wel serieus over aan't nadenken om zelf een server rack in elkaar te steken inclusief ventilatie. Mijn man-cave heeft nog wel een plekje vrij voor een rack :)

• ManIkWeet
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 11:56
Waarom is zo'n blaasdingetje zo duur, als je bedenkt dat een stofzuiger al voor €60 te krijgen is?

Ik ben een cheapskate :+

• itcouldbeanyone
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 18-06 00:39
Ik denk dat ik de enige ben die daadwerkelijk alles schoon maak met remreiniger en de wasbak vol heet water.
Maar het ziet er dan altijd beter dan nieuw eruit, vooral als ik er nog een beschermende coating overheen doe.

Stratis : SbjhPeaHC2ufttT1T6DP3nDE2cDF4KtbUL

• bucovaina89
@itcouldbeanyone : ook moederbord en zo?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 18-06 00:39
Jazekers , maar daarbij zorg ik dat het batterijtje verwijderd is, en alles goed spanningsloos.
Verder laat ik het goed drogen, en zorg ervoor dat het water snel weg is zodat er geen oxidatie kan ontstaan, meestal verwijder ik direct na het afspoelen het water met alcohol of meer remreiniger.
Ook maak ik op die manier voedingen schoon, deze coat ik dan met conformal coating om te voorkomen dat ze verder verouderen of oxideren kunnen.
Ik restoreer zo veel vintage servers enzevoort.
Trek ze van top tot teen uit elkaar om zo zo schoon mogelijk te krijgen. Ben nu bezig met een Sun V890 😀

Stratis : SbjhPeaHC2ufttT1T6DP3nDE2cDF4KtbUL

• RiDo78
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online
Om stofvrij te maken inderdaad perslucht. En waar het hardnekkig op elkaar gedrukt zit (bv. koelvinnen) een wattenstokje met alcohol.

Om het stofvrij te houden zou je eens aan waterkoeling met externe radiator kunnen denken. Zo kun je de luchtstroom door je machine minimaliseren en de radiator zet je ergens waar het geen kwaad kan.

Maak alleen niet de fout die een maat van mij maakte. Hij had het idee opgevat om de radiator buiten te hangen. In het begin werkte dat prima en zijn PC was zelfs onder extreme load muisstil. Tot het zomer werd.... Een radiator waar de zon vol op schijnt, koelt niet zo goed meer.

• bucovaina89
Waterkoeling is goed voor zelfbouw maar ik ben een HPe ML350p Gen8 in elkaar aan het steken en ik maar ook regelmatig gebruik van tape drives. Die gaan er vanuit dat er ergens een externe ventilator draait voor koeling. Krijg je moeilijk met waterkoeling gedaan. Ook die ML350p-case gaan ombouwen zie ik niet echt zitten.

• bucovaina89
itcouldbeanyone schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 22:52:
[...]
Ben nu bezig met een Sun V890 😀
Heb'm net ff gegoogled, Heel erg heel erg heel erg vette machine man :)

• D-Three
  • Registratie: oktober 2001
  • Nu online
itcouldbeanyone schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 22:52:
[...]

Jazekers , maar daarbij zorg ik dat het batterijtje verwijderd is, en alles goed spanningsloos.
Verder laat ik het goed drogen, en zorg ervoor dat het water snel weg is zodat er geen oxidatie kan ontstaan, meestal verwijder ik direct na het afspoelen het water met alcohol of meer remreiniger.
Ook maak ik op die manier voedingen schoon, deze coat ik dan met conformal coating om te voorkomen dat ze verder verouderen of oxideren kunnen.
Ik restoreer zo veel vintage servers enzevoort.
Trek ze van top tot teen uit elkaar om zo zo schoon mogelijk te krijgen. Ben nu bezig met een Sun V890 😀
Remreiniger raad ik af. En niet alleen omdat het overkill is voor de vraag van @bucovaina89 ;) Maar het kan plastic aantasten. Ik werk in een bedrijf waar industriële elektronica wordt hersteld. Wat er hier binnen komt, zijn o.a. onderdelen met jaren aan olie en vet op, vochtschade, verf, ... Gelukkig zijn die onderdelen in veel gevallen inderdaad bedekt met een laag conformal coating. En inderdaad, de collega's gebruiken dikwijls agressieve producten om extreme vervuiling en conform coating te verwijderen . Maar het tast echt wel aan, zeker wanneer iemand het een goed idee vindt om het product wat te laat inwerken. Zo heb ik al gezien dat connectoren, behuizingen van relais, ... bijna lijken op te lossen en zacht worden of net heel erg broos waardoor ze barsten. Bij transformatoren en spoelen moet je ook opletten dat de laklaag van de windingen niet wordt aangetast al is dat meestal wel stevig hars.

Ik zou het dus niet zomaar aan iemand aanraden. En als je het gebruikt, enkel lokaal. Water hoeft geen probleem te zijn. Het is trouwens de verontreiniging in water die meestal een probleem kan vormen. Dus grondig droog blazen en dan nogmaals reinigen met isopropyl alcohol 99%. Ook opletten met wassen of onderdompelen in wat dan ook, dat kan schadelijk zijn voor sommige componenten zoals buzzers of relais.

• dabachata
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 30-05 05:13
D-Three schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 13:02:
[...]

Remreiniger raad ik af. En niet alleen omdat het overkill is voor de vraag van @bucovaina89 ;) Maar het kan plastic aantasten. Ik werk in een bedrijf waar industriële elektronica wordt hersteld. Wat er hier binnen komt, zijn o.a. onderdelen met jaren aan olie en vet op, vochtschade, verf, ... Gelukkig zijn die onderdelen in veel gevallen inderdaad bedekt met een laag conformal coating. En inderdaad, de collega's gebruiken dikwijls agressieve producten om extreme vervuiling en conform coating te verwijderen . Maar het tast echt wel aan, zeker wanneer iemand het een goed idee vindt om het product wat te laat inwerken. Zo heb ik al gezien dat connectoren, behuizingen van relais, ... bijna lijken op te lossen en zacht worden of net heel erg broos waardoor ze barsten. Bij transformatoren en spoelen moet je ook opletten dat de laklaag van de windingen niet wordt aangetast al is dat meestal wel stevig hars.

Ik zou het dus niet zomaar aan iemand aanraden. En als je het gebruikt, enkel lokaal. Water hoeft geen probleem te zijn. Het is trouwens de verontreiniging in water die meestal een probleem kan vormen. Dus grondig droog blazen en dan nogmaals reinigen met isopropyl alcohol 99%. Ook opletten met wassen of onderdompelen in wat dan ook, dat kan schadelijk zijn voor sommige componenten zoals buzzers of relais.
Je raadt dus geen remreiniger aan om mee schoon te maken, maar wat raadt je dan wel aan/wat gebruik je zelf bij de reiniging van elektronica, moederbord, voeding?

• D-Three
  • Nu online
Ik gebruik zoveel als mogelijk isopropyl alcohol. Al is dat bij zware vervuiling niet altijd doeltreffend.

• dabachata
D-Three schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 22:10:
Ik gebruik zoveel als mogelijk isopropyl alcohol. Al is zat bij zware vervuiling niet altijd doeltreffend.
Dank voor het super vlotte antwoord! Gebruik je daarbij 70% IPA of 99%?

• D-Three
  • Nu online
99%
Wordt ook verkocht als isopropanol.
Reinigen van de elektronica doe ik met een kleine platte verfkwast. Daarmee kan je gemakkelijk tussen de componenten. En meestal knip ik een stuk van de haren van de kwast, dan is die wat harder en kan je er beter mee reinigen.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

dabachata schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 22:16:
[...]

Dank voor het super vlotte antwoord! Gebruik je daarbij 70% IPA of 99%?
Ik weet niet waar je vandaan komt, maar als de Action weer open gaat kun je daar een setje kopen waar een pompje in zit. daar doe je alcohol in van oa de Kruidvat en spray je dat op de te reinigen plek. je kunt bij de action ook kwastjes halen, en deze iets korter knippen. zo'n pomp flacon met IPA wordt online ook verkocht voor zgn fix je waterschade. alleen zit daar maar 25/30ml in, en kost je zo E6,- of meer. van belang is dat je eerst zvm stof verwijdert, en als je water gebruikt, dan DEMI. Dat kost je 60ct of zo bij de Kruidvat per liter.
(wel eerst alle stroom eraf halen)

• dabachata
Hackus schreef op zondag 24 januari 2021 @ 10:41:
[...]
Ik weet niet waar je vandaan komt, maar als de Action weer open gaat kun je daar een setje kopen waar een pompje in zit. daar doe je alcohol in van oa de Kruidvat en spray je dat op de te reinigen plek. je kunt bij de action ook kwastjes halen, en deze iets korter knippen. zo'n pomp flacon met IPA wordt online ook verkocht voor zgn fix je waterschade. alleen zit daar maar 25/30ml in, en kost je zo E6,- of meer. van belang is dat je eerst zvm stof verwijdert, en als je water gebruikt, dan DEMI. Dat kost je 60ct of zo bij de Kruidvat per liter.
(wel eerst alle stroom eraf halen)
Ik heb nog van die laborant knijpflesjes van AliExpress, ongebruikt, die ik daarvoor kan gebruiken. Gebruik ik voor planten water geven normaal gesproken. Heb er meerdere van besteld en enkele nog ongebruikt. Kosten ongeveer €1 voor knijpfles van 250ml.
Speciaal water haal ik bij de Hornbach. €2,40 voor 5 liter gedestilleerd 😁
En IPA 70% heb ik al in bezit. Eerder gekocht bij Gezonderwinkelen. IPA 99% blijken ze ook te hebben. €6,82 voor 1 liter, gratis verzonden als ik voor meer dan €35 aan producten bestel.

Ook heb ik AliExpress plastic knijp-pipetjes van 5ml die ik ook voor planten gebruik (voor afmeten vloeibare voeding en voor water geven aan kleine vetplanten en stekjes waar knijpfles niet precies genoeg kan doseren.) Die zou je ook kunnen gebruiken om heel lokaal te poetsen. Die koop je per 10 of 100 stuks voor €1 à €3 in verschillende afmetingen.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True